5 manieren om acquisitie te plegen

Bijgewerkt op 22 februari 2022
7 min  leestijd
63.276
Image
5 manieren om acquisitie te plegen

Acquisitie plegen: als startende ondernemer ontkom je er niet aan. Zonder (uitzicht op) opdrachten maak je namelijk ook geen omzet. Maar waar vind je nieuwe opdrachtgevers en hoe houd je bestaande klanten tevreden? Hieronder zetten we bekende 5 manieren om acquisitie te plegen voor je op een rij.

Wil je direct naar een van de manieren om klanten te vinden? Klik op de link. Of scroll door om het hele artikel over acquisitie plegen te lezen.

  1. Acquisitietool 1: social media
  2. Acquisitietool 2: cold calling
  3. Acquisitietool 3: nieuwsbrief
  4. Acquisitietool 4: netwerken
  5. Acquisitietool 5: zakelijke website

Acquisitietool 1: social media

Social media is niet meer weg te denken als netwerkkanaal om aan nieuwe klanten, opdrachtgevers en andere interessante contacten te komen. Een actieve houding op social media draagt bij aan een effectieve marketingstrategie, mits je begrijpt op welke platformen jouw doelgroep actief is.

Bedenk voor wie je graag wilt werken of wie er zoal gebruikmaken van jouw producten. Hoe gedragen zij zich online? Door actief te zijn op bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn of Snapchat kom je sneller in contact met je doelgroep. Zo is de kans groot dat je jouw netwerk vergroot én nieuwe opdrachtgevers vindt.

Social media brengt je in contact met de doelgroep. Zo vergroot je jouw netwerk en wordt acquisitie plegen een eitje.

Social media-strategie

Social media geeft je nieuwe mogelijkheden om bekendheid, autoriteit en uiteindelijk ook klanten te genereren. Bepaal per doelgroep welk kanaal je inzet om deze groepen te bereiken. Alleen een account aanmaken is niet genoeg, je moet er wel tijd in blijven steken. Met een goede social media-strategie achter de hand ga je een stuk gerichter te werk.

De volgende artikelen helpen jou bij het maken van een goede start op social media:

  1. Vergroot je bereik op Twitter in 9 stappen
  2. Hoe creëer je meer business vanuit LinkedIn?
  3. Vergroot je bereik op Facebook in 7 stappen
  4. De mooiste ondernemerskansen van Pinterest
  5. Instagram Stories: hoe zet je dit in voor je bedrijf?

Gratis podcast 'Je eerste klant vinden'

Beluister je liever een podcast? In deze aflevering vertelt Suzanne van Straaten (eigenaar van Sprinklr.co) over de start van haar bedrijf . Hoe vond zij haar eerste klanten?

Soundcloud

Wil je meer podcasts van IkGaStarten luisteren over het beginnen van een eigen bedrijf? Je vindt ze op deze pagina.


Acquisitietool 2: cold calling / koude acquisitie plegen

Telefonische acquisitie, ook wel cold calling genoemd, is voor de meeste ondernemers een populaire manier om hun klantenkring uit te breiden. Maar klanten spontaan opbellen en hen ervan overtuigen dat zij jouw product en dienst moeten afnemen... Dat is toch wel een vak apart.

Ook voor zoiets spannends als cold calling geldt: oefening baart kunst. Klim dus in de telefoon.

De ene ondernemer krijgt klamme handen bij alleen het idee om een onbekende te bellen, terwijl de ander hiervoor zijn hand niet omdraait. Het goede nieuws: iedereen kan het plegen van telefonische acquisitie onder de knie krijgen, want zoals bij alles baart ook hier oefening kunst.

Telefonische acquisitie plegen: bereid je goed voor

Onthoud dat een verkoopgesprek valt of staat met een goede voorbereiding. Bel dus niet klakkeloos naar een bedrijf, maar zoek vooraf uit wie je wilt spreken. Als jij direct met een naam komt, word je sneller doorverbonden naar de afdeling die je zoekt en kun je direct terzake komen.

Pitch kort je product of dienst en verzand vooral niet in een discussie. Houd je doel voor ogen: een afspraak maken voor een persoonlijk gesprek. Een uitgebreide toelichting op jouw product of dienst wordt pas relevant als je met elkaar aan tafel zit. Klik hiervoor meer goede cold calling-tips.

Acquisitietool 3: nieuwsbrief

E-mailmarketing is een goede manier om je naamsbekendheid onder de doelgroep te vergroten en in contact te blijven met bestaande klanten. Het versturen van nieuwsbrieven kan resulteren in meer traffic naar je zakelijke website, omzetstijgingen en een hogere klanttevredenheid.

Nieuwsbrieven kunnen resulteren in meer traffic naar je zakelijke website, omzetstijgingen en een hogere klanttevredenheid.

De ideale frequentie is afhankelijk van jouw type bedrijf en het product of dienst dat je in de markt wilt zetten. 

Voor een contentplatform zoals IkGaStarten ligt een wekelijkse mailing voor de hand, maar een startup die nog midden in de ontwikkelfase van een innovatief product zit, is een lagere frequentie wellicht beter. De inhoud van je nieuwsbrief moet namelijk wel relevant zijn, anders haken jouw abonnees snel af. 

whitepaper administratie cover

Administratie opzetten?

Speciaal voor starters: de basis in 5 minuten. Een overzicht van wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met je boekhouding, inclusief tips.

Download gratis PDF

Acquisitie via nieuwsbrief

Zorg ervoor dat de inhoud van je nieuwsbrief genoeg varieert. Vertel iets leuks over jou en je bedrijf, laat een klant of medewerker aan het woord en vermeld je aanbod, zoals een aanbieding of nieuw product. Verstuur de nieuwsbrief op een vast tijdstip op een vaste dag en doe het liefst aan het eind van de ochtend. Afhankelijk van jouw branche kan het een goede tactiek zijn om de mailing op zondag te versturen. 

Let op: de komst van de nieuwe privacywet AVG/GDPR stelt strengere eisen aan het vergaren van ontvangers van nieuwsbrieven. Lees er alles over in het artikel Privacywet AVG: 8 dingen die nú moeten.

Acquisitietool 4: netwerken

Netwerken staat voor: contacten leggen, contacten onderhouden en deze contacten uitbreiden met andere ondernemers.

Tijdens netwerk ontmoetingen vertel je wie je bent, wat je doet en wat je wilt. Of liever gezegd: wat jij iemand te bieden hebt.

Een startende ondernemer heeft een dagtaak aan netwerken, want een brede kennissenkring leidt vaak tot nieuwe opdrachten. Netwerken doe je zowel online (door actief te zijn op social media, internetfora etc.) als offline (door het bezoeken van branchebijeenkomsten, congressen, seminars etc.).

Op netwerkevents deel je kennis met vakgenoten en wissel je contacten uit. Vergeet ook niet om het contact met bestaande opdrachtgevers, voor wie je eerder naar tevredenheid een klus hebt uitgevoerd, warm te houden. Lees hier hoe je meer uit jouw huidige netwerk haalt.

Acquisitietool 5: zakelijke website

Of jij nu particuliere of zakelijke klanten bedient: iedereen zoekt in eerste instantie op internet naar diensten of producten. Jouw zakelijke website moet je dus, naast je activiteiten op social media, zien als jouw online visitekaartje. Een mooie en duidelijke website draagt bij aan je acquisitie. 

Zorg ervoor dat de informatie op je website altijd volledig is en klopt, er sprake is van een goede sitestructuur en voeg regelmatig nieuwe content toe. Dit kan op de lange termijn namelijk leiden tot een hogere ranking in Google, al kan ook het adverteren via Google Adwords daarbij een handje helpen.

Een goede website bouwen (en onderhouden) is een vak apart. Tijd en energie die jij waarschijnlijk liever aan je core business wilt besteden. Veel ondernemers besteden deze taak dan ook uit aan communicatiespecialisten en websitebouwers. 

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Meest gestelde vragen over acquisitie plegen:

  • Welke acquisitietips kun je het beste toepassen als startende ondernemer?
    Om meer naamsbekendheid op te bouwen als ondernemer kun je gebruik maken van social media. Of je kunt gebruik maken van je zakelijke website en een nieuwsbrief versturen, netwerkbijeenkomsten bezoeken of simpelweg mensen opbellen (koude acquisitie plegen) om je producten of diensten aan te prijzen.
  • Hoe krijg je nieuwe klanten of opdrachten?
    Helaas, er is geen magische formule om aan nieuwe klanten of opdrachten te komen. Probeer je boodschap over je diensten of producten bij de doelgroep onder de aandacht te brengen. Maak gebruik van je netwerk, website en social media om mensen te laten weten wat je doet.
  • Hoe houd je bestaande klanten tevreden?
    Je houdt klanten tevreden door je werk goed te doen: lever kwaliteit. En kom je afspraken na, doe daadwerkelijk wat je van plan bent te doen en maak duidelijke afspraken zodat de klant ook weet wat hem of haar te wachten staat. Vraag om feedback zodat je klanten in de toekomst nog beter kunt helpen.

Meer over social media

Meer over social media