De start van Ferrari
Ferrari

De start van Ferrari

Het prestigieuze Ferrari spreekt al decennialang tot de verbeeling. Autocoureur en oprichter Enzo Ferrari, naar wie het merk is vernoemd, stond aan de basis van het succes van deze charismatische sportwagens van Italiaanse makelij.

marieke
marieke

De start van Honig

Zouden Nederlanders zonder Honig ook al in de jaren '20 van de twintigste eeuw kennis hebben gemaakt met macaroni?

De start van Evian
evian thumbnail

De start van Evian

De Evian-bron zelf bestaat al dertigduizend jaar, het bedrijf dat het lucratieve water bottelt 'pas' sinds 1829. De mythe dat dit product een helende werking zou hebben, is door het Franse bedrijf slim in de markt gezet.

marieke
marieke

De start van Van Bommel

Langdurig met andere schoenenfabrikanten in de regio moeten concurreren en dan uiteindelijk als allerlaatste aanbieder overblijven: dan doe je iets goed als onderneming.

marieke
marieke

De start van Coca-Cola

Hij vond Coca-Cola niet zelf uit – deze eer gaat naar apotheker John Pemberton, die in 1886 de oorspronkelijke mix van dit drankje brouwde –, maar Asa Candler legde wel de basis voor het wereldwijde fenomeen dat we vandaag de dag kennen.

marieke
marieke

De start van Grolsch

Bier brouwen doet Grolsch al lang. Heel lang. De historie van Grolsch Bieren en Koninklijke Grolsch N.V. gaat bijna vier eeuwen terug. In vierhonderd jaar kun je een vak wel tot kunst maken.

marieke
marieke

De start van Gamma

Deze keten is al jaren een begrip onder klussend Nederland en België. Maar de aanhoudende economische crisis ontziet helaas ook de doe-het-zelfbranche niet Hoe gaat Gamma daarmee om?

Gadero
Henk Jan Bijmolt

Succes dankzij extreme keuzes

Een e-commercebedrijf dat hout verkoopt; de eigenzinnige Groninger Henk Jan Bijmolt is met zijn webshop Gadero de vreemde eend in de bijt in de conservatieve houtmarkt.

marieke
marieke

De start van Fisher-Price

De jaren '30, de periode waarin de Amerikaan Herman Fisher en Irving Price hun speelgoedfabriek oprichtte, was het crisis en liepen de werkgelegenheid en omzet sterk terug.

marieke
marieke

De start van Tiffany & Co

In Breakfast At Tiffany's staart Audrey Hepburn vanaf Fifth Avenue bij een juwelier verlangend in een etalageruit. Haar personage droomt ervan hier ooit zelf een sieraad te kunnen kopen.

De start van Moleskine
De start van Moleskine thumb

De start van Moleskine

Het Italiaanse Moleskine is een bedrijf met een rijke geschiedenis. De onderneming zelf bestaat pas sinds 1997, maar de stijlvolle opschijf- en schetsboekjes hebben in no time een trouwe schare fans weten te verwerven.

Benetton
Benetton

De start van Benetton

Advertenties met een nadrukkelijke politieke boodschap: in de jaren '90 maakte Benetton er furore mee. In 2015 bestaat dit Italiaanse kledingmerk 50 jaar. Hoe veroverde Benetton de (mode)wereld?

De start van Bacardi
De start van Bacardi thumbnail2

De start van Bacardi

In de anderhalve eeuw dat Bacardi bestaat, heeft de van oorsprong Cubaanse rum diverse obstakels moeten overwinnen om haar voortbestaan veilig te stellen. Lees het bijzondere succesverhaal van Bacardi.

De start van Michelin
De start van Michelin thumbnail

De start van Michelin

Michelin staat al decennialang aangeschreven als een van de beste autobandenfabrikanten ter wereld. Hoe groeide dit van oorsprong Franse familiebedrijf uit tot een wereldspeler van formaat? Lees dit inspirerende succesverhaal.

de start van ray-ban
ray-ban zonnebril thumbnail

De start van Ray-Ban

Zeggen wij Ray-Ban, dan denk jij waarschijnlijk meteen aan dat ene iconische model zonnebril. Kwestie van een sterk staaltje marketing (het inzetten van Amerikaanse soldaten en later film - en popsterren) of gewoon de kracht van een mooi product?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart