In dit artikel geven we je vijf slimme tips over verkopen via een online platform. Benieuwd naar een specifieke tip? Klik dan op één van de links hieronder:
- Tip 1: Schrijf een goed plan voordat je begin met online verkopen
- Tip 2: Doe onderzoek naar een geschikt online platform
- Tip 3: Bepaal hoe je straks gaat leveren
- Tip 4: Zorg dat je producten opvallen
- Tip 5: Blijf je productpagina's verbeteren
Verkopen via een online platform
Wil jij graag online verkopen? Veel ondernemers denken dat je hier een webshop voor nodig hebt, maar dat is niet per se waar. Door je aan te sluiten bij online verkoopplatform lift je mee op het bereik van een grote partij.
Een groot voordeel is dat je lage opstartkosten hebt, doordat je geen eigen webshop hoeft te (laten) bouwen. Ook profiteer je van de marketingacties van het platform.
Voorbeelden van digitale platforms
- Bol.com
- Marktplaats
- Etsy
- Amazon
- Alibaba
Populariteit platformeconomie
Platforms zijn bijzonder populair bij ondernemers én consumenten, omdat ze vraag en aanbod bij elkaar brengen. Klanten vinden allerlei soorten producten op één plek, terwijl jij als verkoper makkelijker een afzetmarkt vindt.
Het is de verwachting dat 95% van de aankopen in 2040 via het internet gedaan worden.
Tip 1: Schrijf een goed plan voordat je begint met online verkoop
Een goede voorbereiding is essentieel om succes te boeken met online verkoop, of je nu een webshop opent of gaat verkopen via een online platform. Daarom is het belangrijk om van tevoren een ondernemingsplan te schrijven. Stel jezelf een aantal vragen, zoals:
- Welke producten ga je precies verkopen, welke vooral niet?
- Wie is je doelgroep?
- Hoe staat het met de concurrentie?
- Hoe ga je de productie of inkoop van jouw producten financieren?
Vind je het lastig om een goed ondernemingsplan te schrijven? Download dan het gratis voorbeeld ondernemingsplan voor detailhandel en maak een sterke start.
Tip 2: Doe goed onderzoek naar een geschikt online platform
Wil je een online platform gebruiken? Dan is het zaak om goed te bepalen wat jij belangrijk vindt op dit gebied en waar je doelgroep zich bevindt. Zo kan het zijn dat je product in een niche zit, waar een specifiek online platform voor is. Etsy wordt bijvoorbeeld gebruikt voor handgemaakte producten, terwijl Bol.com en Amazon wat meer voor de alledaagse producten zijn.
Internationaal of alleen in Nederland?
Bedenk ook of je liever verkoopt via een internationaal platform, of alleen een Nederlandse site. Met internationale platforms kun je een groter publiek bereiken, maar wordt verzending ook een stuk ingewikkelder.
Provisie online platform
Natuurlijk is het niet helemaal gratis om een online platform te gebruiken. Vaak betaal je provisie voor elk product dat je verkoopt. Dat kan een vast bedrag zijn, of een percentage van de verkoopprijs. Sommige online platforms vragen juist een vast bedrag per maand. Maak dus van tevoren een goede vergelijking om te zien welke dienst het beste bij je past.
- Wil je zelf aanbod en vraag bij elkaar brengen? Zo start je je eigen online platform.
Denk aan de btw
Sommige online marktplaatsen kunnen vragen om een btw-registratie in het land van verkoop. Als je bijvoorbeeld je producten op een Duitse marktplaats zoals Amazon of eBay hebt staan, zullen ze vaak een bewijs van btw-registratie van Nederlandse verkopers vereisen.
Dit bewijs toont aan dat je bedrijf een Duits btw-nummer heeft, dat je kunt aanvragen bij het Duitse Finanzamt. Als je niet btw-plichtig bent in Duitsland, kun je dit aan de marktplaats laten weten.
Europese Verordening
De Europese Unie heeft een Europese 'platform-to-business'-verordening. Deze regels zijn bedoeld om ondernemers meer zekerheid te bieden wanneer ze zaken doen via digitale platforms, zelfs als deze platforms geen hoofdkantoor in de EU hebben. Dit is van toepassing op platforms zoals Amazon, Facebook en Google.
Tip 3: Bepaal hoe je straks gaat leveren
Als je verkoopt in een fysieke winkel, neemt je klant het product direct mee. Dat is heel anders wanneer je online verkoopt, denk dus goed na over hoe je precies gaat leveren. Je hebt een aantal mogelijkheden:
- Zelf pakketjes op de post doen: dit is vaak de goedkoopste optie als je nog maar weinig verkoopt.
- Een vervoerder inschakelen: als je eenmaal meer producten verzendt, is het vaak handiger om de logistiek uit te besteden.
- Verzenden via het online platform: in plaats van direct zaken te doen met een vervoerder, kun je de levering ook door het platform laten doen. Vaak bieden zij een aantrekkelijke korting.
Tip 4: Zorg dat je producten opvallen
Grote kans dat je niet de enige aanbieder van jouw soort product bent op het platform naar keuze. Het is dus zaak om op te vallen in de zoekresultaten van de betreffende site.
Tip: op veel platforms kun je ook adverteren.
Dat kan door gebruik te maken van aantrekkelijke producttitels en mooie foto's. Maak op de productpagina zelf gebruik van heldere teksten die tot de verbeelding spreken. Producteigenschappen kun je het beste in bulletpoints neerzetten.
Maak gebruik van zoekwoorden
Als je wilt verkopen op een online platform, is het belangrijk om zo hoog mogelijk te komen in de zoekfunctie van de website. Maak daarom gebruik van zoekwoorden. Welke woorden gebruikt jouw potentiële klant? Deze verwerk je in de titel en producttekst.
Tip 5: Blijf je productpagina's verbeteren
Staan je productpagina's eenmaal live? Dan ben je nog niet klaar! Nu is het tijd om te monitoren hoeveel je verkoopt. Blijf kritisch en optimaliseer je pagina's regelmatig.
Sommige platforms bieden tools om je te helpen bij het verbeteren van je productpagina's. Zo heeft Bol.com de Platformmonitor, waarbij je regelmatig tips krijgt.
Veel gestelde vragen over verkopen op een online platform
- Wat moet ik als eerste stap doen als ik op een online platform wil verkopen? Een goede voorbereiding is essentieel om succes te boeken met online verkoop, of je nu een webshop opent of gaat verkopen via een online platform. Daarom is het belangrijk om van tevoren een ondernemingsplan te schrijven.
- Hoe zorg ik dat mijn producten opvallen?Dat kan door gebruik te maken van aantrekkelijke producttitels en mooie foto's. Maak op de productpagina zelf gebruik van heldere teksten die tot de verbeelding spreken. Producteigenschappen kun je het beste in bulletpoints neerzetten.