Checklist: de marketingmix 2.0

Bijgewerkt op 08 juni 2023
6 min  leestijd
43.099
Auteur: Marieke Leijnen
Marketing 2.0 maken marketingplan

De marketingmix maakt deel uit van het marketingplan en wordt ook wel omschreven met 'de vier P's': Prijs, Product, Plaats en Promotie. Al wordt er tegenwoordig ook veel gesproken over de vier C's, aangezien het perspectief naar de klant (customer) verschoven is. In het huidige tijdperk kun je dus gerust spreken van de marketingmix 2.0.

Marketingmix 2.0

Je wilt jouw product of dienst goed in de markt zetten. Maak een marketingmix met slimme doelen en concrete acties. Je kunt nog zo'n duidelijke bedrijfsvisie hebben, alleen met een praktisch marketingplan voorkom je dat de klant naar de concurrent gaat.

  1. Product → Customer needs
  2. Prijs → Costs
  3. Plaats → Convenience
  4. Promotie → Communicatie

Ondernemingsplan voorbeeld nodig?

Ga direct aan de slag met een voorbeeld ondernemingsplan waar ook de marktingmix is opgenomen. Een goed voorbeeld doet volgen! Daarom vind je hier een leeg bedrijfsplan template en per branche een voorbeeld ter inspiratie.

1. Product → Customer needs

Dit is het product of de dienst die je gaat aanbieden. Het is van belang dat je hier goed over nadenkt, want je moet een toegevoegde waarde bieden. Niet noodzakelijkerwijs als niche, maar als oplossing voor bestaande problemen.

Voorbeeld Coca Cola

Er zijn legio voorbeelden van grote merken die de plank wel eens misslaan. Zo introduceerde Coca-Cola ooit New Coke als opvolger van het vertrouwde drankje. Zij pasten in feite het 'oude denken' in de praktijk toe.

De marketingafdeling had een – dachten ze – briljante ingeving voor iets nieuws. Ze vroegen zich alleen niet af of de klant hier wel behoefte aan had. Het bleek een enorme flop en de introductie werd al snel weer teruggedraaid.

Doelgroep

Een succesvolle ondernemer moet zich voldoende kunnen verplaatsen in zijn potentiële klanten of opdrachtgevers. Je moet weten wat de behoefte van de doelgroep is.

De klant heeft een probleem of behoefte en jij wilt dat gaan oplossen met jouw product (of dienst). Je creëert dus niet langer een behoefte met jouw product, maar vervult eerder de aanwezige behoefte van de klant.

2. Prijs → Costs

De prijsbepaling van een nieuw product is van groot belang en valt of staat vaak met het slagen van een onderneming. Zit je te hoog, dan verlies je klanten aan de concurrent. Ga je juist heel laag zitten, dan kan dit weer ten koste gaan van de winst.

Onderzoek jouw product of dienst

Onderzoek daarom goed de vraag naar jouw product of dienst en kijk wat de concurrentie doet. Verkoop je een exclusief product? Dan kun je best wat hoger gaan zitten in de prijs om wat ruimere marges te behalen.

De mindset van de klant is in de loop der jaren wel veranderd. Deze kijkt dankzij de opmars van webwinkels niet meer alleen naar de verkoopprijs. Consumenten letten ook op extra kosten of moeite die ze voor het product moeten doen.

Misschien erger jij je ook wel eens aan bijkomende kosten die sommige maatschappijen je voorschotelen als je een vliegticket probeert te boeken.

Dan kom je wellicht uit bij de concurrent die uiteindelijk net zo duur blijkt te zijn, maar tenminste duidelijk is over het eindbedrag.

Service

En moet een klant bijvoorbeeld voor het parkeren bij jouw winkel de hoofdprijs betalen, bestaat de kans dat hij kiest voor een concurrent die dezelfde prijs heeft, maar betere randvoorwaarden biedt.

Als je in de provincie Groningen een speciaalzaak in klokken hebt geopend, komen je klanten misschien wel uit heel Nederland naar jouw zaak toe.

Bied dan bijvoorbeeld als service aan om de reiskosten voor de klant te vergoeden – mits ze iets kopen uiteraard.

Cijfers en Trends Rabobank

Marktcijfers nodig?

Hoe staat jouw markt ervoor? Begin je marktonderzoek met alle kennis en cijfers die de Rabobank paraat heeft. 

Breng je markt in kaart

3. Plaats → Convenience

Met plaats wordt niet alleen de locatie bedoeld waar de klant het product verkrijgt, maar speelt ook het distributiekanaal een rol.

Indirecte distributie

De gangbare manier om producten aan te bieden was ooit via indirecte distributie. Dat wil zeggen dat er tussen de levering van fabrikant naar klant een aantal schakels bestaan, de zogenoemde tussenhandelaren.

De ouderwetse manier is: producent → groothandel → detailhandel → consument. Nu de webshops rechtstreeks leveren aan de webshopklant wordt duidelijk dat de tussenhandel steeds meer wordt uitgeschakeld.

De traditionele tussenportalen moeten dus nieuwe manieren verzinnen om aan de behoefte van de afnemende partij te voldoen.

Gemak

De consument gaat tegenwoordig vaak uit van convenience, oftewel: gemak. De gemiddelde moderne klant wil liever niet al te veel moeite doen voor een aankoop.

Iedereen heeft het druk met werk, kinderen, sport en een sociaal leven, dus de aankoop moet snel en makkelijk kunnen plaatsvinden op het tijdstip dat het de klant uitkomt. 

Maar ook hier wil hij niet te veel gedoe met randvoorwaarden. Moet hij op jouw website eerst dertig keer klikken en twintig velden invullen, bestaat de kans dat hij halverwege afhaakt. Het is aan jou als webshopeigenaar om de klant hierin tegemoet te komen.

Heb je een fysieke winkel of zelfstandig kleinbedrijf?

Dan is het wellicht een idee om jouw producten ook bij de mensen thuis te laten bezorgen. Het bezorgen is dan uiteraard kosteloos, maar dat bedrag bereken je door in de kostprijs

Je kunt ook ervoor kiezen de openingstijden te verruimen, al ben je hiervoor vaak wel afhankelijk van het beleid van de gemeente.

4. Promotie → Communicatie

Promotie slaat grotendeels op de communicatie tussen een bedrijf en de klant met als doel: het stimuleren van de verkoop.

Het promoten van een nieuw product kan op verschillende manieren: door offline en online te adverteren in de media bijvoorbeeld, maar ook door actief te zijn op beurzen en netwerkbijeenkomsten en het versturen van nieuwsbrieven.

Interactie

Essentieel is de slag die je moet maken van promotie naar communicatie. Promotie is in feite een eenzijdige manier van communiceren.

Jij vertelt de klant via advertenties, free publicity en andere communicatiekanalen dat je een mooi product aanbiedt.

Maar de klant is kritischer en mondiger geworden en wil meepraten. Interactie wordt daardoor steeds belangrijker.

Klanten willen duidelijkheid over de dienstverlening en (digitale) mogelijkheden om vragen te stellen, suggesties te doen en klachten in te dienen. Maak zelf die vertaalslag door jouw website hierop in te richten en eventueel aan te passen.

(5. Personeel)

In bepaalde gevallen wordt personeel als vijfde P aan de marketingmix toegevoegd. Aangezien niet iedere startende ondernemer direct personeel in dienst zal nemen, ontbreekt dit onderdeel bij veel starters in het marketingplan.

Tevreden klanten

Medewerkers kunnen op termijn wel een grote rol gaan spelen in het succes van jouw onderneming. 

Niet alleen omdat werknemers vaak als visitekaartje fungeren voor een bedrijf, maar ook omdat jouw toekomstige personeelsleden in de hoedanigheid van verkopers of servicemedewerkers een doorslaggevende factor zijn voor klanttevredenheid.

En een tevreden klant is uiteindelijk waar het allemaal om draait.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 6 voordelen

Meer over ondernemingsplan maken

Meer over ondernemingsplan maken
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten