Marketingplan

Het schrijven van een goed marketingplan kan jouw bedrijf een vliegende start geven en werkt op termijn bovendien kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit door een extern marketingbureau laten doen, maar als je dit plan zelf schrijft, krijg je ook beter zicht op de marketingstrategie en (haalbaarheid van de) gestelde doelen uit het bedrijfsplan. Hieronder gaan we dieper in op het maken van een goed marketingplan en ontdek je wat hierbij komt kijken, zoals:

  1. Hoe maak je een goed marketingplan? Alles over de marketingmix 2.0
  2. Hoe zet je een product of dienst goed in de markt?

Tip! Het maken van een concurrentie- en/of klantenanalyse kan helpen om een nog beter beeld te krijgen van de markt.

Als ondernemer hoop je dat klanten of opdrachtgevers straks bij jou een product of dienst afnemen (en niet bij de concurrent). Met behulp van de marketingmix leer je hoe jij de doelgroep het best kunt benaderen.

Voeg een marketingmix toe aan je ondernemingsplan
Voeg een marketingmix toe aan je ondernemingsplan

In een marketingplan mag de SWOT-analyse niet ontbreken. SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats en is een handige methode om de sterke en zwakke punten van een nieuw bedrijf of product in kaart te brengen.

Checklist: SWOT-analyse opstellen
Checklist: SWOT-analyse opstellen

Je hebt bij de start van je onderneming een mooi product  in handen. Geweldig, maar hoe komt je doelgroep dat te weten? Hoe dring je door tot klanten tussen al het andere aanbod en marketinggeweld? Met deze checklist maak je een goede start om je merk in de markt te zetten.

Merk in de markt zetten
Merk in de markt zetten
Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.817 ondernemers zijn al sterker gestart