Zo open je met succes jouw eigen winkel

Een eigen winkel beginnen: hoe doe je dat?

Een eigen winkel beginnen is voor veel mensen een droom. Bij het oprichten en runnen van - bijvoorbeeld - een drogisterij of schoenenwinkel komt meer kijken dan je misschien denkt. Goed om te weten: goed starten in de detailhandel valt of staat met een goede voorbereiding. In deze checklist lees je hoe je in 11 stappen van jouw winkel een succes maakt.

1. Inschrijving KvK en Belastingdienst

Wat voor winkel je ook wilt gaan starten: je moet je altijd eerst inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Dat geldt voor iedere ondernemer in iedere branche, dus ook de detailhandel. Jouw inschrijving in het Handelsregister wordt vervolgens automatisch doorgegeven aan de Belastingdienst en je krijgt direct een btw-nummer toegewezen.

2. Ondernemingsplan schrijven

We benadrukken het wel vaker op deze website, maar een ondernemersplan maken is een onmisbaar onderdeel van de startfase van een (fysieke) winkel in de detailhandel. Dat geldt zeker voor ondernemers die (aanvullende) financiering nodig hebben om de start van hun bedrijf te realiseren.  Zonder (of met een onvolledig) bedrijfsplan zal het in in veel gevallen een stuk lastiger zijn om startkapitaal te vergaren. 

Inpage advertorial voorbeeldplan detailhandel

Voorbeeldplan nodig?

Vind je het moeilijk om jouw winkelconcept onder woorden te brengen? Met behulp van dit gratis voorbeeld ondernemingsplan voor detaillisten maak je een goed plan.
Download je voorbeeldplan

Daarnaast is een bedrijfsplan een goede manier om jouw plannen concreet in kaart te brengen.

Waar liggen de kansen en risico's? Waarom wil je juist nú de winkel beginnen? En hoe ga jij de markt veroveren?

Leg in je plan bij voorkeur niet alleen de hoofdlijnen van de strategie vast, maar ga ook in op welk(e) product(en) je gaat verkopen en de belangrijkste doelgroep die je hiermee wilt aanspreken.

Een algemeen beeld geven als: 'mooie kleding verkopen aan hipsters' is vaak niet genoeg. Probeer liever wat dieper in te gaan op de kansen en risico's en omschrijf de recente ontwikkelingen in jouw markt en regio.

3. Doe markt- en brancheonderzoek

Met een markt- en brancheonderzoek breng je alle zaken die een verkooppunt kunnen beïnvloeden in kaart. Wie zijn jouw concurrenten en klanten en wat zijn de laatste ontwikkelingen in de sector? Wanneer eerder in het jaar in jouw regio bijvoorbeeld nog een drogist failliet is gegaan, is het zaak om eerst goed uit te zoeken of dit wel het juiste moment is om een nieuwe drogisterij te beginnen.

Een fijn hulpmiddel om alle sterke en zwakke punten van jouw plannen te bepalen, is door een SWOT-analyse te maken. Doe dit op zowel zakelijk als persoonlijk vlak; dit proces legt namelijk feilloos alle mogelijke knelpunten bloot. Ben jij bijvoorbeeld geen held met cijfers? Huur dan tijdig een accountant in om deze taken uit handen te nemen, voordat de fiscus jou op een later moment onaangenaam verrast met allerlei naheffingen.

4. Zorg voor goed voorraadbeheer

Omdat je waarschijnlijk diverse producten in de winkel wilt gaan aanbieden, is ook goed voorraadbeheer van groot belang. Er zijn inmiddels uiteenlopende digitale programma's beschikbaar, waarmee alle in- en verkopen keurig worden geregistreerd.

Komt een product onder een bepaald minimumaantal terecht? Dan krijg je automatisch een seintje om dit product tijdig aan te vullen. Het neemt je een hoop werk uit handen; bovendien kan het voorraadbeheer worden gekoppeld aan de kassa en boekhouding. 

5. Zet een overzichtelijke administratie op

Iedere onderneming moet verplicht een boekhouding bijhouden. Dat is waarschijnlijk geen verrassend nieuws. Los van het feit dat je op deze manier weet hoeveel belasting en btw je moet betalen, geeft een overzichtelijke administratie een goede indicatie hoe jouw bedrijf financieel ervoor staat. Het openen van een zakelijke rekening is meestal de eerste stap naar een overzichtelijke boekhouding.

Voor veel ondernemers blijkt het bijwerken van de administratie een vervelend, maar noodzakelijk kwaad. Doe je dit zelf? Maak dan gebruik van een overzichtelijk administratiesysteem en werk de gegevens regelmatig bij.

Vind je het allemaal toch iets te ingewikkeld? Investeer dan in een goede boekhouder of accountant: deze uitgave verdien je als het goed is op den duur weer terug in verband met de inkomsten die zo'n professional aan extra aftrekposten weet te genereren. 

6. Stel algemene voorwaarden op

Iedereen die een product of dienst levert, doet er verstandig aan om algemene voorwaarden op te stellen. Voorwaarden maken immers duidelijk welke rechten en plichten zowel de leverancier (jij) als de afnemer (de klant) heeft.

Dergelijke kleine lettertjes voorkomen een hoop gedoe achteraf en verkleinen het ondernemersrisico: alle voorwaarden zijn immers dichtgetimmerd. Ondernemingsplein geeft een aantal goede tips over hoe je algemene voorwaarden het beste kunt opstellen. De voorwaarden uit deze lijst kun je indien nodig aan jouw eigen winkel aanpassen.

7. Startkapitaal en verzekeringen

Als je een winkel opent, is de kans aanwezig dat je ook op zoek moet naar kapitaal om de start daadwerkelijk te realiseren. Denk aan aanvullende financiering voor de aanschaf van een inventaris, de huur/koop van het winkelpand, de inkoop van producten, promotiemateriaal, een startsalaris voor jezelf etc. Houd er rekening mee dat je de nodige persoonlijke en zakelijke risico's ook zult moeten afdekken met goede ondernemersverzekeringen.

Voor bedrijfsfinanciering kun je ook tegenwoordig nog steeds terecht bij de bank. Sinds de crisis zijn traditionele financiële instellingen wat terughoudender geworden in het verstrekken van krediet, maar een goed idee is en blijft ook in de huidige tijd een goed idee.

Als jij je goed hebt voorbereid op de start en - net zo belangrijk - kunt aantonen dat jouw plannen haalbaar zijn, maak je bij een bank nog steeds kans op financiering. Ga eens langs voor een gesprek over de financiële mogelijkheden in jouw situatie. Let op: zoals we eerder aangaven, is een goed onderbouwd ondernemingsplan hierbij onmisbaar.

8. Vind een goed winkelpand

Doordat er momenteel sprake is van veel leegstand, zien gemeenten graag dat deze panden worden opgevuld door initiatieven van (nieuwe) ondernemers. Want: hoe voller de binnenstad, des te aantrekkelijker het gebied wordt om te winkelen. In sommige gevallen bemiddelt de gemeente tussen ondernemers en de verhuurders. Informeer bij jouw gemeente naar de mogelijkheden.

Heb je een leuk pand op het oog? Dan kunnen de onderhandelingen met de verhuurder beginnen. Vanwege de leegstand is dit een gunstige tijd om te huren. Bij een groot aanbod gaan de prijzen immers omlaag.

De verhuurder ziet daarnaast zijn winkel het liefst zo snel mogelijk verhuurd, want hoe meer leegstand, des te onaantrekkelijker het wordt om de bedrijfsruimte nog te verhuren. Een mogelijke win-win situatie voor (toekomstige) huurders.

9. Controleer het bestemmingsplan

Als je het winkelpand van je dromen hebt gevonden, is het verstandig om eerst nog even het bestemmingsplan van de gemeente te bestuderen. Hoe verleidelijk het is om direct enthousiast een huur- of koopcontract te ondertekenen: als er na een jaar een sloopkogel bij de buren verschijnt, zit jij lange tijd in de herrie en rommel en eindig je wellicht alsnog met een kat in de zak.

Check dus altijd of de gemeente op (korte en lange) termijn plannen heeft om wijzigingen aan te brengen op de beoogde locatie (of in de directe omgeving). Als je de winkel nog wilt verbouwen of uitbreiden, terwijl dit niet in het huidige bestemmingsplan past, kun je bij de gemeente terecht voor het aanvragen van een omgevingsvergunning. Dit is een verzamelnaam voor onder anderen de milieu-, bouw- en sloopvergunning.

10. Check de Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) staat de gemeentelijke regelgeving op het gebied van openbare orde en veiligheid. Dit is voor iedere gemeente weer anders. Het is goed om te weten dat je de lokale regels kunt vinden op de website van jouw gemeente. 

Onder deze APV vallen onder meer de openings- en sluitingstijden, maar ook de tijden waarop je de winkel mag bevoorraden. De ene gemeente heeft wel een zondagsopenstelling, de andere niet, en ook regels omtrent koopavonden kunnen per gemeente verschillen.

Omdat je na een opening van jouw zaak wellicht wat promotieacties wilt houden, is het goed om na te lezen waarvoor je een vergunning nodig hebt. In bepaalde gemeenten mag je namelijk niet zomaar reclamemateriaal in de handen van voorbijgangers stoppen. Ook zou het jammer zijn als het elektrische kinderspeeltoestel voor jouw speelgoedwinkel wordt weggehaald, omdat je niet beschikt over een geldige vergunning.

11. Franchising: iets voor jou?

Als startende ondernemer kun je ook ervoor kiezen om gebruik te maken van een bestaande franchiseformuleIn dat geval sluit jij je aan bij een groter collectief. Dat betekent dat je als starter kunt gebruikmaken van de deskundigheid en ervaring van een franchisegever.

Een voordeel van franchisenemer zijn is dat je doorgaans minder hoeft te investeren, omdat de inventaris en producten collectief kunnen worden ingekocht. Daarnaast wordt er vaak landelijk reclame voor jouw keten gemaakt.

Franchising houdt ook in dat je in de bedrijfsvoering minder onafhankelijk kunt opereren. Soms zit je vast aan bepaalde (landelijk georganiseerde) prijsvragen of andere acties. Er kan overigens sprake zijn van verschillen tussen verschillende franchisegevers. 

Bij de ene formule mag je relatief veel zelf bepalen (denk aan de inrichting van jouw winkel, of investeringen in extra producten), terwijl de andere keten alles tot in detail heeft vastgelegd. Of dit een werkwijze is waarin jij je kunt vinden, is een afweging die je zelf zult moeten maken.

Tips van de redactie

Dit zijn de voor- en nadelen van franchising
Een eigen winkel beginnen: wat heb je nodig?
5 tips om een fysieke en online winkel te combineren
Een franchiseformule beginnen: zo doe je dat
Contactloos betalen en de Rabo Wallet: hoe zit dat?

Bijgewerkt op: 09-02-2017 Gepubliceerd op:
27-05-2014

Detailhandel

Als je een bedrijf wilt starten in de detailhandel (non-food en food), ben je straks werkzaam in een uiterst diverse sector. Zo scharen we drogisterijen, maar ook bouwmarkten, supermarkten en versspeciaalzaken onder de detailhandel. Bij het openen van een winkel of speciaalzaak komt meer kijken dan je misschien zou denken. Op deze pagina's vind je belangrijke informatie en tips voor startende ondernemers in de detailhandel, zoals:

  1. Stappenplan 1: een winkel beginnen in 11 stappen
  2. Checklist 2: zo combineer je een online en fysieke winkel
  3. Een webshop starten? Dat doe je zo

Op zoek naar recente informatie over jouw branche? Klik hier voor cijfers en trends over de detailhandel non-food sector.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Gratis voorbeeldplannen

Ondernemingsplan voorbeeld

Op zoek naar een goed voorbeeld om naast je eigen ondernemingsplan te leggen? Op Rabobank.nl kun je diverse voorbeeldplannen gratis downloaden.

Bekijk de voorbeeldplannen

Ondernemende vrouwen
Vrouw promoblok - 3

Wist jij dat een op de drie Nederlandse ondernemers een vrouw is? Hier vind je een overzicht van artikelen en interviews met vrouwelijke ondernemers.

Alles over vrouwelijke ondernemers

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.