eigen winkel beginnen stappenpplan

Een eigen winkel beginnen: hoe doe je dat?

Wil jij een eigen winkel beginnen? Voor veel mensen is dit een lang gekoesterde droom. Bereid je wel goed voor, in deze checklist lees je hoe je van jouw bedrijf een succes maakt. Ook in tijden van corona. 

Eigen winkel beginnen: volg deze stappen

In dit artikel vind je belangrijke aandachtspunten voor het starten van een winkel. Benieuwd naar een specifiek onderdeel? Klik op de link en ga direct naar die informatie:

1. Inschrijving KvK en Belastingdienst

Wat voor winkel je ook wilt gaan starten, je moet je altijd eerst inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Dat geldt voor iedere ondernemer in iedere branche, dus ook de detailhandel.

Je inschrijving in het Handelsregister wordt vervolgens automatisch doorgegeven aan de Belastingdienst. Je krijgt dan een btw-identificatienummer voor de communicatie naar je klanten en een omzetbelastingnummer voor je btw-aangifte.

Sinds 2020 krijg je twee verschillende btw-nummers van de Belastingdienst. Zo werkt dat.

2. Winkel beginnen? Schrijf een ondernemingsplan

We benadrukken het wel vaker bij IkGaStarten: een ondernemingsplan schrijven is onmisbaar voor de start van elk bedrijf. Zo ook bij een winkel in de detailhandel. Dat geldt zeker als je (aanvullende) financiering nodig hebt om de start van je bedrijf te realiseren.

Maak jouw plannen concreet

Zonder (of met een onvolledig) bedrijfsplan zal het in de praktijk een stuk lastiger zijn om startkapitaal te vinden. Daarnaast is een bedrijfsplan een goede manier om jouw plannen en ideeën concreet in kaart te brengen.

  • Waar liggen de kansen en risico's?
  • Waarom wil je juist nú de winkel beginnen?
  • En hoe ga jij de markt veroveren?

Wat ga je verkopen en wie is je klant?

Leg in je plan niet alleen de hoofdlijnen van de strategie vast. Ga ook in op welke producten je gaat verkopen en de belangrijkste doelgroep die je hiermee wilt aanspreken.

Een algemeen beeld geven als: 'mooie kleding verkopen aan hipsters' is niet genoeg. Probeer liever wat dieper in te gaan op de specifieke producten en kansen en omschrijf de recente ontwikkelingen in jouw markt en regio.

3. Doe markt- en brancheonderzoek

Met een markt- en brancheonderzoek breng je alle zaken die een winkel kunnen beïnvloeden in kaart. Wie zijn jouw concurrenten en klanten en wat zijn de laatste ontwikkelingen in de sector?

Wanneer eerder in het jaar in jouw regio bijvoorbeeld nog een drogist failliet is gegaan, is het belangrijk om eerst goed uit te zoeken of dit wel het juiste moment is om een nieuwe drogisterij te beginnen.

Maak een SWOT-analyse

Een fijn hulpmiddel om alle sterke en zwakke punten van jouw plannen te bepalen, is door een SWOT-analyse te maken.

Doe dit zowel op zakelijk als op persoonlijk vlak. Dit proces legt namelijk feilloos alle mogelijke knelpunten bloot. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je geen held bent met cijfers. Dat is goed om te weten, dan kun je op dat gebied versterking inschakelen. 

Tip: huur op tijd een boekhouder of accountant in. Zo krijg je geen vervelende verrassingen van de Belastingdienst.

4. Zorg voor goed voorraadbeheer

Omdat je waarschijnlijk diverse producten in de winkel wilt gaan aanbieden, is goed voorraadbeheer van groot belang. Er zijn veel digitale programma's beschikbaar, waarmee alle inkopen en verkopen netjes worden geregistreerd.

Minimumaantal voorraad

Komt een product onder een bepaald minimumaantal terecht? Dan krijg je automatisch een seintje om dit product aan te vullen.

Zo'n systeem neemt je een hoop werk uit handen. Extra handig: vaak kan voorraadbeheer worden gekoppeld aan de kassa en boekhouding.

5. Zet een overzichtelijke administratie op

Iedere onderneming moet verplicht een boekhouding bijhouden. Dat is waarschijnlijk geen verrassend nieuws. Zo weet je precies hoeveel inkomstenbelasting en btw je moet betalen.

Daarnaast geeft een overzichtelijke administratie je een goede indicatie van hoe jouw bedrijf er financieel voor staat.

Download hier onze gratis whitepaper: zo zet je een administratie op. 

Zakelijke rekening

Om je administratie overzichtelijk te houden, open je een zakelijke rekening. Sterker nog, van de meeste banken mag je geen zakelijke transacties van je privérekening doen. En als het goed is, zijn dat er een hoop. 

Een ander voordeel van de zakelijke rekening is dat je toegang hebt tot zakelijke financiële diensten, zoals Omnikassa. Daarmee regel je al je betaalmogelijkheden in één dashboard. 

6. Stel algemene voorwaarden op

Iedereen die een product of dienst levert, doet er verstandig aan om algemene voorwaarden op te stellen. Deze voorwaarden maken duidelijk welke rechten en plichten zowel de leverancier (jij) als de afnemer (de klant) heeft.

Deze kleine lettertjes voorkomen een hoop gedoe achteraf en verkleinen het ondernemersrisico: alle voorwaarden zijn immers vooraf bekend en opgeschreven.

7. Startkapitaal en verzekeringen

Als je een winkel opent, is de kans aanwezig dat je ook op zoek moet naar kapitaal om de start daadwerkelijk te realiseren. Denk aan:

Houd er rekening mee dat je de nodige persoonlijke en zakelijke risico's ook zult moeten afdekken met goede bedrijfsverzekeringen.

Als jij je goed hebt voorbereid op de start en kunt aantonen dat jouw plannen haalbaar zijn, maak je bij een bank meer kans op financiering. Ga eens langs voor een gesprek over de financiële mogelijkheden in jouw situatie.

Let op: een goed onderbouwd ondernemingsplan is hierbij onmisbaar.

8. Vind een goed winkelpand

Er is nog steeds sprake van leegstand. Daarom zien gemeenten graag dat deze panden worden opgevuld door initiatieven van (nieuwe) ondernemers. Hoe voller de binnenstad, des te aantrekkelijker het gebied wordt om te winkelen.

In sommige gevallen bemiddelt de gemeente tussen ondernemers en de verhuurders. Informeer bij jouw gemeente naar de mogelijkheden.

Onderhandelen over de huur

Heb je een leuk pand op het oog? Dan kunnen de onderhandelingen met de verhuurder beginnen. De verhuurder wil de winkel het liefst zo snel mogelijk verhuren.

Hoe meer leegstand, des te onaantrekkelijker het wordt om de bedrijfsruimte nog te verhuren. Jij wilt natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag. Een win-winsituatie dus.

9. Controleer het bestemmingsplan

Als je het winkelpand van je dromen hebt gevonden, is het verstandig om eerst nog even het bestemmingsplan van de gemeente te bestuderen.

Het is verleidelijk om direct enthousiast een huur- of koopcontract te ondertekenen. Maar als er na een jaar een sloopkogel bij de buren verschijnt, zit jij lange tijd in de herrie en rommel en zit je dus eigenlijk in het verkeerde pand.

Check dus altijd of de gemeente op (korte en lange) termijn plannen heeft om wijzigingen aan te brengen op de beoogde locatie of in de directe omgeving. 

Winkel verbouwen of uitbreiden

Wil je de winkel nog verbouwen of uitbreiden, terwijl dit niet in het huidige bestemmingsplan past? Dan kun je bij de gemeente terecht voor het aanvragen van een omgevingsvergunning.

Omgevingsvergunning is een verzamelnaam voor onder andere de milieu-, bouw- en sloopvergunning.

10. Check de Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) staat de gemeentelijke regelgeving op het gebied van openbare orde en veiligheid. Dit is voor iedere gemeente weer anders. Het is goed om te weten dat je de lokale regels kunt vinden op de website van jouw gemeente.

Onder deze APV vallen onder meer de openings- en sluitingstijden, maar ook de tijden waarop je de winkel mag bevoorraden. De ene gemeente heeft bijvoorbeeld wel een zondagsopenstelling, de andere niet. Ook regels rondom koopavonden kunnen per gemeente verschillen.

Vergunningen nodig?

Omdat je na een opening van jouw zaak wellicht wat promotieacties wilt houden, is het goed om na te lezen waarvoor je een vergunning nodig hebt. In bepaalde gemeenten mag je namelijk niet zomaar reclamemateriaal in de handen van voorbijgangers stoppen.

Ook zou het jammer zijn als het elektrische kinderspeeltoestel voor jouw speelgoedwinkel wordt weggehaald, omdat je geen geldige vergunning hebt.

11. Franchising: iets voor jou?

Als startende ondernemer kun je ook ervoor kiezen om gebruik te maken van een bestaande franchiseformule

In dat geval sluit jij je aan bij een groter collectief. Dat betekent dat je als starter gebruik kunt maken van de deskundigheid en ervaring van een franchisegever.

Een voordeel van franchisenemer zijn is dat je doorgaans minder hoeft te investeren, omdat de inventaris en producten collectief kunnen worden ingekocht. Daarnaast is er al naamsbekendheid en wordt er vaak landelijk reclame voor jouw keten gemaakt.

Winkel beginnen door middel van franchising

Er kleven een aantal voorwaarden aan het openen van een eigen winkel door middel van franchising:

  • Je betaalt een vergoeding aan de franchiseketen om de franchise te kunnen starten.
  • Franchising houdt ook in dat je in de bedrijfsvoering minder onafhankelijk kunt werken. 
  • Soms zit je vast aan bepaalde (landelijk georganiseerde) prijsvragen of andere acties.

Er zijn een aantal verschillen tussen verschillende franchisegevers. Bij de ene formule mag je relatief veel zelf bepalen (denk aan de inrichting van jouw winkel, of investeringen in extra producten), terwijl de andere keten alles tot in detail heeft vastgelegd. 

12. Eigen winkel beginnen: win van de webshop

Online winkelen wint terrein, in snelvaart door de coronacrisis. Hoe kun je met je eigen winkel concurreren met webshops als Bol.com die producten met een druk op de knop de volgende dag bij je klant thuis leveren?

Het sleutelwoord is beleving. Consumenten komen steeds minder snel hun huis uit om iets te gaan kopen, er moet iets te doen zijn in en om de winkel. Dit kun je doen door evenementen te organiseren. Denk aan een workshop of kindermiddag.

Daarnaast kan het lonen om je in een winkelcentrum te vestigen waar veel wordt georganiseerd.

13. Een winkel starten in de 1,5 meter samenleving

De uitbraak van het coronavirus, heeft ertoe geleid dat buitenshuis de anderhalvemeter samenleving werd geïntroduceerd. Hoe ga je daar als winkel mee om, tijdens de coronacrisis én in de toekomst?

Tip! De rijksoverheid heeft posters met maatregelen ontworpen die je op je winkelruit kunt hangen.

In eerste instantie is het belangrijk om te controleren hoeveel vierkante meter je winkel beslaat. Op basis daarvan kun je uitrekenen hoeveel mensen je tegelijkertijd binnen mag hebben. Afhankelijk van welke fase in het stappenplan van de regering is dit één klant per 10 of 25 vierkante meter.

Anderhalvemeter samenleving

Zo kan iedereen anderhalve meter afstand houden. Stippel een slimme looproute uit in je op te richten winkel en werk met eenrichtingsverkeer. Zo botsen de klanten niet tegen elkaar op.

Het kan ook helpen om met winkelmandjes en karretjes te werken. Met een spatscherm kun je je caissières beschermen.

  • Hoe kan ik een eigen winkel starten? Wil je graag een eigen winkel beginnen? Volg dan dit stappenplan zodat je niets mist: van een ondernemingsplan schrijven tot een bedrijfspand zoeken en bedrijfsverzekeringen afsluiten.  
  • Eigen winkel beginnen: wat heb ik nodig? Om een eigen winkel te beginnen moet je veel regelen. Van een zakelijke rekening openen en verschillende betaalmogelijkheden voor je klanten tot een bedrijfspand zoeken en financiering vinden. In dit stappenplan loodsen we je door de start heen. 
  • Hoe schrijf ik een ondernemingsplan voor de detailhandel? Een ondernemingsplan is onmisbaar voor elke startende ondernemer, zeker als je een eigen winkel begint. Lees hier alles over het schrijven van een ondernemingsplan voor een eigen winkel.
  • Waar vind ik een voorbeeld van een ondernemingsplan voor een eigen winkel? Ben je bezig met het schrijven van een ondernemingsplan voor een bedrijf in de detailhandel en kun je wel wat hulp gebruiken? Download dan dit handige voorbeeld van een ondernemingsplan voor een eigen winkel.
Bijgewerkt op: 28-05-2021

Wat vind je van dit artikel?

x187

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Als starter kun je een nieuw bedrijf opzetten of kiezen voor een franchiseformule. Als franchisenemer ben je iets minder onafhankelijk, maar nog altijd zelfstandig én je kunt profiteren van de (schaal)voordelen van een grote organisatie.

franchising franchise beginnen
franchising franchise beginnen

Detailhandel

Wil jij een bedrijf starten in de detailhandel (non-food of food)? Dit is een van de meest diverse branches. Toch is iedere startende ondernemer in de detailhandel gebaat bij een goede voorbereiding. Zo start je nóg sterker.

Bedrijf starten in de detailhandel

Bij het openen van een winkel of speciaalzaak komt meer kijken dan je misschien zou denken. Deze tips helpen je op weg:

  1. Stappenplan: een winkel beginnen in 13 stappen
  2. Een eigen winkel beginnen, wat heb je daar eigenlijk voor nodig?
  3. Een webshop starten? Dat doe je zo
  4. Een inbraak in de winkel is de schrik van elke ondernemer. Zo bescherm je je zaak.

Betaalmethoden

Goed om alvast over na te denken: hoe ga je je klanten straks laten betalen? Er zijn veel verschillende betaalmethoden, zowel voor fysieke winkels als voor webshops. Benieuwd waar je allemaal uit kunt kiezen?

Op zoek naar recente informatie over jouw branche? Klik hier voor cijfers en trends over de detailhandel en groothandel.

 

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Zakelijke rekening eerste 6 maanden gratis

Start nóg sterker in 2021 met een zakelijke rekening en krijg meer grip op je geldzaken.

 

Je zakelijke rekening is de eerste 6 maanden gratis inclusief pinpas, internetbankieren en een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. 

 

Bekijk je voordeel

 

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.