8 manieren om branche- en marktonderzoek te doen - home

8 manieren om branche- en marktonderzoek te doen

Voordat je een bedrijf start en een product op de markt brengt, moet je eerst de markt goed in kaart brengen. In dit artikel beschrijven we de eerste stappen naar het doen van marktonderzoek, brancheonderzoek en het maken van een concurrentieanalyse.

Waarvoor dient het branche- en marktonderzoek?

Wil je een product lanceren en heb jij jouw doelgroep helder voor ogen? Dan kun je met een brancheonderzoek gaan kijken hoe jouw markt er op dit moment voor staat.

Het in kaart brengen van een markt begint vaak met een onderzoek naar ontwikkelingen in jouw branche of vakgebied. Zorg dat je antwoord krijgt op de volgende vragen:

  1. Wat is de gemiddelde omzet in mijn branche?
  2. Hoeveel starters en stoppers zijn er?
  3. Wie zijn mijn belangrijkste concurrenten?
  4. Wat speelt er in mijn branche?
  5. Het houden van enquêtes en interviews
  6. SWOT-analyse uitvoeren
  7. Concurrentieanalyse opstellen
  8. Marketinganalyse maken

1. Wat is de gemiddelde omzet in mijn branche?

Vraag jaarrekeningen en uittreksels van vergelijkbare bedrijven op uit jouw branche. Dit kun je bijvoorbeeld doen via het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. 

Ontdek of jouw concurrenten winst maken: neemt hun gemiddelde omzet af of juist toe? Je kunt zo een betere inschatting maken van de slagingskans van jouw bedrijf.

2. Hoeveel starters en stoppers zijn er en hoe ontwikkelt zich dat door de jaren heen?

Wil je een product introduceren en zoek je informatie hoeveel concurrenten in deze sector starten of stoppen? Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de branchewijzer van Ondernemersplein.

Je krijgt dan onder meer cijfers te zien van het aantal starters en stoppers, krijgt inzicht in de de gemiddelde omzet in jouw branche en je ontvangt informatie over relevante brancheorganisaties.

Coronacrisis

De coronacrisis zorgde het afgelopen jaar voor veel zzp’ers voor financiële onzekerheid. Maar ondernemen is ook creatief zijn, en met wat aanpassingen kun je ook in de huidige coronatijd nieuwe kansen vinden. 

Het afgelopen jaar bleek bijvoorbeeld dat online de meeste kansen biedt, zoals het starten van een webshop. In gesprekken met ondernemers op deze site, blijkt dat je voor de beste succeskansen een niche moet zoeken. Unieke producten die voor een toegevoegde waarde bij de klanten zorgen. 

  • Lees hier allerlei tips hoe je als startende ondernemer om kunt gaan met de coronacrisis

3. Wie zijn mijn belangrijkste concurrenten?

Met behulp van de opgevraagde jaarrekeningen en uittreksels bekijk je vervolgens de bedrijfsgegevens van jouw branchegenoten. Let hierbij vooral op de volgende aspecten:

Het verzamelen van deze gegevens is het startpunt van een concurrentieanalyse. Verderop in dit artikel gaan wij hier kort op in.

4. Wat speelt er in mijn branche?

Combineer de cijfers en verwachtingen van je branchevereniging met die van het CBS en maak een overzicht van alle belangrijke trends. Hoe zit het bijvoorbeeld met het aanbod van personeel in jouw branche? Neemt de concurrentie vanuit andere sectoren toe? En is een goede online profilering van jouw merk straks essentieel?

Tip! De Rabobank doet regelmatig onderzoek naar ontwikkelingen in diverse branches. Bekijk de cijfers en trends van jouw branche

Tip! Adviseurs van het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf of je bank kunnen jou hierbij op weg helpen, omdat zij ook beschikken over branche- en regiospecifieke deskundigheid.

Hoe verken ik de markt?

Dat doe je meestal met een marktonderzoek. Dit is een belangrijk onderdeel van je ondernemingsplan. Je brengt er mee in kaart wie jouw klanten zijn, waar je ze kunt vinden en hoe je ervoor zorgt dat ze jouw bedrijf goed kunnen vinden.


Ondernemingsplan voorbeelden

Moeite met het schrijven van een ondernemingsplan? Op deze pagina vind je tips voor een sterk businessplan en voorbeelden van ondernemingsplannen per branche.


Voor een marktonderzoek kun je de volgende acties uitvoeren:

5. Het houden van enquêtes en interviews

Vraag mensen uit jouw doelgroep wat zij van jouw product of dienst vinden. Het voordeel van interviews is dat je de beweegredenen van klanten kunt achterhalen.

Het voordeel van een enquête is dan weer dat je in korte tijd meer mensen kunt bereiken. 

6. SWOT-analyse uitvoeren

SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. De SWOT-analyse is een handige methode om de sterke en zwakke punten van een nieuw bedrijf of product in kaart te brengen. 

Denk bijvoorbeeld aan nieuwe wet- en regelgeving of gewijzigde distributiemogelijkheden. Stel op basis daarvan een matrix samen en noteer in elk vak de drie elementen die in de ogen van de klant het belangrijkst of meest onderscheidend zijn.

7. Concurrentieanalyse opstellen

De gevestigde concurrentie steeds nét steeds een stap voor zijn: dat is voor jou als startende ondernemer natuurlijk een mooi streven. Met een concurrentieanalyse kun je een goed beeld krijgen van opkomende trends in jouw branche en stel je vast hoe jouw concurrenten opereren.

Een goede concurrentieanalyse bevat in ieder geval een overzicht van jouw producten of diensten en die van je afnemers. Bekijk daarna per productgroep wie jouw voornaamste concurrenten op de markt zijn.

Vraag jezelf daarnaast af of jij je kunt meten met vergelijkbare producten of dienstverleners. Zelfs al is er maar één concurrent: als dat een héél grote speler is die jou met gemak kan wegconcurreren, moet je je afvragen of jouw huidige product niet moet worden aangepast.

8. Marketinganalyse maken

Een marketinganalyse helpt bij het bepalen van de juiste marketingstrategie. In deze analyse onderzoek je op welke manier jij de doelgroep straks het beste kunt benaderen.

Lezen potentiële klanten liever online of offline een artikel? Op welke websites kun je het beste adverteren en in hoeverre maakt jouw doelgroep ook gebruik van social media? Een marketinganalyse zorgt ervoor dat jij straks beter weet welk pad je moet inslaan. 

Het marketingbudget van veel starters is in vergelijking met gevestigde concurrenten meestal vrij beperkt, maar met slimme en creatieve ideeën kun je verrassende resultaten bereiken.

Bijgewerkt op: 11-04-2021

Wat vind je van dit artikel?

x107

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketingplan

Het schrijven van een goed marketingplan kan jouw bedrijf een vliegende start geven en werkt op termijn bovendien kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit door een extern marketingbureau laten doen. 

Maar als je dit plan zelf schrijft, krijg je ook beter zicht op de marketingstrategie en (haalbaarheid van de) gestelde doelen uit het bedrijfsplan. Hieronder gaan we dieper in op het maken van een goed marketingplan en ontdek je wat hierbij komt kijken, zoals:

  1. Hoe maak je een goed marketingplan? Alles over de marketingmix 2.0
  2. Hoe zet je een product of dienst goed in de markt?

Tip! Het maken van een concurrentie- en/of klantenanalyse kan helpen om een nog beter beeld te krijgen van de markt.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.