marieke

6 manieren om uw concurrenten af te troeven

In welke sector u ook gaat werken, als ondernemer zult u vrijwel nooit de enige vis in de vijver zijn. Concurrentie is overal. Als startende ondernemer wilt u voorkomen dat huidige klanten overlopen naar de concurrent, maar uw netwerk uitbreiden is net zo belangrijk. Zo zorgt u ervoor dat uw bedrijf de concurrentie voorblijft.

1. Prijsbeleid

Het ligt misschien voor de hand, maar de meest simpele manier om een concurrent te verslaan is door het aanbieden van goedkopere producten en/of diensten. Het risico bestaat echter dat ook andere bedrijven gaan stunten met de prijzen. Het is daarom essentieel om van tevoren te berekenen of u zich eventuele prijsverlagingen kunt veroorloven. Ken uw grenzen en laat u nooit verleiden om over dit bedrag overheen te gaan.

2. Kwaliteit

Kwaliteit is een belangrijke factor bij het nemen van een beslissing over de aanschaf van een product of dienst. Als de prijs iets hoger ligt dan bij de concurrent, maar de kwaliteit aantoonbaar beter is, zullen de meeste klanten voor u kiezen. Goedkoop is immers vaak duurkoop. Ga daarom altijd voor de hoogst haalbare kwaliteit, ook als dit betekent dat uw prijzen daardoor iets hoger zullen uitvallen.

3. Service

De service die u uw klanten biedt, heeft u geheel in eigen hand. Mond-tot-mondreclame is een belangrijke factor bij het uitbreiden van uw klantenkring. Ondernemers die klantvriendelijkheid, een goede bereikbaarheid, snelle leveringstijd en het adequaat oplossen van problemen hoog in het vaandel hebben staan, plukken daar uiteindelijk de vruchten van. Roep echter nooit zelf van de daken dat uw bedrijf uitstekende service biedt; dat kan ergernis wekken bij een klant die dit anders heeft ervaren. Tevreden consumenten vertellen zelf wel aan iedereen hoe servicegericht u bent. Dat is veel effectiever.

4. Onderscheid

Waarin onderscheidt uw bedrijf zich van concurrenten? Ga op zoek naar de factoren die uw producten, diensten of processen waarin u (in positieve zin) verschilt van de rest. Zit het bijvoorbeeld in het uitgebreide aanbod of juist in de jarenlange expertise van uw bedrijf? Hoe tastbaarder uw kwaliteiten, des te beter u het argument kunt verkopen.

5. Communicatie

Iedere onderneming houdt zich bezig met marketing. Voor lokale ondernemers gaat het hierbij vaak om het plaatsen van advertenties in regionale kranten en maken van een goede website. Kijk nog eens goed naar de boodschap die u uitdraagt. Komen de onderscheidende factoren van uw bedrijf voldoende naar voren? Deze mag u in reclame-uitingen best extra benadrukken. Doe echter nooit beloftes die u niet kunt waarmaken.

6. Extra's

Potentiële klanten houden van voordeeltjes. Met het bieden van iets extra's bij een aankoop of bestelling kunt u nog meer consumenten over de streep trekken. Zoek deze speciale aanbiedingen niet alleen in gratis producten, maar denk ook eens aan het gratis aanbieden van extra informatie, bijvoorbeeld in de vorm van een magazine of nieuwsbrief.

Gepubliceerd op:
28-06-2011

Marketing en verkoop

Je kunt nog zo'n mooi product (of goede dienst) leveren, maar zonder naamsbekendheid en genoeg klanten of opdrachtgevers zul je niet ver komen. Marketing en sales zijn dan ook een cruciaal aspect van het ondernemerschap. In deze categorie gaan we dieper in op het opstellen van een goede marketingstrategie. Hierbij komen onder andere de volgende zaken aan bod:

  1. Hoe zet ik een product of dienst in de markt?
  2. Moet ik een marketingplan schrijven? (en hoe pak ik dat aan?)
  3. Hoe bereik ik de juiste doelgroep?

Lees hier meer tips over starten met marketing en verkoop.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Aan de slag met je plan?

voorbeeld ondernemingsplan

Op zoek naar voorbeelden voor jouw businessplan? Download hier gratis een voorbeelddocument, zodat je tijdens het schrijven van je ondernemersplan een goed voorbeeld bij de hand hebt.

Maak nu jouw ondernemingsplan

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal - Villa Vibes

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemers het eerste jaar gratis. Ben je al klant? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen.

Bekijk jouw Startersvoordeel

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.