Samenwerking met een andere zzp'er
Als je een eenmanszaak hebt, is het fijn om soms (tijdelijk) op iemand te kunnen terugvallen. Bij een grote opdracht, in vakantieperiodes of als je even niet beschikbaar bent vanwege ziekte.
'Nee' zeggen tegen een opdrachtgever kan betekenen dat je deze klant kwijtraakt.
De meeste zzp'ers willen andere zelfstandigen in hun netwerk graag helpen. Maar loopt zo'n samenwerking spaak, dan is dat voor alle partijen vervelend. Let daarom goed op als je hiermee start. Zo bereid je je goed voor.
1. Samenwerken met zzp'ers: wie kies je?
Als je besluit om samen te werken, sta je voor de vraag met wie je in zee gaat. Misschien ken je iemand met wie je graag wil samenwerken, omdat je weet dat hij of zij goed werkt levert.
- Maar wat als dat niet zo is?
- Wie levert gegarandeerd dezelfde kwaliteit als jij?
Onthoud dat jouw goede naam op het spel staat als de kwaliteit tegenvalt. Ook als je iemand al kent: doe onderzoek naar je samenwerkingspartners. Heeft hij of zij aanbevelingen op LinkedIn of online reviews? Ken je andere opdrachtgevers van deze persoon en zijn die tevreden?
Tip: Vergeet niet te checken of de zzp'er ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel.
2. Maak duidelijke afspraken met de opdrachtgever
Het is belangrijk om duidelijkheid te scheppen voor je opdrachtgever. Van wie kan het bedrijf uiteindelijk de factuur verwachten? Er zijn grofweg twee mogelijkheden.
Klant tekent één overeenkomst voor de opdracht
Je kunt ervoor kiezen om één contract af te sluiten met jouw opdrachtgever. Jij bent het aanspreekpunt en de eindverantwoordelijke voor de opdracht. Vervolgens huur jij de andere zzp'er in. De betaling loopt dan dus via jou.
Beperk je aansprakelijkheid met algemene voorwaarden
Zelfstandige professionals met een vergelijkbare expertise kiezen meestal voor deze optie. In deze constructie is het maken van goede afspraken echter noodzakelijk. Jij bent dan wel eindverantwoordelijk, maar kunt in de algemene voorwaarden je aansprakelijkheid beperken.
Spreek met de opdrachtgever af dat alle communicatie via jou zal verlopen. Zo voorkom je onduidelijkheden.
Klant tekent overeenkomst met jou én de andere zzp'er
Zelfstandigen die de hulp inschakelen van iemand met een heel andere expertise, kiezen vaak voor een andere constructie. Zij sluiten dan beiden een aparte overeenkomst met de opdrachtgever, sturen ieder een eigen factuur en zijn verantwoordelijk voor hun eigen werk.
In deze constructie hoef je onderling weinig te regelen. Je moet vooral goed afspreken met de opdrachtgever wie waarvoor verantwoordelijk is. In de contracten die jullie met de klant sluiten, verwijs je naar elkaar.
- Lees hier hoe je een factuur opstelt die aan alle eisen voldoet
3. Samenwerkingsovereenkomst zzp'er
'Een overeenkomst, dat is toch helemaal niet nodig? We komen er samen wel uit. We kennen elkaar toch.' Allemaal waar, wanneer alles soepel verloopt. Maar juist als het misgaat heb je duidelijke afspraken nodig om op terug te kunnen vallen.
Vaak blijk je dan toch net even anders over bepaalde zaken te denken. Het vertrouwen in elkaar is sterk als de zaken goed gaan, maar kan als sneeuw voor de zon verdwijnen bij een discussie over - bijvoorbeeld - geld. Want stel dat jouw opdrachtgever niet betaalt, betaal jij je collega-zzp'er dan uit eigen zak?
Maak daarom vooraf duidelijke afspraken over:
- Uurtarief en betalingstermijn
- Aansprakelijkheid
- Kwaliteit van het werk
- Vervanging bij ziekte
- Wat jullie doen als de opdrachtgever niet betaalt
- Veilig werken
4. Leg afspraken vast
Bevestig de gemaakte afspraken aan elkaar, bijvoorbeeld in een e-mail. Heel formeel hoeft dat allemaal niet te zijn, als het maar duidelijk is. Natuurlijk is een contract nog beter, want een extra controle door een jurist voorkomt achteraf interpretatieproblemen.
5. Vraag advies aan andere zzp'ers
Je bent vast niet de eerste zelfstandige professional in je netwerk die met dit bijltje hakt. Vraag eens aan anderen wat hun ervaringen zijn. Waar zijn zij tegenaan gelopen? Viel het mee of juist tegen? Even navragen is altijd de moeite waard.
Goede voorbereiding is het halve werk
Goed voorbereiden loont dus. Dat geldt in feite voor alle klussen, dus ook voor een samenwerking met andere zelfstandigen. En soms is dat best lastig, want je gaat liever zo snel mogelijk aan de slag. Je schakelt de ander toch juist in omdat je het te druk hebt?
Toch kan één goed gesprek vooraf veel ellende en rompslomp voorkomen. Want als je na afloop van een opdracht een meningsverschil hebt, is het vaak moeilijk om nog tot een overeenstemming te komen.