Meer online beoordelingen verzamelen doe je zo

Meer online beoordelingen verzamelen doe je zo

De customer journey, oftewel: de weg die iemand aflegt naar een aankoop, begint vrijwel altijd online. Grote kans dat, lang voordat iemand bij jou een product of dienst afneemt, hij jouw bedrijf eerst op Google of een vergelijkingssite heeft gecheckt. Reden genoeg om te investeren in het vergaren van meer positieve online klantbeoordelingen. 

Wat houdt een review in?

Een review moet je eigenlijk zien als een online klantbeoordeling. Het is de digitale vorm van de aloude mond-tot-mondreclame. Het geeft gebruikers de mogelijkheid hun ervaringen met jouw product, dienst of onderneming in het algemeen te beschrijven en in hun netwerk te delen.

Reacties als deze worden doorgaans op allerlei manieren geuit op internet: van officiële testimonials op jouw zakelijke website tot berichten op social media. Een klantbeoordeling kan zowel een positieve als negatieve invloed hebben op jouw reputatie. Als ondernemer heb je weinig tot geen invloed op de inhoud van een recensie. 

Denk aan een tevreden klant die eergisteren heerlijk heeft gegeten in jouw restaurant en dat nu met een lovende recensie laat weten op Iens.nl. Of iemand die al twee weken aan het wachten op de bezorging van een online bestelling en zijn ongenoegen over de service van jouw webwinkel uit in een boze tweet of reactie op Google.

Het besef dat online oriënteren de afgelopen decennia een steeds belangrijkere rol is gaan spelen in de customer journey, heeft ervoor gezorgd dat bedrijven zich steeds actiever richten op het vergaren van zoveel mogelijk positieve beoordelingen. Het creëren van een band met de klant is immers essentieel en vertaalt zich doorgaans in meer conversies.

Een negatieve review kan op zijn beurt bijdragen aan het verbeteren van de service en nodigt bovendien uit tot het zoeken van contact met de ontevreden klant. Als het bedrijf de bestaande klacht vervolgens snel en adequaat oplost, kan de relatie worden hersteld en is de kans op een positieve respons van de betreffende klant des te groter. 

Ook voor startende ondernemers is het raadzaam om het nieuwe product of de dienst goed te profileren op internet en al in een vroeg stadium positieve beoordelingen te verzamelen. Want hoe meer goede reviews, des te eerder iemand zal overwegen voor een product te kiezen van een nieuw of relatief onbekende aanbieder. Dit kun je als volgt doen:

#1. Vergroot de betrokkenheid  

Als je een nieuw product op de markt wilt brengen, kan het waardevol zijn om klanten actief te betrekken bij de ontwikkelingsfase. Sowieso vinden veel klanten het fijn wanneer ze iets eerst tijdelijk mogen uitproberen en het product na de testperiode (en bij tevredenheid) mogen houden. 

De feedback van deze eerste klantengroep geeft jou daarnaast de mogelijkheid om - nog vóór de daadwerkelijke lancering - tijdig belangrijke aanpassingen door te voeren, zodat het eindproduct beter aansluit bij de behoeften van jouw doelgroep. Eventuele positieve reacties kun je meteen gebruiken als productbeoordelingen op je website.

#2. Stuur de klant een e-mail

Positief of negatief: de klant heeft altijd een oordeel over jouw product of dienst. Maar het gros zal deze reactie alleen geven als men hiernaar wordt gevraagd. Wees hierin dan ook pro-actief en vraag klanten naar hoe tevreden zij zijn over jouw dienstverlening over de kwaliteit van het aangeschafte product. 

Een manier om dit te doen, is een e-mail te sturen naar de klant en te informeren naar zijn/haar tevredenheid. Voor online organisaties, zoals een kledingwebshop, is het redelijk standaard om op deze manier voor een aansluitend klantcontactmoment te zorgen. Maar ook offline ondernemingen kunnen hiermee de kans op een positieve online klantbeoordeling vergroten. 

Denk aan een hotel dat bij het uitchecken een kaartje meegeeft aan de gast met het verzoek of hij zijn verblijf wil beoordelen op bijvoorbeeld Booking.com. Maar je kunt in het geval van een fysieke winkel natuurlijk ook op de factuur of kassabon naar feedback vragen. 

#3. Plaats testimonials op je eigen site

OmniKassa 2015

Online verkopen

Verkoop je producten of diensten via internet? De online kassa van de Rabobank kan je daarbij ondersteunen.

Hoe werkt OmniKassa?

Zeker in de fase dat jouw klantenkring nog niet zo groot is kan het plaatsen van positieve reviews op de zakelijke website nieuwe bezoekers over de streep trekken. 

Je kunt dit handmatig doen of hiervoor - afhankelijk van met welk content management systeem je werkt - diverse tools gebruiken. 

Overleg indien nodig met de websitebouwer wat de mogelijkheden zijn op jouw website. 

Over het algemeen moet je het de gebruiker zo makkelijk mogelijk zien te maken om het product (of de dienst) te beoordelen. 

Webwinkels kunnen bijvoorbeeld een 'geef feedback'-knop bij elk product plaatsen en zo de kans op concrete productrecensies te vergroten.

#4. Maak profielen aan op algemene beoordelingssites

Afhankelijk van het type bedrijf en de branche waarin je werkzaam bent wil het ook nog wel eens helpen om profielen aan te maken op algemene beoordelingswebsites.

Op deze manier kun je via diverse kanalen jouw zichtbaarheid aanzienlijk vergroten. Daarbij kun je onder meer denken aan:

#5. Stel er iets leuks tegenover

Een zogenoemde incentive kan helpen om een bestaande klant over de streep te trekken en een beoordeling achter te laten.

Als hier iets leuks tegenover staat, bijvoorbeeld een korting van 10 procent op de eerstvolgende aankoop of de verloting van een gratis overnachting in jouw B&B onder alle beoordelaars, zijn mensen vaak eerder bereid iets leuks te zeggen over jouw onderneming of product. 

Tips van de redactie

Eigen website maken: zo pak je dat aan
8 tips om beter te scoren met jouw website
Klanten en opdrachtgevers werven doe je zo
Zo maak je een goede nieuwsbrief
Ransomware: zo bescherm je jouw bedrijf

Gepubliceerd op:
23-08-2016

Eigen website

Een bedrijf starten zonder daaraan meteen een nieuwe zakelijke website te koppelen? Dat is in dit digitale tijdperk haast ondenkbaar. Potentiële klanten en opdrachtgevers vinden jouw product of dienst vandaag de dag nu eenmaal sneller online dan per telefoon of via mond-tot-mondreclame.

Met die wetenschap weet je wat je als starter te doen staat: een goede website (laten) bouwen. Op deze pagina's vind je informatie en tips over de ontwikkeling en het analyseren van de online vindbaarheid van jouw website. Daarbij kun je denken aan:

  1. Zo haal je het meest uit zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  2. Weten hoe je een website via Google Analytics continu optimaliseert
  3. Het opstellen van een Google Adwords-campagne
  4. Webshop beginnen: zo maak je een goede start

​Ga je zelf aan de slag? Lees dan hier hoe je op eigen houtje een website bouwt (en lanceert).

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Aan de slag met je plan?

voorbeeld ondernemingsplan

Op zoek naar voorbeelden voor jouw businessplan? Download hier gratis een voorbeelddocument, zodat je tijdens het schrijven van je ondernemersplan een goed voorbeeld bij de hand hebt.

Maak nu jouw ondernemingsplan

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemers het eerste jaar gratis. Ben je al klant? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen.

Bekijk jouw Startersvoordeel

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.