De start van | The Holistic Organizer

Bijgewerkt op 17 juni 2022
7 min  leestijd
2.550
Auteur: Redactie
Startersverhaal Holistic organizer

Romy Marisha Sipkes (32) wilde altijd al voor zichzelf beginnen, maar ze wist alleen niet waarin. In oktober 2021 startte ze haar bedrijf The Holistic Organizer. Een unieke combinatie van Feng Shui, organizen en (her)inrichting van huizen.

Naam: Romy Marisha Sipkes
Bedrijf: The Holistic Organizer in Haarlem
Actief als: Feng Shui consultant en home organizer
Gestart in: 2021
Website: https://www.theholisticorganizer.nl/

Romy werkte als accountmanager in de recruitmentbranche voordat ze besloot om een eigen bedrijf te starten. Ze wist altijd al dat ze voor zichzelf wilde beginnen, alleen niet waarin. Het was een zoektocht om daarachter te komen.

Na twee verschillende loopbaantrajecten en het lezen van heel veel boeken, bracht iemand haar in aanraking met Feng Shui. Eindelijk vielen de puzzelstukjes in elkaar. In oktober 2021 startte ze als Feng Shui consultant en home organizer met haar bedrijf The Holistic Organizer.

Romy, vertel eens, wat doe jij nu precies?

“Ik werk als een Feng Shui consultant en home organizer. Ik herinricht woningen op basis van Feng Shui technieken. Ik transformeer de leefomgeving en richt een woning in die echt bij het karakter van de persoon past. Het gaat om de verbinding die je voelt met je woning. Hoe jij je beweegt in je omgeving.

Maar wat ik doe is, naast het energetische aspect, ook heel praktisch. Het proces begint bijvoorbeeld met ontspullen. De meeste mensen verzamelen veel spullen. We doneren spullen aan een goed doel zodat mensen makkelijker afscheid kunnen nemen van hun spullen. Anders wil iedereen alles houden.”

Hoe is de start van je bedrijf verlopen?

“Wat ik nu doe, Feng Shui en organizen, deed ik eigenlijk al jarenlang samen met mijn moeder. Mijn ouders werkten in de kunstuitleen in Haarlem waar mijn oma de oprichter van was. We veranderden thuis minstens twee keer per jaar de inrichting, uiteraard met bijpassende kunstwerken. We namen het hele huis onder handen, gingen kast voor kast af en doneerden overbodige spullen aan mensen die het minder hadden.

En dat vonden we zo leuk, dat we dus niet alleen ons eigen huis onder handen namen, maar ook huizen van vrienden en familie. Ik heb dus eigenlijk van mijn hobby mijn werk gemaakt, maar ik heb nooit ingezien dat ik ook geld kon vragen voor mijn service. In mijn omgeving ken ik niemand die dit ook doet.

Na het opbouwen van een flinke buffer, besloot ik in het diepe te springen en mijn baan op te zeggen. Het is eigenlijk wel geleidelijk gegaan. Op  1 oktober 2021 heb ik me ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, maar daarvoor had ik al opdrachten zonder dat ik een website had. Ik ben bezig geweest met het bouwen van mijn website naast mijn opdrachten, die is live gegaan in maart. Dat duurde langer dan verwacht. Ik ben perfectionistisch, ik wil echt iets neerzetten.”

Hoe heb je je voorbereid op het starten van je eigen bedrijf?

“Mijn baan in loondienst is een goede leerschool voor me geweest. Daar heb ik ontzettend veel ervaring opgedaan. Ik heb een groot netwerk opgebouwd vanuit collega’s, vrienden en kennissen. Verder heb ik veel research gedaan, ik ben echt een lezer.

Met het maken van een ondernemingsplan ben ik bijvoorbeeld lang bezig geweest. Daar heb ik veel aan gehad, vooral om mezelf hierin te ontdekken. Het maken van zo'n document is namelijk ook echt een ontdekkingsreis naar jezelf. Je gaat nadenken over wie je bent, wat je wilt neerzetten en wat je wilt uitstralen.

En ik ben gewoon begonnen. Door een paar keer goed op je bek te gaan, kom je er vanzelf achter wat je kunt veranderen. Waar ik het niet wist, vroeg ik het mijn netwerk en dat doe ik nog steeds trouwens.”

Voorbeeld ondernemingsplan zzp

Handig: voorbeeldplan

Wat staat er in een goed ondernemingsplan voor zzp’ers? Download een gratis voorbeeld met tips en cijfers.

Download gratis voorbeeld

Welke uitdagingen ben je tegengekomen?

“Ik vind het lastig om meer structuur te krijgen in mijn dag. Het is nog erg zoeken, vooral in het begin, naar hoe ik mijn dag moet indelen. Maar ook het bouwen van een foundation voor je bedrijf is best een grote uitdaging.

Ik ben goed in het herinrichten van woningen, maar het opbouwen van een bedrijf is écht andere koek. Wat dat betreft heb ik veel doorzettingsvermogen. Dus dat stukje moet nog meer vorm krijgen: financiën, boekhouding, facturen versturen, belastingaangifte. Ik gebruik al wel een boekhoudprogramma.

Er is gewoon zo veel waar je aan moet denken. Nu gaat een vriendin, die daar wel veel over weet, me daarbij helpen. Uitdagingen los ik meestal op door op zoek te gaan naar informatie en er veel over te lezen. Op internet staat veel nuttige informatie. Of ik zoek hulp via mijn netwerk.”

Hoe vind je klanten als startende ondernemer?

“Ik heb lang in een commerciële rol gezeten en heb dus een goed netwerk opgebouwd op LinkedIn. Daar heb ik veel profijt van, sales gaat me goed af. Instagram ben ik nu aan het opbouwen. Tot nu toe heb ik klanten via mijn netwerk gekregen, via LinkedIn en mijn website. Ik heb een goede website waar ik potentiële klanten naartoe kan verwijzen.”

Wat zijn je ambities en toekomstplannen?

“Ik wil mijn bedrijf echt naar een hoger plan tillen. Nu ben ik voornamelijk bezig met particulieren en een-op-een aan het werk. Ik ga ook nog een opleiding rouwverwerking doen zodat ik ook mensen kan helpen die hun dierbare zijn verloren. Vaak blijven deze mensen in een emotioneel beladen omgeving wonen. Mensen hechten veel waarde aan spullen, maar de emotionele waarde zit vaak niet in de spullen.

Maar ik wil me bijvoorbeeld ook richten op verpleeghuizen of kinderdagverblijven. En ik ben een training aan het opzetten zodat mensen zelf aan de slag kunnen gaan en door mij stapsgewijs begeleid worden.

Het plan is om nu eerst alles zelf op te bouwen om er zoveel mogelijk van te leren. Daarna wil ik graag samenwerken met anderen, elkaar aanvullen en mijn kennis ook overdragen. Ik wil echt een bedrijf neerzetten.”

Hoe bevalt het ondernemen?

“Goed! Ik ben eigenlijk verbaasd, want ik werk geen 40 uur meer maar 80 uur per week. Toch voelt het anders, het voelt niet meer als werk. Ik werk nu nog ontzettend veel, maar dat komt echt omdat ik nog zoekende ben. Elke ochtend sta ik op met een glimlach en heb zin in de dag. Ik heb plezier in mijn dagen. Toestemming vragen aan mijn werkgever of ik op vakantie mag, hoeft niet meer. Dat mag ik nu zelf bepalen.

Ondanks dat ik nu veel werk, geeft het me heel veel vrijheid. Het is een verrijking van mijn leven. Ik vind het fijn dat ik iets heb gevonden waar ik zoveel plezier uithaal. Het is altijd een verlangen geweest om anderen te helpen. Het geeft me gewoon heel veel voldoening. Ik ben heel blij dat ik deze stap heb genomen.”

Heb je tips voor andere startende ondernemers?

“Zet je trots opzij en vraag om hulp. Ik trek constant aan de bel. Als je het even niet weet, ga er dan niet alleen mee doormodderen. Maak gebruik van je netwerk en vraag advies. Je netwerk is zo belangrijk, dat is één ding wat ik zeker weet. Je bent zo intelligent als je netwerk.

Dus ga netwerken. Begin op LinkedIn en maak connecties. Het hangt natuurlijk af van je doelgroep, maar ga de verbinding aan met anderen. Als je een goed verhaal hebt, wil iedereen naar je luisteren.

En blijf authentiek, blijf bij jezelf. Soms weet je echt niet wat je aan het doen bent, maar met geduld en doorzettingsvermogen kom je een heel eind.”

ZZP rekening

De Rabo ZZP rekening, zonder vaste kosten

Betaal als zzp’er alleen wat je gebruikt.
Bekijk de voordelen

 

Meer over startersverhalen

Meer over startersverhalen
ZZP rekening

Breng je financiële administratie op orde voor 2024

Makkelijk onderscheid maken tussen privé en zakelijke uitgaven? Met de Rabo ZZP rekening start je laagdrempelig met weinig kosten: je betaalt alleen voor wat je gebruikt.

Sluiten