Verdienmodel challenge: zo kun je ook geld verdienen

Bijgewerkt op 13 november 2022
15 min  leestijd
62.604
Image
Verdienmodel-challenge: zo kun je ook geld verdienen

Denk verder dan het verkopen van ‘uurtjes’ of je product of dienst. Ga de uitdaging aan en werk een verdienmodel uit waar je nog niet aan gedacht had.

Met het verdienmodel maak je duidelijk waar de inkomsten van jouw bedrijf vandaan komen. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst. In een verdienmodel als onderdeel van een ondernemingsplan schrijf je op hoe je dat gaat bereiken.

Voor de toekomst van jouw bedrijf – en dus ook voor de bank en investeerders – is het een must om hier goed over na te denken.

Revenue in het Business Model Canvas

Het verdienmodel is niet voor niets een van de belangrijkste onderdelen van het businessmodel; in het Business Model Canvas heet deze bouwsteen Revenue. Alle overige onderdelen (onder andere kosten, partners en verkoopkanalen) hebben hier direct mee te maken.

Verdienmodel Challenge

Met dit artikel kun je zelf aan de slag met je verdienmodel. Met een aantal invuloefeningen word je geprikkeld om eens scherp naar je eigen verdienmodel en inkomstenstroom te kijken. Aan het eind van het artikel kun je alle antwoorden naar jezelf mailen! 

Hoe kies je een verdienmodel?

  • Onderzoek hoe de klant van je wil kopen
  • Check wat de frequentie is waarmee een klant koopt. Periodiek, een eenmalige transactie, et cetera.
  • Bekijk welke verdienmodellen je concurrenten toepassen

Welk verdienmodel zie jij nog over het hoofd?

Je hebt waarschijnlijk al een idee over hoe je geld wilt verdienen. Bijvoorbeeld met verkoop van goederen of gewoon ‘uurtje, factuurtje’. Bekijk hieronder alle verdienmodellen die je nog niet in je plan hebt opgenomen.

Hoe zou jij dit verdienmodel ook kunnen gebruiken? Let op: denk creatief en out-of-the-box. Deze oefening daagt je uit om verder te kijken dan je tot nu toe deed. Later kun je concreet kijken welke extra manieren om geld te verdienen je gaat testen.

Heb jij jouw verzekeringen voor 2023 goed geregeld?

Choices

Verkoop van goederen of diensten

Kun je jouw dienst ook vertalen in een product? Denk aan een expertboek als je advocaat bent of een app als je freelance ontwikkelaar bent. Of: een training die jij hebt ontwikkeld, maar die iemand anders ook kan geven.

Voorbeeld: van uurtje-factuurtje naar bestsellerauteur
Karin Luttenberg begon als freelance grafisch ontwerper voor bladen als Flow, Flair en LINDA magazine. Vanuit haar passie voor handletteren ontwikkelde ze ook producten: boeken over handletteren en een lijn met tekenspullen die ze verkoopt via paperfuel.nl. Haar inkomen is nu niet meer helemaal afhankelijk van de uren die zij zelf aan haar werk kan besteden.

Oefening

Abonnementenmodel: bind je klant

Je klant die op vaste tijden een vast bedrag betaalt voor een nieuwe levering. Dat geeft zekerheid en verstevigt je band met je klanten.

Voorbeeld: van boxers tot koffie
Je kunt het zo gek niet bedenken of startups hebben er inmiddels een abonnementenmodel bij bedacht. Zo stuurt Moyee op gezette tijden koffie naar klanten en heb je abonnementen voor bloemen, boxers en zelfs beddengoed.

Oefening

Freemium

Dit is een combinatie van free en premium: de basis kost dan niets, voor extra's moet de klant wel bijbetalen.

Voorbeeld: diensten als Spotify
De bekendste freemium-modellen zie je online. Denk aan muziekdienst Spotify, waar je gratis gebruik van kunt maken. Wil je echter geen reclame, beter geluid en offline luisteren? Dan neem je een betaald abonnement.

Oefening

Advertentiemodel: welk merk profiteert van jouw merk?

Succesvolle vloggers en Insta-sterren leven van advertentie-inkomsten. Zowel via traditionele reclame rondom hun uitingen als via geld dat zij krijgen om producten te promoten in hun video’s of stories. Ook krijgen ze veel betaald in natura, doordat ze kleding of producten toegestuurd krijgen. Daarnaast leven traditionele media (bladen, kranten) ook van advertenties. 

Voorbeeld: NikkiTutorials
Nikki de Jager is een visagiste uit Uden die met haar succesvolle vlogs inmiddels een pr-waarde van miljoenen heeft.

Oefening

Servicemodel

Hoe zorg je dat klanten niet alleen je product, maar ook jouw service nodig (blijven) hebben?

Voorbeeld: cv-monteurs
Zonder regelmatige onderhoudsbeurten, heb je na een aantal jaar niets mee aan je cv-ketel. Dit is een bekend en krachtig servicemodel.

Oefening

Lokaasmodel

Een variant op freemium is het lokaasmodel. Je verkoopt iets voor een aantrekkelijke, lage prijs, maar je klant heeft daar wel accessoires bij nodig die jou een hoge marge opleveren.

Voorbeeld: printers en tandenborstels
Cartridges, opzettandenborstels en koffiecups: bij de aanschaf van sommige producten word je meteen ook afhankelijk van de accessoires die daarbij horen.

Oefening

Uurtje-factuurtje

Als ondernemer kan het goed zijn dat jouw tijd geld waard is. Verhuur jij jezelf (nog) niet?

Voorbeeld
Bekende Nederlanders, schrijvers, ondernemers, (ex-)politici verdienen vaak iets extra’s met het ‘uurtje-factuurtje’-model.

Oefening

Online platform

Verkoop via een platform met vraag en aanbod, bijvoorbeeld een platform waar bedrijven en freelancers in een specifieke discipline samenkomen, maar ook een site voor klussen of tweedehandskleding. Je bied je aan met een bepaald tarief, of je krijgt een afgesproken bedrag of percentage bij aanmelding of per transactie. 

Oefening

Past zakendoen via een platform met concurrentie bij jou? Ben je zichtbaar op zo'n platform?

Personalisatie

Je maakt producten zelf, met jouw stempel en je persoonlijke 'handtekening'. Bijvoorbeeld kleding en schoenen of zonnebrillen. Daarmee onderscheid je je van de concurrent in creativiteit, prijs en snelheid.

Oefening

Zit jij in een branche waarbij je je persoonlijke 'touch' aan een product kunt toevoegen?

Jouw nieuwe verdienmodel

Van een abonnementenmodel tot uurtje-factuurtje: er zijn veel verschillende manieren te bedenken om meer business te genereren! Heb je alle oefeningen ingevuld? Mail de antwoorden naar jezelf. Misschien is de uitkomst anders dan gedacht, of zie jij meer in een combinatie van verdienmodellen. Steeds vaker worden verdienmodellen gecombineerd. Ga ermee aan de slag! 

Veel gestelde vragen over het verdienmodel

  • Welk verdienmodel kies ik?
    Met een verdienmodel kies je waar de inkomsten van jouw bedrijf vandaan moeten komen. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst. In een verdienmodel schrijf je op hoe je dat gaat bereiken. Zo kun je ook potentiële investeerders aantrekken. In het Business Model Canvas heet deze bouwsteen Revenue. Alle overige onderdelen (onder andere kosten, partners en verkoopkanalen) hebben hier direct mee te maken.
  • Welk verdienmodel past bij me?
    Welk verdienmodel bij je past, kun je als je gaat starten uitwerken. Maar gaandeweg kun je koers wijzigen of andere verdienmodellen toevoegen. Onderzoek hoe de klant van je wil kopen, wat de frequentie is waarmee een klant koopt en welke verdienmodellen je concurrenten toepassen.

 

Stap 5: Toetsen en bijsturen na je start als ondernemer

5. Toetsen en bijsturen

Dit artikel is onderdeel van de stap ‘5. Toetsen en bijsturen’ uit het Stappenplan, Succesvol van start met dit eenvoudige stappenplan.

Meer artikelen

Meer over bedrijfsplan

Meer over bedrijfsplan
Samen voor jezelf beginnen

Ga jij starten als zzp’er?

De Rabo ZZP Rekening is er voor zzp’ers die klein beginnen en groot dromen. Zonder vaste kosten, dus je betaalt alleen voor je transacties.

En worden je dromen groter? Dan breid je de Rabo ZZP Rekening makkelijk uit met extra producten.

Sluiten