Een eigen winkel beginnen: hoe doe je dat?

Bijgewerkt op 21 maart 2023
11 min  leestijd
0
Image
getekende afbeelkding van een dame dien naast een kassa staat met daarbij een pinapparaat en brief- en muntgeld

Wil jij een eigen winkel beginnen? Voor veel mensen is dit een lang gekoesterde droom. In de 14 punten van deze checklist lees je hoe je van jouw bedrijf een succes maakt. 

In dit artikel vind je belangrijke aandachtspunten voor het starten van een zaak. Benieuwd naar een specifiek onderwerp? Klik dan op één van de links hieronder:

  1. KvK en Belastingdienst
  2. Schrijf een ondernemingsplan
  3. Markt- en brancheonderzoek
  4. Goed voorraadbeheer
  5. Een overzichtelijke administratie
  6. Algemene voorwaarden
  7. Startkapitaal en verzekeringen
  8. Vind een goed winkelpand
  9. Controleer het bestemmingsplan
  10. Check de APV
  11. Winkelinrichting
  12. Personeel aannemen
  13. Franchising
  14. Win van de webshop

1. Inschrijving KvK en Belastingdienst

Of je nu een fietsenwinkel, kledingwinkel of sieradenwinkel wilt beginnen: je moet je altijd eerst inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Dat geldt voor iedere ondernemer in iedere branche, dus ook de detailhandel.

Je inschrijving in het Handelsregister wordt automatisch doorgegeven aan de Belastingdienst. Je krijgt dan een btw-identificatienummer voor de communicatie naar je klanten en een omzetbelastingnummer voor je btw-aangifte.

Sinds 2020 krijg je twee verschillende btw-nummers van de Belastingdienst. Lees er hier meer over.

2. Schrijf een ondernemingsplan

Een goed ondernemingsplan schrijven is verplichte kost voor de start van elk bedrijf. Dat geldt zeker als je (aanvullende) financiering nodig hebt om de start van je bedrijf te realiseren. Maak dus een praktisch plan voor je fietsenwinkel, kledingwinkel of sieradenwinkel.

Maak jouw plannen concreet

Zonder (of met een onvolledig) bedrijfsplan zal het in de praktijk een stuk lastiger zijn om startkapitaal te vinden. Daarnaast is een bedrijfsplan een goede manier om jouw plannen en ideeën concreet in kaart te brengen. Je beantwoordt in je bedrijfsplan onder andere de volgende vragen:

  • Waar liggen de kansen en risico's?
  • Waarom wil je juist nú de winkel beginnen?
  • En hoe ga jij de markt veroveren?

Wat ga je verkopen en wie is je klant?

Leg in je plan niet alleen de hoofdlijnen van de strategie vast. Ga ook in op welke producten je gaat verkopen en de belangrijkste doelgroep die je hiermee wilt aanspreken.

Een algemeen beeld geven als: 'mooie kleding verkopen aan hipsters' is niet genoeg. Probeer liever wat dieper in te gaan op de specifieke producten en kansen en omschrijf de recente ontwikkelingen in jouw markt en regio.

Vind je het lastig om je ambitie helder op papier te krijgen? Lees er alles over in Ambitie op een bierviltje.

Voorbeeld ondernemingsplan zzp

Hulp nodig bij je ondernemingsplan?

Deze gratis voorbeelden van de Rabobank helpen jou met het maken van een goede start.

Download gratis voorbeeld

3. Doe markt- en brancheonderzoek

Met een markt- en brancheonderzoek breng je alle zaken die een winkel kunnen beïnvloeden in kaart. Wie zijn jouw concurrenten en klanten en wat zijn de laatste ontwikkelingen in de sector?

Wanneer eerder in het jaar in jouw regio bijvoorbeeld nog een drogist failliet is gegaan, is het belangrijk om eerst goed uit te zoeken of dit wel het juiste moment is om een nieuwe drogisterij te beginnen.

Maak een SWOT-analyse

Een fijn hulpmiddel om alle sterke en zwakke punten van jouw plannen te bepalen, is het maken van een SWOT-analyse. Doe dit zowel op zakelijk als op persoonlijk vlak. Dit proces legt feilloos alle mogelijke knelpunten bloot.

Uit de analyse kan bijvoorbeeld blijken dat je geen held bent met cijfers. Dat is goed om te weten, zodat je op dat gebied versterking kunt inschakelen. 

Tip: huur op tijd een boekhouder of accountant in. Zo krijg je geen vervelende verrassingen van de Belastingdienst.

4. Zorg voor goed voorraadbeheer

Omdat je waarschijnlijk verschillende producten in de winkel wilt gaan aanbieden, is goed voorraadbeheer erg belangrijk. Er zijn veel digitale programma's beschikbaar waarmee alle inkopen en verkopen netjes worden geregistreerd.

Minimumaantal voorraad

Komt een product onder een bepaald minimumaantal terecht? Dan krijg je automatisch een seintje om dit product aan te vullen. Zo'n systeem neemt je een hoop werk uit handen. Extra handig: vaak kan voorraadbeheer worden gekoppeld aan de kassa en boekhouding.

5. Zet een overzichtelijke administratie op

Iedere onderneming is verplicht om een boekhouding bij te houden. Zo weet je precies hoeveel inkomstenbelasting en btw je moet betalen. Daarnaast geeft een overzichtelijke administratie je een goede indicatie hoe je bedrijf er financieel voor staat.

Download hier onze gratis whitepaper 'Zo zet je een administratie op'. 

Zakelijke rekening

Om je administratie overzichtelijk te houden, open je een zakelijke rekening. Bovendien staan de meeste banken niet toe dat er zakelijke transacties vanaf je privérekening plaatsvinden.

Een derde voordeel van een zakelijke rekening is dat je toegang hebt tot zakelijke financiële diensten, zoals Rabo Smart Pay. Daarmee regel je al je betaalmogelijkheden met behulp van één handig dashboard. 

6. Stel algemene voorwaarden op

Iedereen die een product of dienst levert, doet er verstandig aan om algemene voorwaarden op te stellen. Deze maken duidelijk welke rechten en plichten zowel de leverancier (jij) als de afnemer (de klant) heeft.

Deze kleine lettertjes voorkomen een hoop gedoe achteraf en verkleinen het ondernemersrisico: alle voorwaarden zijn immers vooraf bekend en opgeschreven.

7. Startkapitaal en verzekeringen

Als je een winkel opent, is de kans aanwezig dat je ook op zoek moet naar kapitaal om de start daadwerkelijk te realiseren. Denk aan:

Hou er rekening mee dat je de nodige persoonlijke en zakelijke risico's ook zult moeten afdekken met goede bedrijfsverzekeringen. Als jij je goed hebt voorbereid op de start en kunt aantonen dat jouw plannen haalbaar zijn, maak je bij een bank meer kans op financiering. Ga eens langs voor een gesprek over de financiële mogelijkheden in jouw situatie.

8. Vind een goed winkelpand

Er is al enkele jaren sprake van leegstand van veel winkelpanden. Daarom zien gemeenten graag dat deze worden opgevuld door initiatieven van (nieuwe) ondernemers. Hoe voller de binnenstad, des te aantrekkelijker het gebied wordt om te winkelen.

In sommige gevallen bemiddelt de gemeente tussen ondernemers en de verhuurders. Informeer of dit ook voor jouw gemeente geldt.

Onderhandel over de huur

Heb je een leuk pand op het oog? Dan kunnen de onderhandelingen met de verhuurder beginnen. De verhuurder wil de winkel het liefst zo snel mogelijk verhuren.

Hoe meer leegstand, des te moeilijker het wordt om de bedrijfsruimte te verhuren. Jij wilt natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag, dus dit betekent een win-winsituatie.

Tip: Met deze winkelinrichting verleid jij je klanten tot een aankoop.

9. Controleer het bestemmingsplan

Als je het winkelpand van je dromen hebt gevonden, is het verstandig om eerst nog even het bestemmingsplan van de gemeente te bestuderen. Controleer altijd of de gemeente op (korte en lange) termijn plannen heeft om wijzigingen aan te brengen op de beoogde locatie of in de directe omgeving. 

Winkel verbouwen of uitbreiden

Wil je de winkel nog verbouwen of uitbreiden, terwijl dit niet in het huidige bestemmingsplan past? Dan kun je bij de gemeente terecht voor het aanvragen van een omgevingsvergunning. Dit is een verzamelnaam voor onder andere de milieu-, bouw- en sloopvergunning.

10. De Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) staat de gemeentelijke regelgeving op het gebied van openbare orde en veiligheid. Deze is voor iedere gemeente weer anders. Het is goed om te weten dat je de lokale regels kunt vinden op de website van jouw gemeente.

Onder de APV vallen onder meer de openings- en sluitingstijden, maar ook de tijden waarop je de winkel mag bevoorraden. De ene gemeente heeft bijvoorbeeld wel een zondagsopenstelling, de andere niet. Ook regels rondom koopavonden kunnen per gemeente verschillen.

Vergunningen nodig?

Omdat je na een opening van jouw zaak wellicht wat promotieacties wilt houden, is het goed om te onderzoeken waarvoor je een vergunning nodig hebt. In bepaalde gemeenten mag je namelijk niet zomaar reclamemateriaal in de handen van voorbijgangers stoppen.

Ook zou het jammer zijn als het elektrische kinderspeeltoestel voor jouw speelgoedwinkel wordt weggehaald omdat je geen geldige vergunning hebt.

11. Winkelinrichting

Als startende ondernemer moet je ook denken aan de inrichting van je zaak. Met een slimme winkelinrichting kun je immers meer omzet behalen. Wat kun je zoal doen om je klanten langer in je winkel te houden of te verleiden tot aankopen?

  • Vertraag het looptempo van de klant door een display te plaatsen net na de ingang;
  • Plaats producten aan de rechterkant. Onderzoek wijst namelijk uit dat rechtshandige mensen (85 tot 90% van de mensen) het meest zijn georiënteerd op de rechterkant van het gangpad;
  • Creëer een koffiecorner waar klanten rustig een kopje koffie kunnen drinken;
  • Plaats de kassa niet aan het begin van je winkel, maar in het midden zodat klanten eerder in aanraking komen met de producten die je verkoopt. Je kunt ook producten rond de de kassa plaatsen om klanten te verleiden tot impulsaankopen;
  • Zorg dat klanten eenvoudig kunnen betalen door verschillende betaalmethoden aan te bieden. Sommige klanten willen graag met contant geld betalen en anderen geven de voorkeur aan pinnen.

12. Personeel aannemen

Wil je als winkeleigenaar personeel aannemen? Dan is het belangrijk om te weten dat je pas officieel personeel in dienst hebt als degene die voor je werkt aan een aantal eisen voldoet. Iemand wordt beschouwd als personeel wanneer hij of zij:

  •  Drie opeenvolgende maanden voor je bedrijf werkt;
  •  Iedere week of tenminste twintig uur per maand tegen betaling werkt;
  • Er sprake is van een zekere gezagsverhouding;
  • Er een verplichting is om arbeid te verrichten.

Maak duidelijke afspraken met je personeel en stel een arbeidsovereenkomst op voor nieuwe werknemers. Hierin staan onder meer de gemaakte afspraken met betrekking tot de functie, loon, vrije dagen, proeftijd, arbeidsduur en opzegtermijn.

13. Franchising: iets voor jou?

Als startende ondernemer kun je ook ervoor kiezen om gebruik te maken van een bestaande franchiseformule. In dat geval sluit jij je aan bij een groter collectief. Daardoor kun je als starter gebruik maken van de deskundigheid en ervaring van een franchisegever.

Een ander voordeel van franchisenemer zijn, is dat je doorgaans minder hoeft te investeren omdat de inventaris en producten collectief kunnen worden ingekocht. Daarnaast bestaat er al naamsbekendheid, en wordt er vaak landelijk reclame voor jouw keten gemaakt.

Winkel beginnen door middel van franchising

Kenmerken van een eigen winkel die door middel van franchising tot stand komt:

  • Je betaalt een vergoeding aan de franchiseketen om de franchise te kunnen starten;
  • In de bedrijfsvoering kun je vaak minder onafhankelijk werken omdat je gebonden bent aan bepaalde afspraken wat betreft merkvoering en winkelinrichting; 
  • Soms zit je vast aan bepaalde (landelijk georganiseerde) prijsvragen of andere acties.

Er bestaat een aantal verschillen tussen verschillende franchisegevers. Bij de ene formule mag je relatief veel zelf bepalen (denk aan de inrichting van jouw winkel, of investeringen in extra producten), terwijl de andere keten alles tot in detail heeft vastgelegd. 

14. Win van de webshop

Hoe kun je met je eigen winkel concurreren met webshops zoals Bol.com? Het sleutelwoord is 'beleving'. Consumenten komen steeds minder snel hun huis uit om iets te gaan kopen, dus er moet iets te doen zijn in en rond de winkel. Dit kun je regelen door het organiseren van evenementen zoals een workshop of kindermiddag.

Daarnaast kan het lonen om je in een winkelcentrum te vestigen waar veel wordt georganiseerd. Het kan slim zijn om een fysieke winkel te combineren met een webshop. Een combinatie biedt veel voordelen: meer publiek, altijd open en je hebt veel al ingericht.

Maar of je nu een fysieke winkel hebt, een webshop, of allebei: de belangrijkste beslisfactoren voor een aankoop zijn altijd:

  • Het assortiment van je winkel;
  • De service;
  • De mogelijkheid om de producten aan te raken of te passen;
  • Het gemak van de bereikbaarheid en de aanschaf;
  • De beschikbaarheid van productinformatie;
  • De gebruikerservaringen of aanbevelingen.


zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

  • Hoe kan ik een eigen winkel starten? Wil je graag een eigen winkel beginnen? Volg dan dit stappenplan zodat je niets mist: van een ondernemingsplan schrijven tot een bedrijfspand zoeken en bedrijfsverzekeringen afsluiten.  
  • Eigen winkel beginnen: wat heb ik nodig? Om een eigen winkel te beginnen moet je veel regelen. Van een zakelijke rekening openen en verschillende betaalmogelijkheden voor je klanten tot een bedrijfspand zoeken en financiering vinden. In dit stappenplan loodsen we je door de start heen. 
  • Hoe schrijf ik een ondernemingsplan voor de detailhandel? Een ondernemingsplan is onmisbaar voor elke startende ondernemer, zeker als je een eigen winkel begint. Lees hier alles over het schrijven van een ondernemingsplan voor een eigen winkel.
  • Waar vind ik een voorbeeld van een ondernemingsplan voor een eigen winkel? Ben je bezig met het schrijven van een ondernemingsplan voor een bedrijf in de detailhandel en kun je wel wat hulp gebruiken? Download dan dit handige voorbeeld van een ondernemingsplan voor een eigen winkel.

Meer over bedrijfsplan

Meer over bedrijfsplan

Andere thema's

Bedrijf starten Gratis whitepapers Zzp Mijn branche Ondernemingsplan Financiën Belasting Marketing en verkoop Verzekeren Startersverhalen Overig
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten