Nieuwe klanten werven

Klanten en opdrachtgevers werven doe je zo

Klanten vinden, hoe doe je dat? Een onderneming valt of staat in de eerste jaren vaak met het aantal opdrachtgevers. Waar vind je als starter jouw doelgroep en hoe krijg je deze groep zover om met jou zaken te doen (en niet met de concurrent)? 

1. Maak van klanten werven een dagelijkse taak

De meeste startende ondernemers gaan van start met de zekerheid van één of enkele opdrachtgevers. Dat betekent dat er op het gebied van acquisitie vaak nog flink wat werk aan de winkel is.

Een goede ondernemer kijkt namelijk altijd vooruit. Ook al heb je momenteel genoeg werk en zit je met een tjokvolle planning. Misschien zit je over drie maanden wel met een gat in je agenda en inkomen.

Tip: je kunt ook op social media en netwerkbijeenkomsten opdrachtgevers werven

Acquisitie plegen dus! Het is raadzaam om van klantenwerving in eerste instantie een dagelijkse taak te maken. Maak hiervoor dus steevast ruimte in jouw agenda en besteed bijvoorbeeld iedere dag een uur aan het bellen en mailen van potentiële klanten en opdrachtgevers.

2. Werk aan je 'gunfactor'

In tegenstelling tot wat veel starters denken, is vakkennis en jarenlange ervaring voor klanten vaak niet de doorslaggevende reden om wel of niet voor jouw product of dienst te kiezen.

Het is eerder een 'onderbuikgevoel' waar klanten graag op afgaan. Ze moeten het gevoel hebben dat ze erop kunnen vertrouwen dat de opdracht bij jou in goede handen zal zijn. Goed nieuws voor starters zonder al te veel ervaring dus. Zorg in ieder geval dat je een goede eerste indruk maakt, want die maak je natuurlijk maar één keer.

Houd je klanten tevreden

Verkoop nooit iets wat je later (nog) niet kunt waarmaken, maar wees eerlijk over wat jij op dit moment precies voor deze klant kunt betekenen. Daarnaast scoor je vaak punten door een hechte band op te bouwen met (toekomstige) klanten.

Hierbij staat het bieden van een goede service vaak centraal. Ga maar na: als er eenmaal sprake is van een zekere vertrouwensband, is de kans een stuk groter dat de klant later terugkomt om meer producten of diensten af te nemen.

3. Koester je huidige netwerk

Wist je dat ondernemers het vaakst opdrachten binnenhalen uit hun huidige netwerk? Als je bedrijf eenmaal een klus naar behoren hebt uitgevoerd, dan zal de klant met tevredenheid terugkijken op deze samenwerking.

Misschien is jouw klant dan ook wel bereid om jouw diensten aan te prijzen binnen zijn eigen netwerk. Vraag deze opdrachtgever dan om een testimonial te schrijven die je kunt plaatsen op je zakelijke website.

Contacten warm houden

Contact onderhouden met oud-opdrachtgevers is dus van groot belang. Zo kun je enkele maanden na de opdracht opnieuw contact opnemen en vragen of ze nog steeds tevreden zijn. Zo loop je wellicht weer tegen nieuwe businesskansen aan.

whitepaper uurtarief

Een (hoger) uurtarief bepalen?

In zes stappen naar een passende prijs. Gebruik de infographic om jouw uurtarief te berekenen.  En check of het tijd is om je tarief te verhogen.

Download gratis PDF

Naast deze 'nazorg' kun je via updates op social media voormalige klanten op de hoogte houden van belangrijke ontwikkelingen. Denk aan een berichtje dat je op korte termijn weer beschikbaar zult zijn voor nieuwe klussen. Lees hier meer over hoe je alles uit jouw bestaande netwerk haalt.

4. Imago: zet jezelf goed in de markt

Net zoals je jouw product of dienst goed in de markt moet zetten, geldt dat ook voor jezelf. Als starter moet je potentiële klanten en opdrachtgevers nou eenmaal eerst kennis laten maken met wat jij voor hen kan betekenen.

Dit uit de Verenigde Staten overgewaaid fenomeen wordt ook wel personal branding genoemd. Het gaat erom dat je werkt aan het opbouwen van een persoonlijk merk. Hierin benadruk je je sterke punten. In letterlijke zin verkoop je in dit geval niet zozeer een product of dienst, maar jezelf. 

Personal branding

Zo kun je jouw LinkedIn-profiel (en jouw activiteiten op dit platform) optimaliseren. Dit doe je door op de profielpagina zo concreet mogelijk jouw voornaamste talenten, vaardigheden en passies te vermelden. Ook kun je bijdragen aan discussies in jouw vakgebied.

Weet je nog niet waar jouw grootste kracht ligt? Neem dan even een stapje terug en maak een persoonlijk moodboard van sterke en zwakke eigenschappen, waarin je op zoek gaat naar juist die kenmerken waarmee je je kunt onderscheiden.

5. Vergroot jouw vindbaarheid

Natuurlijk zul je als starter vooral zelf actief op zoek moeten gaan naar potentiële klanten en opdrachtgevers. Toch zijn er waarschijnlijk veel mensen op zoek naar een dienst of product zoals wat jij aanbiedt.

Slim: activeer Google mijn bedrijf.

Daarom is het al even belangrijk om ervoor te zorgen dat klanten (de contactgegevens van) jouw bedrijf makkelijk kunnen vinden en bereiken. Denk aan:

  • Het (laten) bouwen van een professioneel uitziende en overzichtelijke website.
  • Bedrijfspagina's op social media.
  • Een persbericht in de lokale media
  • Adverteren op websites, dagbladen en tijdschriften

Tips van de redactie

Starten als zzp'er: zo doe je dat
Huisvesting: wat zijn jouw mogelijkheden als starter?
De 9 bouwstenen van het Business Model Canvas

Bijgewerkt op: 08-05-2019

Wat vind je van dit artikel?

x29
x6

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.