8 manieren om branche- en marktonderzoek te doen

8 manieren om branche- en marktonderzoek te doen

Voordat je daadwerkelijk een bedrijf gaat starten, is het belangrijk om eerst de markt in kaart te brengen. Maar hoe doe je dat eigenlijk, de markt verkennen? Waar moet je op letten? In dit artikel beschrijven we de eerste stappen naar een marktonderzoek, brancheonderzoek en concurrentieanalyse: 8 manieren om branche- en marktonderzoek te doen.

Stap 1: Brancheonderzoek

Nadat je de doelgroep hebt bepaald, begint het verkennen van de markt in veel gevallen bij het doen van onderzoek naar jouw branche. Onderzoek hoe het er in jouw branche voor staat door antwoorden te zoeken op de volgende vragen:

1. Hoeveel starters en stoppers zijn er in mijn branche en hoe ontwikkelt zich dat door de jaren heen?

Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de branchewijzer van Ondernemersplein, die je specifiek kunt samenstellen voor jouw sector, subsector en branche. Vervolgens krijg je een handig overzicht van onder meer het aantal starters en stoppers, de gemiddelde omzet in de branche en informatie over bijpassende brancheverenigingen.

Startersvoordeel ZZP

Start je als ZZP’er?

Dan komt er veel op je af. Bij de Rabobank heb je het eerste jaar al een zakelijke rekening zonder kosten. Ga je gebruikmaken van cash, pin of creditcard? Dan kan jouw voordeel oplopen tot 70 euro per maand.

Meer weten

2. Wat is de gemiddelde omzet in mijn branche?

Vraag jaarrekeningen en uittreksels van bedrijven op uit jouw branche via het Handelsregister van de Kamer van Koophandel

Maken de meeste bedrijven winst, neemt de gemiddelde omzet af of juist toe?

Natuurlijk bepaalt dit niet volledig jouw kans van slagen, maar het geeft je wel een algemeen beeld van hoe het er op dit moment in jouw sector en regio voor staat.

3. Wie zijn mijn belangrijkste concurrenten?

Met behulp van de jaarrekeningen en uittreksels die je bij het Handelsregister hebt opgevraagd, bekijk je de bedrijfsgegevens van jouw branchegenoten. Door te kijken naar welke doelgroep zij hebben, welke producten of diensten ze aanbieden en wat hun prijs is, krijg je een algemeen idee van je concurrenten. Dit is het startpunt van een concurrentieanalyse, die verderop in dit artikel wordt toegelicht.

4. Welke ontwikkelingen en trends spelen in mijn branche?

Combineer de cijfers en verwachtingen van jouw branchevereniging en CBS (StatLine) om een overzicht te kunnen maken van de trends en ontwikkelingen in deze sector. Hoe zit het met het aanbod van personeel in deze branche, neemt de concurrentie vanuit andere sectoren toe en welke plek neemt online in?

Adviseurs van het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf of de bank kunnen je vaak ook verder helpen, omdat zij beschikken over branche- en regiospecifieke deskundigheid. Benieuwd naar de laatste cijfers en trends in de detailhandel, horeca, gezondheidszorg of een andere branche? Klik hier voor actuele overzichten van alle sectoren.

Stap 2: Marktonderzoek

Na een verkenning van de branche, is het tijd om de markt verder te verkennen. Dat kan met een marktonderzoek. Onderzoek wie jouw klanten zijn, waar je ze kunt vinden en hoe je ervoor zorgt dat ze jouw bedrijf goed kunnen vinden.

1. Enquêtes en interviews

Vraag mensen uit jouw doelgroep wat zij van je product of dienst vinden, via het houden van interviews of enquêtes. Het voordeel van interviews is dat je de beweegredenen van mensen kunt achterhalen; het voordeel van een enquête is dan weer dat je in korte tijd een groot aantal mensen kunt bereiken. Bedenk welke methode voor jou waardevol is en op welke manier je die het beste kunt uitvoeren: 'face to face' of schriftelijk (online of per post).

2. SWOT analyse

Met een SWOT-analyse zet je jouw sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen in een overzicht. Sterke en zwakke punten zijn zaken waar je zelf invloed op hebt; kansen en bedreigingen komen vaak van buiten. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe wet- en regelgeving of gewijzigde distributiemogelijkheden. Stel op basis daarvan een matrix samen met vier vakken (Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats) en noteer in elk vak de drie elementen die in de ogen van de klant het meest belangrijk of onderscheidend zijn.

3. Concurrentieanalyse

Maak een concurrentieanalyse om te weten hoe de markt er voor jouw specifieke product(en) uitziet. Maak eerst een overzicht van jouw producten of diensten, vervolgens een overzicht van je afnemers en bekijk daarna per productgroep wie jouw voornaamste concurrenten zijn.

Wie zijn die ondernemers, waar bevinden zij zich en wat doen ze precies? Mogelijk blijkt uit deze analyse dat er in de markt al veel belangrijke spelers zijn die hetzelfde product of dezelfde dienst aanbieden.

Ook belangrijk in de analyse is om te bekijken hoe jouw (toekomstige) bedrijf zich verhoudt tot dat van de concurrentie. Vraag jezelf ook af of jouw product of dienst zich kan meten met vergelijkbare producten of dienstverleners. Zelfs al is er maar één concurrent: als dat een héél grote speler is die jou makkelijk kan wegconcurreren, moet je je afvragen of jouw huidige product niet moet worden aangepast.

4. Marketinganalyse

Voordat je daadwerkelijk van start gaat met de onderneming, is het raadzaam om alvast te kijken naar hoe je straks marketing gaat voeren. Bekijk op welke manier je de doelgroep het beste kunt benaderen. Leest de doelgroep liever een artikel online of in een tijdschrift? Op welke websites kun je het beste adverteren en maakt jouw doelgroep ook gebruik van social media?

Door een goede marketinganalyse te maken weet je straks beter welk pad je moet inslaan. Tip: voor starters met een kleiner marketingbudget kan guerrillamarketing uitkomst bieden. Dit is een marketingtechniek waarbij bedrijven met beperkte middelen zoveel mogelijk proberen te bereiken.

[Bron: MKB Servicedesk]

Lees ook

Een concurrentieanalyse opstellen: 5 vragen en antwoorden
Zo ontwikkel je een goede huisstijl
De juiste doelgroep bepalen doe je zo
Personeel aannemen doe je zo
Checklist: de marketingmix 2.0
Hoe zet je marketing en reclame in?

Bijgewerkt op: 09-06-2015 Gepubliceerd op:
15-05-2013

Marketingplan

Het schrijven van een goed marketingplan kan jouw bedrijf een vliegende start geven en werkt op termijn bovendien kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit door een extern marketingbureau laten doen, maar als je dit plan zelf schrijft, krijg je ook beter zicht op de marketingstrategie en (haalbaarheid van de) gestelde doelen uit het bedrijfsplan. Hieronder gaan we dieper in op het maken van een goed marketingplan en ontdek je wat hierbij komt kijken, zoals:

  1. Hoe maak je een goed marketingplan? Alles over de marketingmix 2.0
  2. Hoe zet je een product of dienst goed in de markt?

Tip! Het maken van een concurrentie- en/of klantenanalyse kan helpen om een nog beter beeld te krijgen van de markt.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Aan de slag met je plan?

voorbeeld ondernemingsplan

Op zoek naar voorbeelden voor jouw businessplan? Download hier gratis een voorbeelddocument, zodat je tijdens het schrijven van je ondernemersplan een goed voorbeeld bij de hand hebt.

Maak nu jouw ondernemingsplan

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal - Villa Vibes

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Open nu een zakelijke rekening bij de Rabobank en bankier het eerste jaar gratis. Ben je al klant bij ons? Dan kun je online een zakelijke rekening openen.
 
Bekijk jouw voordeel

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Wist je dat je bij de Rabobank het eerste jaar zonder kosten bankiert? Bespaar tot 70 euro per maand.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.