6 manieren om effectief te netwerken

6 manieren om effectief te netwerken

Effectief netwerken staat voor het leggen van contacten met ondernemers en andere interessante contacten, waarbij je duidelijk maakt wie jij bent (en waarnaar  je op zoek bent). Of liever gezegd: de producten of diensten die kunt bieden. Netwerken is dan ook één van de belangrijkste taken van een (startende) ondernemer. Zo pak je dit goed aan: 6 manieren om effectief te netwerken.

1. Bouw een actief netwerk op

Actief netwerken kenmerkt zich door het leggen van contact, bijvoorbeeld door het bezoeken van netwerkbijeenkomsten, businessclubs, congressen en seminars. Dit wordt ook wel 'face to face'-netwerken genoemd.

Ook in je privéleven, bijvoorbeeld op een verjaardag, kun je jouw bestaande netwerk uitbreiden en onderhouden. Kenmerkend hiervoor is dat jij je voorstelt en/of laat weten wat je kunt doen om vervolgens gegevens uit te wisselen met je gesprekspartner.

2. Vergeet je passieve netwerk niet

Passief netwerken is de tegenhanger van actief netwerken. Mensen kennen elkaar dan vaak al, maar er vindt op dat moment geen interactie (meer) plaats. Men volgt en linkt elkaar op social media en bewaart de contactgegevens. Als ondernemer is het slim om van beide manieren van netwerken efficiënt gebruik te maken. Netwerk dus zowel actief als passief.

3. Bereid een elevator pitch voor

Een elevator pitch is een gesprek van maximaal één minuut, waarin je vertelt wat je zakelijk gezien te bieden hebt. Het doel hiervan is om te kijken of jij en jouw gesprekspartner iets voor elkaar kunnen betekenen. Zie het dus als een soort reclamepraatje. Het voeren van een elevator pitch kan best lastig zijn, want wat vertel je wel en wat juist niet? Een minuut is immers sneller voorbij dan je denkt.

Om hier vaardig in te worden en een goede eerste indruk te maken, is het verstandig om de presentatie een paar keer te oefenen voor de spiegel. Oefening baart immers kunst! Op die manier zit de pitch straks beter in je hoofd en kun je het verhaal op ieder moment vertellen.

Zorg er in ieder geval voor dat de pitch een duidelijke boodschap bevat. Begin het praatje dus bij voorkeur niet met: "Ik ben een…", maar met: "Ik doe of help … te bereiken". Hierdoor word je niet direct in een hokje geplaatst, maar heb je sneller een open gesprek.

4. Investeer tijd in netwerken

Om meer profijt uit jouw netwerk te halen, moet jij je eerst afvragen of je iets voor die andere ondernemer kunt betekenen. Pas daarna kun je gaan kijken waarvoor je zijn of haar producten of diensten zou kunnen gebruiken. Netwerken is in zekere zin een kwestie van geven en nemen.

Dit kan op verschillende manieren. Tip jouw zakelijke relatie bijvoorbeeld op interessante websites of kijk rond in je eigen netwerk of je iemand weet die hem of haar verder kan helpen. Alle energie die je in deze relatie steekt, krijg je op den duur weer terug. Jouw zakelijke relatie zal sneller opnieuw contact zoeken als er sprake is van een vertrouwensband.

Om je huidige netwerk te behouden, is het van belang om (vooral als het om nieuwe relaties gaat) na een tijdje zelf opnieuw contact te zoeken. Probeer een afspraak te maken of stuur een mailtje. Zo houd je het contact warm.

Het is dan ook belangrijker dat je een visitekaartje van iemand ontvangt dan dat je er zelf een paar uitdeelt. Met het visitekaartje van een nieuwe relatie op zak kun je namelijk later zelf het initiatief nemen en ben je niet afhankelijk van de ander.

5. Besteed aandacht aan jouw online netwerk

Door online te netwerken, bereik je in relatief korte tijd een groep professionals met verschillende achtergronden. Hierdoor ben je sneller in staat om buiten je eigen netwerk te treden. Online netwerken kan overigens op verschillende manieren.

De meest in het oog springende website voor professionals is natuurlijk LinkedIn (kijk voor meer informatie bij punt 6), maar ondernemers voelen zich wellicht ook thuis op kleinere platforms zoals Yammer, Working Network, EntreFemmes of YoungStartup. Vaak kun je op deze niche platforms ook een of meerdere waardevolle contacten opdoen.

6. Benut de mogelijkheden op LinkedIn

LinkedIn is voor de meeste ondernemers tegenwoordig onmisbaar. je kunt dit social media-platform gebruiken om zowel actief als passief te netwerken. Actief netwerken doe je hier door jouw bestaande contacten te onderhouden. Denk aan het versturen van berichten of het plaatsen van een statusupdate.

Je kunt natuurlijk ook een actief lid worden van groepen en deelnemen aan de discussies. Tip: zorg dat je lid wordt van groepen in jouw vakgebied, maar sluit ook aan bij groepen waarin jouw doelgroep zich bevindt. Meer weten over hoe je LinkedIn optimaal inzet? Lees dan het artikel 10 handige functionaliteiten van LinkedIn.

Lees ook

Checklist: klanten vinden
5 netwerktips voor zzp'ers

Bijgewerkt op: 13-03-2019

Wat vind je van dit artikel?

x11
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Netwerken

Netwerken als startende zzp'er of ondernemer kun je op verschillende manieren doen. Je kunt als starter online naar potentiële klanten of opdrachtgevers zoeken. Bijvoorbeeld op LinkedIn of een ander online netwerkplatform.

Je kunt natuurlijk ook persoonlijk naar bijeenkomsten toe gaan. zo kun je je zakelijke kennissenkring uitbreiden. Misschien doe je er wel interessante contacten. Maar waar begin je? Hieronder vertellen we je alles over het belang van netwerken en hoe je dit als starter het beste kunt aanpakken. Kijk bijvoorbeeld eens naar:

Tip: geen idee waar je moet beginnen? Dan heb je vast iets aan dit artikel over hoe je start met netwerken.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.748 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.