De start van Aard en Peter | De Visbroeders

Bijgewerkt op 03 juni 2020
9 min  leestijd
5.229
Auteur: Marieke Leijnen
De start van Aard en Peter | De Visbroeders

Aard en Peter Lagerwerf (22) maakten anderhalf jaar geleden hun droom waar: een eigen viswagen. De eeneiige tweeling maakt dagelijks van het verkopen van vis een heuse theatershow. Het geheim volgens De Visbroeders: altijd kwaliteit leveren. En met succes, ze wonnen niet alleen de Publieksprijs bij The Next Entrepreneur 2015, maar de broers openen binnenkort ook hun nieuwe, luxe viswinkel op wielen.

Naam: Aard en Peter Lagerwerf
Actief in de sector: Detailhandel
Bedrijfsnaam: De Visbroeders visspecialisten
Gestart in: 2014

Van buiten lijkt het zomaar een loods op een bedrijventerrein in Nijkerk. Binnen geeft de tweeling Aard en Peter enthousiast een rondleiding. Het pand is net gekocht, de inrichting ruikt nog nieuw. Beneden staat hun grote trots geparkeerd: de viskar waarmee het duo vijf dagen per week het land intrekt. 

Via een steil trappetje komen we plots uit op een ruime bovenverdieping. De etage bevat een grote houten tafel, een keuken, badkamer en nog een apart kantoortje met een spectaculair, hangend bureau. Ook hangen er overal foto's van de broers aan de muur. "Niet slecht hè, voor een tweeling die niet goed kon leren en veel gepest werd", zegt Aard. "Met doorzettingsvermogen kun je ver komen."

Hoe zijn jullie begonnen?
Aard: "We zaten op een school voor moeilijk lerende kinderen. We leerden alles vooral in de praktijk en hielpen van jongs af aan bij een visbedrijf in Harderwijk. Maar op een gegeven moment heb je dat wel gezien. Vooral omdat je denkt dat je meer kunt."
Peter: "We waren pas negentien, maar wilden meer. Een eigen visbedrijf natuurlijk, want we zijn opgegroeid tussen de haringen en de palingen. Vis is onze liefde. Onze passie."

Image
visbroeders sfeerbeeld

Wat was jullie plan?
Aard: "Een nieuwe viswagen laten bouwen! Maar dat moest dan wel de mooiste van Nederland worden."
Peter: "In een winkel bied je zes dagen per week iets aan op één plek. Maar met een viswagen - die een fantastische uitstraling heeft, een topproduct levert en op verschillende locaties staat - maak je van elke dag een zaterdag. We creëren eigenlijk iedere dag topdrukte."

Hoe verliep de start?
Aard: "We moesten eerst een viskar kopen. Dat kost geld."
Peter: "Dat kost serieus geld. We hebben onze auto's verkocht , onze spaarcenten bij elkaar geveegd en verder alles verkocht wat we hadden, tot onze televisies aan toe. De viswagen hebben we nieuw gekocht, deze kostte ons 90.000 euro. Helemaal zelf gefinancierd, dat zegt iets over ons doorzettingsvermogen en het geloof in ons product."
Aard: "We zijn geen seconde onzeker geweest."
Peter: "Je gelooft in het product, je staat erachter en gaat ervoor."
Aard: "Je gaat ervoor!"

En toen? 
Aard: "Huurden we een schuurtje."
Peter: "We hadden niet eens warm water daar, het was een toestand. Het was te armoedig voor woorden."
Aard: "Maar zo begin je, mooi!"
Peter: "Prachtig!"
Aard: "We konden van alle kanten geld krijgen, maar dat hebben we afgewezen."
Peter: "Waarom? Als het kassaatje gevuld is, gaat het fout."

'Je bent pas ondernemer als je iets vanaf nul opbouwt en de druk hebt gevoeld.' 

Hoe bedoel je?
Peter: "Dan word je gemakzuchtig. Als papa een bedrijf opgestart heeft en de zoon neemt het over… Nou, ik durf wel hardop te zeggen dat je dan nooit echt hebt geproefd wat ondernemen is. Je bent pas ondernemer als je iets vanaf nul opbouwt, iets waarvoor je moet sparen. Dan pas leer je goed ondernemen. Je voelt de druk."
Aard: "Je bent je heel bewust van de investeringen. En als het kassaatje gevuld is, gaat het heel anders."
Peter: "Gaat het heel anders!"
Aard: "We moeten zoveel mogelijk verkopen om alles te kunnen betalen." 

Hoe onderscheiden jullie je van de concurrentie?
Aard: "Je gaat kijken waar je de beste vis vandaan kunt halen."
Peter: "Hoe kunnen we nog beter zijn dan die andere wagens?"
Aard: "We kopen onbespoten vis in. Vis uit de Noordzee, een fantastisch product."
Peter: "Vis waarop niet allerlei stoffen worden gespoten. De vis in de supermarkt is bespoten, zodat het langer houdbaar is."
Aard: "Iedere ochtend staan we om vier uur op de visafslag in Urk. Die vis is maar drie dagen te bewaren, daarna moet je ‘m weggooien. Dat is pas vers!"

Beperk je jezelf dan niet? 
Aard: "Daarvoor kiezen we bewust. Wij verkopen alleen onbewerkte producten. Pure vis! Je proeft de natuur erin. Geen pangafilet, geen tilapia of andere troep die gekweekt is in Vietnam, waar kippen rondlopen en hun ontlasting wordt opgegeten door de vissen. Ik snap dat het een goedkoop product is en dat gezinnen denken dat ze een gezond visje eten, maar het is niet zo."

Image
visbroeders sfeerbeeld

Wat doen jullie nog meer anders?
Peter: "Wij richten ons puur op kwaliteit. Niet alleen de vis is vers, maar we verversen ook elke dag onze olie voor de kibbeling. Goede kwalitatieve olie! De haring maken we voor de ogen van de klanten schoon. Kwaliteit is het keurmerk van ons bedrijf, want met kwaliteit verdien je geld."
Aard: "Als je dat voor elkaar hebt, ga je de show geven."
Peter: "Dan komt de verkoopshow."
Aard: "Het is vaak megadruk, veertig man voor de kraam, gezellig babbelen, gek doen met elkaar. Mensen vermaken. Fantastisch."
Peter: "Vergeet niet dat de mensen geld komen brengen hè. Onze schoorsteen moet roken en dus moeten we zoveel mogelijk verkopen. Geef de klanten een beleving, laat ze lachen. Geef ze een reden om naar ons toe te komen."

Is dat jullie gouden tip?
Peter: "Ondernemers van Nederland: doe je werk met liefde en passie. Direct rijk worden moet niet het doel zijn."
Aard: "Ga niet ondernemen om snel rijk te worden."
Peter: "Nee, nee nee."
Aard: "Als je zo gaat denken, kom je niet ver."
Peter: "Dan komt het niet goed."

'Doe je werk met liefde en passie. Direct rijk worden moet niet het doel zijn.'

Welke valkuilen moet je omzeilen?
Aard: "Als je succesvol bent, ligt het gevaar op de loer om gemakzuchtig te worden, om minder strenge eisen te stellen aan jezelf, maar in die valkuil trappen we niet. Wij verversen nog steeds elke dag de olie en blijven de beste vis inkopen, ook al is dat duurder. We hebben zoveel liefde voor onze zaak. Als ik slechte vis ga verkopen, heb ik geen plezier in mijn werk. We geloven in onze manier van ondernemen, daar werken we ook hard voor."
Peter: "We werken honderd uur per week, staan iedere dag om drie uur ’s ochtends op. Daar vergissen mensen zich wel eens in."

Jullie hebben dus echt hart voor de zaak.
Aard: "We tonen onze liefde voor het vak, dat betaalt zich uit. Mensen staan bij ons in de rij."
Peter: "Maar je moet iets met die wachtrijen, want die zijn gigantisch! We verkopen enorm veel vis per week."
Aard: "De koeling is te klein, alles is te klein."
Peter: "Jongens, is dit een probleem? Nee, problemen kennen we niet."
Aard: "Oplossingen!"
Peter: "Nog een tip: denk niet in problemen, maar geloof in oplossingen."
Aard: "Een wachtrij is een luxe."
Peter: "Voor álles is een oplossing."

Peter: "Het maakt bijvoorbeeld niet uit waar je staat. Als je kwaliteit verkoopt, kun je overal staan. Soms staan we op een parkeerplaats, bakken we zo driehonderd kilo kibbeling weg. Ongelooflijk."
Aard: "En dan kun je dus binnen anderhalf jaar een pand kopen. Normaal moet je drie jaarrekeningen kunnen overleggen. De Rabobank had vertrouwen in ons. Ze wilden graag met ons werken. Investeren. We zijn inmiddels zo gegroeid dat we de vraag niet meer aankunnen. De oplossing is een nieuwe viswagen. Vanaf maart gaan we met een grote wagen het land in. Een van tien meter, bijna twee keer zo groot als de huidige."
Peter: "De basis hebben we al: goede vis. Verder komt er een sushipoint in, een luxe broodjesafdeling en een rokerij. Een viswinkel op wielen! Een delicatessenzaak."

Hebben jullie nog meer plannen om uit te breiden? 
Aard: "Hier blijft het voorlopig bij. De mensen moeten het hiermee doen. Tevreden zijn is ook belangrijk bij ondernemen. Je kunt altijd wel meer willen, maar je moet ook een keer tevreden zijn."
Peter: "Misschien in de toekomst een franchiseconcept, zeggen we nu even tussen haakjes. Onze droom is vooral dat het zo door blijft gaan. Dat we elke dag plezier blijven hebben en dat klanten ons waarderen. Deze twee visjongens wonnen mooi wel even de Publieksprijs bij The Next Entrepreneur, fantastisch!"
Aard: "En onze bekendheid nog verder uitbreiden. Een trekpleister worden. Uniek zijn in Nederland."

'Onze vaste regel is: als een van ons het er niet mee eens is, gebeurt het niet.'

Jullie zitten de hele dag op elkaars lip, worden jullie elkaar nooit zat?
Peter: "We zijn samen één."
Aard: "We werken volgens een driestappenplan."
Peter: "Hoop, geloof en liefde. Nog een tip voor startende ondernemers: als je met deze drie stappen werkt, kom je heel ver. Hoop: elke dag de hoop dat we samen weer een mooie dag gaan meemaken. Geloof: we geloven in onszelf, in ons product en hebben vertrouwen in dat de klanten ons weten te vinden. Liefde: voor het vak, voor de klanten en voor elkaar. Wanneer je als eeneiige tweeling hetzelfde denkt over dingen, heb je nooit ruzie."

Nooit?
Aard: "We hebben nooit ruzie."
Peter: "Onze vaste regel is: als een van ons het er niet mee eens is, gebeurt het niet."
Aard: "We werken zestien uur per dag samen en dan bellen we elkaar 's avonds nog."
Peter: "Wij delen het leven, samen."
Aard: "Vergeet niet hè, we hebben samen bij onze moeder in de buik gezeten."
Peter: "We gaan straks ook bij elkaar in de straat wonen."
Aard: "Wij zijn dikke maten."
Peter: "Broers. Visbroeders."

 

Image
De start van Aard en Peter | De Visbroeders - profiel

Meer weten over het enthousiaste ondernemersduo ‘De Visbroeders’ (alias Aard en Peter Lagerwerf)? Blijf het bedrijf dan volgen op: 

Meer over horeca

Meer over horeca
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten