De start van Intersport

Bijgewerkt op 19 augustus 2021
6 min  leestijd
2.164
Auteur: Marieke Leijnen

Intersport bestaat sinds de jaren '60 van de twintigste eeuw en is door de jaren heen uitgegroeid tot een begrip bij menig sporter. Oorspronkelijk voortgekomen uit tien Europese inkooporganisaties is de in Zwitserland gevestigde onderneming inmiddels met 5400 vestigingen over de hele wereld te vinden. Hoe deze internationale sportketen dat voor elkaar heeft gekregen, leest u in onderstaand profiel: de start van Intersport.

Om welk bedrijf gaat het?

Intersport.

Hoofdkantoor?

Bern, Zwitserland.

Sinds?

1968.

Hoe kwam de oprichting tot stand?

Sport is in de loop van de twintigste eeuw steeds meer in opkomst. Het gaat na de Tweede Wereldoorlog in de westerse wereld weer de goede kant op met de economie en consumenten hebben veelal aanzienlijk meer geld te besteden dan voorheen. Grote sportevenementen worden dan ook steeds beter bezocht, terwijl atleten uitgroeien tot echte idolen en een voorbeeld zijn voor de jeugd; ook de vraag van consumenten naar sportkleding, -schoenen en ander materiaal voor eigen gebruik neemt steeds verder toe. Het teken voor tien Europese inkooporganisaties om eens te kijken naar de mogelijkheden om gezamenlijk een internationaal opererende franchiseketen in sportartikelen op te richten.

In 1968 zijn de inkooporganisaties eruit: ze komen bij elkaar in Parijs en een paar dagen later is de oprichting van Intersport een feit. Op dat moment is het internationaal opererende bedrijf actief in de volgende landen: Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Oostenrijk, Italië, Noorwegen, Zweden en Zwitserland. Twee jaar later, in 1970, is Finland het eerste nieuwe land dat kennismaakt met de winkelketen, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk en Spanje in 1974. Het is overigens niet zo dat Intersport zich bewust eerst alleen op het veroveren van het Europese continent concentreerde. Al een jaar eerder, in 1973, is het bedrijf de Atlantische Oceaan al overgestoken om Canada kennis te laten maken met het Intersport-principe.

Zoals ieder groot merk in sportkleding en andere materialen beseft ook Intersport dat sportsponsoring een positieve bijdrage kan leveren aan de groei van een onderneming. Het Zwitserse bedrijf neemt op dat gebied geen halve maatregelen. Op de Olympische Spelen van 1972 in het Duitse München opent Intersport speciaal voor de atleten een winkel én een fitnesscentrum in het olympische dorp. Deze grote investering legt de sportketen geen windeieren en in de daarop volgende jaren is Intersport ook terug te zien op de Winterspelen van Innsbruck en de Zomerspelen van Moskou.

Waar Intersport ook een goede neus voor blijkt te hebben, is het spotten van trends en andere nieuwe ontwikkelingen op sportgebied. Hoewel de eerste snowboarders al in de jaren '60 worden gesignaleerd, zijn – nadat snowboarden in 1988 officieel wordt erkend als olympische sport - de jaren '90 het decennium waarin deze tak van wintersport (mede dankzij de enorme populariteit van het skateboard) pas echt groot wordt.

Snowboarders kun je niet over een kam scheren met skiërs; deze wintersporters hebben een heel eigen stijl, ook qua kleding. Dat biedt uiteraard perspectieven voor sportwinkels en de productie en verkoop van nieuwe producten speciaal gericht op boarders. Intersport springt dan ook in op deze trend door eind jaren '90 een eigen productlijn, primair gericht op jeugdige outdoor sporters, te lanceren. De artikelen uit deze lijn slaan aan bij de doelgroep en ook nu nog is Firefly een goede bron van inkomsten voor Intersport.

Waarin onderscheidde Intersport zich van de concurrentie?

In vergelijking met andere retailers in sportartikelen is de oprichting vrij uniek te noemen. In plaats van eerst een nationale winkelketen te starten en daarna pas uit te breiden naar het buitenland, zet Intersport vanaf het begin af aan groot in door direct vestigingen in verschillende landen te openen. De winkels mogen lokaal qua inrichting en assortiment onderling van elkaar verschillen, maar moeten wel altijd het uniforme 'Intersport'-gevoel uitdragen. Een enigszins gewaagde maar succesvol gebleken zet, omdat sportievelingen in heel Europa tegelijk kunnen kennismaken met het merk. Eenmaal bekend met het grote aanbod, de expertise van verkoopmedewerkers en het internationale aanzien van de winkels, verkiezen steeds meer consumenten Intersport boven de lokale sportzaak.

Daarnaast heeft de sportketen niet alleen bekende sportmerken als Nike, Adidas, Atomic en Asics in het assortiment, maar heeft Intersport in de loop der jaren ook diverse eigen productlijnen ontwikkeld, waaronder: McKinley, Firefly en Pro Touch. Zo is er in feite voor iedere sporter – of je nou een pro bent die traint voor de marathon of iemand die voor dit jaar het goede voornemen heeft om harder aan zijn of haar conditie te werken – wat wils.

Tot slot is iedereen die de laatste jaren wel eens in Europa op wintersport is gegaan wel eens één of meerdere Intersport-vestigingen in de kleine skidorpjes tegengekomen. Dat komt doordat toeristen sinds 2000 bij franchisevestigingen van IntersportRENT terechtkunnen voor het huren van ski- of snowboardschoenen en ander wintersportmateriaal. Er zijn in deze plaatsjes vaak ook wel andere aanbieders te vinden, maar veel grote reisaanbieders hebben deals gesloten met de lokale ondernemers, zodat wintersporters meestal toch uitkomen bij een vestiging van IntersportRENT.

Financiering

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Bekijk de mogelijkheden

Hoe staat het bedrijf er nu voor?

In Nederland is de in Hoevelaken gevestigde retailorganisatie Intres, sinds 2012 is gefuseerd met haar voormalige grootste concurrent Euretco, verantwoordelijk voor de distributie. Dit bedrijf is tevens licentiehouder van het sportwinkelmerk. De Intersport International Corporation lijkt zich vooralsnog goed staande te houden in de economische recessie. Het bedrijf heeft een huidige omzet van 9,9, miljoen euro. Wereldwijd zijn er maar liefst 5400 (veelal franchise)vestigingen, verspreid over 42 landen.

Ondertussen werkt het Zwitserse moederbedrijf er nog altijd hard aan om zijn huidige positie als marktleider te behouden. Sinds 2009 probeert het merk via het nieuwe Sport to the People-principe een grote doelgroep van uiteenlopende sportliefhebbers en –beoefenaars te bereiken. Daarnaast heeft Intersport in het najaar van 2012 een nieuwe stap gezet om meer terrein te winnen in Noord-Amerika, in dit geval in de Verenigde Staten. De sportwinkelketen heeft namelijk het bekende Amerikaanse sportmerk The Athlete's Foot volledig overgenomen. Dankzij deze aankoop zal Intersport kunnen uitbreiden naar 63 regio's, waaronder zoals eerder aangegeven de VS, maar ook opkomende afzetmarkten als Zuid-Amerika en Indonesië. Voor welk bedrag het merk The Athlete's Foot precies is overgenomen, is niet bekendgemaakt.

Videos

Wintersporters kunnen in wintersportgebieden vaak ook bij de lokale Intersport terecht voor het huren van skimateriaal. Dergelijke videobeelden – uiteraard gesponsord door Intersport - zijn dan ook vaak op televisieschermen in lokale sportzaken, restaurants en barretjes te zien:
 

Promotiefilmpje van de sportketen: 

Meer over bedrijf starten

Meer over bedrijf starten
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten