Acquisitieplan maken: zo pak je dat aan

Bijgewerkt op 16 februari 2023
4 min  leestijd
3.801
Auteur: Redactie
acquisitieplan maken

Vraag je je ook af hoe je als startende ondernemer nieuwe klanten of opdrachten binnenhaalt? Voordat je aan de slag gaat, kun je je plannen op papier zetten. Met deze tips kun je een sterk acquisitieplan maken.

Acquisitie betekent het werven van klanten of opdrachten voor je bedrijf. Je probeert actief in contact te komen met potentiële klanten en opdrachtgevers. Zo kun je bijvoorbeeld iemand opbellen of mailen met de vraag of er interesse is in wat jij als ondernemer te bieden hebt.  Een acquisitieplan maken helpt je om sterk van start te gaan en de juiste klanten te vinden. 

Kies een acquisitiestrategie

Je hebt verschillende mogelijkheden om acquisitie te plegen, bijvoorbeeld koude of warme acquisitie. De vraag is alleen: welke manier past het beste bij jou? Je wilt je bedrijf goed in de markt zetten en potentiële klanten aantrekken. Het is fijn om dat op een manier te doen waarbij jij je prettig voelt.

Vind je het geen probleem om met vreemde mensen in gesprek te gaan en te vertellen over je producten of diensten? Dan is het plegen van koude acquisitie geen obstakel voor je.

Krijg jij al trillende handen als je alleen het woord ‘acquisitie’ hoort? Geen paniek! Kies een manier van klanten werven die bij je past.

Je kunt bijvoorbeeld ook online in contact komen met potentiële klanten en opdrachtgevers. Niet alleen via je website, maar ook door gebruik te maken van social media. Tegenwoordig heb je zoveel mogelijkheden, er is vast een acquisitiestrategie waar je wél blij van wordt.

Test type ondernemer

Test: welk type ondernemer ben jij?

Doe de test en je weet het binnen 1 minuut!

Start de test

Hoe kun je een acquisitieplan maken?

Een acquisitieplan helpt je om je dromen om te zetten in actie. Je wilt natuurlijk dat je bedrijf succesvol is, maar hoe bereik je dat? Zonder klanten, geen omzet. Bedenk dus eerst welke doelen je wilt bereiken.

Zet de belangrijkste punten op papier. Houd je acquisitieplan kort en bondig om het overzichtelijk te houden. Geef bijvoorbeeld antwoord op vragen als:

  • Wanneer is je bedrijf een succes?
  • Hoeveel omzet moet je maken per jaar om dat doel te bereiken?
  • Welke producten of diensten verkoop je?
  • Wie is je doelgroep?
  • Hoe kom je in contact met je doelgroep?
  • Welke acquisitiestrategie wil je inzetten om je doel te bereiken?

Heb je een duidelijk overzicht gemaakt zodat je precies weet welke doelen je per jaar moet behalen? Dan kun je kijken wat je precies per kwartaal, per maand, per week of zelfs per dag kunt doen. Maak van je grote doel kleine behapbare doelen die eenvoudig uit te voeren zijn.

Zo bepaal je de juiste doelgroep!

Plan van aanpak sales

Maak van sales en klantenwerving een dagelijkse routine. Maak ruimte in je agenda om elke dag wat concrete taken af te ronden. Kleine korte taken die je eenvoudig tussendoor kunt afhandelen. Het gaat er vooral om dat je consistent werkt aan het behalen van je doelen. Alle kleine stappen helpen je verder. En op deze manier kost het je weinig moeite.

Maak een planning

Het is ook handig om, naast de taken die je in je acquisitieplan hebt genoemd, een planning te maken voor het uitvoeren van deze taken.

Maak bijvoorbeeld onderscheid in contact leggen met potentiële klanten en opdrachtgevers door te bellen, mailen, via social media, je website of door netwerkbijeenkomsten te bezoeken. Prik vervolgens een datum in je agenda wanneer je deze taken gaat uitvoeren.

Bestaande relaties

Vergeet ook je bestaande netwerk niet. Investeer in de relaties die je al hebt. Ga bijvoorbeeld regelmatig lunchen met mensen. Niet alleen voor de gezelligheid, maar ook om je contacten ‘warm’ te houden. Veel starters krijgen hun eerste opdrachten via hun bestaande netwerk.

Elevator pitch

Tijdens al dat netwerken is het ook handig om een elevator pitch te hebben. Dat maakt het gemakkelijker om jezelf te presenteren. Je vertelt in een paar zinnen wie je bent en wat je doet. Geen lange verhalen, maar het liefst kort en bondig.

Praat bijvoorbeeld niet langer dan 2 of 3 minuten over je geweldige onderneming. Je wilt mensen zo enthousiast mogelijk maken over je bedrijf.

Acquisitieplan voorbeeld

Bedenk bijvoorbeeld heel concreet wat je per dag kunt doen om aan klanten of opdrachten te komen. Wie kun je benaderen? En kan dat per mail, social media of is het beter om te bellen?

Maak een overzicht van taken en schrijf erbij hoeveel tijd je aan een bepaalde taak wilt besteden. Zo weet je precies welke kleine stappen je elke dag kunt zetten om je doelen te behalen.

Voorbeeld:

Taak Tijd
Persoon A mailen over product X 15 minuten
In contact komen met doelgroep via social media 1 uur
Minstens 3 personen bellen 45 minuten

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 6 voordelen

Meer over klanten en acquisitie

Meer over klanten en acquisitie
ZZP rekening

Breng je financiële administratie op orde voor 2023

Makkelijk onderscheid maken tussen privé en zakelijke uitgaven? Met de Rabo ZZP rekening start je laagdrempelig met weinig kosten: je betaalt alleen voor wat je gebruikt.

Sluiten