elevator pitch

Dit artikel is onderdeel van de Startversterker: een gratis tool die je helpt bij een sterke start. Met tips, tests en checklists.

Naar de Startversterker

Killer elevator pitch

Met een goede pitch laat je een mooie indruk achter met je originele opening, je strakke verhaal en enthousiasme. Een killer pitch doet veel meer. Die zorgt ervoor dat je luisteraars denken: hier móet ik iets mee.

De elevator pitch is een korte, overtuigende presentatie van max 2 minuten waarmee je mensen enthousiast maakt over je bedrijf. En heel belangrijk: je geeft ze het gevoel dat zij meer willen weten. Of dat nu een groep potentiele klanten is die je verleidt op KickStarter of een investeerder of de bank die jouw plan wellicht gaat financieren.

Til je pitch op van oké naar top door te letten op drie zaken:
1. 3 P's in je pitch
2. Show, don't tell
3. Straal uit dat je wilt doorpraten

Doe vervolgens een oefening om direct met jouw killer pitch aan de slag te gaan. 

1. 3 P’s in je pitch

Vertel welk probleem je signaleert en hoe jouw bedrijf dit oplost. Vertel met passie. Maak het persoonlijk. Bekijk de pitch van Thom Uildriks van BOXRS4ALL. Hij scoort door de drie p’s in te zetten en won in 2018 het NK Pitchen. Let ook op hoe zeer het publiek geneigd is met hem in te stemmen na zijn laatste woorden.

2. Show, don’t tell

Bij elk goed verhaal, hoort dé klassieke tip: show, don’t tell. Prikkel de verbeelding, laat zien wat je van plan bent. En leg niet te veel uit. Dus niet: ‘Je ziet dat er steeds meer behoefte is aan…, dus bedachten wij…’ Maar: ‘Iedereen kent het. Je staat op vrijdagavond in de supermarkt, maar ….’ ‘Zou het niet cool zijn als je in je auto… ’. Een paar ronkende cijfers zijn ook een hele effectieve manier om je verhaal kracht bij te zetten en te concretiseren. Of: laat letterlijk iets zien, zoals een prototype.

Julian Jagtenberg pitcht zijn uitvinding Somnox. Een zachte robot die je helpt in slaap te komen. Hij besloot de Somnox mee te nemen naar zijn pitch.

3. Straal uit dat je wilt doorpraten

Een elevator pitch is echt bedoeld om de interesse te wekken van klanten, partners of een financier. Je wilt niet dat ze naar huis gaan en zeggen: ‘Zo, dat was een goed verhaal.’ Je wilt dat ze jouw verhaal op zichzelf betrekken. Ze moeten er iets mee. Iets kopen, iets aan je vragen, iets overwegen.

Straal uit dat je klaar bent voor contact. Je bent nieuwsgierig naar hun vragen en hebt zin om aan de slag te gaan. Bereid dit post-pitch-deel minstens zo goed voor als het praatje zelf. Oefen met iemand uit je omgeving. Reageer je rustig en niet te defensief op vragen? Hoe ga je om met hele kritische vragen of vragen naar je financiële onderbouwing?

Bekijk ook de tips van 'PitchQueen' Nathalie Mangelaars, voor als je gaat pitchen bij investeerders of de bank:

Oefening: aan de slag met je pitch

Noteer hieronder hoe jij de drie p’s kunt gebruiken in je pitch.
Probleem: Welk probleem los je op? Hoe verwoord je dat spannend en concreet?
Passie: Wat is jouw grootste drijfveer om dit te doen? Wat maakt je gepassioneerd?
Persoonlijk: Is er iets waar jij tegenaan liep wat je motiveerde om dit bedrijf te beginnen? Of een relevante anekdote waarmee je snel kunt openen? Denk ook aan de luisteraar: je kunt een pitch ook persoonlijk maken door niet jouw gevoel te delen, maar in te spelen op dat van de luisteraar: ‘Vind jij het ook zo lastig om…?’

Bijgewerkt op: 10-04-2018

Startversterker

Een dreamteam

Meer Startversterker

Wat vind je van dit artikel?

x9
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Foodtrucks zijn razend populair. We hebben het niet meer over de ouderwetse patatkraam of ijscokar, tegenwoordig zijn er nog veel meer producten die je vanuit een foodtruck kunt verkopen. Met welke regels krijg je als eigenaar van een foodtruck te maken en waarop moet je letten?

Foodtruck beginnen: dit zijn de regels
Foodtruck beginnen: dit zijn de regels

Bedrijfsplan

Een bedrijf starten begint met een bedrijfsplan. Dit document, ook wel ondernemingsplan of businessplan genaamd, brengt de haalbaarheid van jouw plannen in kaart.

Businessplan

Hier vind je concrete tips en tools voor een ondernemersplan om een goede start te maken met jouw bedrijf, te beginnen met:

  1. ​Maak een bedrijfsplan in 10 stappen
  2. Checklist: het opstellen van een businessplan
  3. Download hier de gratis whitepaper (PDF): een ondernemersplan in 10 stappen
  4. Ondernemingsplan template: download een gratis invulmodel

Meer tips vind je onder Ondernemingsplan maken of download hier een voorbeeld van een goed ondernemersplan.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.