8 manieren om branche- en marktonderzoek te doen

8 manieren om branche- en marktonderzoek te doen

Voordat je daadwerkelijk een bedrijf kunt starten, moet je eerst de markt goed in kaart te brengen. Maar hoe doe je dat eigenlijk, een markt verkennen? In dit artikel beschrijven we de eerste stappen naar het doen van marktonderzoek, brancheonderzoek en het maken van een concurrentieanalyse.

Waarvoor dient het brancheonderzoek?

Heb jij jouw doelgroep helder voor ogen? Dan kun je met een brancheonderzoek gaan kijken hoe jouw markt op dit moment ervoor staat. Het in kaart brengen van een markt begint vaak met een onderzoek naar ontwikelingen in jouw sector of vakgebied. Zorg dat je antwoord krijgt op de volgende vragen:

1. Hoeveel starters en stoppers zijn er en hoe ontwikkelt zich dat door de jaren heen?

Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de branchewijzer van Ondernemersplein. Je krijgt dan onder meer cijfers te zien van het aantal starters en stoppers, krijgt inzicht in de de gemiddelde omzet in jouw branche en je ontvangt informatie over relevante brancheorganisaties.

2. Wat is de gemiddelde omzet in mijn branche?

Vraag ook jaarrekeningen en uittreksels van vergelijkbare bedrijven op uit jouw branche. Dit kun je bijvoorbeeld doen via het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. 

Ontdek of jouw concurrenten winst maken: neemt hun gemiddelde omzet af of juist toe? Je kunt zo een betere inschatting maken van de slagingskans van jouw bedrijf.

3. Wie zijn mijn belangrijkste concurrenten?

Met behulp van de opgevraagde jaarrekeningen en uittreksels bekijk je vervolgens de bedrijfsgegevens van jouw branchegenoten. Let hierbij vooral op de volgende aspecten:

  • wat is hun doelgroep?
  • welke producten/diensten bieden zij aan?
  • en tegen welke prijs?


Het verzamelen van deze gegevens is het startpunt van een concurrentieanalyse. Verderop in dit artikel gaan wij hier kort op in.

Wil je liever direct aan de slag? Lees dan hier hoe je een goede concurrentieanalyse opstelt.

4. Wat speelt er in mijn branche?

marieke

Voorbeeldplan nodig?

Vind je het lastig om jouw idee op papier te zetten? Met dit ondernemingsplan voorbeeld voor ZZP’ers, dat je gratis kunt downloaden, helpen wij jou graag op weg.

Download je voorbeeldplan

Combineer de cijfers en verwachtingen van je branchevereniging met die van CBS (StatLine) en maak een overzicht van alle belangrijke trends.

Hoe zit het bijvoorbeeld met het aanbod van personeel in jouw branche?  Neemt de concurrentie vanuit andere sectoren toe? En is een goede online profilering van jouw merk straks essentieel?

Tip! Adviseurs van het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf of je bank kunnen jou ook hierbij op weg helpen, omdat zij ook beschikken over branche- en regiospecifieke deskundigheid.

Zoek je actuele gegevens over de detailhandel, horeca, dienstverlening of een andere branche? Neem dan eens een kijkje op Rabobank Cijfers en trends.

Hoe verken ik de markt?

Dat doe je meestal met een marktonderzoek. Onderzoek wie jouw klanten zijn, waar je ze kunt vinden en hoe je ervoor zorgt dat ze jouw bedrijf goed kunnen vinden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

5. Het houden van enquêtes en interviews

Vraag mensen uit jouw doelgroep wat zij van jouw product of dienst vinden. Het voordeel van interviews is dat je de beweegredenen van mensen kunt achterhalen; het voordeel van een enquête is dan weer dat je in korte tijd meer mensen kunt bereiken. 

6. SWOT-analyse uitvoeren

SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. De SWOT-analyse is een handige methode om de sterke en zwakke punten van een nieuw bedrijf of product in kaart te brengen. 

Denk bijvoorbeeld aan nieuwe wet- en regelgeving of gewijzigde distributiemogelijkheden. Stel op basis daarvan een matrix samen en noteer in elk vak de drie elementen die in de ogen van de klant het belangrijkst of meest onderscheidend zijn.

7. Concurrentieanalyse opstellen

De gevestigde concurrentie steeds nét steeds een stap voor zijn: dat is voor jou als startende ondernemer natuurlijk een mooi streven. Met een concurrentieanalyse kun je een goed beeld krijgen van opkomende trends in jouw branche en stel je vast hoe jouw concurrenten opereren.

Een goede concurrentieanalyse bevat in ieder geval een overzicht van jouw producten of diensten en die van je afnemers. Bekijk daarna per productgroep wie jouw voornaamste concurrenten op de markt zijn.

Vraag jezelf daarnaast af of jij je kunt meten met vergelijkbare producten of dienstverleners. Zelfs al is er maar één concurrent: als dat een héél grote speler is die jou met gemak kan wegconcurreren, moet je je afvragen of jouw huidige product niet moet worden aangepast.

8. Marketinganalyse maken

Een marketinganalyse helpt bij het bepalen van de juiste marketingstrategie. In deze analysye onderzoek je op welke manier jij de doelgroep straks het beste kunt benaderen.

Lezen potentiële klanten liever online of offline een artikel? Op welke websites kun je het beste adverteren en in hoeverre maakt jouw doelgroep ook gebruik van social media? 

Een marketinganalyse zorgt ervoor dat jij straks beter weet welk pad je moet inslaan. 

Het marketingbudget van veel starters is in vergelijking met gevestigde concurrenten meestal vrij beperkt, maar er zijn tegenwoordig natuurlijk meer 'advertentiewegen' die naar Rome leiden. Kijk ook eens naar de mogelijkheden van guerrillamarketing of een social media-campagne.

Tips van de redactie

Marketingplan opstellen: zo doe je dat
Zo vind je het gat in de markt
Breng je omgeving in kaart met de DESTEP-analyse
SMART-doelstellingen bepalen doe je zo
Vijfkrachtenmodel van Porter: zo zit dat

Bijgewerkt op: 02-03-2017

Marketingplan

Het schrijven van een goed marketingplan kan jouw bedrijf een vliegende start geven en werkt op termijn bovendien kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit door een extern marketingbureau laten doen, maar als je dit plan zelf schrijft, krijg je ook beter zicht op de marketingstrategie en (haalbaarheid van de) gestelde doelen uit het bedrijfsplan. Hieronder gaan we dieper in op het maken van een goed marketingplan en ontdek je wat hierbij komt kijken, zoals:

  1. Hoe maak je een goed marketingplan? Alles over de marketingmix 2.0
  2. Hoe zet je een product of dienst goed in de markt?

Tip! Het maken van een concurrentie- en/of klantenanalyse kan helpen om een nog beter beeld te krijgen van de markt.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Aan de slag met je plan?

voorbeeld ondernemingsplan

Op zoek naar voorbeelden voor jouw businessplan? Download hier gratis een voorbeelddocument, zodat je tijdens het schrijven van je ondernemersplan een goed voorbeeld bij de hand hebt.

Maak nu jouw ondernemingsplan

Blink uit met je plan

IJzersterk financieel plan

Met de tips van deze expert maak je met jouw financiële overzicht straks écht indruk op je bank of investeerder.

Bekijk de tips

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.