Voeg een marketingmix toe aan je ondernemingsplan - home

Checklist: de marketingmix 2.0

De marketingmix maakt deel uit van het marketingplan en wordt in de volksmond ook wel omschreven met 'de vier P's': Prijs, Product, Plaats en Promotie. Al is er sprake van een zekere kentering: er wordt tegenwoordig ook veel gesproken over de vier C's, aangezien het perspectief van de marketeer naar de klant (customer) toe verschoven is. In het huidige tijdperk kun je dus gerust spreken van de marketingmix 2.0. In deze checklist lees je er alles over.

1. Product → Customer needs

Dit is het product of de dienst die je gaat aanbieden. Het is van belang dat je hier goed over nadenkt, want er kan sprake zijn van een toegevoegde waarde. Niet noodzakelijkerwijs als niche, maar als oplossing voor bestaande problemen. Je moet de doelgroep ervan proberen te overtuigen dat ze straks jouw product of dienst wíllen kopen of afnemen.

Er zijn legio voorbeelden van grote merken die de plank wel eens misslaan. Zo introduceerde Coca-Cola ooit New Coke als opvolger van het vertrouwde drankje. Volgens experts was dit een wat aparte actie, want de klant was tenslotte al in de behoefte voorzien. Het vervolg laat zich raden: niemand zat op deze New Coke te wachten en de multinational kon met het schaamrood op de kaken alles weer terugdraaien.

Wat Coca-Cola deed, was in feite het 'oude denken' in de praktijk toepassen. De marketingafdeling had een – dachten ze – briljante ingeving voor iets nieuws. Ze vroegen zich alleen niet af of de klant hier wel behoefte aan had. Als wij dit naar jou als ondernemer vertalen, komt dit op het volgende neer: iedere doelgroep is anders. Een succesvolle ondernemer moet zich voldoende kunnen verplaatsen in zijn potentiële klanten of opdrachtgevers.

De klant heeft een probleem of behoefte en jij wilt dat gaan oplossen met jouw product (of dienst natuurlijk). Het is in zekere zin de omgekeerde denkwijze van wat vroeger de regel was. Je creëert dus niet langer een behoefte met jouw product, maar vervult eerder de aanwezige behoefte van de klant.

Harley Davidson ging op deze manier ooit de mist in met de introductie van een parfum. Hun doelgroep - stoere motorrijders - was dan wel merktrouw, maar rende uiteraard niet naar een parfumwinkel om de betreffende aftershave aan te schaffen. Ook de rest van de wereld liet het luchtje links liggen: het parfum werd geassocieerd met motorolie.

2. Prijs → Costs

De prijsbepaling van een nieuw product is van groot belang en valt of staat vaak met het slagen van een onderneming. Zit je te hoog, dan verlies je klanten aan de concurrent. Ga je juist heel laag zitten, dan kan dit weer ten koste gaan van de winst.

andres

Marktcijfers nodig?

Hoe staat jouw markt ervoor? Begin je marktonderzoek met alle kennis en cijfers die de Rabobank paraat heeft. 

Breng je markt in kaart

Onderzoek daarom goed de vraag naar jouw product of dienst en kijk wat de concurrentie doet.

Verkoop je een exclusief product? Dan kun je best wat hoger gaan zitten in de prijs om wat ruimere marges te behalen.

De mindset van de klant is in de loop der jaren echter wel anders geworden.

Deze kijkt dankzij de opmars van webwinkels niet meer alleen naar de verkoopprijs. Consumenten letten ook op extra kosten of moeite die ze voor het product moeten doen.

Misschien erger jij je ook wel eens aan bijkomende kosten die sommige maatschappijen je voorschotelen als je een vliegticket probeert te boeken.

Dan kom je uiteindelijk wellicht uit bij de concurrent die uiteindelijk net zo duur blijkt te zijn, maar tenminste duidelijk is over het eindbedrag.

En moet een klant bijvoorbeeld voor het parkeren bij jouw winkel de hoofdprijs betalen, bestaat de kans dat hij kiest voor een concurrent die dezelfde prijs heeft, maar betere randvoorwaarden biedt. Als je in de provincie Groningen een speciaalzaak in klokken hebt geopend, komen je klanten misschien wel uit heel Nederland naar jouw zaak toe. Bied dan bijvoorbeeld als service aan om de reiskosten voor de klant te vergoeden – mits ze iets kopen uiteraard.

3. Plaats → Convenience

Met plaats wordt niet alleen de locatie bedoeld waar de klant het product verkrijgt, maar speelt ook het distributiekanaal een rol. De gangbare manier om producten aan te bieden was ooit via indirecte distributie. Dat wil zeggen dat er tussen de levering van fabrikant naar klant een aantal schakels bestaan, de zogenoemde tussenhandelaren.

De ouderwetse manier is: producent → groothandel → detailhandel → consument. Nu de webshops – die rechtstreeks kunnen leveren aan de webshopklant - als paddenstoelen uit de grond schieten, wordt duidelijk dat de tussenhandel steeds meer wordt uitgeschakeld. De traditionele tussenportalen moeten dus nieuwe manieren verzinnen om aan de behoefte van de afnemende partij te voldoen.

De consument gaat tegenwoordig vaak uit van convenience, oftewel: gemak. De gemiddelde moderne klant wil liever niet al te veel moeite doen voor een aankoop. Iedereen heeft het druk met werk, kinderen, sport en een sociaal leven, dus de aankoop moet snel en makkelijk kunnen plaatsvinden op het tijdstip dat het de klant uitkomt. 

Maar ook hier wil hij niet te veel gedoe met randvoorwaarden. Moet hij op jouw website eerst dertig keer klikken en twintig velden invullen, bestaat de kans dat hij halverwege afhaakt. Het is aan jou als webshopeigenaar om de klant hierin tegemoet te komen.

Heb je een fysieke winkel of zelfstandig kleinbedrijf? Dan is het wellicht een idee om jouw producten ook bij de mensen thuis te laten bezorgen. Het bezorgen is dan uiteraard kosteloos, maar dat bedrag kun je doorberekenen in de kostprijs. Je kunt ook ervoor kiezen de openingstijden te verruimen, al ben je hiervoor vaak wel afhankelijk van het beleid van de gemeente.

4. Promotie → Communicatie

Promotie slaat grotendeels op de communicatie tussen een bedrijf en de klant met als doel: het stimuleren van de verkoop. Het promoten van een nieuw product kan op verschillende manieren: door offline en online te adverteren in de media bijvoorbeeld, maar ook door actief te zijn op beurzen en netwerkbijeenkomsten en het versturen van nieuwsbrieven.

Verder kun je gebruikmaken van public relations en persoonlijke verkoop. Vergeet ook niet de digitale variant voor de zoekmachineoptimalisatie (SEO) en reclame in zoekmachines en op websites.

Essentieel is de slag die je moet maken van promotie naar communicatie. Promotie is in feite een eenzijdige manier van communiceren. Jij vertelt de klant via advertenties, free publicity en andere communicatiekanalen dat je een mooi product aanbiedt. Maar de klant is kritischer en mondiger geworden en wil meepraten. Interactie wordt daardoor steeds belangrijker.

Klanten willen duidelijkheid over de dienstverlening en (digitale) mogelijkheden om vragen te stellen, suggesties te doen en klachten in te dienen. Maak zelf die vertaalslag door jouw website hierop in te richten en eventueel aan te passen.

(5. Personeel)

In bepaalde gevallen wordt personeel als vijfde P aan de marketingmix toegevoegd. Aangezien niet iedere startende ondernemer direct personeel in dienst zal nemen, ontbreekt dit onderdeel bij veel starters in het marketingplan.

We zullen dit punt hier toch even kort aanstippen voor degenen op wie dit vijfde punt wél van toepassing is. Medewerkers kunnen namelijk op termijn wel een grote rol gaan spelen in het succes van jouw onderneming.

Niet alleen omdat werknemers vaak als visitekaartje fungeren voor een bedrijf, maar ook omdat jouw toekomstige personeelsleden in de hoedanigheid van verkopers of servicemedewerkers een doorslaggevende factor zijn voor klanttevredenheid. En is een tevreden klant die met jouw product of dienst verder is geholpen niet waar het uiteindelijk allemaal om draait?

Lees ook

Bijgewerkt op: 15-06-2017

Wat vind je van dit artikel?

x1
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketingplan

Het schrijven van een goed marketingplan kan jouw bedrijf een vliegende start geven en werkt op termijn bovendien kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit door een extern marketingbureau laten doen, maar als je dit plan zelf schrijft, krijg je ook beter zicht op de marketingstrategie en (haalbaarheid van de) gestelde doelen uit het bedrijfsplan. Hieronder gaan we dieper in op het maken van een goed marketingplan en ontdek je wat hierbij komt kijken, zoals:

  1. Hoe maak je een goed marketingplan? Alles over de marketingmix 2.0
  2. Hoe zet je een product of dienst goed in de markt?

Tip! Het maken van een concurrentie- en/of klantenanalyse kan helpen om een nog beter beeld te krijgen van de markt.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de gratis Startversterker en ga sterker van start. 

Start sterker

  • Focus op je doel
  • Ontdek wie je nodig hebt om te groeien
  • Draai meer omzet met topklanten

Naar Startversterker

 

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.