Zo vind je het gat in de markt - 2017

Zo vind je het gat in de markt

Het is een van de eerste dingen waarover je als startende ondernemer nadenkt: hoe maak ik van mijn product of dienst een commercieel succes waarmee ik de bestaande concurrentie kan aftroeven? De handvatten die je nodig hebt om dit voor elkaar te krijgen, lees je hier: zo vind je het gat in de markt.

#1. Van innovatie tot niche

Het bekende begrip 'een gat in de markt vinden' kun je op meerdere manieren interpreteren. Het eerste waar mensen aan denken is een volledig nieuw product dat niemand kent dat vervolgens door iedereen wordt gekocht. Oftewel: een innovatie of niche die leidt tot een enorm commercieel succes.

Neem de paperclip of de introductie van Wi-Fi. De kans dat je zoiets voor elkaar krijgt is echter niet heel erg groot. Bijna ieder wiel is al zo'n beetje wel uitgevonden. Dat is ook niet zo erg, want er zijn natuurlijk nog genoeg andere 'gaten' in bestaande markten te vinden.

#2. De toegevoegde waarde

Het uitgangspunt moet zijn dat de klant een probleem of een behoefte heeft dat jij gaat oplossen met jouw product (of dienst). Het grootste gevaar is namelijk dat je al een antwoord hebt, waar je vervolgens nog de vraag bij moet zien te vinden. Je creëert dus geen behoefte met jouw product, maar je vervult de behoefte van de klant. Jij bént (of wordt) de toegevoegde waarde.

Ook dát is een gat in de markt vinden en dan hoeft het dus niet om een nieuw product te gaan. Om een eenvoudig voorbeeld te nemen: in een gemiddeld dorp van circa tienduizend bewoners bestaan de eetgelegenheden meestal uit de gebruikelijke etablissementen; de pizzeria, de snackbar, het eetcafé, een wat chiquer restaurant en de visboer en slager.

Voor een broodje döner of roti moeten de bewoners nog vaak naar een babijgelegen stad rijden. De eerste snackbar in het dorp die ook broodjes döner en Turkse pizza's gaat verkopen, blijkt dan spekkoper. Ga dus op zoek naar de behoefte van de consument.

#3. De kracht van een goed bedrijfsplan

Het ondernemingsplan is de basis van iedere onderneming en onmisbaar om het gat in de markt te vinden en jouw bedrijf tot een succes te maken. Het bedrijfsplan brengt niet alleen jouw beperkingen en mogelijkheden in kaart, zonder een goed businessplan is het in veel gevallen knap lastig om externe financiers binnen te halen.

In dit persoonlijke plan beschrijf je kort wie je bent en wat jouw overwegingen zijn om een bedrijf te starten. En vooral ook: waarom je juist nú dit bedrijf gaat beginnen. Onderbouw je verhaal met gegevens over de actuele ontwikkelingen in jouw branche en regio. Beschrijf gedetailleerd welke producten en of diensten je gaat aanbieden.

Waar ga je je vestigen, hoe is de concurrentie en hoe kom je aan klanten? Beschrijf verder jouw persoonlijke kwaliteiten, maar ga ook in op de zwakke kanten. Doe een SWOT-analyse op zowel zakelijk als persoonlijk vlak, het legt alle knelpunten bloot. Zoek je een goed voorbeeld ondernemingsplan? Klik op het plaatje hieronder om naar een pagina te gaan waar je gratis branchegerelateerde voorbeeldplannen kunt downloaden.

#4. Onderzoek de markt

Geen ondernemingsplan is compleet zonder de resultaten van een branche- en marktonderzoek. Je moet als toekomstig ondernemer achterhalen hoe jouw markt in elkaar zit en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen. Met een marktonderzoek kun je alle zaken die jouw onderneming kunnen beïnvloeden in kaart brengen.

De klant moet uiteindelijk worden overtuigd dat jij degene bent die met een product of dienst zijn behoefte gaat vervullen. Jouw business moet een toegevoegde waarde bieden en aansluiten bij de doelgroep die je voor ogen hebt.

Een marketingplan helpt je hierbij. Een belangrijk onderdeel hiervan is de marketingmix, in de volksmond bekend als 'de vier P's': Prijs, Product, Plaats en Promotie.

#5. Bepaal de doelgroep

Het succes van jouw onderneming valt of staat met het bereiken van de juiste doelgroep. Deze mensen gaan uiteindelijk jouw producten kopen of er gebruik van maken. Als er geen vraag naar jouw producten is, hoe fantastisch ze in jouw ogen ook zijn, verkoop je niets.

Weet op wie je je moet richten, onderzoek of deze groep mensen wel in voldoende mate in jouw regio aanwezig is. Zodra je weet waar potentiële klanten behoefte aan hebben, kun je jouw product of dienst hierop aanpassen.

Op deze manier kun je ook sneller een betere afweging maken wat betreft de kostprijs van het product of jouw uurtarief.

#6. Ontdek jouw 'unique selling point'

Als startende ondernemer moet je jouw bedrijf of product zien te onderscheiden van bestaande concurrenten. Wat is jouw unique selling point (USP) dat jou beter, groter en anders maakt dan de concurrentie

Probeer hierbij verder te kijken dan de voor de hand liggende zaken als prijsbepaling, kwaliteit en klantenservice. Daar hebben de concurrenten ook naar gekeken.

Benadruk daarom wat anderen niet hebben. Lever jij bijvoorbeeld een unieke combinatie van dienste?

andres

Succesvolle administratie

Je zakelijke én privé-administratie op orde houden? Een zakelijke rekening is voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

Meer weten

Benoem dat je niet alleen de teksten schrijft, maar ook de volledige vormgeving van het artikel doet en het product dus kant en klaar aanlevert.

Ben jij zo iemand die naast patat en frikadellen ook broodjes döner wil verkopen? Dan is het slim om dit extra onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Belangrijk: ga in geen geval dingen beloven die je later niet waar blijkt te kunnen maken. Dat kan funest zijn voor je reputatie.

Potentiële klanten zien graag met wie zij mogelijk zaken gaan doen: een goede eerste indruk maken is essentieel. Zorg voor een professionele uitstraling van je bedrijf met een goede zakelijke website, waarop je uiteraard ook je bedrijfs- en zakelijke bankgegevens vermeldt.

#7. Houd het simpel

Wie wil opvallen met een product of dienst, moet zich leren onderscheiden. Maar dat hoeft lang niet altijd met een complexe oplossing. Het gezegde 'less is more' gaat ook hier op.

Een van de businesslessen van de succesvolle Britse entrepreneur Richard Branson is dat je simpele zakelijke oplossingen moet bedenken waar jouw organisatie bestaande problemen mee kan oplossen.

Natuurlijk: innovatie is belangrijk, maar het wiel hoeft niet altijd volledig opnieuw uitgevonden te worden. Het aanbrengen van een kleine verbetering in een bestaande strategie is mogelijk even effectief als de strategie rigoureus omgooien.

Een goede richtlijn is dat je in enkele zinnen jouw bedrijf en producten aan anderen kunt omschrijven. Als je aan potentiële klanten of zakenpartners niet goed kunt uitleggen wat jouw bedrijf doet of welke producten of diensten je precies levert, moet je het bedrijfsplan herzien. Nog altijd is dit een van de meest gemaakte fouten bij (startende) ondernemingen.

#8. Durf ervoor te gaan

Ondernemen is durven, lef tonen, risico nemen. Voor iedere ondernemer zal de start van zijn bedrijf als een sprong in het diepe hebben gevoeld. En dat is ook zo.

Hoe goed je ook bent voorbereid, de stap is groot en wat onzeker en je komt op een zeker moment vrijwel altijd voor verrassingen te staan. Verrassingen en ervaringen waar je overigens alleen maar een betere ondernemer door zult worden. 

Daadwerkelijk een gat in de markt vinden doen je door actie te ondernemen: het commerciële succes komt niet vanzelf naar jou toe.

Stel ideeën daarom niet steeds uit door de plannen continue bij te schaven. Als je denkt een goed product of unieke dienst in handen te hebben, moet je ervoor gaan.

Tips van de redactie

De 9 bouwstenen van het Business Model Canvas
Marketingplan opstellen: zo doe je dat
Breng je omgeving in kaart met de DESTEP-analyse
Zo stel je een concurrentieanalyse op
Vijfkrachtenmodel van Porter: zo zit dat

Bijgewerkt op: 05-01-2017 Gepubliceerd op:
24-06-2014

Ondernemingsplan maken

Een goed ondernemersplan schrijven is de eerste stap naar een succesvolle start van jouw bedrijf. In een bedrijfsplan maak je jouw plannen concreet en breng je kansen en eventuele obstakels in kaart. In de artikelen op deze pagina lees je alles over het maken van een businessplan. Hierbij komen ook de volgende tools van pas:

Meest gelezen op IkGaStarten: maak een bedrijfsplan in 10 stappen.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Aan de slag met je plan?

voorbeeld ondernemingsplan

Op zoek naar voorbeelden voor jouw businessplan? Download hier gratis een voorbeelddocument, zodat je tijdens het schrijven van je ondernemersplan een goed voorbeeld bij de hand hebt.

Maak nu jouw ondernemingsplan

Ondernemende vrouwen
Vrouw promoblok - 3

Wist jij dat een op de drie Nederlandse ondernemers een vrouw is? Hier vind je een overzicht van artikelen en interviews met vrouwelijke ondernemers.

Alles over vrouwelijke ondernemers

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal - Just Nuts

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.