Starters aan het woord: 'Hoeveel risico neem jij?'

Bijgewerkt op 06 april 2023
8 min  leestijd
1.031
Auteur: Suzanna Timmer
Getekende afbeelding van een paraplu waarlangs en onder muntgeld valt

Risico's horen bij ondernemen, maar het nemen van de juiste beslissingen is niet altijd even makkelijk. We interviewden drie starters over de risico's die zij namen bij het opzetten van hun bedrijf. We waren vooral ook benieuwd hoe die beslissingen voor hen uitpakten. Over één ding waren ze het unaniem en snel eens: "Zonder risico geen groei!"

SNACKWITHBENEFITS

 

Margje Pijpker begon in 2020 met Renco Schipper het bedrijf SNACKWITHBENEFITS, waarmee ze de wereld wilde veranderen door de snackmarkt in beweging te brengen. Een spannende tijd, want het was middenin de coronapandemie. "We begonnen met een product dat nieuw was in de markt op een moment waar de hele wereld op zijn kop stond en de horeca volledig dicht was. En toen stopten we daar ook nog eens al onze eigen financiële middelen en die van familie in.”

Image
Kleurrijk portret van een lachende Margje Pijpker
Margje Pijpker

Pijpker had juist haar baan opgezegd en toen ze fulltime voor SNACKWITHBENEFITS begon, ging heel Nederland op slot. “De eerste paar maanden voelden daarom als één groot risico waarin ik veel heb moeten incasseren en inleveren. Ik had niet mijn vertrouwde baan en stabiele inkomsten. Dit bracht soms wel de nodige tranen en zorgen met zich mee. Maar ik geloof in ons product en het gevoel dat ik toen had, heb ik omgezet in kracht om er nog harder voor te gaan."

Zeker in het begin nam ze met haar onderneming flink wat risico. “En nog steeds maken we keuzes waar soms echt wel wat risico bij komt kijken. Hoe spannend dat ook is, voor mij voelt hoort het nemen van risico’s bij het ondernemen in een startup. Zeker als je met je product of dienst ook echt een verandering teweeg wil brengen. Ook later zal je risico’s moeten nemen om verder te komen. Zonder risico geen groei!", aldus Pijpker.



Lees hier het volledige verhaal van SNACKWITHBENEFITS 

Lees ook: 'Verklein ondernemersrisico's met 7 verzekeringen'

Geen risico's maar uitdagingen

Romy Marisha Sipkes startte in oktober 2021 haar bedrijf The Holistic Organizer, een combinatie van Feng Shui, organizen en (her)inrichting van huizen. Ook voor haar was de stap naar het ondernemerschap een sprong in het diepe. "Ik was een succesvolle accountmanager binnen een recruitmentbedrijf en had een mooi klantenbestand, een vast contract, een auto van de zaak en een droomsalaris. Ik beschouwde mijn collega's als goede vrienden, maar ik had ook veel drukte en stress.”

Image
portretfoto van een goedlachse Romy Marisha Sipkes
Romy Marisha Sipkes

Ondanks haar succes kostte het werk Sipkes ontzettend veel energie en sloot het niet meer aan bij haar kernwaarden. “Mijn fascinatie voor (levens)energie heeft mij het zetje gegeven. Ik heb me om laten scholen tot energetisch coach. Het staat totaal haaks op mijn eerdere werk. Het betreden van deze nieuwe wereld van ondernemerschap en energie zorgt dat ik aangemoedigd word om oude patronen, overtuigingen en relaties los te laten. Zo creëer ik ruimte voor een nieuw avontuur", zegt de ambitieuze onderneemster.

Hoe kijkt Sipkes aan tegen het neme van risico's? "De meeste risico's worden in je hoofd gecreëerd. Daarom ervaar ik bedreigingen voor mijn onderneming niet als risico's, maar eerder als uitdagingen. Natuurlijk bestaat de mogelijkheid dat je concept niet aanslaat, maar je hebt altijd de mogelijkheid om het één en ander bij te schaven aan je bedrijfsmodel. In de loop der jaren heb ik een aardige buffer opgebouwd om de financiële uitdagingen en mijn stressgehalte te beperken. En alles wat je niet weet kun je leren, of je kunt om hulp vragen.”

Lees hier het volledige verhaal van The Holistic Organizer

Lessen van een ervaren ondernemer

Arthur Clement had al ervaring als techondernemer toen hij 'Hello 24/7' ontwikkelde. Deze serviceapp voor mantelzorgers bezorgde hem de ervaring waardoor hij als geen ander weet hij hoe je om moet gaan met bedrijfsrisico’s. Hoewel elk bedrijf verschillend is, deelt hij graag enkele lessen.

Image
Portretfoto van een goedlachse Arthur Clement
Arthur Clement

De basis van ondernemen is natuurlijk het maken van een goed plan en het hebben van een helder doel”, zegt Clement. ''Dat plan ga je in stukjes opdelen. Je maakt voor jezelf ook een twee- of driejarenplan, maar gaat dan vervolgens terug naar je jaarplan en dat hak je vervolgens op in kwartalen. Wij werken altijd op basis van kwartaaldoelstellingen en kwartaalacties.”

''Enerzijds heb je een doel en anderzijds heb je een actie. Die probeer je zo goed mogelijk te managen'', vervolgt hij. “Ondernemen is niet alleen plannen maken en doelen stellen, het is ook het managen van risico's.”

Een van de belangrijkste risico's die je als startende onderneming hebt, is volgens Clement de runway: “Hoeveel tijd heb je voordat je een goede, neutrale cashflow hebt? Komt er ook gewoon geld binnen van de eerste klanten, zodat je de lopende rekeningen en salarissen kunt betalen? Dat is natuurlijk een heel spannend moment. Zelden komt alles precies op het juiste moment bij elkaar. Het leven is onwaarschijnlijk weerbarstig.”

Focus hebben

Een ander groot risico bij ondernemen is dat je je focus op wat je in een jaar of kwartaal wilt bereiken, niet goed gedefinieerd hebt: “Mijn ervaring is dat een goede focus in veel gevallen de kurk is waar je op drijft. Laat je niet door andere dingen afleiden, maar zorg dat je helder hebt dat het om de klant en het product gaat. Verder moet je ook gewoon lef hebben, en een beetje houden van dat spel en de spanning.”

In het geval van de Hello 24/7-app betekende het dat hij dit nieuwe product zo snel mogelijk moest laten toetsen bij de eerste klant. “Even een app bouwen, dat doe je niet zomaar. Je moet zo snel mogelijk je minimum viable product (MVP) vermarkten. Je gaat toetsen en kijken: wat vinden die klanten daarvan en waar komen ze mee terug? Dingen perfectioneren kan altijd later wel, maar zorg nou zo snel mogelijk dat je die validatie te pakken hebt.”

Lees hier het volledige verhaal van Hello 24/7


Risico's en verzekeringen

Voor bepaalde risico’s die je als ondernemer hebt, is het afsluiten van verzekeringen de beste manier om je te beschermen. Romy Marisha Sipkes liet zich over dit onderwerp adviseren door de Kamer van Koophandel en ZZP Nederland: “Ik heb een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten, omdat ik veelal werk met het herinrichten van ruimtes en zo eventuele schade kan dekken.”

Margje Pijpker: 'Wij besteden als SNACKWITHBENEFITS een groot deel van onze bedrijfsactiviteiten uit, zoals productie, opslag en logistiek. Daarom hebben wij minder verzekeringen nodig dan wanneer wij dit allemaal wel zelf zouden doen. Wel hebben we een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en een goederenverzekering afgesloten.'

Clement sloot een verzuimverzekering af toen hij de boel net draaiende had. “Mochten er medewerkers ziek worden, dan moet een deel van de loonkosten betaald worden vanuit verzekeringsoogpunt. Ik adviseer altijd andere ondernemers om dat heel snel te doen.'

'De grootste kostencomponent van het ondernemerschap zijn namelijk vaak de personeelskosten. Op het moment dat iemand ziek wordt en er staan geen goede inkomsten tegenover, dan is dat een uiterst kostbare situatie. Je hebt niet de productie maar wel de kosten.”

Dankzij zijn eerdere ervaringen met zieke medewerkers weet Clement als geen ander hoe belangrijk een dergelijk vangnet kan zijn: “Dan is het heerlijk om iets te hebben waar je gewoon op terug kunt vallen.”

Krijg inzicht in je risico's

Het starten van een eigen bedrijf is een leuk, maar brengt ook risico's met zich mee waar je zelf verantwoordelijk voor bent. Heb jij inzicht in je risico's?

Kijk hier

Meer over bedrijf starten

Meer over bedrijf starten
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten