Marketingplan

Het schrijven van een goed marketingplan kan jouw bedrijf een vliegende start geven en werkt op termijn bovendien kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit door een extern marketingbureau laten doen, maar als je dit plan zelf schrijft, krijg je ook beter zicht op de marketingstrategie en (haalbaarheid van de) gestelde doelen uit het bedrijfsplan. Hieronder gaan we dieper in op het maken van een goed marketingplan en ontdek je wat hierbij komt kijken, zoals:

  1. Hoe maak je een goed marketingplan? Alles over de marketingmix 2.0
  2. Hoe zet je een product of dienst goed in de markt?

Tip! Het maken van een concurrentie- en/of klantenanalyse kan helpen om een nog beter beeld te krijgen van de markt.

Checklist: de marketingmix 2.0

Voeg een marketingmix toe aan je ondernemingsplan

Als ondernemer hoop je natuurlijk dat klanten of opdrachtgevers straks bij jou een product of dienst komen afnemen (en niet bij de concurrent). Met behulp van de marketingmix leer je hoe jij de doelgroep het best kunt benaderen.

Vijfkrachtenmodel van Porter: zo zit dat

Vijfkrachtenmodel van Porter: zo zit dat

Het vijfkrachtenmodel van Porter is een hulpmiddel om de succeskansen in jouw bedrijfstak (en branche) in te schatten. Verder draagt dit marketinginstrument bij aan het maken van een concurrentieanalyse.

Maak een bedrijfslogo in 6 stappen

Zelf een bedrijfslogo maken: dat doe je zo

Beschik jij nog niet over zo'n ruim budget dat je jouw bedrijfslogo door een professional kunt laten maken? Je kunt ook zelf een logo ontwerpen. In dit stappenplan leggen we uit hoe je dat doet.

Zo stel je een concurrentieanalyse op

Zo stel je een concurrentieanalyse op

De gevestigde concurrentie steeds nét een stap voor zijn: dat is voor jou als startende ondernemer een mooi streven. Met een concurrentieanalyse kun je een goed beeld krijgen van opkomende trends in jouw branche. Maar hoe pak je dit aan?

Hoe zet je een product in de markt?

Checklist: product of dienst in de markt zetten

Je hebt je voorwerk gedaan: alle plannen voor het businessidee zijn uitgewerkt en de (eventueel) verplichte testen uitgevoerd. Maar hoe zet je nou een product of dienst goed in de markt? Dat lees je in deze checklist.

8 manieren om branche- en marktonderzoek te doen

8 manieren om branche- en marktonderzoek te doen

Voordat je een bedrijf gaat starten, is het belangrijk om de markt goed in kaart te brengen. Maar hoe doe je dat eigenlijk, de markt verkennen? In dit artikel lees je alles over het markt- en brancheonderzoek en de concurrentieanalyse.

Checklist: bedrijfsnaam bedenken

Bedrijfsnaam bedenken: zo doe je dat

Wat is de perfecte bedrijfsnaam? Een goede naam is in ieder geval onderscheidend en duidelijk, maar mag ook weer niet teveel lijken op bestaande namen en merken. Deze checklist helpt jou bij het vinden van de ideale handelsnaam.

Zo ontwikkel je een goede huisstijl

Een goed huisstijl ontwikkelen voor jouw bedrijf

Een huisstijl is namelijk meer dan alleen het ontwerpen van een bedrijfsnaam en een logo. Het is een middel om jouw identiteit te versterken en het werkt onderscheidend ten opzichte van je concurrenten. Met deze tips kom je verder.

Bedenk een bedrijfsnaam in 6 stappen

Een bedrijfsnaam bedenken: zo doe je dat

Een bedrijfsnaam verzinnen die niet alleen lekker in het gehoor ligt, maar ook nog aan alle regels voldoet? Dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Met de tips in dit stappenplan kom je verder.

Zo vind je het gat in de markt

Zo vind je het gat in de markt - 2017

Het is een van de eerste dingen waar een startende ondernemer over nadenkt: hoe vind ik een gat in de markt? In dit artikel lees je hoe je van jouw product of dienst een commercieel succes kunt maken.

Marketingplan opstellen: zo doe je dat

Marketingplan opstellen: tips & tricks voor startende ondernemers

Ga jij een bedrijf starten? Een marketingplan helpt de doelstellingen uit je ondernemingsplan concreet te maken. In dit document stel je onder meer jouw markteingstrategie vast, waarmee je de kans op succes aanzienlijk vergroot.

Maak een eigen website in 7 stappen

Maak een eigen website in 7 stappen

Bij een succesvolle start van jouw bedrijf mag een goede zakelijke website niet ontbreken. Idealiter huur je hiervoor een professioneel bureau in, maar wie zelf aan de slag wil, kan ook prima zelfstandig een bedrijfssite maken.

Klantenpiramide opstellen: zo doe je dat

Klantenpiramide opstellen: zo doe je dat

De klantenpiramide is een handig hulpmiddel om te bepalen in welke mate jouw bestaande klanten bijdragen aan jouw omzet. Op basis van deze gegevens kun je per klantengroep de juiste marketingstrategie bepalen.

De marketingmix

marieke

De marketingmix is de combinatie van instrumenten die een organisatie kan gebruiken om haar marketingstrategie verder in te vullen.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Aan de slag met je plan?

voorbeeld ondernemingsplan

Op zoek naar voorbeelden voor jouw businessplan? Download hier gratis een voorbeelddocument, zodat je tijdens het schrijven van je ondernemersplan een goed voorbeeld bij de hand hebt.

Maak nu jouw ondernemingsplan

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal - Villa Vibes

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemers het eerste jaar gratis. Ben je al klant? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen.

Bekijk jouw Startersvoordeel

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.