Klanten vinden als zzp'er: zo doe je dat

Bijgewerkt op 05 maart 2021
6 min  leestijd
46.105
Auteur: Marieke Leijnen
Acquisitie-klanten vinden

Nieuwe klanten vinden en bestaande opdrachtgevers behouden: als zzp'er heb je er vaak een dagtaak aan. Hoe vergroot je de kans op succesvolle acquisitie? Laat je inspireren door deze handige tips.

In dit artikel geven we verschillende tips om je te helpen klanten te vinden als zzp'er. Benieuwd naar een specifieke tip? Klik dan op een van de links hieronder:

1. Zoek gericht naar potentiële klanten

Natuurlijk kun je het adressenbestand van je e-mailaccount of telefoon erbij pakken en willekeurig wat bedrijven vertellen dat jij als ondernemer aan de slag gaat. Of dat 'in het wilde weg schieten' ook daadwerkelijk een paar goede prospects zal opleveren, is een tweede. 

Beter is het om gerichter te werk te gaan en te bepalen wie je wilt gaan werven (en waarom). Bedenk:

  • Wie jouw voornaamste doelgroep is
  • In welke branches je potentiële opdrachtgevers zitten
  • Voor welke opdrachtgevers of klanten jouw producten of diensten van toegevoegde waarde zijn

2. Klanten vinden als zzp'er? Werk ook met tussenpersonen

Veel zzp'ers zoeken naar opdrachten via tussenpersonen zoals brokers. Deze hebben mantelcontracten met de eindklant. Als je een klus vindt via een broker, ga je samen een contract aan. Je factuur wordt betaald door de broker, die hier een opslag over rekent.

Inhuurmarktplaats

Je kunt je ook inschrijven bij zogenaamde inhuurmarktplaatsen. Hier gelden strenge toelatingseisen voor, maar dan ben je wel af van de hoge marges van bemiddelaars als brokers. Je kunt direct reageren op opdrachten.

Inhuurkaart.nl geeft een overzicht van het inhuurgedrag van de eindklant. Je vindt er een database waarin staat welke klant met welke inhuurmarktplaats en broker werkt.

3. Werk aan de zichtbaarheid van je bedrijf

Aan je naamsbekendheid werken is een van de belangrijkste taken van een startende ondernemer. Jij kunt wel vinden dat je prachtige producten maakt of diensten levert. Maar als de rest van de wereld niet van jouw bestaan af weet, blijft het een lastige opgave om klanten te vinden.

zakelijke rekening afbeelding

Start je als zzp’er?

Dan komt er veel op je af. Bij Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemer de eerste 6 maanden gratis en je opent 'm in 5 minuten.

Meer weten

Professionele presentatie

Zorg dus dat je jouw onderneming vanaf het begin zo professioneel mogelijk presenteert. De volgende stappen helpen je daarbij:

  • Bouw allereerst een goede website met het gebruiksvriendelijke Wordpress of Joomla. Als je het budget ervoor hebt, kun je dit ook laten doen door een bureau. 
  • Stel een huisstijl samen en zorg ervoor dat je een mooi logo laat ontwerpen dat je laat terugkomen op visitekaartjes, briefpapier etc.
  • Ook het openen van een zakelijke rekening draagt bij aan een professionele uitstraling van je bedrijf

Werken aan je naamsbekendheid

In deze tijd moet je zowel online als offline werken aan je naamsbekendheid. Bij het zichtbaar maken van je onderneming kun je bijvoorbeeld denken aan het actief promoten van jouw product of dienst.

Wil je graag nieuwe klanten vinden als zzp'er? Dan kun je bijvoorbeeld advertenties of banners plaatsen op plekken waar jouw doelgroep zich begeeft.

Klanten vinden als zzp'er met een laag budget

Starters beschikken meestal nou eenmaal niet over een eindeloos budget, maar ook met minder geld kun je een merk succesvol onder de aandacht brengen. Lees er meer over in dit artikel over de kracht van low-budget marketing.

4. Verbreed je netwerk

Klanten vinden als zzp'er gebeurt nog altijd het vaakst 'via via'. Uit onderzoek door de KvK blijkt dat maar liefst 83% van de ondervraagde ondernemers hun zakelijke netwerk het belangrijkst vinden voor het vinden van nieuwe opdrachten.

Online en offline netwerken als zzp'er

Je bestaande netwerk onderhouden is voor ondernemers soms dan ook belangrijker dan het vinden van nieuwe contacten. Toch zul je als starter ook tijd moeten vrijmaken voor het uitbreiden van je online en offline netwerk.

Online kun jij je bijvoorbeeld actief worden (en blijven) op de zakelijke netwerksite LinkedIn. Offline doe je wellicht een paar leuke contacten op via de plaatselijke sport- of muziekvereniging, familie en vrienden of op het schoolplein.

5. Overtuig potentiële klanten met referenties

Heb je eenmaal contact gelegd met een potentiële nieuwe zakenrelatie? Dan is het zaak hem of haar ervan te overtuigen dat jij dé aangewezen persoon om de betreffende klus uit te voeren.

Je vergroot je kansen als je jouw case op een professionele en wervender manier kunt presenteren aan de klant.  Maak in ieder geval duidelijk wat jij hem of haar precies kunt bieden (en voor welke prijs) en wat de meerwaarde van jullie samenwerking kan zijn. 

Vraag om referenties

Referenties van eerdere klanten of opdrachtgevers kunnen de keuze van een prospect aanzienlijk beïnvloeden. Daarom is het aan te raden om ook zogenoemde testimonials op jouw website te plaatsen.

Potentiële klanten en opdrachtgevers oriënteren zich tegenwoordig namelijk vooral online. Ze bezoeken eerst je website om te zien wat voor vlees ze in de kuip hebben. 

Referenties opgeven bij potentiële klanten

Als je referenties kunt tonen, schept dit vertrouwen. De drempel van het maken van een (bel)afspraak zal dan een stuk lager zijn. Eerdere klanten kunnen hier bijvoorbeeld uitleggen wat jij voor hen hebt gedaan en hoe fijn de samenwerking tussen jullie verliep. 

Niet vergeten: vraag bestaande klanten altijd eerst even of jij hen als referentie mag opgeven. De meesten zullen hier geen probleem van maken, maar zo kom je later in ieder geval niet voor vervelende verrassingen te staan.

7. Klanten vinden lastig? Raak niet ontmoedigd

Als ondernemer (en niet alleen als starter) krijg je meer dan eens te maken met afwijzingen. Soms besluit een prospect op het laatste moment toch een andere zzp'er of organisatie in te huren en blijf jij met lege handen achter.

Reden van afwijzing

Vervelend natuurlijk, maar laat je door dit soort afwijzingen niet te snel ontmoedigen en blijf in jezelf geloven. Vraag bij een afgewezen offerte wel altijd naar de reden.

Soms komt een afwijzing neer op het feit dat jij simpelweg minder ervaring hebt dan een concurrent. Of heeft het te maken met het feit dat een andere partij een scherper tarief kan bieden.

Wat de reden ook is, wellicht kun je hier nog iets van leren en dezelfde (onderhandelings-) fouten in de toekomst vermijden. 

Kan ik als zelfstandige personeel aannemen

Ga jij starten als ZZP'er?

Begin goed met je privé en zakelijke financiën gescheiden. Open nu de nieuwe Rabo ZZP Rekening zonder vaste kosten. 

Ontdek je voordeel

Tips van de redactie

Alles over je uurtarief
Personeel aannemen: waarop moet je letten?

Meer over zzp

Meer over zzp
ZZP rekening

Breng je financiële administratie op orde voor 2023

Makkelijk onderscheid maken tussen privé en zakelijke uitgaven? Met de Rabo ZZP rekening start je laagdrempelig met weinig kosten: je betaalt alleen voor wat je gebruikt.

Sluiten