Ondernemingsplan maken

Een goed ondernemingsplan schrijven is de eerste stap naar een succesvolle start van jouw bedrijf. Andere namen die hiervoor worden gebruikt, zijn onder andere 'businessplan' en 'bedrijfsplan'. Hierin zet je jouw ideeën uiteen en breng je kansen en obstakels zo goed mogelijk in kaart.

Opstellen ondernemingsplan

In de volgende artikelen lees je alles over het schrijven van een goed ondernemingsplan:

Ondernemingsplan maken: veelgestelde vragen

  • Wat is een ondernemingsplan? Een ondernemingsplan wordt ook wel businessplan, bedrijfsplan of ondernemersplan genoemd. In het ondernemingsplan beschrijf je onder meer je doelen, de markt, hoe je de marketing aanpakt en maak je een financieel plan.
  • Hoe ziet een ondernemingsplan eruit? Het ondernemingsplan bestaat uit 7 onderdelen, waaronder het marketingplan en het financieel plan. Je beschrijft hierin je plan van aanpak om je onderneming tot een succes te maken. Download verschillende voorbeeldplannen per branche die je verder helpen.
  • Waarom is het slim om een ondernemingsplan te schrijven? Voor startende ondernemers die financiering nodig hebben is het noodzakelijk een ondernemingsplan te schrijven. Ook als je geen directe financieringsbehoefte hebt, is het schrijven van een ondernemersplan belangrijk. Het geeft je namelijk inzicht in de levensvatbaarheid van je onderneming
  • Is een ondernemingsplan verplicht? Een ondernemingsplan opstellen is niet verplicht. Als je startkapitaal nodig hebt voor je onderneming, dan is het wel noodzakelijk een ondernemersplan te schrijven. Zonder een goed onderbouwd financieel plan kom je niet in aanmerking voor financiering.
  • Hoe maak ik een ondernemingsplan? Aan de hand van diverse gratis voorbeelden van ondernemingsplannen kun je zelf een ondernemersplan opstellen. Per hoofdstuk wordt uitgelegd hoe je een ondernemingsplan schrijft.
  • Hoe kan ik ChatGPT inzetten voor mijn ondernemingsplan? Gebruik bijvoorbeeld ChatGPT (of Google Bard) voor een inspirerende inleiding om de aandacht van lezers te grijpen. Versterk je marktanalyse door ChatGPT in te zetten voor het verzamelen en samenvatten van belangrijke branchegegevens en concurrentieonderzoek. Het kan ook worden gebruikt voor diepere inzichten over concurrenten en om realistische financiële cijfers en groeikansen te presenteren. Dit toont aan dat je de markt grondig begrijpt.