De start van | CateringEvents

Bijgewerkt op 15 augustus 2022
6 min  leestijd
326
Image
CateringEvents Tonnie Plessius

Na zijn eerste bijbaan was het voor Tonnie Plessius duidelijk: hij wilde later iets voor zichzelf beginnen. Voor een baas werken, dát zag hij niet zitten. In augustus 2019 startte hij samen met chef-kok Jeffrey Ides het bedrijf CateringEvents. Leer van zijn startersverhaal!

Naam: Tonnie Plessius
Bedrijf: CateringEvents in Leusden
Actief in: horeca
Gestart in: augustus 2019
Website: cateringevents.nl

Tonnie wist al na zijn eerste bijbaantje dat hij later niet voor een baas wilde werken. Hij kwam per toeval in de horeca terecht waar hij in aanraking kwam met chef-kok Jeffrey Ides. Ze besloten om samen het cateringbedrijf CateringEvents in Leusden op te richten.

Ze verhuren maar liefst acht verschillende foodtrucks zoals een verse wafelkraam, een hotdogkar, een ijsfiets of een hamburgerfoodtruck. Daarnaast verzorgen ze de catering op evenementen, feesten, bruiloften, partijen of andere bijzondere gelegenheden. Luxe buffetten, gezonde lunches, lekkere snacks of een high tea: CateringEvents regelt het allemaal.

Hoe is de start van CateringEvents verlopen?

“Eigenlijk best gek om te zeggen, maar het is heel soepel verlopen. Ik run het bedrijf samen met Jeffrey Ides, we werkten allebei in het restaurant van zijn vader in Amersfoort. Hij was kok en ik werkte daar in de bediening.

Jeffrey kocht de frietkar van zijn oom, eigenlijk voor de grap. We wilden kijken of mensen de kar wilden huren voor een feestje. We hebben een website gemaakt en twee maanden later waren we volgeboekt. Zo zijn we begonnen. We hadden een hele warme start. Toen hebben we nog een tweede kar gekocht, een mooie bus erbij. En we kochten een bedrijfspandje in Leusden.

We doen ontzettend veel bij CateringEvents. We richten ons voornamelijk op foodtrucks en leuke evenementen. Daarnaast bieden we catering. We hebben vorige week de achtste kar erbij gekocht. Inmiddels hebben we een snackwagen, een ijsfiets, een hamburgerfoodtruck, een poffertjesfoodtruck, een verse wafelkraam, een popcornkraam, een hotdogkar en een suikerspinkraam. We zijn heel hard gegroeid met de foodtrucks.”

Welke uitdagingen zijn jullie tegengekomen?

“We hadden een hele mooi start, maar toen kwam corona en kwam alles eigenlijk heel snel tot stilstand. Dat is één van de grootste uitdagingen geweest waar we tegenaan liepen. De catering viel volledig stil.

We hebben geprobeerd om er zo creatief mogelijk mee om te gaan. We zijn niet stil gaan zitten en we hebben verder geïnvesteerd in ons bedrijf door er nog een paar bussen bij te kopen. Uiteindelijk zijn we tijdelijk bij een zorgbedrijf gaan werken. En nu loopt het weer geweldig.”

En, hoe bevalt het ondernemen?

“Goed! De vrijheid bevalt me. Ik vind het fijn dat je zelf kunt bepalen wat je gaat doen. Je hebt geen baas die zegt wat je moet doen. Ik houd er namelijk niet van wanneer iemand zegt wat ik moet doen. Daar ben ik te eigenwijs voor, ik denk vaak dat ik het zelf beter weet.”

Voorbeeld ondernemingsplan horeca

Voorbeeldplan nodig?

Met dit gratis ondernemingsplan voorbeeld voor horecaondernemers helpen wij jou graag op weg.

Download gratis voorbeeld

Doen jullie veel aan marketing?

“Niet heel veel, we gebruiken Google Ads, maar eigenlijk is dat al te veel. We kunnen het werk nu al niet aan. We krijgen veel aanvragen via internet, simpelweg door een goede website en Google Ads in te zetten.

We hebben alles vanaf het begin helemaal gedigitaliseerd. Klanten kunnen via onze website een formulier invullen en een offerte aanvragen. En dat is onze kracht, binnen enkele uren heb je een offerte van ons in je mail staan.

En je bouwt een naam op. We geven ons visitekaartje af tijdens familiefeesten en op evenementen. Mensen ontmoeten je, zien wat je doet en dat straalt denk ik ook vertrouwen uit.”

Er is veel concurrentie in de horeca, hoe onderscheiden jullie je?

“We reageren snel. En we hebben veel geïnvesteerd in nieuwe spullen, daardoor kunnen we veel aanbieden. We kunnen een heel breed pakket aanbieden. Naast de verschillende foodtrucks bieden we ook catering aan. Waar concurrenten in twee of drie onderdelen uitblinken, blinken wij in alles uit.”

Hoe ziet een werkdag eruit?

“In de ochtend gooi ik de oven aan om het brood af te bakken voor de lunches. De lunches worden klaargemaakt en bezorgd. Daarna worden de voorbereidingen getroffen voor de middag, om alles gereed te maken. Eind van de middag gaan we met de foodtruck op pad naar soms wel drie verschillende partijen.

En daarna is het schoonmaken, mailtjes wegwerken en de administratie bijwerken. Dat is even in het kort een werkdag. Het is heel afwisselend. Je komt zo veel mensen tegen. Ik kan me geen leukere baan voorstellen dan wat ik nu doe.”

Hoe laten jullie klanten betalen? 

“We maken gebruik van Rabo SmartPin. Door onze foodtrucks hadden we ineens pinautomaten nodig. Het bevalt top! Het werkt gewoon goed. Het is zo simpel, je kunt klanten altijd en overal laten pinnen. En dat was precies wat we nodig hadden.

Klanten vinden het ook fijn, ze kunnen direct afrekenen. Dat geeft ook wel een stukje vertrouwen, dat klanten niet met contant geld hoeven te lopen.”

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?

“We willen sowieso nog lekker doorgroeien. Inmiddels hebben we acht foodtrucks en daarnaast hebben we nog losse karretjes. Een van onze grote uitdagingen op dit moment is het vinden van personeel. Aan werk ligt het niet. Dus één van onze ambitie op dit moment is om één of twee leuke vaste medewerkers erbij te kunnen vinden.

Op de lange termijn willen we een groter pand bouwen met een grotere keuken én een plek waar we alle foodtrucks kunnen stallen. We groeien hier uit ons jasje. Het zou mooi zijn als we dat over een paar jaar kunnen bereiken.”

Tot slot, heb je nog tips voor andere startende ondernemers?

“Leen niet te veel geld, verdien eerst je geld en ga dan pas kopen. En maak gebruik van een handige betaaloplossing als RaboSmartPin, dat heeft ons echt geholpen. Het helpt je om professioneel over te komen en je zaken goed voor elkaar te hebben. Dat straalt direct heel veel vertrouwen uit naar je klanten. 

Zorg daarnaast voor een simpele duidelijke website om jezelf online te profileren. Dat hoeft niet al te duur te zijn. Als het maar to the point is. En probeer gelijk te bedenken wat je doel is met je website en hoe je dat doel gaat bereiken.”

Rabo SmartPin

Rabo SmartPin

Met Rabo SmartPin kunnen je klanten afrekenen via de kaartlezer, op je smartphone of tablet. Ideaal als je weinig transacties hebt of veel onderweg bent.

Probeer Rabo SmartPin

 

Meer over startersverhalen

Meer over startersverhalen