Checklist valkuilen startende ondernemers

Vermijd deze valkuilen bij je start

Ondernemen is vallen en opstaan, zeker bij de start. Welke valkuilen kun je als startende ondernemer tegenkomen en hoe kun je ze voorkomen? “Zoek niet alleen bevestiging, je moet soms een trap krijgen om een andere richting op te gaan.”

Geen marktonderzoek doen

Als startende ondernemer wil je graag het gat in de markt vinden. Dit hoeft overigens helemaal geen nieuw product of dienst te zijn, maar wel iets waarin je onderscheidend bent ten opzichte van de concurrentie en wat toegevoegde waarde biedt. En vooral: waar vraag naar is. De valkuil is om iets te gaan maken of verkopen wat je zelf heel leuk vindt, maar wat niemand wil kopen.

Doelgroep 
Dat begint met het doen van marktonderzoek en het in kaart brengen van je doelgroep. Zodra je weet wat hun behoeften zijn, pas je hierop de strategie aan. Hoe beter je de doelgroep in beeld hebt, hoe meer kans van slagen de onderneming heeft. Vervolgens ga je het product testen in de markt.

Je moet erachter zien te komen of het product levensvatbaar is en of klanten bereid zijn er geld voor uit te geven. Suzanne van Straaten van Sprinklr stond bijvoorbeeld een zomer lang bij een tuincentrum de klanten naar hun behoeften te vragen.

Product testen
Gemma Broekhuis van Milestone™, dat kaarten verkoopt om de belangrijke momenten die ouders met hun baby meemaken te vereeuwigen, ging met een prototype naar een beurs om te ontdekken of winkels het concept snapten en of ze het ook in zouden willen kopen. “Zoek niet alleen naar bevestiging, maar bekijk de realiteit: zijn mensen bereid om ervoor te betalen?"

Gemma Broekhuis (Milestone™): "Onderzoek of mensen bereid zijn om voor je product te betalen." 

Haar tip voor startende ondernemers: “Pak de start direct ambitieus aan en beschouw het niet als hobby. Ik had mijn idee eerst in kleine kring bij vriendinnen kunnen testen, maar wat test je dan eigenlijk? Ga het testen in de markt.”

Jezelf te vroeg rijk rekenen

Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je financiën en je belastingaangifte. De inkomstenbelasting betaal je achteraf, dus je zult hier zelf een jaar lang geld voor opzij moeten zetten. Dat vereist enige discipline. 

Martijn van Rooijen, pricingmanager creditgelden bij de Rabobank: “Een valkuil voor startende ondernemers is jezelf een te hoog salaris uitkeren. Als je vanuit loondienst zzp’er wordt, weet je vaak de eerste maanden niet hoeveel er binnen gaat komen, maar als je levensstijl hetzelfde is als toen je in loondienst was, dan gaat het snel mis. In het begin moet je heel goed naar je uitgaven blijven kijken. Beetje zuinig aan doen, langzaam ontdekken hoe het is om ondernemer te zijn.”

Omzet is geen winst
Een belangrijk aandachtspunt: omzet is geen winst! Daar moeten de kosten en de btw nog vanaf. Je zal niet de eerste startende ondernemer zijn die vergeet om geld opzij te zetten voor de omzetbelasting én inkomstenbelasting. Tip: lees hier alles over de btw-aangifte.

Vergeet ook niet dat je tijdens vakanties geen geld verdient. Niet werken betekent geen omzet, dus ook niet als je ziek wordt. Zorg dus voor een goede financiële buffer en voorkom dat je straks zonder geld komt te zitten.  

Cashflow
Roel Bakker van State of Football benadrukt het belang van een goede cashflow. “Als je een goed idee hebt, pak het dan goed vast, maar neem tegelijkertijd ook geen idiote risico’s. Zorg dat je zo snel mogelijk producten verkoopt om voldoende cashflow te hebben.” 

En houd tot slot de betalingen in de gaten. Niet betaalde facturen zijn de grootste oorzaak voor faillissementen. Door een vaste betalingstermijn naar iedere klant of opdrachtgever te communiceren, kun je een hoop ergernis en financiële perikelen voorkomen.

Focus verliezen

Henk Jan Bijmolt pioniert met zijn webshop Gadero in tuinhout. Zijn tip voor startende ondernemers is om te focussen op een onderdeel, product of dienst. Als je met een webshop meerwaarde wilt bieden moet je je volgens hem onderscheiden als specialist. Met een eigen merk of met toegevoegde waarde in de vorm van diensten die je erbij levert. 

Henk Jan Bijmolt (Gadero): "Maak extreme keuzes. Focus op één onderdeel en word daar heel goed in."

Rode draad
Het gevaar is dat je de focus verliest, andere dingen erbij gaat doen en je de rode draad van je onderneming uit het oog verliest. Bijmolt blijft zich, ondanks veel klantverzoeken voor planten en tuinen, alleen op hout richten. “Het past ten eerste niet in onze processen, en andere spelers zijn daar al heel goed in. Het is een andere tak van sport. We moeten ook niet denken dat we alles maar kunnen.”

Extreme keuzes
Ook heeft hij bewust geen showroom, maar verkoopt hij alleen online. “Maak extreme keuzes, ga niet voor het poldermodel van de gulden middenweg. Ik zou adviseren om bij de start in één klein dingetje heel goed te worden, voordat je ook maar iets anders erbij pakt. En van daaruit kan je altijd weer verder.”

Geen hulp vragen

Zelfvertrouwen is goed en een flinke dosis eigenwijsheid is ook nodig om succes te hebben, maar startende ondernemers weten ook nog heel veel niet. De eerste valkuil is om geen hulp te vragen en alles zelf uit te zoeken. De problemen waar je tegenaan gaat lopen zijn niet uniek.

Ondernemen is vallen en weer opstaan en om de struikelpartijen te beperken is het slim om met andere ondernemers te praten, zodat je van hun ervaringen kunt leren. Want ook zij hebben ooit hun neus gestoten.

Ruud Derks: “Wie wil leren, moet luisteren. Blijf maar eens tien seconden stil nadat iemand iets heeft gezegd. Je hoort meer als je stil bent.”

Luisteren
Als je eenmaal hulp hebt gevraagd, doemt de tweede valkuil op: niet luisteren. Ruud Derks van DaiRuDe Consultancy adviseert jonge ondernemers en een van zijn belangrijkste tips is heel simpel. Luisteren! “Als je naar een succesvolle ondernemer gaat voor advies, dan blijf je luisteren, uit respect. En trek vooral niet zijn verhaal in twijfel.” 

Iedereen denkt dat hij luistert als iemand anders praat, maar is dat wel zo? Heel veel startende ondernemers praten volgens Derks namelijk te veel en luisteren te weinig. “Wie wil leren, moet luisteren. Blijf maar eens tien seconden stil nadat iemand iets heeft gezegd. Je hoort meer als je stil bent.”

Feedback
Een laatste valkuil is het zoeken van bevestiging bij een feedbacksessie. Natuurlijk wil je graag horen dat je goed op weg bent, maar je leert het meest van nieuwe inzichten. Daarom kun je het beste sparren met iemand die het tegenovergestelde van jou is. Die praat je niet naar de mond, maar geeft onafhankelijke antwoorden, waar je het meeste van leert.

Derks: “Stel tijdens een feedbacksessie open vragen. Met gesloten vragen zoek je in feite bevestiging voor je eigen vraag. Waarschijnlijk word je dus niet bevestigd in je mening. Dat vind je niet leuk, maar dat is juist de bedoeling. Je moet soms een trap krijgen om een andere richting op te gaan.”

Bijgewerkt op: 05-02-2019

Wat vind je van dit artikel?

x26
x9

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

In een marketingplan mag de SWOT-analyse niet ontbreken. SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats en is een handige methode om de sterke en zwakke punten van een nieuw bedrijf of product in kaart te brengen.

Checklist: SWOT-analyse opstellen
Checklist: SWOT-analyse opstellen

Bedrijfsplan

Een bedrijf starten begint met een bedrijfsplan. Dit document, ook wel ondernemingsplan of businessplan genaamd, brengt de haalbaarheid van jouw plannen in kaart.

Businessplan

Hier vind je concrete tips en tools voor een ondernemersplan om een goede start te maken met jouw bedrijf, te beginnen met:

  1. ​Maak een bedrijfsplan in 10 stappen
  2. Checklist: het opstellen van een businessplan
  3. Download hier de gratis whitepaper (PDF): een ondernemersplan in 10 stappen
  4. Ondernemingsplan template: download een gratis invulmodel

Meer tips vind je onder Ondernemingsplan maken of download hier een voorbeeld van een goed ondernemersplan.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.748 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.