Starten met exporteren: zo doe je dat

Starten met exporteren doe je zo

Nederland handelsland: ondernemen zit al eeuwen diep in ons DNA verankerd. Aangezien Nederland in dat opzicht al snel te klein is, kan de gang naar het buitenland een logische vervolgstap zijn. Maar exporteren kan soms ingewikkelder zijn dan het lijkt. In deze checklist zetten wij de belangrijkste aandachtspunten op een rij: starten met exporteren doe je zo.

1. Zet jouw idee op papier in een exportplan

Zoals je bij de start van een eigen bedrijf een ondernemingsplan opstelt, doe je dit ook als je wilt starten met exporteren. Bij het schrijven van een exportplan zet je alles voor jezelf op een rij. Waarom ga je eigenlijk exporteren, welk doel wil je bereiken, welk product ga je verkopen, wat is jouw afzetmarkt, hoe veel geld ga je investeren en hoe regel je het transport?

Het zijn slechts een paar voorbeelden van vragen die je helder moet zien te krijgen voor jezelf en eventuele partners, klanten of opdrachtgevers. Tip: de Kamer van Koophandel (KvK) heeft in 2014 een handig sjabloon opgesteld waarin je al deze punten kunt invullen en afvinken.

Daarnaast vind je op de Rabobank-website veel informatie over wat er straks allemaal bij export komt kijken. Het exportplan is straks in ieder geval de rode draad voor jouw exportambities en geeft houvast bij het realiseren hiervan.

2. Kies jouw land(en)

De belangrijkste keuze in het exportplan is - naast de productomschrijving - natuurlijk het beoogde exportland. De populairste exportlanden voor Nederland zijn onze buurlanden: Duitsland en België. De keuze hiervoor ligt voor de hand: we kennen de landen goed, de cultuur komt redelijk overeen, we spreken (vaak) de taal en het is op transportgebied het minst ingewikkeld.

Exporteren naar verre bestemmingen (Azië, Afrika etc.) is minder eenvoudig. Er gelden vaak andere regels dan in de EU, transport vindt plaats over meer kanalen, waaronder de zee- en luchtvaart, je kent de lokale gebruiken niet meteen en de markt is onbekend en dus moeilijker om in kaart te brengen.

3. Doe marktonderzoek

Onderzoek doen naar de plaatselijke markt is bij het starten met exporteren van essentieel belang. Als jij niet voldoende weet hoe de lokale afzetmarkt ervoor staat, gaat het succesvol exporteren van jouw producten (of diensten) op de lange termijn lastig worden.

Onderzoek daarom onder meer hoe groot de groep potentiële kopers in het betreffende land is en wie jouw voornaamste concurrenten zijn. Je kunt ervoor kiezen om het onderzoek zelfstandig te doen, maar uitbesteden kan in dit geval verstandiger zijn.

Schakel bij voorkeur hiervoor een ervaren marketeer in uit het beoogde exportland. Deze persoon spreekt de taal, kent de branche als zijn broekzak, weet wie de belangrijke spelers op jouw afzetmarkt zijn en kan beoordelen of er überhaupt potentie in jouw idee zit.

4. Verbreed jouw landkennis

Als je het marktonderzoek hebt uitbesteed, krijg je een mooi document toegestuurd met daarin alle informatie over de markt, branche en het land in kwestie. Maar dat is slechts informatie die klinisch op papier staat, je moet vooral niet vergeten ook zelf het land te gaan 'proeven'.

Reis ernaar toe en verken – al dan niet samen met de ingehuurde marketeer – de lokale afzetmarkt. Bezoek als het mogelijk is ook de bedrijfslocatie van jouw concurrenten, kijk wat zij doen en ervaar de lokale gebruiken van het zakendoen.

Je zult niet de eerste zijn die een eventuele cultuurkloof niet weet te overbruggen. Zo heeft ieder land zijn eigen gebruiken en wetten. Lever bijvoorbeeld als directe Nederlander in Azië geen harde kritiek in het openbaar, want dat wordt als vernederend ervaren.

Geef in India niets aan met jouw linkerhand, die gebruik je daar namelijk voor het toiletbezoek. En spreek in Frankrijk de taal, anders word je bij voorbaat al niet serieus genomen.

Ga langs bij afnemers en bezoek beurzen of bijeenkomsten om nader inzicht in de markt te krijgen. Het is dé plek om jouw eerste lokale contacten op te doen en potentiële zakenpartners en tussenpersonen te ontmoeten.

5. Overweeg indirecte export

Als je gaat exporteren, kun je ervoor kiezen om alles in eigen hand te houden of gebruik te maken van tussenpersonen. Of dit aan te raden is, kan per situatie verschillen: het hangt bijvoorbeeld af van het product en vooral van de eisen die het exportland hieraan stelt.

Direct leveren aan klanten lijkt in eerste instantie een stuk goedkoper, maar kan duur uitpakken omdat je in een andere cultuur snel tegen misverstanden kunt aanlopen. Hoe minder de cultuur van het exportland overeenkomt met die van ons, des te verstandiger is het om tussenpersonen - zoals een handelsagent - in te schakelen.

Een handelsagent spreekt de taal, kent de cultuur en kan lokaal veel voor je betekenen. Deze tussenpersoon heeft marktkennis en toegang tot de juiste afzetkanalen. Hij bemiddelt en brengt je in contact met de afnemers.

Omdat een handelsagent niets met de levering te maken heeft – dat doe je rechtstreeks - bouw je op deze manier zelf een klantenkring op. Je wordt als het ware in het netwerk van de handelsagent geïntroduceerd, waarna je zelf jouw weg moet zien te vinden. De financiële risico's zijn op deze manier een stuk kleiner dan wanneer je alles zelf probeert te regelen.

Nadeel is dat je iets minder verdient, jouw tussenpersoon moet tenslotte ook worden betaald. Overigens ontvangt een handelsagent alleen provisie over daadwerkelijk geplaatste orders.

6. Ken de wetten en regels

andres

Succesvolle administratie

Je zakelijke én privé-administratie op orde houden? Een zakelijke rekening is voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

Meer weten

Je kunt niet zomaar horloges in Roemenië gaan verkopen, hoe makkelijk je tegenwoordig de Europese grenzen ook oversteekt.

Exporteren is nu eenmaal aan de nodige wetten en regels gebonden. En deze regels verschillen vaak per landZo krijg je te maken met invoerrechten, producteisen, aansprakelijkheid, verzekeringen, internationaal betalingsverkeer en transport.

In Frankrijk moet je bijvoorbeeld alles in het Frans opstellen: de gebruiksaanwijzing, de verpakking, het etiket etc. Dat betekent dat je het product in de Nederlandse verpakking zult moet aanpassen. En dat je wellicht een vertaalbureau moet inschakelen om de garantievoorwaarden in het Frans op te stellen. Ieder land heeft op dit gebied zo zijn eigen regels, tarieven en verplichtingen.

Ook bij het transport komt vaak veel kijken. Denk aan de keuze van het vervoermiddel, het afsluiten van de verzekering, het regelen van de vervoersovereenkomst en het opstellen van andere documenten. Zeker bij verre bestemmingen (Azië, Afrika etc.) is het verstandig om een expediteur in te schakelen.

Dit is een soort bemiddelaar die ter plaatse alles regelt. Naast het vervoer van en naar de haven, regelt hij voor jou de documenten, de verzekering en de opslag van de goederen. Hij is bekend met de lokale douaneregelingen en kan alles daardoor snel afhandelen.

Soms is het ook nodig om extra verzekeringen af te sluiten. Het is dan ook van belang om je vooraf goed in te lezen over deze regelgeving.

7. Maak gebruik van subsidies

Om succesvol te exporteren, moet je investeren. Je krijgt je product immers niet kosteloos van punt A naar B getransporteerd. Daarnaast moet je tijd en geld investeren in de voorbereiding, zoals het samenstellen van het al eerder beschreven exportplan.

Goed om te onthouden: zowel op Europees als nationaal vlak bestaan er regelingen en subsidies waarvan je als exporterende ondernemer gebruik kunt maken.

Deze regelingen variëren van assistentie bij de voorbereiding tot een bijdrage in de kosten voor de investeringen. Een goed voorbeeld hiervan is Starters International Business (SIB). Dit is een coachingtraject waarbij jouw bedrijf wordt klaargestoomd voor de export. In overleg met een adviseur werk je stapsgewijs naar een concreet actieplan toe.

Ook interessant voor jou

6 Europese subsidies en regelingen voor ondernemers
Internationaal zakendoen: wat zijn de do's en dont's?
4 vragen en antwoorden over starten in het buitenland
Starten met importeren doe je zo
Webshopbestellingen uit het buitenland: hoe werkt dat?

Bijgewerkt op: 13-01-2017

Internationaal

Overweeg jij om niet alleen in het binnenland, maar ook in het buitenland zaken te doen? Bijvoorbeeld door Nederlandse goederen te exporteren of omdat je voor jezelf gaat beginnen als handelsagent? Weet dan dat je te maken krijgt met belangrijke (overheids)regels en andere verplichtingen. Bij internationaal ondernemen heb je verschillende mogelijkheden, zoals:


Zakendoen in het buitenland brengt je doorgaans in contact met lokale culturen en gebruiken. Weten wat je bijvoorbeeld in Duitsland of China wel of niet moet zeggen? Lees de tips in het artikel De do's en dont's van internationaal zakendoen.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Gratis PDF's voor starters

Gratis whitepapers voor startende ondernemers

Alle informatie die je nodig hebt in één PDF: met deze whitepapers ga je goed voorbereid van start met je bedrijf:

  • Ondernemingsplan in 10 stappen
  • Bedenk de perfecte bedrijfsnaam
  • Bereken je uurtarief
  • Een administratie opzetten doe je zo
     

Download gratis PDF

Gratis voorbeeldplannen

Ondernemingsplan voorbeeld

Op zoek naar een goed voorbeeld om naast je eigen ondernemingsplan te leggen? Op Rabobank.nl kun je diverse voorbeeldplannen gratis downloaden.

Bekijk de voorbeeldplannen

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal Kromkommer

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.