Zó vind je jouw eerste klant: 7 tips

Bijgewerkt op 17 juni 2024
8 min  leestijd
8.721
Auteur: Marieke Leijnen
Eerste klant vinden

Een bedrijf oprichten is één ding, maar de echte uitdaging voor starters is om er vervolgens een stabiele en succesvolle onderneming van te maken. Het vinden van klanten en het uitbreiden van jouw netwerk is daarbij essentieel. Met deze 7 tips kun jij je eerste klant vinden.

In dit artikel geven we je 5 tips om nieuwe klanten te vinden. Direct naar een tip? Klik op de link hieronder:

  1. Zoek binnen de juiste doelgroep naar je eerste klant
  2. Netwerk op meerdere manieren
  3. Besteed aandacht aan je zakelijke website
  4. Word een expert in acquisitie
  5. Blijf in contact met opdrachtgevers
  6. Promoot jezelf met (video)content
  7. Bied waardevolle gratis content aan

1. Zoek binnen de juiste doelgroep naar je eerste klant

Als startende ondernemer moet je jezelf voor de start van je bedrijf een aantal belangrijke vragen stellen.

  • In welke sector ben ik straks actief?
  • Wat zijn mijn talenten en zwaktes?
  • Voor wie zijn de diensten of producten die ik wil gaan aanbieden relevant?

Doelgroep bepalen

Het beantwoorden van deze en andere vragen over de markt helpen je bij het bepalen van een concrete doelgroep. Dit moet je in ieder geval hebben vastgelegd voordat je potentiële opdrachtgevers of klanten actief gaat benaderen en je jouw eerste klant kunt vinden.

Een goede richtlijn is dat je in enkele zinnen jouw idee, concept of dienst duidelijk kunt omschrijven. Als het goed is, heb je dit al vastgelegd in het ondernemingsplan.

2. Start met netwerken

De meeste mensen zijn wel overtuigd van het nut van netwerken. Toch voelt het voor veel mensen moeizaam en onwennig. De ervaring leert dat regelmatig netwerken jou verder kan helpen bij het vinden van klanten. 

Er zijn heel wat netwerken die meer opties bieden. Zo kun je jouw zakelijke relaties uitbreiden op netwerkbijeenkomsten, die het hele jaar op verschillende locaties worden georganiseerd. Bij het vinden van nieuwe klanten is belangrijk om te onthouden:

  1. Bouw een actief netwerk op
  2. Vergeet je passieve netwerk niet
  3. Bereid een elevator pitch voor
  4. Investeer tijd in netwerken
  5. Besteed aandacht aan je online netwerk
  6. Benut mogelijkheden op social media

Ook mond-tot-mondreclame van eerdere opdrachtgevers of oud-collega's doet het altijd goed en kan je de nodige nieuwe (vervolg)opdrachten brengen. Vraag mensen met wie je hebt samengewerkt om aanbevelingen en plaats deze boodschappen door op je zakelijke website.

Daarnaast kun je vrienden, familie en ex-collega's inschakelen bij de promotie van jouw startup. Het kost wat tijd en energie, maar het bouwen aan een goed netwerk is uiteindelijk de beste manier om klanten te vinden en betaalt zich uiteindelijk zeker terug.

Zorg voor een professionele uitstraling

Het opbouwen van een professionele uitstraling is van groot belang. Een sterke aanwezigheid op sociale-mediaplatforms zoals LinkedIn, Twitter en Instagram kan helpen om je vaardigheden te tonen en connecties te maken met potentiële klanten.

Het is belangrijk om relevante content te creëren en deel te nemen aan gesprekken binnen je niche.

Daarnaast is het essentieel om je profielen up-to-date te houden en actief online te blijven door regelmatig updates te plaatsen over je projecten en nuttige tips te delen. Dit helpt om vertrouwen op te bouwen bij potentiële klanten.

3. Maak je zakelijke website SEO-proof

Bedrijven zoeken steeds vaker op internet naar geschikte opdrachtnemers en aanbieders van bepaalde diensten of producten. Het is dus zaak om je niet alleen goed te presenteren op netwerkbijeenkomsten, maar hiervoor ook een professionele zakelijke website te (laten) maken.

Om goed te scoren bij de zoekresultaten in Google, is het verstandig om zoekmachineoptimalisatie (SEO) toe te passen. Vergis je niet: dit is in veel gevallen een tijdrovende klus. Tijd en energie die je wellicht liever in het daadwerkelijke ondernemen stopt. Om die reden kiest een deel van de ondernemers er dan ook voor om de toepassing van SEO uit te besteden aan communicatiespecialisten en websitebouwers.

Wil je toch liever zelf proberen om de website hoger te laten scoren in Google? Hier vind je enkele tips. Lees hier het artikel: eigen website maken: zo pak je dat aan

zakelijke rekening afbeelding

Startersvoordelen

Als startende ondernemer krijg je van Rabobank een steuntje in de rug. Open nu een zakelijke rekening: de eerste 6 maanden gratis.

Bekijk jouw voordelen

Startersvoordelen

Als startende ondernemer krijg je van Rabobank een steuntje in de rug. Open nu een zakelijke rekening: de eerste 6 maanden gratis.

Bekijk jouw voordelen

4. Warme én koude acquisitie om klanten te vinden 

Acquisitie is een andere term voor klanten werven. Het komt geregeld voor dat startende ondernemers heel actief zijn op het gebied van acquisitie tijdens de start van het bedrijf, maar dat deze activiteit langzaam maar zeker afneemt naarmate zij meer klanten of opdrachtgevers hebben gevonden.

Hoewel deze strategie niet per definitie voor financiële problemen hoeft te zorgen - ook mond-tot-mondreclame kan je best ver brengen in je bestaande netwerk - is het verstandig om het actief plegen van acquisitie nooit helemaal naar de achtergrond te laten verdwijnen.

Beter is het om jezelf te bekwamen in de kunst van acquisitie en hieraan wekelijks een vast aantal uren te besteden, ook wanneer je net aan de slag bent gegaan voor een eerste klant of nieuwe opdrachtgever. Een ondernemer (en niet alleen starters) moet altijd vooruit blijven kijken.

Warme en koude acquisitie plegen

Er is een verschil tussen koude en warme acquisitie.

  1. Bij koude acquisitie benader je een onbekende met de vraag om jouw product te kopen.
  2. Bij warme acquisitie benader je bedrijven die al in je netwerk zitten, waar je dus een 'warmere' relatie mee hebt. De klant kent je al en weet wat je doet. Bijvoorbeeld doordat je veel aan contentmarketing doet.

5. Blijf in contact met opdrachtgevers

Of je nou een aannemersbedrijf bent gestart of aan de slag gaat als zelfstandige HR-consultant: de kans is vrij klein dat je in jouw branche en regio de enige ondernemer bent.

Het is dus zaak om het contact met je opdrachtgevers warm te houden. Dit kan zowel gaan om een klant waarvoor je eerder een opdracht hebt uitgevoerd of om een potentiële nieuwe opdrachtgever.

Het is daarom belangrijk dat je met enige regelmaat iets van je laat horen en laat weten dat je eventueel tijd kunt vrijmaken voor het aannemen van nieuwe klussen. Stel dat je op een netwerkbijeenkomst hebt gesproken met een potentiële opdrachtgever.

Het klikte, maar hij had op dat moment nog geen behoefte aan jouw product of dienst. Als je het contact warm houdt, zal hij bij nieuwe ontwikkelingen sneller aan je denken dan wanneer je nooit meer iets van je laat horen.

6. Promoot jezelf of jouw bedrijf met (video)content 

In de huidige online wereld is videocontent een krachtige tool om je doelgroep te bereiken en te engageren. Maak pakkende video's die je product of dienst uitlichten, laat je expertise zien of deel klantbeoordelingen.

Maak gebruik van platforms zoals YouTube, Instagram Reels en TikTok om je video's te delen. Overweeg bijvoorbeeld om korte video's te maken die beantwoorden aan veelgestelde vragen (FAQ's) van potentiële klanten. Investeer in professionele videocontent om je merk een boost te geven.

7. Bied waardevolle gratis content aan

Trek potentiële klanten aan door waardevolle gratis content te delen die relevant is voor je doelgroep. Dit kan in de vorm van blogartikelen, e-books, webinars of infographics. Door waardevolle content te delen, positioneer je jezelf als een expert in je vakgebied en trek je meer klanten aan die geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Veel gestelde vragen over het vinden van je eerste klant

  • Waarom is het belangrijk om de juiste doelgroep te bepalen voordat je potentiële klanten benadert?
    Het bepalen van de juiste doelgroep helpt je om je marketing- en acquisitie-inspanningen te richten op degenen die het meest waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten. Dit verhoogt de kans op succes omdat je gericht kunt communiceren en inspelen op de specifieke behoeften en wensen van deze groep. Een duidelijk omschreven doelgroep maakt je benaderingsstrategie effectiever en efficiënter.
  • Hoe kan ik effectief netwerken?
    Netwerken biedt de mogelijkheid om zakelijke relaties op te bouwen en te onderhouden, wat kan leiden tot nieuwe klanten en opdrachten. Effectief netwerken omvat het actief opbouwen van een netwerk, het onderhouden van zowel actieve als passieve netwerken, het voorbereiden van een elevator pitch, en het investeren van tijd in zowel offline als online netwerken. Mond-tot-mondreclame en aanbevelingen van eerdere opdrachtgevers zijn ook zeer waardevol en kunnen leiden tot vervolgopdrachten.
  • Hoe kan ik door potentiële klanten gevonden worden?
    Trek potentiële klanten aan door waardevolle gratis content te delen die relevant is voor je doelgroep. Dit kan in de vorm van blogartikelen, e-books, webinars of infographics. Door waardevolle content te delen, positioneer je jezelf als een expert in je vakgebied en trek je meer klanten aan die geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt.

Meer over netwerken

Meer over netwerken
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten