5 begrotingen van het financieel plan

Bijgewerkt op 30 juli 2024
5 min  leestijd
124.845
Auteur: Marieke Leijnen
Begrotingen financieel plan

Met een eigen bedrijf wil je natuurlijk ooit een goede boterham verdienen. Hoe staat het met jouw slagingskans? Een financieel plan opstellen geeft je meer inzicht in de potentiële winstmogelijkheden en risico's. 

Hoe je de slagingskans van een startup onderzoekt? Door een financieel plan te maken. Met deze verschillende soorten begrotingen maak je een goede start. 

Soorten begrotingen

Het financiële plan is een onmisbaar onderdeel van je bedrijfsplan. Het is belangrijk om je financiële situatie goed in kaart te brengen. Hoe maak je een financiële begroting? Door in ieder geval aandacht te besteden aan verschillende soorten begrotingen.

Welke verschillende soorten begrotingen zijn er? Denk bijvoorbeeld aan een investeringsbegroting, financieringsbegroting, exploitatiebegroting, liquiditeitsbegroting en een begroting voor privé-uitgaven.

  1. De investeringsbegroting
  2. De financieringsbegroting
  3. De exploitatiebegroting
  4. De liquiditeitsbegroting
  5. De begroting privé-uitgaven

Deel 1: de investeringsbegroting

Dat het starten van een bedrijf geld gaat kosten, hoeven wij je waarschijnlijk niet uit te leggen. Het is echter wel van belang dat je de investeringen die van belang zijn voor het opzetten van de onderneming kunt scheiden van andere kosten.

Een investeringsbegroting helpt bij het in kaart brengen van het geldbedrag dat je minimaal nodig hebt om goed van start te kunnen gaan.

Vaste en vlottende activa

De investeringsbegroting is onderverdeeld in vaste en vlottende activa. Vaste activa zijn bedrijfsmiddelen die langer dan een jaar deel uitmaken van een bedrijf. Denk hierbij bijvoorbeeld aan computerapparatuur, bedrijfsauto's, inventaris etc.

Met vlottende activa bedoelen we bedrijfsmiddelen die korter dan een jaar in een bedrijf aanwezig zijn, zoals voorraden of liquide middelen.

Deel 2: de financieringsbegroting

In de financieringsbegroting licht je toe hoe je de benodigde investeringen uit het investeringsplan denkt te kunnen financieren.

Dit kan zowel met eigen (het gedeelte dat je zelf financiert) als vreemd vermogen (het investeringsdeel dat banken of andere zakelijke financiers investeren in je onderneming).

Solvabiliteit

Vervolgens bereken je de verhouding van jouw eigen vermogen ten opzichte van het totaal benodigde vermogen, oftewel de solvabiliteit.

Op deze manier krijg je een steeds concreter beeld van jouw toekomstige onderneming en in hoeverre dit bedrijf straks aan het aflossen van eventuele schulden op de lange termijn kan voldoen.

whitepaper administratie cover

Administratie opzetten?

Speciaal voor starters: de basis in 5 minuten. Een overzicht van wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met je boekhouding, inclusief tips.

Download gratis PDF

Deel 3: de exploitatiebegroting

Wil jij straks goed beredeneren of je winst of verlies aan het maken bent? Dat inzicht kun je krijgen door een zogenoemde exploitatiebegroting op te stellen, waarbij je de verwachte omzet en kosten op overzichtelijke wijze onder elkaar zet.

Je ziet dan in een oogopslag hoeveel omzet moet worden gedraaid om quitte te spelen of winstgevend te worden (en blijven).

Brutowinst

Het eerste wat je moet doen, is het bedrag bepalen dat je aan omzet verwacht. Daarna bereken je de brutowinst (door de inkoopkosten van de omzet af te trekken), waarna je alle zakelijke kosten bij elkaar optelt, waaronder verzekerings-, personeels- en telefoonkosten.

Daarna is het zaak om dit bedrag te verminderen met eventuele belastingen die je nog moet betalen. Denk bijvoorbeeld aan de inkomstenbelasting (in het geval van een eenmanszaak of vof). 

Deel 4: de liquiditeitsbegroting

Met een liquiditeitsbegroting houd je het overzicht hoeveel geld je maandelijks ontvangt en uitgeeft.

Financiële reserve

Zo kun je na verloop van tijd beter inschatten welke maanden het meest geschikt zijn voor het doen van nieuwe investeringen en daarnaast een zekere financiële reserve opbouwen, zodat je bij onverwachte tegenslagen niet snel voor verrassingen komt te staan.

Mocht je ook personeel in dienst nemen, kun je op deze manier ook beter rekening houden met het uitkeren van vakantiegeld.

Bij het opstellen van een liquiditeitsbegroting begin je met het bepalen van jouw beginsaldo (de eerste dag van het jaar). Vervolgens moet je op een rijtje zetten welke inkomsten en uitgaven je iedere maand verwacht.

Bepaal daarna of je in bepaalde maanden te maken hebt gehad met een overschot of tekort. Pas tot slot de begroting hierop aan, zodat je deze eerdere tekorten snel kunt wegwerken. 

Deel 5: de begroting privé-uitgaven

Uiteraard is het voor een startende ondernemer ook erg belangrijk om goed overzicht te houden over je privé-uitgaven.

Zo weet je welk inkomen je minimaal moet overhouden om rond te kunnen komen en het voortbestaan van de onderneming niet in gevaar te brengen. Handig: bereken hoeveel je in de toekomst nodig hebt met een financiële planning.

Zakelijke en privé gescheiden

Zorg daarnaast ervoor dat je het zakelijke betalingsverkeer strikt gescheiden houdt van jouw privé-inkomsten en -uitgaven. Om deze reden is het openen van een zakelijke rekening een veel gekozen optie.

Tip! Gratis PDF: ondernemingsplan in 10 stappen

Vind je het lastig om jouw idee goed op papier te krijgen? In deze gratis whitepaper (PDF) leggen wij uit hoe je in 10 stappen een goed (financieel) plan maakt. Zo ga je goed voorbereid van start met je bedrijf. 

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 6 voordelen

Meest gestelde vragen over soorten begrotingen

  • Hoe maak je een financieel plan?
    Je maakt een financieel plan door aandacht te besteden aan verschillende soorten begrotingen. Denk bijvoorbeeld aan een investeringsbegroting, financieringsbegroting, exploitatiebegroting, liquiditeitsbegroting en een begroting voor privé-uitgaven.
  • Wat is een liquiditeitsbegroting?
    Met een liquiditeitsbegroting houd je het overzicht hoeveel geld je maandelijks ontvangt en uitgeeft. Zo kun je na verloop van tijd beter inschatten welke maanden het meest geschikt zijn voor het doen van nieuwe investeringen. En je kunt zo een zekere financiële reserve opbouwen.
  • Wat is het verschil tussen vaste en vlottende activa?
    Vaste activa zijn bedrijfsmiddelen die langer dan een jaar deel uitmaken van een bedrijf. Denk hierbij bijvoorbeeld aan computerapparatuur, bedrijfsauto's, inventaris. Met vlottende activa bedoelen we bedrijfsmiddelen die korter dan een jaar in een bedrijf aanwezig zijn, zoals voorraden of liquide middelen.
Stap 2: Een plan maken voor je onderneming

2. Plan maken

Dit artikel is onderdeel van de stap ‘2. Plan maken’ uit het Stappenplan, Succesvol van start met dit eenvoudige stappenplan.

Meer artikelen

Meer over bedrijfsmiddelen