Verdienmodel-challenge: zo kun je ook geld verdienen

Dit is een doe-artikel uit de gratis tool voor starters: de Startversterker. Sla inzichten op, vink lijstjes af en test jezelf.

Naar de Startversterker

Verdienmodel Challenge: zo kun je ook geld verdienen

Denk verder dan het verkopen van ‘uurtjes’ of je product of dienst. Ga de uitdaging aan en werk 1 verdienmodel uit waar je nog niet aan gedacht had.

Heb jij je verdienmodel scherp?

Met het verdienmodel maak je duidelijk waar de inkomsten van jouw bedrijf vandaan komen. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst. In een verdienmodel schrijf je op hoe je dat gaat bereiken. Voor de toekomst van jouw bedrijf – en dus ook voor de bank en investeerders – is het een must om hier goed over na te denken.

Het verdienmodel is niet voor niets een van de belangrijkste onderdelen van het businessmodel; in het Business Model Canvas heet deze bouwsteen Revenue. Alle overige onderdelen (o.a. kosten, partners en verkoopkanalen) hebben hier direct mee te maken.

Welk verdienmodel zie jij nog over het hoofd?

Je hebt waarschijnlijk al een idee over hoe je geld wilt verdienen. Bijvoorbeeld met verkoop van goederen of gewoon ‘uurtje, factuurtje’. Bekijk hieronder alle verdienmodellen die je nog niet in je plan hebt opgenomen. Beantwoord de vragen.

Hoe zou jij dit verdienmodel ook kunnen gebruiken? Let op: denk creatief en out-of-the-box. Deze oefening daagt je uit om verder te kijken dan je tot nu toe deed. Later kun je concreet kijken welke extra manieren om geld te verdienen je gaat testen.

Verkoop van goederen of diensten

Kun je jouw dienst ook vertalen in een product? Denk aan een expertboek als je advocaat bent of een app als je freelance ontwikkelaar bent. Of: een training die jij hebt ontwikkeld, maar die iemand anders ook kan geven.

Voorbeeld: van uurtje-factuurtje naar bestsellerauteur
Karin Luttenberg begon als freelance grafisch ontwerper voor bladen als Flow, Flair en LINDA magazine. Vanuit haar passie voor handletteren ontwikkelde ze ook producten: boeken over handletteren en een lijn met tekenspullen die ze verkoopt via paperfuel.nl. Haar inkomen is nu niet meer helemaal afhankelijk van de uren die zij zelf aan haar werk kan besteden.

Oefening

Abonnementenmodel: bind je klant

Je klant die op vaste tijden een vast bedrag betaalt voor een nieuwe levering. Dat geeft zekerheid en verstevigt je band met je klanten.

Voorbeeld: van boxers tot koffie
Je kunt het zo gek niet bedenken of startups hebben er inmiddels een abonnementenmodel bij bedacht. Zo stuurt Moyee op gezette tijden koffie naar klanten en heb je abonnementen voor bloemen, boxers en zelfs beddengoed.

Oefening

Freemium

Dit is een combinatie van free en premium: de basis kost dan niets, voor extra's moet de klant wel bijbetalen.

Voorbeeld: diensten als Spotify
De bekendste freemium-modellen zie je online. Denk aan muziekdienst Spotify, waar je gratis gebruik van kunt maken. Wil je echter geen reclame, beter geluid en offline luisteren? Dan neem je een betaald abonnement.

Oefening

Advertentiemodel: welk merk profiteert van jouw merk?

Succesvolle vloggers en Insta-sterren leven van advertentie-inkomsten. Zowel via traditionele reclame rondom hun uitingen als via geld dat zij krijgen om producten te promoten in hun video’s of stories. Ook krijgen ze veel betaald in natura, doordat ze kleding of producten toegestuurd krijgen. Daarnaast leven traditionele media (bladen, kranten) ook van advertenties.  

Voorbeeld: NikkiTutorials
Nikki de Jager is een visagiste uit Uden die met haar succesvolle vlogs inmiddels een pr-waarde van miljoenen heeft.

Oefening

Servicemodel

Hoe zorg je dat klanten niet alleen je product, maar ook jouw service nodig (blijven) hebben?

Voorbeeld: cv-monteurs
Zonder regelmatige onderhoudsbeurten, heb je na een aantal jaar niets mee aan je cv-ketel. Dit is een bekend en krachtig servicemodel.

Oefening

Lokaasmodel

Een variant op freemium is het lokaasmodel. Je verkoopt iets voor een aantrekkelijke, lage prijs, maar je klant heeft daar wel accessoires bij nodig die jou een hoge marge opleveren.

Voorbeeld: printers en tandenborstels
Cartridges, opzettandenborstels en koffiecups: bij de aanschaf van sommige producten word je meteen ook afhankelijk van de accessoires die daarbij horen.

Oefening

Uurtje-factuurtje

Als ondernemer kan het goed zijn dat jouw tijd geld waard is. Verhuur jij jezelf (nog) niet?

Voorbeeld
Bekende Nederlanders, schrijvers, ondernemers, (ex-)politici verdienen vaak iets extra’s met het ‘uurtje-factuurtje’-model.

Oefening

Bijgewerkt op: 06-01-2019

Startversterker

Klaar voor groei

Meer Startversterker

Wat vind je van dit artikel?

x81
x9

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Je hebt de stap genomen om te starten als zzp’er, maar wat komt hier allemaal bij kijken? Een spoedcursus zzp'er worden aan de hand van vijf basisvoorwaarden: van een ondernemingsplan tot het openen van een zakelijke rekening.

Starten als zzp'er
Starten als zzp'er

Bedrijfsplan

Een bedrijf starten begint met een bedrijfsplan. Dit document, ook wel ondernemingsplan of businessplan genaamd, brengt de haalbaarheid van jouw plannen in kaart.

Businessplan

Hier vind je concrete tips en tools voor een ondernemersplan om een goede start te maken met jouw bedrijf, te beginnen met:

  1. ​Maak een bedrijfsplan in 10 stappen
  2. Checklist: het opstellen van een businessplan
  3. Download hier de gratis whitepaper (PDF): een ondernemersplan in 10 stappen
  4. Ondernemingsplan template: download een gratis invulmodel

Meer tips vind je onder Ondernemingsplan maken of download hier een voorbeeld van een goed ondernemersplan.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 2.806 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.