Dit is een doe-artikel uit de gratis tool voor starters: de Startversterker. Sla inzichten op, vink lijstjes af en test jezelf.
Naar de StartversterkerKiller elevator pitch
Een goede pitch laat een mooie indruk achter. Een killer pitch doet meer. Die zorgt ervoor dat je luisteraars denken: hier móet ik iets mee.
De elevator pitch is een korte, overtuigende presentatie van max 2 minuten waarmee je mensen enthousiast maakt over je bedrijf. Denk aan potentiële klanten die je verleidt voor je crowdfundingactie; investeerders of de bank. Je wilt ze enthousiameren met een knaller van een openinging, een strak verhaal en vooral: het gevoel dat zij erbij moeten zijn.
Til je pitch van oké naar top
1. 3 P's in je pitch
2. Show, don't tell
3. Straal uit dat je wilt doorpraten
1. 3 P’s in je pitch
Vertel welk probleem je signaleert en hoe jouw bedrijf dit oplost. Vertel met passie. Maak het persoonlijk. Bekijk de pitch van Thom Uildriks van BOXRS4ALL. Hij scoort door de drie p’s in te zetten en won in 2018 het NK Pitchen. Let ook op hoe zeer het publiek geneigd is met hem in te stemmen na zijn laatste woorden.
2. Show, don’t tell
Bij elk goed verhaal, hoort dé klassieke tip: show, don’t tell. Prikkel de verbeelding, laat zien wat je van plan bent. En leg niet te veel uit. Dus niet: ‘Je ziet dat er steeds meer behoefte is aan…, dus bedachten wij…’ Maar: ‘Iedereen kent het. Je staat op vrijdagavond in de supermarkt, maar ….’ ‘Zou het niet cool zijn als je in je auto… ’.
Een paar ronkende cijfers zijn ook een hele effectieve manier om je verhaal kracht bij te zetten en te concretiseren. Of: laat letterlijk iets zien, zoals een prototype.
Julian Jagtenberg pitcht zijn uitvinding Somnox. Een zachte robot die je helpt in slaap te komen. Hij besloot de Somnox mee te nemen naar zijn pitch.
3. Straal uit dat je wilt doorpraten
Een elevator pitch is echt bedoeld om de interesse te wekken van klanten, partners of een financier. Je wilt niet dat ze naar huis gaan en zeggen: ‘Zo, dat was een goed verhaal.’ Je wilt dat ze jouw verhaal op zichzelf betrekken. Ze moeten er iets mee. Iets kopen, iets aan je vragen, iets overwegen.
Straal uit dat je klaar bent voor contact. Je bent nieuwsgierig naar hun vragen en hebt zin om aan de slag te gaan. Bereid dit post-pitch-deel minstens zo goed voor als het praatje zelf. Oefen met iemand uit je omgeving. Reageer je rustig en niet te defensief op vragen? Hoe ga je om met hele kritische vragen of vragen naar je financiële onderbouwing?
Bekijk ook de tips van 'PitchQueen' Nathalie Mangelaars, voor als je gaat pitchen bij investeerders of de bank:
Oefening: aan de slag met je pitch
Noteer hieronder hoe jij de drie p’s kunt gebruiken in je pitch.
Probleem: Welk probleem los je op? Hoe verwoord je dat spannend en concreet?
Passie: Wat is jouw grootste drijfveer om dit te doen? Wat maakt je gepassioneerd?
Persoonlijk: Is er iets waar jij tegenaan liep wat je motiveerde om dit bedrijf te beginnen? Of een relevante anekdote waarmee je snel kunt openen? Denk ook aan de luisteraar: je kunt een pitch ook persoonlijk maken door niet jouw gevoel te delen, maar in te spelen op dat van de luisteraar: ‘Vind jij het ook zo lastig om…?’