Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of ZZP'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen. Maar een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Kostprijs berekenen: zo doe je dat

Kostprijs berekenen: handige kostprijstips voor ondernemers

Het is een van de belangrijkste vragen die een startende ondernemer zich moet stellen: wat is de juiste vraagprijs voor mijn product of dienst? Hoe bepaal je een correcte prijs? Een kostprijsberekening biedt uitkomst.

Wat je nóóit moet zeggen in een elevator pitch

Elevator pitch

In een elevator pitch vertel je kort en krachtig waar je bedrijf voor staat en waarom een klant voor jou moet kiezen. Stap niet in de valkuil door een verkooppraatje te houden, want een pitch is veel meer dan een eenzijdige boodschap.

Zo haal je meer uit neuromarketing

Zo haal je meer uit neuromarketing

Is het mogelijk om als merk in te spelen op de onbewust aanwezige behoeften van je doelgroep? Jazeker. Dat kan met neuromarketing. Lees hier hoe jij een goed begin maakt met deze vorm van marketing.

5 manieren om acquisitie te plegen

5 manieren om acquisitie te plegen

Acquisitie plegen: als startende ondernemer ontkom je er niet aan. Zonder (uitzicht op) opdrachten maak je namelijk ook geen omzet. Maar waar vind je nieuwe opdrachtgevers en hoe houd je bestaande klanten tevreden?

Vijfkrachtenmodel van Porter: zo zit dat

Vijfkrachtenmodel van Porter: zo zit dat

Het vijfkrachtenmodel van Porter is een hulpmiddel om de succeskansen in jouw bedrijfstak (en branche) in te schatten. Verder draagt dit marketinginstrument bij aan het maken van een concurrentieanalyse.

5 tips voor het maken van een offerte

Offerte maken? Artikel met handige tips voor starters

Een offerte maak je op verzoek van de klant. Hierin vermeld je welke diensten jij (of jouw personeel) gaat uitvoeren en welke voorwaarden hieraan verbonden zijn. Lees de tips en download gratis een voorbeeldofferte.

Klanten vinden als ZZP'er: zo doe je dat

Aantal ZZP'ers blijft groeien

Als je start als ZZP'er, is het een vraag die vaak door je hoofd speelt: hoe kom ik aan klanten? Zonder voldoende opdrachtgevers heb je immers ook geen uitzicht op veel inkomsten. Met de tips in deze checklist kom je verder.

Hoe zorg je voor tevreden klanten?

Klantenbinding

Ondernemers steken veel tijd in het werven van nieuwe klanten en opdrachtgevers, maar bestaande klanten behouden is minstens zo belangrijk. In dit artikel gaan we in op klantenbinding.

Zo maak je van een cold call een lead

Zo maak je van een cold call een lead

Spontaan een mogelijke klant opbellen: de ene ondernemer draait er zijn hand niet voor om, terwijl de ander met bevende handen het nummer intoetst. Maar: telefonische acquisitie kun je leren. Hoe? Dat lees je hier.

Zo stel je een concurrentieanalyse op

Zo stel je een concurrentieanalyse op

De gevestigde concurrentie steeds nét een stap voor zijn: dat is voor jou als startende ondernemer een mooi streven. Met een concurrentieanalyse kun je een goed beeld krijgen van opkomende trends in jouw branche. Maar hoe pak je dit aan?

7 netwerkvalkuilen voor starters

7 netwerkvalkuilen voor starters

Wat je beter níet kunt doen als je contact wilt leggen met potentiële klanten, opdrachtgevers en andere interessante contacten. Dit zijn de ongeschreven wetten en regels van zakelijk netwerken.

11 visitekaartjes waarmee je echt opvalt

11 visitekaartjes waarmee je echt opvalt

Het ene visitekaartje is het andere niet. Voornaamste doel hierbij is om op te vallen en je te onderscheiden van de concurrentie. Hier vind je een leuk overzicht van ondernemers die het nét even anders hebben aangepakt.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal - Villa Vibes

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemers het eerste jaar gratis. Ben je al klant? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen.

Bekijk jouw Startersvoordeel

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.