Acquisitie-klanten vinden

Klanten vinden als zzp'er: zo doe je dat

Nieuwe klanten vinden en bestaande opdrachtgevers behouden: als zzp'er heb je er vaak een dagtaak aan. Maar hoe vergroot je nou echt de kans op succesvolle acquisitie? Dat lees je in de checklist klanten vinden als zzp'er: zo doe je dat.

#1. Zoek gericht naar prospects

Je kunt natuurlijk op een goede dag het adressenbestand van jouw e-mailaccount of telefoon erbij pakken en willekeurig wat mensen of bedrijven vertellen dat jij als ondernemer aan de slag gaat, maar of dat 'in het wilde weg schieten' ook daadwerkelijk een paar goede prospects zal opleveren, is een tweede. 

Beter is het om gerichter te werk te gaan en te bepalen wie je wilt gaan werven (en waarom). Bedenk:

  • wie jouw voornaamste doelgroep is;
  • in welke branche je werkzaam bent;
  • voor welke opdrachtgevers of klanten jouw producten of diensten van toegevoegde waarde zijn.

#2. Maak je bedrijf zichtbaar

Aan je naamsbekendheid werken is een van de belangrijkste taken van een startende ondernemer. Want jij kunt nog zulke mooie producten maken of diensten leveren, maar als de rest van de wereld niet van jouw bestaan af weet, blijft het een lastige opgave om klanten te vinden. Zorg dus dat je jouw onderneming vanaf het begin zo professioneel mogelijk presenteert. 

Maak allereerst een goede website met het gebruiksvriendelijke Wordpress of Joomla (als je het budget ervoor hebt, kun je dit ook laten doen door een bureau), stel een huisstijl samen en zorg ervoor dat je een mooi logo laat ontwerpen dat je laat terugkomen op visitekaartjes, briefpapier etc. Ook het openen van een zakelijke rekening draagt bij aan een professionele uitstraling van je bedrijf.

In deze tijd moet je zowel online als offline werken aan je naamsbekendheid. Bij het zichtbaar maken van je onderneming kun je bijvoorbeeld denken aan het actief promoten van jouw product of dienst, bijvoorbeeld via het plaatsen van advertenties of banners op plekken waar jouw doelgroep zich begeeft.

Starters beschikken meestal nou eenmaal niet over een eindeloos budget, maar ook met minder geld kun je een merk succesvol onder de aandacht brengen. Lees er meer over in het artikel 10x effect met low-budget marketing.

#3. Werk aan je netwerk

'Via via' is nog altijd de manier waarop zelfstandige professionals het vaakst aan nieuwe klussen komen. Een goede referentie is in veel gevallen de sleutel tot meer werk. Denk maar aan een schilder die de kozijnen van meerdere huizen in dezelfde straat mag schilderen of een tekstschrijver die wordt aanbevolen bij een collega van de redacteur waarvoor hij eerder een artikel heeft geschreven.

Je bestaande netwerk onderhouden is voor ondernemers soms dan ook belangrijker dan het vinden van nieuwe contacten. Desalniettemin zul je je als starter ook tijd moeten vrijmaken voor het uitbreiden van je online en offline netwerk.

Online kun jij je bijvoorbeeld actief worden (en blijven) op de zakelijke netwerksites LinkedIn. Offline doe je wellicht een paar leuke contacten op via de plaatselijke sport- of muziekvereniging, familie en vrienden of op het schoolplein. Meer netwerktips vind je hier: starten met netwerken doe je zo.

#4. Overtuig potentiële klanten

Heb je eenmaal contact gelegd met een potentiële nieuwe zakenrelatie? Dan is het zaak hem of haar ervan te overtuigen dat jij dé aangewezen persoon om de betreffende klus uit te voeren.

Je vergroot je kansen als je jouw case op een professionele en wervender manier kunt presenteren aan de klant: maak in ieder geval duidelijk wat jij hem of haar precies kunt bieden (en voor welke prijs) en wat de meerwaarde van jullie samenwerking kan zijn. 


Tip! Gratis whitepaper: uurtarief berekenen

Wil jij weten hoe je tot een goed bedrag komt en wanneer het moment daar is om jouw tarief te verhogen? Download dan deze gratis whitepaper en ontvang onze tips direct in je mailbox.

Download gratis PDF


Referenties van eerdere klanten of opdrachtgevers kunnen de keuze van een prospect aanzienlijk beïnvloeden. Daarom is het aan te raden om ook zogenoemde testimonials op jouw website te plaatsen.

Potentiële klanten en opdrachtgevers oriënteren zich in de huidige tijd namelijk hoofdzakelijk online: zij bezoeken eerst jouw website om te zien wat voor vlees ze in de kuip hebben. 

Het tonen van referenties, waarbij eerdere klanten uitleggen wat jij voor hen hebt gedaan en hoe fijn de samenwerking tussen jullie verliep, schept vertrouwen: de drempel van het maken van een (bel)afspraak zal dan een stuk lager zijn.

Niet vergeten: vraag bestaande klanten altijd eerst even netjes of jij hen als referentie mag opgeven. De meesten zullen hier geen probleem van maken, maar zo kom je later in ieder geval niet voor vervelende verrassingen te staan.

#5. Raak niet ontmoedigd

marieke

Voorbeeldplan nodig?

Vind je het lastig om jouw idee op papier te zetten? Met dit ondernemingsplan voorbeeld voor ZZP’ers, dat je gratis kunt downloaden, helpen wij jou graag op weg.

Download je voorbeeldplan

Als ondernemer (en niet alleen als starter) krijg je meer dan eens te maken met afwijzingen.

Soms besluit een prospect op het laatste moment toch een andere ZZP'er of organisatie in te huren en blijf jij met lege handen achter.

Vervelend natuurlijk, maar laat je door dit soort afwijzingen niet te snel ontmoedigen en blijf in jezelf geloven. 

Vraag bij een afgewezen offerte wel altijd naar de reden. Soms komt een afwijzing neer op het feit dat jij simpelweg minder ervaring hebt dan een concurrent.

Of heeft het te maken met het feit dat een andere partij een scherper tarief kan bieden.

Wat de reden ook is: wellicht kun je hier nog iets van leren en dezelfde (onderhandelingen)fouten in de toekomst vermijden. 

Tips van de redactie

Klanten en opdrachtgevers werven doe je zo
Stappenplan: zzp'er worden
Met een gerust hart voor jezelf beginnen doe je zo
7 netwerkvalkuilen voor starters
Parttime ondernemen: dit zijn de aandachtspunten

Bijgewerkt op: 02-05-2017

Wat vind je van dit artikel?

x3
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

ZZP

Van freelance tekstschrijvers tot metselaars en van belastingadviseurs tot verpleegkundigen: in vrijwel elke branche kun je aan de slag als Zelfstandige Zonder Personeel. Maar waar begin je? Hieronder geven we jou informatie en tips over hoe je een succesvolle start maakt als ZZP'er:

  1. schrijf een goed ondernemingsplan 
  2. meld je aan bij de Kamer van Koophandel (KvK)
  3. reken het juiste uurtarief. Tip: download hier de gratis PDF en ontvang onze tips direct in je mailbox
  4. Goed je administratie regelen? Overweeg het openen van een zakelijke rekening
  5. blijf op de hoogte van ontwikkelingen op het gebied van de modelovereenkomsten/wet DBA
  6. lees meer over de populairste rechtsvorm voor startende ZZP'ers: de eenmanszaak

Tip: vind je het lastig om jouw ideeën op papier te zetten in een ondernemingsplan? Download dan hier vrijblijvend een gratis voorbeeldplan voor ZZP'ers.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.