marieke

4 manieren om productiever te zijn

Als startende ondernemer investeert u energie, geld en vooral tijd in uw bedrijf. Soms zelfs zoveel dat u zich aan het einde van een werkdag misschien wel eens afvraagt waar al die uren toch zijn gebleven. U bent niet de enige. Veel starters vinden het lastig om hun uren te verdelen. U kunt uw productiviteit verhogen door in uw werkzaamheden structuur aan te brengen. In dit artikel leest u hoe u dat kunt doen: 4 manieren om productiever te zijn.

1. Maak to do-lijstjes

Als startende ondernemer puilt uw agenda vaker uit van alle afspraken en zaken die geregeld moeten worden dan dat u 's middags een gaatje tegenkomt. En als dat al een keer zo is, wordt dit gat meestal binnen no time opgevuld met een uurtje extra acquisitie of het beantwoorden van mails of ordenen van uw mailbox. Het maken van een takenlijstje is dan ook totaal overbodig, nietwaar? Dat zou u misschien denken, maar het tegendeel is waar.

Juist dat eerste kwartiertje in de ochtend - wanneer u op papier (of in uw smartphone) de openstaande taken rangschikt op mate van urgentie en aan de hand daarvan een planning voor die dag maakt - geeft u een goed beeld van wat er die dag allemaal moet gebeuren en welke klusjes u ook prima kunt uitstellen tot morgen of volgende week. Daarnaast geeft het een goed gevoel als u al werkend steeds meer taken op uw lijstje kunt afstrepen. Als u verwacht dat u de volgende ochtend niet direct in de gelegenheid bent om een to do-lijstje te maken, doe dit dan op de avond ervoor en houd eventueel wat ruimte over voor andere taken die er op het laatste moment tussendoor komen.

2. Multitask waar mogelijk

Multitasken is natuurlijk lang niet altijd een optie - als u een presentatie geeft op een netwerkbijeenkomst of een rapport uitwerkt, bent u daar fulltime mee bezig - maar kan het wel? Doe dit dan ook. U kunt er kostbare tijd mee winnen als u meerdere taken tegelijk afhandelt. Denk bijvoorbeeld aan die lange autorit naar een afspraak met een potentiële klant. Tijdens deze reis kunt u prima dat ene telefoontje met een leverancier afhandelen. Of plaats eens een tweet of Facebook-post over een relevante tentoonstelling die u zojuist heeft bezocht. De vuistregel is dat multitasken een goede manier is om extra tijd te winnen, mits u dit goed doet en alleen op momenten dat het kan.

3. Ga nergens heen zonder notitieboekje

Als startende ondernemer barst u waarschijnlijk van de ideeën om uw bedrijf (nog) succesvoller te maken. Soms schiet u op de raarste momenten iets te binnen, bijvoorbeeld als u net onder de douche vandaan komt of thee aan het drinken bent met uw schoonmoeder. U kunt uw ingevingen dan natuurlijk snel neerkrabbelen op een los stuk papier of in uw telefoon zetten als willekeurige notitie, maar op den duur heeft u dan vooral een grote stapel aan losse ideeën waarbij het overzicht ver te zoeken is. Het is dan ook verstandiger om hiervoor een apart notitieboekje te gebruiken wat u overal mee naartoe kunt nemen.

Of u in het vervolg nou in de file staat of achter uw bureau op kantoor zit: als u een spontane ingeving krijgt, kunt u de gedachte altijd direct noteren in hetzelfde boekje. Zo vindt u uw ideeën later in ieder geval altijd op dezelfde plek terug. Bijvoorbeeld die ene uitgeverij die in de zomermaanden fikse korting geeft op het drukken van brochures. Of de aantekeningen die u tijdens de laatste afspraak met een klant maakte: wilde hij voor dat product nou een gele of rode verpakking? Ook deze krabbels vindt u terug in uw notities. Tip: ook tijdens het bijwerken van uw administratie voor de belasting kan zo'n boekje nog goed van pas komen.

4. Durf pauze te nemen

Van hard werken is nooit iemand slechter geworden, maar als u iedere dag en in het weekend dag in dag uit aan een stuk doorwerkt, gaat het vroeg of laat fout. Uw hoofd heeft af en toe een pauze nodig. Dat bevordert de productiviteit. Als u de dag grotendeels doorbrengt achter de computer, plan dan eens een lunchafspraak met een kennis of ga een half uurtje wandelen. Daarna kunt u er weer een paar uur tegenaan. Vergeet ook niet om tussendoor een keer koffie te halen voor uw collega's of - als u vanuit huis werkt - de was uit de wasmachine te halen en boodschappen te doen. Het voelt dan wel misschien een beetje als spijbelen, maar juist deze kleine pauzes houden u scherp en stellen u in staat uw werk naar behoren te doen.

Lees ook

Stappenplan: een eigen bedrijf starten
Checklist: time management voor starters
5 waardevolle ondernemerskwaliteiten
Checklist: effectief multitasken
5 businesslessen van Richard Branson
De voordelen en valkuilen van thuiswerken
3 signalen die aangeven dat u klaar bent om te starten

Gepubliceerd op:
03-01-2013

Wat vind je van dit artikel?

x0
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Ben jij werkzaam in de zorg en droom je van een eigen praktijk? Weet dan dat je bij de oprichting of overname gebonden bent aan regels van de overheid. We zetten de regels voor zorgprofessionals op een rij.

Eigen praktijk in 10 stappen
Eigen praktijk in 10 stappen

Als je start als zzp'er, is het een vraag die vaak door je hoofd speelt: hoe kom ik aan klanten? Zonder voldoende opdrachtgevers heb je immers ook geen uitzicht op veel inkomsten. Met de tips in deze checklist kom je verder.

Zzp
Acquisitie-klanten vinden
Acquisitie-klanten vinden

Zzp

Van freelance tekstschrijvers tot metselaars en van belastingadviseurs tot verpleegkundigen: in vrijwel elke branche kun je aan de slag als zelfstandige zonder personeel. Maar waar begin je? Hieronder geven we jou informatie en tips over hoe je een succesvolle start maakt als zzp'er:

  1. Schrijf een goed ondernemingsplan 
  2. Meld je aan bij de Kamer van Koophandel (KvK)
  3. Reken het juiste uurtarief. Tip: download hier de gratis PDF en ontvang onze tips direct in je mailbox
  4. Goed je administratie regelen? Overweeg het openen van een zakelijke rekening
  5. Blijf op de hoogte van ontwikkelingen op het gebied van de VAR, modelovereenkomsten/wet DBA en opdrachtgeversverklaringen.
  6. Lees meer over de populairste rechtsvorm voor startende zzp'ers: de eenmanszaak

Tip: vind je het lastig om jouw ideeën op papier te zetten in een ondernemingsplan? Download dan hier vrijblijvend een gratis voorbeeldplan voor zzp'ers.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.747 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.