samenwerken roeien

Hoe kan ik samenwerken met andere ondernemers?

Als startende ondernemer heb je veel zaken waarmee je rekening moet houden. Je moet jezelf presenteren aan klanten en opdrachtgevers, een boekhouding opzetten, misschien een bedrijfspand betrekken en een website bouwen. Dit hoef je niet allemaal alleen te doen. Ga samenwerken met andere (startende) ondernemers.

Als startende ondernemer heb je veel zaken waarmee je rekening moet houden. Je moet jezelf presenteren aan klanten en opdrachtgevers, een boekhouding opzetten, misschien een bedrijfspand betrekken en een website bouwen. Dit hoef je niet allemaal alleen te doen. Ga samenwerken met andere (startende) ondernemers.

Vooral als je alleen bent, is samenwerking belangrijk. "ZZP'ers moeten elkaar opzoeken, samen naar buiten treden en projecten doen", zegt Josette Dijkhuizen, ZZP'er van het jaar. "Bundel je kennis en kunde", zegt ook Martijn Pennekamp van ZZP Nederland. "Alleen zo kun je als zelfstandige blijven overleven."

Bouw een netwerk op

De eerste stap om te gaan samenwerken: zoek collega-ondernemers op en leer hen beter kennen. Ga werken op flexplekken waar veel zelfstandigen komen, word lid van startersfora op internet, bezoek netwerkborrels en ga naar evenementen als de Startersdag van de Kamer van Koophandel (KvK). Vertel iedereen waar je mee bezig bent en vraag andere starters om tips.
 
Wanneer je eenmaal wat mensen kent, kun je een groep van (beginnende) ondernemers om je heen verzamelen met wie je eens in de zoveel tijd afspreekt. Waarschijnlijk ben je allemaal bezig om dezelfde vragen op te lossen. Denk met elkaar mee en deel jullie inzichten. Zo creëer je je eigen raad van advies en leer je ondernemers kennen met wie je misschien kunt samenwerken.

Deel activiteiten

Als je eenmaal een goed netwerk hebt opgebouwd, kun je bepaalde activiteiten samen doen. Met een groep sta je sterker dan alleen. In het Zeeheldenkwartier in Den Haag hebben winkeliers en lokale horeca samen een website gemaakt om de buurt aan te prijzen. Bovendien hebben zij een kortingspas in het leven geroepen waarmee zij buurtbewoners aan zich binden. Zo doen zij samen hun marketing.
 

Ook een fysieke winkel kun je delen. Meneer Paprika in Haarlem is zo'n winkel. In dit kleine warenhuis wordt speelgoed en koffie verkocht. Daarnaast verhuren de eigenaressen ruimte aan 3D-printwinkel 3DVSP en Django's Bikeshop. Ze delen de huur en alle klanten die voor een van de ondernemers binnenlopen, leren ook de andere twee kennen.

Projecten

Samenwerking kan ook op projectbasis. Wanneer een (aanbestede) opdracht te groot voor je is, kun je hem misschien samen met een andere ondernemer wel aannemen. Probeer het eens via Twitter: de hashtag #zzpmatch is in het leven geroepen om ZZP'ers aan samen te brengen. Je kunt ook met een ondernemer die hetzelfde doet, afspreken dat je elkaar vervangt bij ziekte of vakantie. Zo bied je klanten meer zekerheid. Maak hier wel goede afspraken over.

Contracten

Maak duidelijke afspraken en leg deze vast in een contract. Wie draagt welk risico, ho eveel investeer je allebei, hoe verdeel je het werk en wat gebeurt er als een partner het laat afweten? Je kunt elkaar 'inhuren' en een overeenkomst tot opdracht afsluiten, of als je vaker samenwerkt: een rechtsvorm kiezen.
 
Je kunt een vof, maatschap, coöperatie of bv oprichten. Bij een vof en maatschap draag je aansprakelijkheid voor elkaar, bij een bv en coöperatie kun je minder snel privé aansprakelijk worden gesteld voor fouten van een partner. Een bv kun je uiteindelijk verkopen. 

Als alle partners ZZP'er willen blijven, kun je in dienst treden van de gezamenlijke bv. Als je dat niet wilt, kun je kiezen voor een coöperatie met of zonder licensieovereenkomst. Zo'n overeenkomst is handig als een partner een leidende rol heeft of meer investeert in de samenwerking.

Incidentele samenwerking

Samenwerking hoeft niet altijd zo officieel, want je kunt ook spontaan besluiten om samen iets te doen met de ondernemers in jouw buurt. Als boekhandel kun je bijvoorbeeld in de zomer een ijsje van de ijsboer ernaast weggeven bij aankoop van een boek. En in jouw lunchroom zou je kunst van beginnende kunstenaars kunnen exposeren.
 
Of organiseer eens samen met een andere ondernemer een evenement. Een wijnproeverij in een keukenwinkel. Een modeshow in een restaurant. Als webshop kun je je klanten als cadeautje kortingscodes geven voor andere webshops (en zij weer voor jou). Zo profiteer je van elkaars klantenbestand en bind je klanten aan jouw merk.

Barter

Barteren is ook een optie. In dat geval 'ruil' je diensten. Jij maakt een nieuwe website voor een tijdschrift, dat vervolgens jouw advertentie plaatst. Jij sponsert de plaatselijke sportclub met shirtjes, die vervolgens jouw reclamebord ophangt. Dit is een goede manier om een netwerk op te bouwen en kosten te besparen. Vraag gerust of een barter mogelijk is als je iets nodig hebt. Let op: ook bij een barter moet je een factuur sturen en belasting betalen.

Organisaties

Klop aan bij de juiste organisaties. Samenwerken met andere bedrijven en organisaties is vaak de meest effectieve manier om tot innovatieve nieuwe producten te komen, zo blijkt uit onderzoek van Panteia/EIM. Maar hoe vind je een ander bedrijf met wie jij samen het gat in de markt kan vinden?
 
Een organisatie als Syntens kan je helpen om te gaan samenwerken met bedrijven buiten jouw sector. Ook de Kamer van Koophandel, ZZP Nederland en MKB-Nederland hebben een goed regionaal netwerk. Bezoek bijeenkomsten en spreek daar met de experts op jouw gebied.

Subsidies

Er zijn diverse subsidieregelingen om innovatieve samenwerking te ondersteunen, vooral als jouw bedrijf binnen een van de topsectoren valt. Externe adviseurs hebben een goed beeld van welke bedrijven er bestaan en met wie jij zou kunnen samenwerken. Ook kun je mogelijk samenwerken met kennisinstituten of de overheid.

[Bron: MKB Servicedesk]

Lees ook

Checklist: zo haal je het meest uit co-creatie
5 vragen en antwoorden over de coöperatie
10 tips om jouw product succesvol te lanceren
Zo maak je een goede eerste indruk
10 handige functionaliteiten van LinkedIn

Gepubliceerd op:
22-10-2014

Wat vind je van dit artikel?

x4
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Netwerken

Netwerken als startende zzp'er of ondernemer kun je op verschillende manieren doen. Je kunt als starter online naar potentiële klanten of opdrachtgevers zoeken. Bijvoorbeeld op LinkedIn of een ander online netwerkplatform.

Je kunt natuurlijk ook persoonlijk naar bijeenkomsten toe gaan. zo kun je je zakelijke kennissenkring uitbreiden. Misschien doe je er wel interessante contacten. Maar waar begin je? Hieronder vertellen we je alles over het belang van netwerken en hoe je dit als starter het beste kunt aanpakken. Kijk bijvoorbeeld eens naar:

Tip: geen idee waar je moet beginnen? Dan heb je vast iets aan dit artikel over hoe je start met netwerken.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.