Brexit voor startende ondernemers

Brexit voor ondernemers: dit betekent het

De Brexit is definitief. En dat is óók relevant voor startende ondernemers. Ja, ook als je geen zaken doet met het Verenigd Koninkrijk. Ontdek hoe jij je concurrentie straks een paar stappen voor bent met een slimme Brexit-strategie.

Het Verenigd Koninkrijk (VK) heeft op 31 januari 2020 officieel de EU verlaten. Toch blijft de onzekerheid over een harde of zachte Brexit bestaan.

Tot 31 december 2020 is er namelijk een overgangsperiode. En die kan nog eens twee jaar verlengd worden. Dat betekent dat er voorlopig dus niets verandert. Toch kan het lonen om juist nu na te denken over Brexit en jouw bedrijf.

In dit artikel gaan we natuurlijk in op twee belangrijke aspecten van zakendoen met het VK: im- en export en het betalingsverkeer.

Profiteren van de Brexit

Maar ook op de vraag: hoe profiteer jij als starter van de Brexit, zelfs als je helemaal geen internationale ambities hebt? Voor elke ondernemer is het goed om deze drie punten af te vinken.

  1. Voorbereiden: wat kun je nu al doen om straks – deal of no deal – zaken te doen met het VK.
  2. Kansen in kaart brengen: de Brexit zorgt voor gaten in de markt.
  3. Up-to-date-blijven: voorkom dat je straks achter het net vist.

1. Voorbereiden op Brexit 

Er is helaas geen vast 12-stappenplan om je bedrijf Brexitproof te maken. De Brexit kan straks namelijk invloed hebben op alles van een pakketje versturen, personeelszaken tot intellectueel eigendom.

Het allerbelangrijkste: overleg in je branche en met je Britse leveranciers en klanten wat voor jou relevant is. Hoe pakken zij het aan?

Tip: heb je als (startende) ondernemer niets met het VK te maken? Misschien jouw klant of leverancier wel. Zorg alleen al daarom dat je globaal op de hoogte blijft.

Import en export

Onderneem je internationaal of ben je dit van plan? Brexit betekent veel voor webshops, winkels en andere ondernemers als het Verenigd Koninkrijk uit de EU stapt. Het VK stapt daarmee namelijk ook uit de Douane Unie.

Het is mogelijk dat er een regeling komt voor douaneverkeer, zoals de EU die ook heeft met bijvoorbeeld Noorwegen en Zwitserland. Maar: dan zou het VK waarschijnlijk minder autonomie krijgen dan beloofd aan de kiezer. 

Het kan dus altijd nog uitlopen op een no deal-Brexit en dan krijgen ondernemers met allerlei douaneformaliteiten te maken.

PostNL en andere logistieke bedrijven waarschuwen nu al dat handel met het VK dan waarschijnlijk structureel langzamer zal gaan.

Rommelige start Brexit

Daarnaast is er natuurlijk kans op een rommelige start. Het helpt dan als jij al voorbereid bent.

Doe je nu al zaken buiten de EU, bijvoorbeeld met de VS of China? Dan hoef je waarschijnlijk nu nog niets te doen, omdat je al te maken hebt met de aangifte bij de douane. 

Doe je nu alleen zaken binnen de Douane Unie? Bereid je dan voor op eventuele extra douaneformaliteiten. En die regel je niet in een middag.  

  • Vraag een EORIE-nummer aan. Dit heb je straks nodig om aangifte te doen bij de douane. Het is gratis en je hebt het binnen een week. 
  • Kijk naar je processen. Lees je vast in over de formulieren die je straks bij elke zending moet doen, bijvoorbeeld het CN22 of CN23 formulier. Begroot vast hoeveel extra tijd je daarmee kwijt bent.
  • Bedenk hoe je de aangifte straks gaat doen. Dit kan via een zogenaamde douane-expediteur of met speciale software. Laat je informeren, zodat je de administratie straks direct op orde hebt.
  • Bedenk dat je bij im- en export met een niet-EU-land ook te maken krijgt met ‘verlegde btw’. Dat wil zeggen dat de leverancier 0% op de factuur zet en de afnemer de btw moet voorschieten. Dit kan een belemmering zijn om met elkaar in zee te gaan.
  • Tip: als jij eerder klaar bent dan je concurrent, verstuur jij straks sneller je producten en ben jij straks wellicht ook snel weer bevoorraad na een no deal.

Tip: Je werk is niet voor niets geweest als er uiteindelijk toch een soort interne markt blijft bestaan. Want: je kunt al je douane-voorbereidingen ook gebruiken om een ander niet-EU-land te veroveren.

Betalingsverkeer van en naar het VK

Het VK zit in SEPA, ofwel de Single Euro Payments Area. Dit betekent dat het hoort bij de Europese betaalmarkt. Britten hebben bijvoorbeeld net als wij IBAN-rekeningnummers en de betalingen gaan snel en eenvoudig.

SEPA

Het idee is nu dat het VK bij SEPA blijft. Als ze SEPA (moeten) verlaten, dan kunnen de kosten voor betalingsverkeer omhoog gaan. Het blijft altijd mogelijk om betalingen te doen en te ontvangen.

De Rabobank heeft overigens ook een vergunning om rekeningen in het VK aan te bieden als je daar bijvoorbeeld een vestiging opent.

Zijn je klanten en leveranciers Brexitproof?

Los van jouw processen: welke invloed heeft de Brexit op jouw belangrijkste klanten en leveranciers?

Zelfs als jij niets met het VK doet, kan je erdoor geraakt worden, omdat je leverancier bijvoorbeeld straks problemen krijgt met leveringen uit het VK.

Ook hier geldt: informeer gewoon eens hoe zij zich voorbereiden en wissel ervaringen uit.

Dit zijn een aantal belangrijke stappen in de voorbereiding, maar misschien gelden voor jouw specifieke bedrijf wel andere zaken. De overheid heeft een Brexit Impact Scan ontwikkeld met tips op maat.

2. Brexit: kansen voor startende ondernemers

Sneller dan de rest

Brexit is een lang, ingewikkeld proces. Veel mensen zijn inmiddels afgehaakt, maar dat is een kans voor jou. Denk juist nu na over hoe jij de concurrentie voorblijft met kennis en voorbereiding. 

Zo krijg jij misschien wel een unieke distributiedeal met dat ene mooie Britse merk. Of je scoort die interessante Britse prospect omdat jij kunt aantonen dat je klaar bent voor elke deal.  

Door jouw zaken twee keer sneller te regelen dan je concurrent, vergroot je de kans dat het jou straks wél lukt om zaken te blijven doen met het VK.

Brexit als acquisitiekans

Nederland is heel populair bij Brexitbedrijven, ofwel: bedrijven die Groot-Brittannië verlaten om zich in een EU-land te vestigen.

In september 2019 hadden al bijna 60 Britse bedrijven de oversteek naar ons land gemaakt. Het gaat vooral om bedrijven in de financiële sector.

Als starter kun je natuurlijk profiteren van de komst van deze nieuwe bedrijven en hun werknemers. Onderzoek wie er deze kant op komen en of je daar met jouw bedrijf bedenk jouw gat in de Brexitmarkt.

3. Blijf up-to-date over de Brexit

Surf naar het Brexit Loket van de overheid voor de laatste informatie en regelgeving. Veel informatie voor ondernemers en de Brexit vind je ook op www.rabobank.nl/brexit.

Bijgewerkt op: 04-02-2020

Wat vind je van dit artikel?

x1
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Bedrijf starten

Het starten van een eigen bedrijf is een leuk, maar ook intensief proces waarbij meer komt kijken dan je denkt. Wil je gaan beginnen in bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening, horeca, zorg of een andere sector? Dan vind je op IkGaStarten nuttige informatie en tips om goed van start te gaan. Enkele belangrijke stappen zijn:

  1. De laatste ontwikkelingen checken in jouw branche
  2. Het schrijven van een ondernemingsplan
    Probeer het Business Model Canvas
  3. De inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK)
  4. Uitzoeken wat voor ondernemer je bent voor de belasting​
  5. Goed je administratie regelen? Overweeg het openen van een zakelijke rekening

Lees alle stappen in het artikel: zo begin je een eigen zaak.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.288 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.