Startersverhaal: succes dankzij extreme keuzes

Bijgewerkt op 20 december 2017
8 min  leestijd
5.698
Gadero

Een e-commercebedrijf dat hout verkoopt; de eigenzinnige Groninger Henk Jan Bijmolt is met zijn webshop Gadero de vreemde eend in de bijt in de conservatieve houtmarkt. Focus is zijn kracht: “Richt je op een klein onderdeel en word daar heel goed in.”

Naam: Henk Jan Bijmolt
Bedrijf: Gadero
Actief in: E-commerce
Gestart in: 2013
Website: Gadero.nl

Henk Jan Bijmolt (37) werd keihard uitgelachen om zijn idee. Mensen zouden online geen (tuin)hout kopen, was de gedachte. Ze zouden het hout eerst willen zien.

Zeven jaar later blijkt dat zijn ondernemersgevoel hem niet voorloog en lacht Henk Jan het laatst. Met zijn webshop Gadero verwacht hij dit jaar een omzet van meer dan tien miljoen euro te behalen.

Hoe kom je erop een webshop in hout te beginnen?

“Mijn vader heeft een tuincentrum, ik ben opgegroeid met planten, palen en planken. Toch had ik zelf een bedrijf in affiliate marketing, Cleafs, een heel andere richting dus. Doordat ik veel webshops als klanten had, zag ik de huis- en tuinbranche online sterk groeien.

Ik heb Cleafs verkocht en besloot iets te gaan doen met tuinhout. Omdat het er nog niet was en omdat het, in tegenstelling tot online banners, heel tastbaar is. Nu ben ik in de loods in Groningen en zie ik drie vrachtwagens en vier heftrucks rijden. Erg cool om daarin rond te lopen.”

Je vertelde eerder dat mensen in je omgeving erg twijfelden of je wel de goede keuze maakte. Waarom begon je toch met Gardero? Ben je zo eigenwijs?

“Ik gebruik liever het woord eigenzinnig. Ik voelde dat er kansen lagen. Het online bestellen van vakanties en kleding was toen al redelijk normaal geworden. De rest zou ook wel volgen, dacht ik.

"Ik was ervan overtuigd dat er ook in de wat conservatieve houtmarkt online kansen lagen."

De houtmarkt is wat conservatiever, maar ik was ervan overtuigd dat ook daar online kansen waren. Ik had alleen niet gedacht dat we zo groot zouden worden.”

Bijna de helft van de webshops verdwijnt binnen twee jaar. Waarom overleven jullie wel?

“We hebben een moeilijk product. We zitten niet in de hoek van Bol.com-achtige artikelen. Daar is het volgens mij lastig om je te onderscheiden.

Ons transport is moeilijk, dat gaat niet met DHL of Post.nl, maar met vrachtwagens met een heftruck achterop. Dat is een hele andere wereld, waar je de weg in moet kennen. Of vinden.”

Dit zou voor veel ondernemers juist een belemmering zijn. Maar jij zegt: we hebben een moeilijk product, dat is in ons voordeel.

“Daardoor zijn de toetredingsdrempels hoog. De inkoop is ook moeilijk. Het hout komt van ver, je moet er verstand van hebben: van de houtsoorten, hoe het gezaagd is, hoe het gedroogd is. Het is niet zo simpel als een doosje schroeven opsturen.”

Je hebt het jezelf dus niet makkelijk gemaakt

“Nee, maar dat vind ik juist het leuke. Het is niet eenvoudig en als het je dan toch lukt om iets goeds neer te zetten, heb je ook echt iets moois staan.

Wij willen geen online bouwmarkt worden. Zolang we houtspecialist blijven, denk ik dat er altijd toekomst voor ons is. Dat is ook onze strategie: focus op hout.”

Is dat de kern, blijven focussen? Geen tuinen of planten erbij bijvoorbeeld?

“Ik geloof in die focus. Moet je ook planten aanbieden, of een hele tuin? Dat klinkt leuk, maar past niet in onze processen. Online zijn andere spelers daar heel goed in. Misschien dat een klant het fijn zou vinden, maar het is een andere tak van sport. Daar ben ik me bewust van. We moeten ook niet denken dat we alles maar kunnen.”

Focus op een onderdeel, is dat jouw tip?

“Ik denk dat als je je in de huidige wereld van webshops wilt onderscheiden, je dat niet op prijs moet doen. Op de lange termijn red je dat niet tegen de grote jongens.

Je moet je onderscheiden als specialist, met een eigen merk of met toegevoegde waarde in de vorm van diensten die je erbij levert.

Ik zou adviseren om bij de start in één klein dingetje heel goed te worden, voordat je ook maar iets anders erbij pakt. En vandaaruit weer verder.”

Hoe onderscheiden jullie je in de houtbranche?

“We zijn een e-commerce bedrijf dat hout verkoopt. Onze concurrenten zijn houthandels met meer specialistische kennis van hout, maar veel minder verstand van internet. Onze cultuur is duidelijk anders.

Hoewel hout complexe materie is, is het makkelijker om je houtkennis op peil te krijgen dan vanuit nul met e-commerce te beginnen.

Ik ben daarin al vanaf mijn 17de bezig. Ik weet hoe Google werkt, hoe je conversie behaalt, hoe je social media inzet, hoe je Google Analytics gebruikt en data analyseert.

We zijn een beetje een vreemde eend in de bijt in deze branche. Leveranciers noemen ons ‘die internetjongens’. Wij denken anders dan hun andere klanten, dat maakt het heel leuk.”

Image
Gadero webshop

Hoe bereik je klanten?

“Zorg dat je online een goede presentatie hebt, met heldere omschrijvingen, productfoto’s, een goede webshop met alle betaalmogelijkheden. We hebben bijvoorbeeld veel praktische gebruiksinformatie aan onze producten toegevoegd.

Op het gebied van marketing zijn we begonnen met Google Adwords. Later, toen we meer budget kregen, hebben we tv- en radiospotjes gemaakt en ook onze naam aan het tv-programma ‘Rob’s grote tuinverbouwing’ verbonden.

We maken nu onze eigen video’s en dat bevalt beter dan traditionele tv-programma’s. Daar sneeuwde het houtgedeelte toch onder ten opzichte van de beplanting.

We kunnen nu precies vertellen wat we willen en ons toespitsen op het hout. We maken video’s met praktische klustips: hoe bouw ik een vlonder, hoe plaats ik een schutting?”

Wat zou je startende ondernemers adviseren die online beginnen?

“Zorg dat je eerst data opbouwt en de markt goed leert kennen. Dan ontdek je wat goed loopt en waar je je vingers beter niet aan kunt branden.

Dan heb je het volume om goed in te kopen. Als je een volle vrachtwagen bestelt, worden de prijzen interessanter.”

Wat is je belangrijkste tip voor ondernemers?

“Maak extreme keuzes, ga niet voor het poldermodel van de gulden middenweg. Richt je op een klein dingetje en word daar goed in.

Wij kiezen voor online: we hebben geen showroom, dat is een extreme keuze.

Alles of niets brengt je vaak verder en daardoor ben je voor de klant ook heel duidelijk waar je voor staat en waar je goed in bent.

Onderzoek ook of je een doener of denker bent. Ik ben zelf een enorme doener. Het gevaar is dat je altijd doordendert.

"Denkers moeten meer doen. Ze blijven maar komen met volledig uitgewerkte plannen. Ga gewoon wat doen, want de praktijk is toch anders."

Doeners moeten meer denken. Bijvoorbeeld door afstand te nemen in het weekend - wat ik steeds meer doe - waardoor je maandag weer fris op je werk komt en betere keuzes maakt.

En denkers moeten meer doen. Denkers blijven maar komen met volledig uitgewerkte plannen. Ga gewoon wat doen, want de praktijk is toch anders.”

Over doeners gesproken. Je richtte Cleafs op, toen Gadero en nu ben je bezig met de startup Claxe.

“Ja, ik kan niet stilzitten. Ik liep al een paar jaar rond met het idee om software te maken die in de gaten kan houden waar de concurrentie mee bezig is. Ik was druk met Gadero, maar nu dat aardig op de rails staat, zijn we aan de slag gegaan.

We hebben nu met Claxe een leuke tool gemaakt die continu ziet wat je concurrenten doen. Stiekem wil iedereen dat wel weten. We hebben veel aanmeldingen, nu gaan we kijken hoe we de volgende stap kunnen maken en het internationaal gaan uitrollen. Ook bij dit idee richten we ons op een heel klein stukje: in dit geval de content.

We krijgen veel reacties; kunnen jullie ook prijzen van concurrenten bijhouden? Dit is een goed voorbeeld van focus: het is heel verleidelijk om prijzen te spideren, maar toch gaan we het niet doen. Ten eerste is het niet zo eenvoudig als het lijkt en ten tweede doen andere bedrijven dit al. Wij focussen ons op content, dat is een niche, niemand doet dit namelijk.”

Tot slot, hoe zie je de toekomst met Gadero? De nieuwe generatie groeit bijna online op, hoe blijf je iedereen voor?

“We moeten niet de fout maken dat we ons product erg gaan verbreden. Ik wil meer doen met hetzelfde. Onze producten kunnen we ook in Duitsland aanbieden, of in andere landen. In Nederland is er nog veel groei mogelijk, daar ligt ruimte.

400%''Ik denk dat we binnen vijf jaar de omzet nog wel kunnen verdrievoudigen."

Ik vind het leuk om innovatief bezig te zijn met producten, met e-commerce, technische ontwikkelingen, qr-codes...  We hebben ook een eigen track & trace-systeem voor het vervoer ontwikkeld. Ook de video’s maak ik zelf, dus ik vermaak me nog wel even. Ik denk dat we binnen vijf jaar de omzet nog wel kunnen verdrievoudigen.”


Meer weten over Henk Jan en zijn bedrijf? Volg Gadero dan ook op:

Image
Henk Jan Bijmolt

Twitter
Facebook
Pinterest
YouTube


 

Meer over bedrijf starten

Meer over bedrijf starten
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten