Meer halen uit je netwerk? Dat doe je zo

Zo haal je meer uit jouw netwerk

'Het gaat er vaak niet om wat je kunt, maar om wie je kent', luidt een oud Nederlands gezegde. Netwerken is voor ondernemers een goede manier om in contact te komen met nieuwe klanten. Je netwerk uitbreiden is een belangrijke vorm van acquisitie, maar vergeet jouw bestaande relaties niet. Door je huidige kennissenkring warm te houden, kunnen er mooie kansen op jouw pad komen.

1. Actief en passief

Bij netwerken wordt doorgaans onderscheid gemaakt tussen een actief en passief netwerk. Actief staat voor het leggen van contact met nieuwe potentiële zakenrelaties, terwijl passief netwerken in het teken staat van het warmhouden van bestaande contacten. Stel: je bent sinds twee jaar eigenaar van een tekstbureau en je hebt een half jaar geleden SEO-teksten geschreven voor de website van een zelfstandige fysiotherapeut.

De opdrachtgever was tevreden over jouw werk en heeft je inmiddels toegevoegd aan zijn LinkedIn, maar op dit moment is er geen sprake meer van actief contact. Het is in dit geval aan jou om ervoor te zorgen dat de herinnering aan de geleverde prestaties niet voorgoed naar de achtergrond verdwijnt.

Neem dus zelf opnieuw contact op met deze voormalige opdrachtgever door een informele lunchafspraak te maken, iemand uit te nodigen voor een relevant businessevent of door hem een bericht te sturen via social media of e-mail. Wie weet kent deze fysiotherapeut nog wel iemand die voor zijn nieuwe website op zoek is naar een goede tekstschrijver.

2. Dienstbare instelling

Ondernemers - en starters in het bijzonder - werken graag aan het opbouwen van een vruchtbare relatie met contacten die hen verder kunnen helpen met hun bedrijf of algemene werkzaamheden.

Of het nou gaat om het geven van advies op een bepaald gebied of een vriendendienst (zoals korting bieden op het leveren van een product of dienst): als contacten iets voor elkaar kunnen betekenen, is de kans groot dat zij in de toekomst sneller geneigd zijn om - al dan niet betaald - later nog eens van elkaars diensten of expertise gebruik te maken.

Dat betekent dat een dienstbare instelling in veel gevallen zal bijdragen aan het opbouwen van een relatie met mensen in jouw netwerk. Met een behulpzame houding maak je je snel geliefd bij (ex)-collega's, voormalige en potentiële opdrachtgevers en andere contacten.

Hierbij hoef je overigens niet alleen te denken aan het verstrekken van vriendendiensten. Ook het delen van relevante artikelen en interessante ontwikkelingen in jouw vakgebied kan de band met een zakelijk contact verder versterken.

3. (Relevante) updates

Het is niet de bedoeling dat ieder mailtje of bericht op social media over jezelf gaat, maar het kan geen kwaad om jouw netwerk op de hoogte te brengen (en houden) van recente activiteiten of behaalde resultaten. Heb je onlangs een klus bij een grote klant afgerond en ben je in de gelegenheid om nieuwe opdrachten aan te nemen? Deel dit dan binnen jouw netwerk.

En volg je momenteel een relevante opleiding of interessante cursus? Plaats hierover dan met enige regelmaat een update op social media. Op deze manier weet jouw netwerk dat je je blijft ontwikkelen in jouw vakgebied en extra tijd investeert in het verbeteren van je vaardigheden.

4. Online zichtbaarheid

In het echte leven komt het meer dan eens neer op het gegeven: 'uit het oog, uit het hart'. Dit is online al niet anders. Ga dus op zoek naar mogelijkheden om op een relevante manier 'in beeld' te blijven bij huidige en potentiële opdrachtgevers/klanten.

Dit kun je op social media doen door op ieder platform gebruik te maken van relevante functies. Zo is het gangbaar om op LinkedIn actief deel te nemen aan discussiegroepen binnen jouw vakgebied en op Twitter jouw kennis te delen door het promoten van relevante artikelen.

Verder is het in bepaalde branches het overwegen waard om een blog te starten. Dit is een goede manier om jouw expertise onder de aandacht te brengen binnen jouw doelgroep.

Houd er wel rekening mee dat bloggen niet gelijkstaat aan het maken van reclame voor je producten en diensten. Het gaat er voornamelijk om dat je relevante onderwerpen en ontwikkelingen binnen je vakgebied belicht en hierover jouw mening geeft.

Als zakelijke contacten jouw blog relevant vinden, zullen zij het artikel eerder willen delen binnen hun eigen netwerk en die promotie kan jou weer in contact brengen met nieuwe prospects.

Dan is een blog van een fiscalist over de relevantie van de kleindeondernemersregeling voor startende ondernemers interessanter dan een tekst over jouw aantrekkelijke tarieven voor starters. Neem bij het bloggen dan ook altijd het belang van de lezer als uitgangspunt.

Ook interessant voor jou

Starten met netwerken doe je zo
11 visitekaartjes waarmee je echt opvalt
7 netwerkvalkuilen voor starters
Zo maak je een goede eerste indruk
Wat je moet weten over lichaamstaal

Bijgewerkt op: 01-08-2016

Wat vind je van dit artikel?

x3
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Als je start als zzp'er, is het een vraag die vaak door je hoofd speelt: hoe kom ik aan klanten? Zonder voldoende opdrachtgevers heb je immers ook geen uitzicht op veel inkomsten. Met de tips in deze checklist kom je verder.

ZZP
Acquisitie-klanten vinden
Acquisitie-klanten vinden

Netwerken

Netwerken als startende ZZP'er of ondernemer kun je op verschillende manieren doen. Zo speuren veel starters online naar potentiële klanten of opdrachtgevers op LinkedIn of een ander online netwerkplatform. Maar je kunt natuurlijk ook persoonlijk naar bijeenkomsten toe gaan om jouw zakelijke kennissenkring uit te breiden en andere interessante contacten op te doen. Maar waar begin je? Hieronder vertellen we je alles over het belang van netwerken en hoe je dit als starter het beste kunt aanpakken. Kijk bijvoorbeeld eens naar:


Tip: geen idee waar je moet beginnen? De tips in dit artikel helpen je op weg: starten met netwerken doe je zo.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 1.600 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.