marieke

De 7 vragen die een investeerder jou zeker gaat stellen

Als je in de startfase van een bedrijf op zoek bent naar aanvullende financiering, kun je dat op verschillende manieren aanpakken. Maar welke financieringsoptie je ook kiest, de kans is groot dat je vroeg of laat tegenover een potentiële investeerderspartij zit om jouw plannen toe te lichten. Wat kun je tijdens zo'n eerste gesprek verwachten? Dat lees je in dit artikel: de 7 vragen die een investeerder jou zeker gaat stellen.

Vraag 1: wat houdt jouw startup of project in?

Negen van de tien keer zal dit de openingsvraag zijn van het gesprek. Dit is dan ook hét startsein om jouw zorgvuldig voorbereide 'elevator pitch' te geven. Een investeerder is namelijk op zoek naar ondernemers die in slechts een paar zinnen concreet kunnen vertellen wat ze met hun bedrijf of project willen gaan doen, hoe ze dat gaan bereiken en waarom dit idee zal aanslaan bij hun belangrijkste doelgroep.

Om te voorkomen dat jij in je enthousiasme alsnog de klassieke beginnersfout maakt om een te lange introductie te houden, moet je ervoor zorgen dat je steeds bij de kern blijft en niet te veel uitweidt met technische details (dat komt later wel). Het is in deze fase belangrijker dat je de aandacht van je gesprekspartner 'pakt' en dat hij meer wil weten van jouw plannen.

Dat bereik je eerder met een verrassende of verbeeldende invalshoek dan met een gedetailleerde doch weinig originele presentatie. Oefen het openingspraatje desnoods een paar keer voor de spiegel in de dagen voorafgaand aan de afspraak toe. Lees hier hoe je een goede elevator pitch opstelt.

Vraag 2: hoe veel kapitaal heb je minimaal nodig om te kunnen starten?

De eerste vraag is misschien wel de meest belangrijke om te beantwoorden: hoe veel geld heb je nodig om van start te kunnen gaan? Eigenlijk kun je daar in de meeste gevallen een stille vervolgvraag aan toevoegen: "En zou je ook met minder toe kunnen?"

De belangrijkste reden dat potentiële investeerders dit willen weten, is dat zij zo een beter beeld krijgen van hoe reëel jij de kansen van jouw onderneming zelf inschat en of je over een goed 'Plan B' beschikt om eventuele (financiële) tegenslagen te kunnen opvangen.

Vraag 3: waaraan ga je dit bedrag besteden?

In tegenstelling tot bij de eerste vraag is het hier juist wél belangrijk dat je heel precies vertelt wat je met het geïnvesteerde kapitaal van plan bent. Met een relatief vaag antwoord over dat je met dit geld de start of doorgroeifase van jouw onderneming wilt realiseren, zal de investeerder vaak geen genoegen nemen.

Het is daarom belangrijk dat je hier zo exact mogelijk omschrijft welk bedrag je waaraan wilt gaan besteden (denk hierbij bijvoorbeeld aan het aannemen van personeel, aanschaffen van nieuwe machines of aflossen van bestaande leningen).

Vraag 4: hoe gaat jouw product of dienst de markt veranderen?

Investeerders beseffen natuurlijk heus wel dat je als startende ondernemer geen glazen bol hebt die jou exact laat zien waar je over een jaar of vijf met jouw bedrijf zult staan, maar desalniettemin zien zij graag dat je hebt nagedacht over de mogelijke invloed die jij met jouw product/dienst kunt gaan uitoefenen op de markt. 

Dit is een goed moment voor een wat meer persoonlijke invalshoek: beschrijf de situatie van een klant voor en nadat hij jouw product of dienst heeft aangeschaft en illustreer hoe dit de werk- of leefsituatie van deze persoon heeft beïnvloed.

Als jij met jouw onderneming bijvoorbeeld voordeligere energievoorzieningen wilt gaan aanbieden, kun je het voorbeeld geven van hoe veel geld een trouwe klant in vijf jaar tijd heeft kunnen besparen op energierekeningen en dat hij zo meer geld heeft overgehouden voor andere dingen.

Leg de nadruk hier dus liever niet op jouw succes, maar richt je voornamelijk op het belang voor de klant. Enkele enthousiaste testimonials van huidige tevreden of toekomstige klanten zouden hier ook niet misstaan.

Vraag 5: wanneer verwacht je 'break even' te zullen draaien?

Of wat een investeerder eigenlijk hiermee bedoelt: "Hoe profiteer ik van deze investering?" Het gaat hier meestal natuurlijk niet om een liefdadigheidsproject: uiteindelijk willen investeerders natuurlijk zelf ook geld verdienen aan de investering in jouw startup of project.

Hoe hoog deze opbrengst zal zijn, hangt af van uiteenlopende ontwikkelingen en situaties. Jouw startup kan in één klap enorm succesvol worden of er juist jaren over doen om de gestelde doelen te bereiken.

Het is dan ook lastig om een echt bevredigend antwoord op deze vraag te geven. Zowel jij als jouw investeerder kan immers niet in de toekomst kijken. Desalniettemin kun je zo'n partij wellicht enigszins geruststellen door een sheet te tonen, waarop je - met behulp van diagrammen - een realistische schatting maakt van hoe veel geld een investeerder op termijn zal verdienen in het meest positieve, een gemiddeld of juist negatief geval.

Zo laat je in ieder geval zien dat je goed over alle mogelijke scenario's (en de financiële consequenties) hebt nagedacht.

Vraag 6: wat is jouw meerwaarde ten opzichte van jouw concurrenten?

Uit het antwoord op deze vraag moet blijken dat jij de markt en sector waarin jij een product of dienst wilt lanceren uitvoerig hebt onderzocht. Concurrenten (groot of klein) zijn er altijd en dat gegeven hoeft heus niet te bijten met jouw pogingen om voldoende startkapitaal op te halen, zolang je tijdens het gesprek met de investeerder maar kunt aantonen dat jij een manier hebt gevonden om je van deze concurrentie te onderscheiden.

Als jij met overtuiging kunt zeggen waarom klanten het product in kwestie straks bij jou zullen kopen en de (gevestigde) concurrent voortaan links laten liggen, laat je zien dat je een concrete strategie hebt gevonden om de concurrentie succesvol af te troeven.

Vraag 7: hoe ga je het product of de dienst promoten?

De reden dat een investeerder jou die vraag stelt, is omdat hij wil weten of je belang hecht aan een goede marketingstrategie en of je al hebt nagedacht hoe je dat bij jouw bedrijf wilt gaan aanpakken. Veel investeerders willen graag horen of je jouw product of dienst onder de aandacht gaat brengen via traditionele methoden (zoals het plaatsen van advertenties) of ook nieuwere technieken wilt gaan toepassen.

Denk daarbij aan de inzet van contentmarketing (het verspreiden van relevante en waardevolle content) en social media. Omdat marketingactiviteiten op termijn aardig in de kosten kunnen lopen, zal menig investeerder graag willen horen hoe veel geld jij hiervoor wilt vrijmaken.

Schat dit bedrag zo goed mogelijk in en vergeet ook niet om aan te geven in welk tijdbestek je dit geld zou willen uitgeven, maar sta vervolgens altijd open voor eventuele suggesties van de investeerder, zeker als deze bekend is met het type product of dienst en de markt.

Wellicht schat jij de kosten wel veel te laag (of juist te hoog) in. Hoe eerder in het proces je hierop kunt bijsturen, hoe beter. Op zoek naar meer informatie? Bekijk dan in onderstaand filmpje de 5 tips van 'PitchQueen' Nathalie Mangelaars: 


Lees ook

5 investeringsregelingen die je moet kennen
6 manieren om aan startkapitaal te komen
Hoe zet je een product in de markt?
9 subsidies en regelingen voor startende ondernemers
Klanten en opdrachtgevers werven doe je zo

Bijgewerkt op: 21-06-2016 Gepubliceerd op:
13-05-2014

Investeren

Als startende ondernemer denk je wellicht niet meteen aan investeren, maar toch liggen er op dit gebied ook kansen voor starters. In de juiste markt investeren kan op den duur lucratief uitpakken; daarnaast zijn er diverse overheidsregelingen waarvan je als investeerder kunt profiteren. Het is wel belangrijk dat je weet hoe alles werkt. 

Zo moet je er als internationaal georiënteerde ondernemer rekening mee houden dat er in bepaalde landen andere regels gelden dan in Nederland. Chinezen doen bijvoorbeeld heel anders zaken dan Amerikanen, oftewel: optimaal investeren vergt maatwerk. Op deze pagina's vind je meer informatie over de mogelijkheden en kansen op het gebied van investeren.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Hoe ontvang ik geld?

Welke betaalmethoden zijn relevant voor jou?

Van pinnen tot iDeal en contactloos betalen: als ondernemer kun je op meerdere manieren je klanten laten betalen. Welke methode kies jij?

Bekijk de betaalmethoden

Investeringsregelingen

Investeringen in je product, dienst of bedrijf in het algemeen kun je soms terugverdienen. Hoe? Dat lees je hier.

Meer over investeren

Aan de slag met je plan?

voorbeeld ondernemingsplan

Op zoek naar voorbeelden voor jouw businessplan? Download hier gratis een voorbeelddocument, zodat je tijdens het schrijven van je ondernemersplan een goed voorbeeld bij de hand hebt.

Maak nu jouw ondernemingsplan

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.