Checklist voor startende ondernemers in de horeca: dit heb je nodig

Checklist voor startende ondernemers in de horeca: dit heb je nodig

Bij het starten van een bedrijf in de horeca komt meer kijken dan je denkt. Afhankelijk van het type horecabedrijf krijg je te maken met (mobiele) betaalmethoden, boekhoudsoftware en verzekeringen voor je bedrijfspand. Zeker weten dat je niets belangrijks over het hoofd ziet? In dit artikel zetten we relevante benodigdheden voor horecaondernemers op een rijtje.

Als jij eenmaal een ondernemingsplan hebt geschreven en een leuk bedrijfspand of mooie foodtruck hebt gevonden, is het tijd om te kijken welke zaken je nog meer bij de bank kunt regelen om straks een goede start te kunnen maken in de horeca.

Om maar eens wat te noemen: hoe gaan de gasten van jouw café, frietkar of B&B straks betalen? Contant, via pin of digitaal? Welke betaaloplossingen kun je hiervoor gebruiken? En heb je bijvoorbeeld al nagedacht over hoe je de boekhouding wilt organiseren? 

Daarnaast is het aan te raden om ook al in een vroeg stadium te kijken naar welke verzekeringen je misschien moet afsluiten. Denk daarbij niet alleen aan verzekeringen voor jezelf en de onderneming, maar tref ook goede regelingen voor het personeel.
 
Hoe het jouw horecabedrijf straks daadwerkelijk vergaat (en welke producten en diensten je uiteindelijk het meest zult gebruiken), is moeilijk te voorspellen. Soms zou je willen dat je even een uitstapje naar de toekomst kon maken om te zien hoe jouw bedrijf na het eerste jaar ervoor staat. 

Door de tijd reizen kan helaas (nog) niet, maar Rabobank heeft hier toch iets moois op gevonden. Wanneer je hier een zakelijke rekening opent, krijg je de kans om in het eerste jaar veel andere betaalproducten kosteloos (tot een maximumbedrag van 70 euro per maand) uit te proberen. Klik hier om de voorwaarden te lezen.

Zo kun je tijdens jouw eerste jaar als ondernemer op voordelige wijze ontdekken welke betaalmethoden relevant zijn (en welke niet). Handig toch? Bekijk hieronder waar veel andere horecaondernemers voor hebben gekozen of ga direct naar de pagina op Rabobank.nl

1. Zakelijk bankieren

Niet verplicht, maar praktisch onmisbaar voor iedereen die zijn zakelijke en privé-administratie uit elkaar wil houden: een zakelijke rekening openen. Als je in jouw horecazaak met personeel gaat werken, is zakelijk bankieren een must om goed zicht te blijven houden op al jouw inkomsten en uitgaven. 

Startersvoordeel horeca

Horecabedrijf starten?

Weet je al hoe klanten straks gaan betalen? Bij de Rabobank kun je het eerste jaar zonder kosten gebruikmaken van bijna alle betaalproducten. Zo ontdek je eenvoudig wat werkt voor jou en je gasten.

Meer weten

Bij een zakelijke rekening is het minder lastig om een hogere betaalgrens in te stellen of rechten toe te kennen aan meerdere gebruikers. 

Veel horecaondernemers besteden hun administratie bovendien uit aan een externe partij. 

In dat geval kan een zakelijke rekening een minimale vereiste zijn voor de boekhouder of accountant om jouw administratie te kunnen voeren. 

Als jij overweegt om - net als veel andere horecaondernemers – voor de administratie een apart boekhoudprogramma te gebruiken, is het goed om te weten dat je een boekhoudpakket kunt koppelen aan je zakelijke rekening. 

Zo heb je straks onder meer de in- en verkoopadministratie of loonadministratie des te sneller geregeld. 

2. Betaaloplossingen voor jouw klanten

Vroeger rekenden de meeste horecaklanten af met contant geld, maar tegenwoordig gebeurt het steeds vaker dat zij op een andere manier de betaling voldoen. Bijvoorbeeld door het geldbedrag te pinnen of contactloos te betalen met hun smartphone.

Als horecaondernemer ben jij graag servicegericht en wil jij het jouw gasten dus zo makkelijk mogelijk maken. Bedenk dus met welke alternatieve betaaloplossingen je jouw klanten tegemoet kunt komen. Of jij nou een nieuw hotel begint, met een kraam op de markt staat of een strandtent opent: dat maakt voor de consument van vandaag niet uit.  

Als starter mag je bij Rabobank diverse betaalproducten uitproberen, waaronder:

  • Rabo SmartPin (pinnen via de smartphone) 
  • Pinbox (mobiele pinautomaat) 
  • OmniKassa (online kassa voor horecaondernemers met een webwinkel) 

3. Contant geld ontvangen (en afstorten)

Alle elektronische en digitale betaaloplossingen van onze tijd ten spijt komt het ook nog veel voor dat gasten hun diner of bestelling contant willen afrekenen. Als toekomstig horecaondernemer moet je er dus rekening mee houden dat je na een lange dag of avond hard werken veel contant geld in kas hebt.

Het geeft een veilig gevoel als je die grote stapel bankbiljetten snel kunt storten op je bankrekening. Als klant van Rabobank kun je contant geld tijdens kantooruren afstorten in de bankhal van een vestiging bij jou in de buurt. 

Het is mogelijk om zowel biljetten als munten te storten en - ook fijn - het gestorte bedrag wordt direct bijgeschreven op jouw bankrekening. Aan het afstorten van geld zijn wel enige kosten verbonden.

4. Verzekeringen afsluiten

Het hangt een beetje af van voor type horecazaak je wilt beginnen, maar over het algemeen is het voor ondernemers in deze branche gebruikelijk om zich goed te verzekeren. 

Stel je voor dat er brand uitbreekt in een hotelkamer, de kroonluchter aan het plafond van jouw discotheek naar beneden stort (bovenop een stel gasten) of dat een klant die gegeten heeft bij jouw foodtruck een zware voedselvergiftiging oploopt. 

Het zijn donkere scenario’s en als enthousiaste starter wil je hier liever niet over nadenken, maar het is goed om te beseffen dat dit soort dingen wél kunnen gebeuren. Veel horecaondernemers dekken daarom in ieder geval de volgende risico’s af: 

  • Aansprakelijkheid
  • Rechtsbijstand
  • Inventaris en voorraad
  • Gebouw
     

Uitgebreide informatie over deze en andere verzekeringen, zoals arbeidsongeschiktheid, vind je op Rabobank.nl

5. Financieringsregeling voor horecaondernemers

Niet alle horecastarters hebben aanvullende financiering nodig om hun ondernemersdroom waar te maken, maar omdat het in de horeca al snel om grote bedragen gaat, komt het vaak voor dat mensen hiervoor bij de bank aankloppen. Voordat je eenmaal de deuren van een nieuw restaurant of B&B kunt openen, gaat daar immers geregeld een grondige verbouwing en interieurstyling aan vooraf. 

Uiteraard is het specifiek van het type horecabedrijf afhankelijk of het om een groot investeringsbedrag gaat. Investeringsaanvragen van 200.000 euro (of meer) voor het (ver)bouwen en inrichten van een hotel of café zijn geen uitzondering, terwijl iemand die een foodtruck wil beginnen meestal al aardig uit de voeten kan met een bedrag tussen de 10.000 en 30.000 euro.

Maar ook zo'n 'kleine' investering is geen bedrag dat veel mensen op hun spaarrekening klaar hebben staan. Het aanvragen van financiering is dan een belangrijke stap zijn naar de start van je bedrijf. 

Bij Rabobank zijn meerdere regelingen mogelijk. Zorg ervoor dat je eerst jouw plannen (en financieringsbehoeften) goed uiteen zet in een ondernemingsplan en maak daarna een afspraak met jouw bank.

SmartPin voor horecaondernemers

Met de Rabo SmartPin app en een mobiele kaartlezer verander je jouw telefoon of tablet in een betaalautomaat. Zo kunnen jouw klanten met veilig pinnen en is de betaling snel afgehandeld. Handig als je als cateraar of foodtruckeigenaar vaak op locatie aan het werk bent.

"Er is bijna geen student meer die cash geld op zak heeft. Sterker nog: er werd door veel studenten verwacht dat ze bij ons konden pinnen voor hun dagpas of lunch". Aan het woord is Jonath van het Leidse pop-UB, een tijdelijke studie-en lunchlocatie waar studenten in drukke perioden rond de tentamens terecht kunnen.

Pop-ub Leiden

Jonath is enthousiast over het gebruiksgemak van dit mobiele betaalmiddel: "Het zijn kleine bedragen die de studenten afrekenen: 5 euro voor een dagpas en 1 of 1,5 euro voor soep of een tosti. Ideaal dus dat er contactloos kan worden afgerekend."

Lees hier het hele interview met Jonath.

Tips van de redactie

Check hier de laatste cijfers en trends in de horeca
Bedrijf starten: hoe ontvang ik mijn geld?
4 voordelen van een zakelijke rekening
Een webshop beginnen: wat heb je nodig?
Hoe beoordeelt de Rabobank een financieringsaanvraag?

Bijgewerkt op: 15-03-2017

Horeca

Droom jij al jaren van een eigen restaurant, hotel of café en wil je deze stap eindelijk gaan zetten? Weet dan dat er bij het starten van een onderneming in de horeca meer komt kijken dan je misschien denkt. Op deze pagina's vind je informatie die van belang kan zijn voor startende horecaondernemers. En met de volgende links zet je in ieder geval de eerste stap naar een goede start van jouw horecabedrijf:

  1. Stappenplan 1: een eigen horecabedrijf in 12 stappen
  2. ​​Stappenplan 2: een eigen bed & breakfast in 13 stappen
  3. Checklist: een foodtruck beginnen doe je zo

Moet jij eerst nog een bedrijfsplan schrijven? Met deze tips schrijf je een goed ondernemingsplan voor de horeca.

Tip! Hier vind je actuele cijfers en trends over de horecabranche.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemers het eerste jaar gratis. Ben je al klant? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen.

Bekijk jouw Startersvoordeel

Gratis PDF's voor starters

Gratis whitepapers voor startende ondernemers

Alle informatie die je nodig hebt in één PDF: met deze whitepapers ga je goed voorbereid van start met je bedrijf:

  • Ondernemingsplan in 10 stappen
  • Bedenk de perfecte bedrijfsnaam
  • Bereken je uurtarief
  • Een administratie opzetten doe je zo
     

Download gratis PDF

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.