De start van | Velvet Hair & Vintage

Bijgewerkt op 11 april 2022
8 min  leestijd
713
Image
Velvet Hair & Vintage Jacqueline van der Horst

Jacqueline van der Horst (56) startte een eigen bedrijf tijdens de coronacrisis. Ze begon een kapsalon in Utrecht waar ze óók vintage kleding verkoopt. Een unieke combinatie. En het slaat aan: na een jaar ondernemen heeft ze een klantenstop ingesteld.

Naam: Jacqueline van der Horst
Bedrijf: Velvet Hair & Vintage in Utrecht
Actief in: Retail
Gestart in: 2021
Website: velvethairandvintage.nl

Jacqueline had helemaal geen plannen om voor zichzelf te beginnen. Ze werkte al jaren met plezier in loondienst als kapster. Daarnaast had ze een shop met vintage kleding in Amersfoort. Dat deed ze erbij, omdat ze het zo leuk vond. Tijdens de eerste lockdown in 2020 begon het te kriebelen.

Jacqueline ging op onderzoek uit en kwam tot de conclusie dat ze haar passie voor duurzaamheid, kleding en het kappersvak wilde combineren. Een jaar later, in maart 2021, opende ze de deuren van haar onderneming Velvet Hair & Vintage aan de Oudegracht in Utrecht.

Een bedrijf starten tijdens de coronacrisis

“Ik heb nooit de ambitie gehad om een eigen kapsalon te beginnen”, vertelt Jacqueline enthousiast. “Tijdens de coronaperiode had ik veel tijd om na te denken en ik maakte de balans op: wat zou ik eigenlijk nog graag willen? Kleding is mijn passie, duurzaamheid vind ik erg belangrijk, maar ik wilde niet het kappersvak uit. Ik vind het zó leuk om bezig te zijn met knippen en kleuren en contact met mensen te hebben. Dus ik onderzocht of ik het zou kunnen combineren.”

“Ik vond gelukkig een pand aan de Oudegracht, het lukte me om in mijn eentje te financieren. Ik wilde een fijne plek creëren om mijn dag door te brengen. Vervolgens heb ik met veel ondernemers gesproken, want hoe pak je zoiets aan? Na het maken van berekeningen, besloot ik er gewoon voor te gaan. Toen heb ik mijn baan als kapster opgezegd.”

Nieuwe klanten vinden

Jacqueline wilde eigenlijk in februari al starten met haar bedrijf, maar dat ging niet vanwege de lockdown. “Toen ik in maart wel open mocht, wilde natuurlijk iedereen naar de kapper. Dat is een gelukkige start geweest. Ik heb echt 7 dagen in de week gewerkt. Het was knallen, knallen, knallen.”

“Daarna werd het rustiger. Toch is het aantrekken van klanten makkelijk gegaan. Ik had natuurlijk al een behoorlijke klantenkring opgebouwd bij de zaak waar ik gewerkt heb. Nieuwe klanten kreeg ik vooral via mond-tot-mondreclame: vrienden van vrienden, mensen uit de buurt. En ik maakte gebruik van Instagram.”

“Het werkt goed dat ik een winkeltje heb. Buiten heb ik een kledingrek staan met kleurrijke kleding en dat trekt veel mensen. Als ze binnenkomen, zien ze dat ik ook een kapsalon heb. Dat maakt nieuwsgierig. Het blijkt te werken, binnen een jaar heb ik een klantenstop moeten inlassen.”

Welke feature is voor jou belangrijk bij het kiezen van een zakelijke rekening?

Choices

Uitdagingen ondernemen

Jacqueline was bang dat haar kapsalon misschien te rustig zou zijn voor klanten. “Ik werk alleen als kapster, het is geen grote dynamische salon. Maar dat vinden mensen juist prettig. Ik neem de tijd voor klanten en ervaar daardoor geen tijdsdruk. Het is fijn om klanten aandacht te geven. Ik vind het nog een risico om in deze periode iemand aan te nemen. Het een extra zorg.”

“Het is mijn grootste uitdaging om mijn grenzen aan te geven. Als ik dat niet doe, werk ik al snel 7 dagen per week tot 12 uur ’s avonds. Ondernemen is natuurlijk spannend, maar gelukkig heb ik weinig problemen gehad. Het klinkt misschien wazig, maar dat komt denk ik doordat ik mijn hart heb gevolgd. Dan loopt het op de één of andere manier.”

“Het ondernemen bevalt ontzettend goed. Elke dag loop ik met plezier naar mijn werk. Als het mooi weer is, ga ik lekker buiten op mijn bankje zitten met een kop koffie. Uitkijkend over de Oudegracht. Heel bijzonder. Ik doe nu echt wat ik leuk vind, helemaal op mijn manier. Het is zo fijn om de vrijheid te hebben om iets met je creativiteit te doen.”

Voorbeeld ondernemingsplan detailhandel

Voorbeeldplan nodig?

Vind je het moeilijk om jouw winkelconcept onder woorden te brengen? Met behulp van dit gratis voorbeeld ondernemingsplan voor detaillisten maak je een goed plan.

Download gratis voorbeeld

Kapsalon met een frisse vintage look

De kapsalon heeft een frisse vintage look. Met Andy Warhol en Frida Kahlo aan de muur, één roze wand, een turquoise vitrinekast, grote ronde spiegels en retro stoelen heeft Jacqueline een geheel eigen stijl en sfeer gecreëerd. “Iedereen die binnenkomt reageert enthousiast. Mensen vinden de salon en de winkel er zo leuk uitzien. Dat hoor ik elke dag."

“Vintage kleding zoek ik persoonlijk uit. Ik was, stoom en repareer kapotte kledingstukken. Het ziet er gewoon goed uit en het ruikt lekker fris. En ik vraag geen hoge prijzen. Ik wil regelmatig nieuwe kleding ophangen en op een zo duurzaam mogelijke manier ondernemen. Vandaar een vintage shop.”

Ambities en toekomstplannen

Concrete toekomstplannen heeft Jacqueline nog niet. “Het loopt zo lekker. Ik beweeg mee met wat er gebeurt en dat vind ik heel fijn. Maar ik probeer ook te koesteren wat ik op dit moment al bereikt heb. Het moet wel leuk blijven. Ik vind het belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste technieken en producten. Ik wil kwaliteit leveren aan mijn klanten. Daarom wil ik mezelf uitdagen door trainingen te blijven volgen.”

“Het geeft een fijn gevoel als je iets kunt betekenen voor andere mensen. Ik wil goed voor mijn klanten zijn. Advies geven en luisteren naar de wensen van klanten doe ik graag. Je moet het blijven waarmaken. Als blijk van waardering probeer ik vaak iets extra’s te doen voor de klant. Zo houd ik soms een loterij waarbij klanten prijzen kunnen winnen zoals producten of een behandeling. Dat stellen mensen op prijs.”

Betalen met Rabo Smart Pay

In de kapsalon kunnen klanten betalen met Rabo Smart Pay en dat vindt Jacqueline ideaal. “Het was in het begin wel even uitzoeken wat het beste systeem was om te gebruiken. Ik wist bijvoorbeeld nog niet hoeveel transacties ik per dag zou hebben. Dus ik gebruikte eerst een ander systeem, maar dan betaal je best veel per transactie. Ik had al vanaf het begin een zakelijke rekening bij de Rabobank, Rabo Smart Pay bleek het makkelijkste en meest voordelige systeem voor mij. En het bevalt prima.”

“Ik vind het handig omdat mensen met alle kaarten kunnen betalen. Het is ideaal dat je inzicht hebt, je kunt heel makkelijk overzichten opvragen. Het is allemaal duidelijk en makkelijk in te zien. Je kunt altijd zien wat je geldstromen doen. Het werkt eigenlijk altijd. Ik heb één keer gehad dat mijn pinapparaat niet meer werkte. Binnen een uur kwam er iemand langs en werd het probleem opgelost. Dat was heel snel geregeld.”

Tips voor startende ondernemers

Het avontuur om in het diepe te springen en een bedrijf te starten is goed bevallen. “Ga er gewoon voor”, adviseert Jacqueline dan ook. “Volg je hart als het echt iets is wat bij je past. Doe vooral wat goed voelt. Dan kan het volgens mij ook niet zo snel fout gaan. Praat met andere ondernemers om informatie op te doen.”

“Natuurlijk moet je niet onbezonnen te werk gaan, ik heb me ook bezig gehouden met het maken van een ondernemingsplan. Je moet wel je kosten kunnen betalen. Maar ik heb niet alles tot in de puntjes uitgezocht. In het begin had ik bijvoorbeeld berekend hoeveel klanten ik moest hebben, maar dat is eigenlijk helemaal niet te berekenen."

"Ik heb daarom gekeken naar mijn huur en vaste lasten en hoeveel ik moest omzetten om dat te kunnen betalen. Zoek dingen uit, maar ga vervolgens gewoon aan de slag. Doe wat je het allerleukste vindt, dan komt het goed.”

Rabo OmniKassa

Zo werkt Rabo Smart Pay

Al je betaaloplossingen in één keer geregeld met Rabo Smart Pay. Flexibel, overzichtelijk en snel.

Meer weten?

 

 

Meer over startersverhalen

Meer over startersverhalen