Klanten en opdrachtgevers werven

Klanten en opdrachtgevers werven doe je zo

Een onderneming valt of staat in de eerste jaren vaak met het aantal klanten of opdrachtgevers dat je weet binnen te halen. Want te weinig werk staat gelijk aan minder inkomsten om jouw echt bedrijf succesvol te maken. Waar vind je als starter jouw doelgroep en hoe krijg je deze groep zover om met jou zaken te doen (en niet met de concurrent)? 

1. Maak van klantenwerving een dagelijkse taak

De meeste startende ondernemers gaan van start met de zekerheid van één of enkele opdrachtgevers, maar dat betekent dat er - zeker in de startfase van een onderneming - op het gebied van acquisitie vaak nog flink wat werk aan de winkel is.

Een goede ondernemer kijkt namelijk altijd vooruit. Ook al heb je momenteel genoeg werk en zit je met een tjokvolle planning, wil dat niet zeggen dat je over drie maanden misschien wel met een gat in jouw agenda (en inkomen) zit.

Acquisitie plegen dus! Het is raadzaam om van klantenwerving in eerste instantie een dagelijkse taak te maken. Maak hiervoor dus steevast ruimte in jouw agenda en besteed bijvoorbeeld iedere dag een uur aan het bellen en mailen van potentiële klanten en opdrachtgevers. Overigens kun je een actieve houding op social media en het bezoeken van netwerkbijeenskomsten ook best scharen onder wervingsactiviteiten.

2. Werk aan jouw 'gunfactor'

In tegenstelling tot wat veel starters denken, is vakkennis en jarenlange ervaring voor klanten doorgaans uiteindelijk niet de doorslaggevende reden om wel of niet voor jouw product of dienst te kiezen.

Het is eerder een 'onderbuikgevoel' waar klanten graag op afgaan; zij moeten het gevoel hebben dat ze erop kunnen vertrouwen dat de opdracht bij jou in goede handen zal zijn.

Verkoop dus nooit iets wat je later (nog) niet kunt waarmaken, maar wees eerlijk over wat jij op dit moment precies voor deze klant kunt betekenen.

Er is in dit geval dus vaak sprake van een zekere gunfactor.

Deze kun je versterken door in ieder geval een goede eerste indruk te maken, want die maak je natuurlijk maar één keer.

Daarnaast scoor je vaak punten door een hechte band op te bouwen met (toekomstige) klanten.

Hierbij staat het bieden van een goede service vaak centraal. Ga maar na: als er eenmaal sprake is van een zekere vertrouwensband, is de kans een stuk groter dat de klant later terugkomt om meer producten of diensten af te nemen.

Tip! Gratis PDF: bereken je uurtarief
Welke kosten reken jij straks voor de gewerkte uren? Het is verstandig om hier voor de start van je onderneming al over na te denken. Wil jij weten hoe jij tot een goed bedrag komt en wanneer hét moment daar is om jouw tarief te verhogen? Download deze gratis whitepaper en je ontvangt onze tips direct in je mailbox.

3. Koester jouw huidige netwerk

Wist je dat ondernemers het vaakst opdrachten binnenhalen uit hun huidige netwerk? Als jouw bedrijf eenmaal een klus naar behoren hebt uitgevoerd, zal de klant met tevredenheid terugkijken op deze samenwerking.

Wellicht is hij dan ook wel bereid om jouw diensten aan te prijzen binnen zijn eigen netwerk en een testimonial te schrijven die je kunt plaatsen op jouw zakelijke website.

Kortom: contact onderhouden met oud-opdrachtgevers is van groot belang. Een goede manier om dit te doen, is door enkele maanden na de opdracht opnieuw contact op te nemen en te vragen hoe het nu gaat en of de klant nog steeds tevreden is over het geleverde werk. Zo loop je wellicht weer tegen nieuwe businesskansen aan.

Naast deze 'nazorg' kun je via het geven van updates op jouw social media-accounts (voormalige) klanten op de hoogte houden van belangrijke ontwikkelingen (denk aan een berichtje dat je op korte termijn weer beschikbaar zult zijn voor nieuwe klussen). Lees alle tips over dit onderwerp in het artikel Zo haal je meer uit jouw bestaande netwerk.

andres

Succesvolle administratie

Je zakelijke én privé-administratie op orde houden? Een zakelijke rekening is voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

Meer weten

4. Zet jezelf goed in de markt

Net zoals je jouw product of dienst goed in de markt moet zetten, geldt dat ook voor jezelf. Als starter moet je potentiële klanten en opdrachtgevers nou eenmaal eerst kennis laten maken met wat jij voor hen kan betekenen.

Dit uit de VS overgewaaid fenomeen wordt ook wel personal branding genoemd. De letterlijke (engelstalige) definitie is: "Personal Branding is essentially the ongoing process of establishing a prescribed image or impression in the mind of others about an individual, group or organization."

Oftewel: het gaat erom dat je werkt aan het opbouwen van een persoonlijk merk en dat hierdoor direct duidelijk is waar jouw kracht ligt en wat klanten en opdrachtgevers aan je hebben. In letterlijke zin verkoop je in dit geval niet zozeer een product of dienst, maar jezelf. Er zijn verschillende manieren om aan personal branding te doen.

Zo kun je jouw LinkedIn-profiel (en jouw activiteiten op dit platform) optimaliseren door bij te dragen aan discussies in jouw vakgebied en op de profielpagina zo concreet mogelijk jouw voornaamste talenten, vaardigheden en passies vermelden.

Weet je nog niet waar jouw grootste kracht ligt? Neem dan even een stapje terug en maak een persoonlijk moodboard van sterke en zwakke eigenschappen, waarin je op zoek gaat naar juist die kenmerken waarmee je je kunt onderscheiden.

Vervolgens is het zaak om jouw kennis en talenten te profileren op de markt, bijvoorbeeld door op dit gebied een blog bij te houden. Het belangrijkste is dat je dicht bij jezelf blijft. Niet iedereen is een geboren Richard Branson en dat hoeft ook niet. Zorg ervoor dat je jouw niche vindt en hierin succesvol wordt op de manier die bij jouw persoonlijkheid en business doelstellingen past.

5. Vergroot jouw vindbaarheid

Natuurlijk zul je als starter vooral zelf actief op zoek moeten gaan naar potentiële klanten en opdrachtgevers, maar dat betekent niet dat je het feit dat deze doelgroep niet op zoek gaat naar jouw product of dienst moet uitsluiten.

Daarom is het al even belangrijk om ervoor te zorgen dat klanten (de contactgegevens van) jouw bedrijf makkelijk kunnen vinden en bereiken. Maar dan moet de doelgroep in kwestie natuurlijk wel van jouw bestaan afweten. Hoe zorg je er nou voor dat deze klanten en opdrachtgevers kennismaken met jouw bedrijf? 

Daar zijn verschillende manieren voor. Het (laten) bouwen van een professioneel uitziende en overzichtelijke website is tegenwoordig een must. 

Je kunt ook overwegen om een mailing de deur uit te doen naar een aantal ontvangers die je zelf selecteert op basis van het adressenbestand van de Kamer van Koophandel of de Gouden Gids.

Een andere manier is het genereren van (gratis) publiciteit door naar aanleiding van een nieuwe ontwikkeling een persbericht naar de lokale media te sturen of te adverteren op websites en in dagbladen en tijdschriften.

Tips van de redactie

Klanten vinden als ZZP'er: zo doe je dat
Vind je eerste klant in 5 stappen
11 visitekaartjes waarmee je echt opvalt
Het geheim van een goede klantenanalyse
Dit moet je weten over social selling
5 acquisitievalkuilen die je wilt vermijden

Bijgewerkt op: 14-11-2016 Gepubliceerd op:
15-04-2014

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of ZZP'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen. Maar een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Hoe ontvang ik geld?

Welke betaalmethoden zijn relevant voor jou?

Van pinnen tot iDeal en contactloos betalen: als ondernemer kun je op meerdere manieren je klanten laten betalen. Welke methode kies jij?

Bekijk de betaalmethoden

Ondernemende vrouwen
Vrouw promoblok - 3

Wist jij dat een op de drie Nederlandse ondernemers een vrouw is? Hier vind je een overzicht van artikelen en interviews met vrouwelijke ondernemers.

Alles over vrouwelijke ondernemers

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemers het eerste jaar gratis. Ben je al klant? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen.

Bekijk jouw Startersvoordeel

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.