Marketing en verkoop

Je kunt nog zo'n mooi product (of goede dienst) leveren, maar zonder naamsbekendheid en genoeg klanten of opdrachtgevers zul je niet ver komen. Marketing en sales zijn dan ook een cruciaal aspect van het ondernemerschap. In deze categorie gaan we dieper in op het opstellen van een goede marketingstrategie. Hierbij komen onder andere de volgende zaken aan bod:

  1. Hoe zet ik een product of dienst in de markt?
  2. Moet ik een marketingplan schrijven? (en hoe pak ik dat aan?)
  3. Hoe bereik ik de juiste doelgroep?

Lees hier meer tips over starten met marketing en verkoop.

Wat je nóóit moet zeggen in een elevator pitch

Elevator pitch

In een elevator pitch vertel je kort en krachtig waar je bedrijf voor staat en waarom een klant voor jou moet kiezen. Stap niet in de valkuil door een verkooppraatje te houden, want een pitch is veel meer dan een eenzijdige boodschap.

Zo haal je meer uit neuromarketing

Zo haal je meer uit neuromarketing

Is het mogelijk om als merk in te spelen op de onbewust aanwezige behoeften van je doelgroep? Jazeker. Dat kan met neuromarketing. Lees hier hoe jij een goed begin maakt met deze vorm van marketing.

Checklist: de marketingmix 2.0

Voeg een marketingmix toe aan je ondernemingsplan

Als ondernemer hoop je natuurlijk dat klanten of opdrachtgevers straks bij jou een product of dienst komen afnemen (en niet bij de concurrent). Met behulp van de marketingmix leer je hoe jij de doelgroep het best kunt benaderen.

5 manieren om acquisitie te plegen

5 manieren om acquisitie te plegen

Acquisitie plegen: als startende ondernemer ontkom je er niet aan. Zonder (uitzicht op) opdrachten maak je namelijk ook geen omzet. Maar waar vind je nieuwe opdrachtgevers en hoe houd je bestaande klanten tevreden?

Vijfkrachtenmodel van Porter: zo zit dat

Vijfkrachtenmodel van Porter: zo zit dat

Het vijfkrachtenmodel van Porter is een hulpmiddel om de succeskansen in jouw bedrijfstak (en branche) in te schatten. Verder draagt dit marketinginstrument bij aan het maken van een concurrentieanalyse.

Eigen website maken: zo pak je dat aan

Eigen website maken: zo pak je dat aan

Niet iedere startende ondernemer heeft er het budget voor: een expert inhuren om een website voor je bedrijf te maken. Het goede nieuws: je kunt dit op kleine schaal ook prima zelf doen, maar waar begin je?

5 tips voor het maken van een offerte

Offerte maken? Artikel met handige tips voor starters

Een offerte maak je op verzoek van de klant. Hierin vermeld je welke diensten jij (of jouw personeel) gaat uitvoeren en welke voorwaarden hieraan verbonden zijn. Lees de tips en download gratis een voorbeeldofferte.

Maak een bedrijfslogo in 6 stappen

Zelf een bedrijfslogo maken: dat doe je zo

Beschik jij nog niet over zo'n ruim budget dat je jouw bedrijfslogo door een professional kunt laten maken? Je kunt ook zelf een logo ontwerpen. In dit stappenplan leggen we uit hoe je dat doet.

Klanten vinden als ZZP'er: zo doe je dat

Aantal ZZP'ers blijft groeien

Als je start als ZZP'er, is het een vraag die vaak door je hoofd speelt: hoe kom ik aan klanten? Zonder voldoende opdrachtgevers heb je immers ook geen uitzicht op veel inkomsten. Met de tips in deze checklist kom je verder.

Kostprijs berekenen: zo doe je dat

Kostprijs berekenen: handige kostprijstips voor ondernemers

Het is een van de belangrijkste vragen die een startende ondernemer zich moet stellen: wat is de juiste vraagprijs voor mijn product of dienst? Hoe bepaal je een correcte prijs? Een kostprijsberekening biedt uitkomst.

Hoe zorg je voor tevreden klanten?

Klantenbinding

Ondernemers steken veel tijd in het werven van nieuwe klanten en opdrachtgevers, maar bestaande klanten behouden is minstens zo belangrijk. In dit artikel gaan we in op klantenbinding.

Zo maak je van een cold call een lead

Zo maak je van een cold call een lead

Spontaan een mogelijke klant opbellen: de ene ondernemer draait er zijn hand niet voor om, terwijl de ander met bevende handen het nummer intoetst. Maar: telefonische acquisitie kun je leren. Hoe? Dat lees je hier.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.