Waarom een ondernemingsplan voor een eenmanszaak?
Hoe klein je bedrijf ook wordt, een ondernemingsplan komt altijd van pas. Het is sowieso slim om alles wat in je hoofd zit rondom je bedrijf op papier te zetten. Zo wordt je bedrijf concreet en tastbaar.
Andere namen voor dit document zijn: ondernemersplan, businessplan en bedrijfsplan.
Door het schrijven van een ondernemingsplan voor je eenmanszaak, kom je erachter of je idee haalbaar is. Je word namelijk 'gedwongen' om over alle aspecten van je bedrijf na te denken.
Onderdelen ondernemingsplan
Een goed ondernemingsplan bestaat uit tien stappen:
-
Doel van jouw onderneming
Probeer hier het duidelijk te omschrijven wat je wilt bereiken met je eenmanszaak. Wat is je ambitie?
Hier hoef je nog niet te vertellen hoe je dit gaat bereiken -
Welke problemen heeft je klant?
Als ondernemer los je een probleem op of vervul je een behoefte. Wat heeft jouw potentiële klant nodig? Dat omschrijf je in dit hoofdstuk.
Je kunt hier zelf onderzoek naar doen en cijfers opvragen bij het CBS.
Tip: Kijk ook eens bij Cijfers en Trends van de Rabobank -
Jouw toegevoegde waarde
Hoe ga jij de problemen van je klanten oplossen en wat voegt jouw product toe aan hun leven?
Hierbij is het belangrijk om rekening te houden met de vraag of deze oplossing financiëel haalbaar is. Als de prijs té hoog wordt, zal je product of dienst niet verkopen -
Hoe relevant is je bedrijf?
In dit onderdeel van het ondernemingsplan vertel je waarom het juist nú een goed moment is om jouw eenmanszaak op te richten.
Als je bijvoorbeeld een webshop hebt met een bepaald product, helpt het als het product op dat moment een enorme rage is -
Van marktonderzoek tot marketingplan
Of je nu als consultant begint of een bakkerij wilt starten, het is belangrijk dat je goed weet hoe de markt eruit ziet.
Vervolgens denk je na over hoe je je product of dienst in die markt gaan zetten: marketing -
Hoe staat het met de concurrentie?
Een concurrentie-analyse is onmisbaar in een ondernemingsplan voor je eenmanszaak.
Welke bedrijven zijn jouw concurrent en hoe zorg je ervoor dat jouw product of dienst aantrekkelijker is? -
Je product of dienst
Beschrijf hier stap voor stap hoe je product of dienst tot stand komt. Als copywriter kun je hier bijvoorbeeld vastleggen of je met een vaste correctieronde werkt.
Maak je juist t-shirts? Dan leg je bijvoorbeeld vast waar het product gemaakt wordt en wat de grondstoffen zijn. -
Je businessmodel
Hier zet je op papier hoe je geld gaat verdienen met je bedrijf. Ga je voor uurtje-factuurtje, een abonnementsmodel, een strippenkaart of verkoop je producten in bulk?
Er is veel mogelijk, doe daarom de verdienmodel challenge! -
Samenstelling van je team
Bij een eenmanszaak denk je aan één persoon, maar wist je dat je ook personeel kunt aannemen?
In dit onderdeel beschrijf je de rolverdeling binnen je bedrijf. -
Financiële gegevens
Cijfers, cijfers en nog eens cijfers. Hoe hoog verwacht je jouw omzet, waar ligt je break-even punt en hoe schat je de balans en de winst-en-verliesrekening in?
Hier vertel je ook wat je een potentiële investeerder te bieden hebt.
Voorbeeld ondernemingsplan zzp
Veel ondernemers met een eenmanszaak zijn zzp'er. Word jij ook zzp'er en wil je graag wat hulp bij het schrijven van je ondernemingsplan?
Dit voorbeeld ondernemingsplan voor zzp'ers helpt je op weg!
Dit voorbeeldplan is van een consultant duurzaam inkopen: Harrie Frederiks. Hij werkt voor zijn opdrachtgevers op basis van uurtje-factuurtje.
Verder is hij van plan om een softwareproduct op abonnementsbasis te gaan verkopen.
Template ondernemingsplan
Niet iedereen wordt even enthousiast van het schrijven van een ondernemingsplan. Vaak is vooral het beginnen lastig.
Om je over deze drempel te helpen, heeft Rabobank een handig invulmodel opgesteld. Zo schrijf je stap voor stap een volledig bedrijfsplan.
Download het gratis invulmodel
Zelf het plan aanvullen
Natuurlijk is het invulmodel geen kant-en-klaar ondernemingsplan. Je moet nog een aantal zaken zelf aanvullen. Denk bijvoorbeeld aan:
- Je persoonlijke gegevens
- Een strategie voor je bedrijf
- Belangrijke cijfers
- Onderzoek naar je concurrentie
Lees ook:
Een bedrijfsplan in 10 stappen
Het ondernemingsplan: de meest gestelde vragen
Hoe begin ik een adviesbureau?