Een eigen winkel beginnen: wat heb je nodig?

Een eigen winkel beginnen: wat heb je nodig?

Een winkel openen is voor veel mensen een droom. De detailhandel biedt dan ook veel kansen, maar het is ook best een uitdaging om in dit digitale tijdperk een goedlopende fysieke winkel of speciaalzaak te runnen. Goed voorbereid van start gaan vergroot jouw kansen op succes. In deze checklist zetten we de producten en diensten die jou hierbij kunnen helpen op een rij.

Iedereen doet het wel eens: lekker even wegdromen bij het idee om je vaste baan op te zeggen en een eigen schoenenwinkel, drogisterij, bouwmarkt of kapsalon op te richten. Maar de drempel om de stap naar het ondernemerschap ook echt te maken is voor veel mensen uiteindelijk nog vaak te hoog.

Toch zijn er in de detailhandel kansen op de markt voor nieuwe spelers die met hun bedrijf inspelen op nieuwe technologische mogelijkheden en veranderende behoeften van consumenten.

Een belangrijke trend in detailhandel is dat de consument van vandaag mede dankzij social media mondiger is dan ooit en iets koopt waar, wanneer en op welke manier hij dat wil. Inspelen op meerdere verkoopkanalen, een zogenoemd omnichannel, is voor retailers dus noodzakelijk om de financiële gezondheid van jouw bedrijf te waarborgen. 

Dit kun je onder meer bereiken door een webshop te openen naast de fysieke winkel, de klant actief te betrekken bij het bepalen of aanvullen van het assortiment of (in overleg met jouw gemeente) flexibele openingstijden te hanteren. 

Met andere woorden: hoe onderscheid jij je straks van de gevestigde concurrentie? Tip: schrijf een ondernemingsplan om jouw plannen concreet in kaart te brengen. Verder zijn er nog veel andere belangrijke zaken die je voorafgaand aan de start van je bedrijf moet regelen. 

Hoe gaan jouw klanten straks bijvoorbeeld betalen? De meeste ondernemers in de detailhandel maken gebruik van een pinautomaat, maar nog niet iedereen biedt de optie aan om contactloos te betalen. Hoe ga jij dit straks doen? Daarnaast moet je in veel gevallen op zoek gaan naar een winkelpand, de juiste verzekeringen afsluiten en goed personeel vinden om jou in de zaak te ondersteunen. 

Startersvoordeel ZZP

Winkel beginnen?

Als kersverse detaillist moet je veel zaken regelen. Zo moet je de betaalmethoden voor jouw winkel selecteren. Ga je gebruikmaken van cash, pin of contactloos betalen? Bij de Rabobank mag je deze producten gratis uitproberen.

Meer weten

Het aanbod van betaalproducten is zeer divers te noemen. Rabobank realiseert zich dat startende winkeliers lastig kunnen inschatten welke betaalmiddelen voor hen relevant zijn.

Als je hier een zakelijke rekening opent, kun je daarom niet alleen het eerste jaar kosteloos bankieren, maar mag je bijna alle betaalproducten, waaronder SmartPin en de Pinbox, kosteloos uitproberen (tot een maximum van 70 euro per maand).

Klik hier om de voorwaarden te lezen.

Zo kun je in de startfase voordelig ontdekken welke betaalmethoden écht van toepassing zijn op jouw bedrijf.

Hieronder vind je een overzicht van de producten en diensten die het vaakst door winkeliers en andere ondernemers in detailhandel worden afgenomen. 

1. Open een zakelijke rekening

Niet verplicht, maar praktisch onmisbaar voor iedereen die zijn zakelijke en privé-administratie goed uit elkaar moet houden: de zakelijke rekening. Het kan namelijk behoorlijk verwarrend werken als de afschrijvingen voor de in- en verkoopadministratie en loonadministratie straks op jouw bankafschriften dwars door de wekelijkse boodschappen en die ene geboekte vakantie heenlopen.

Als je zakelijk gaat bankieren, kun je straks ook makkelijker een hogere betaalgrens instellen of rechten toekennen aan andere gebruikers, zoals een medewerker van de winkel. Detaillisten besteden hun administratie overigens doorgaans uit aan een externe partij. In dat geval kan het werken met een zakelijke rekening een minimale vereiste zijn voor de boekhouder of accountant om jouw administratie te kunnen voeren. 

Kleine winkels kunnen in het begin hun administratie bijhouden in Excel. Maar als jij overweegt om - net als veel andere detaillisten – hiervoor een apart programma aan te schaffen, is het goed om te weten dat je zo’n boekhoudpakket ook vrij eenvoudig kunt koppelen aan je zakelijke rekening. Zo heb je straks onder meer de in- en verkoopadministratie of loonadministratie des te sneller geregeld.

2. Kies voor de juiste pinoplossingen

Betalen kan tegenwoordig op talloze manieren en dat geldt ook voor pinnen. Klanten doen dit nog steeds op grote schaal met hun bankpas, maar contactloos betalen of betalen via een app is ook steeds meer in opkomst. Voor jouw toekomstige bedrijf in de detailhandel moet je dus nu al nadenken over de pinoplossingen die jij jouw klanten wilt bieden. 

Een vaste pinautomaat huren is voor de meeste winkeliers geen overbodige luxe. Maar als jij met jouw bedrijf straks ook wel eens op een beurs staat of verwacht dat je maandelijks maar weinig pintransacties zult verwerken, is de mobiele variant wellicht een beter alternatief. Klik hier voor meer informatie over:

  • Rabo Smartpin (pinnen via de smartphone) 
  • Pinbox (mobiel pinautomaat) 
  • Retourpinnen (omgekeerde pintransacties) 

3. Houd rekening met contant geld

Afgezien van pinnen blijft ook contant geld een populair betaalmiddel. Detaillisten hebben in vergelijking met ondernemers in andere sectoren relatief veel contant geld in kas. Het is dan wel zo fijn als je grote geldbedragen snel en gemakkelijk kunt laten bijschrijven op je bankrekening. 

Klanten van Rabobank kunnen hiervoor tijdens kantooruren terecht bij een lokale vestiging van de bank. Zowel biljetten als muntgeld kunnen worden gestort in de afstortautomaat. Het totaalbedrag wordt direct bijgeschreven op jouw bankrekening. Houd er rekening mee dat aan het afstorten van geld wel enige kosten verbonden zullen zijn. 

4. Sluit relevante verzekeringen af

Een voorraad die gestolen wordt uit de opslagruimte, een langdurig conflict met een leverancier die weigert (op tijd) te leveren of een pand dat na een zware storm overstroomt en deels wordt verwoest: het zijn slechts drie risico’s die een winkelier kan lopen.

Het is slim om niet meteen lukraak maar wat bedrijfsverzekeringen af te sluiten, maar eerst uit te zoeken welke verzekeringen daadwerkelijk van toepassing zijn op jouw onderneming. Vergeet je daarnaast niet om te kijken naar goede verzekeringen voor jezelf en jouw personeel? Detaillisten sluiten vaak verzekeringen af voor:

  • Bedrijfsaansprakelijkheid 
  • Rechtsbijstand 
  • Inventaris en voorraad 
  • Gebouwen
     

Benieuwd welke verzekeringen het best aansluiten bij jouw winkel? Kijk voor meer informatie op Rabobank.nl

5. Vind de juiste financieringsregeling

De startfase van een onderneming in de detailhandel vraagt om de nodige investeringen. Zo moet je als detaillist niet alleen een geschikt bedrijfspand huren of kopen, maar deze locatie ook opnieuw inrichten en soms verbouwen. Ook aan het aanleggen van de inventaris en voorraad zijn kosten verboden.

De kans is dus zeker aanwezig dat jij op zoek moet naar investeerders om met voldoende financiële ondersteuning van start te kunnen gaan met je bedrijf. Afhankelijk van de hoogte van het investeringsbedrag kun je in gesprek gaan met een Rabobank-adviseur om te kijken of en zo ja, hoe hij of zij jou hierin kan ondersteunen.

Ook interessant voor jou

De laatste cijfers en trends in de detailhandel
4 voordelen van een zakelijke rekening
Bedrijf starten: hoe ontvang ik mijn geld?
Een webshop beginnen: wat heb je nodig?
Checklist voor startende ondernemers in de horeca: dit heb je nodig
Starten als ZZP’er in de dienstverlenende sector: dit heb je nodig

Bijgewerkt op: 06-12-2016 Gepubliceerd op:
14-06-2016

Detailhandel

Als je een bedrijf wilt starten in de detailhandel (non-food en food), ben je straks werkzaam in een uiterst diverse sector. Zo scharen we drogisterijen, maar ook bouwmarkten, supermarkten en versspeciaalzaken onder de detailhandel. Bij het openen van een winkel of speciaalzaak komt meer kijken dan je misschien zou denken. Op deze pagina's vind je belangrijke informatie en tips voor startende ondernemers in de detailhandel, zoals:

  1. Stappenplan 1: een winkel beginnen in 11 stappen
  2. Checklist 2: zo combineer je een online en fysieke winkel
  3. Een webshop starten? Dat doe je zo

Op zoek naar recente informatie over jouw branche? Klik hier voor cijfers en trends over de detailhandel non-food sector.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Hoe ontvang ik geld?

Welke betaalmethoden zijn relevant voor jou?

Van pinnen tot iDeal en contactloos betalen: als ondernemer kun je op meerdere manieren je klanten laten betalen. Welke methode kies jij?

Bekijk de betaalmethoden

Ondernemende vrouwen
Vrouw promoblok - 3

Wist jij dat een op de drie Nederlandse ondernemers een vrouw is? Hier vind je een overzicht van artikelen en interviews met vrouwelijke ondernemers.

Alles over vrouwelijke ondernemers

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal - Nimbles

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.