6 manieren om je website SEO-proof te maken
Onmisbaar voor ieder bedrijf: de website. Maar daarmee ben je er nog niet. Een mooie website moet wel goed gevonden worden. Als je met je site te weinig bezoekers trekt schiet je er zakelijk gezien weinig mee op. Met deze 6 manieren zorg je dat jouw website SEO-proof wordt.
1. Betere webteksten
Er zijn genoeg specialisten op het gebied van zoekmachinemarketing die jouw website op het gebied van SEO (Search Engine Optimization) onder handen kunnen nemen, maar waarom zou je niet eerst zelf naar de webteksten kijken?
Google baseert de eigen 'hitlijst' voor een groot deel op basis van woorden en zinnen. Het is dus niet de bedoeling dat je elke pagina vult met dezelfde tekst. Zorg voor variatie.
Wie weinig inspiratie heeft om voor ieder onderdeel een andere pakkende webtekst te schrijven, kan hiervoor gespecialiseerde (freelance) tekstschrijvers inhuren. Denk er in dat geval aan dat je de tekst kort en bondig houdt en laat ook overbodige reclamepraatjes en verkoopteksten achterwege. Daar heeft een potentiële klant of opdrachtgever namelijk geen boodschap aan.
Lees meer: mobile first
Een goed werkende site werkt ook -en vooral- op mobiele apparaten. Zorg dus dat jouw website een goed werkende mobiele versie heeft. Omdat steeds meer mensen hun tablet of smartphone gebruiken om online te zoeken heeft Google de ranking van mobiele sites leidend gemaakt. Is jouw site nog niet mobile responsive, zorg er dan voor dat je dit snel doet.
2. Het belang van titels en tussenkoppen
Valt het je ook op dat webteksten die hoog in Google staan altijd duidelijke titels en concrete tussenkoppen hebben? Dat kan kloppen, want dit zijn voor de zoekmachine juist twee van de belangrijkste ankerpunten bij het vinden van relevante content. Een webtekst is simpelweg niet compleet zonder een duidelijke kop en tussenkoppen. Laat een originele en grappig bedoelde titel die de lading van het artikel niet goed dekt dus achterwege als je hoger wilt scoren in Google.
Gebruik tussenkoppen
Bedenk liever een passende titel die overeenkomt met de inhoud van de hele tekst, bij voorkeur met één of twee woorden waarop gebruikers veel zoeken, de keywords. De tussenkopjes zijn eveneens van groot belang. Niet alleen omdat jouw tekst zo leesbaarder wordt, Google beschouwt de tekst tussen de h2- en h3-codes in het cms als belangrijke passages en laat ze bij de ranking dus zwaarder meewegen.
3. Kijk uit met PDF-bestanden
Als jij de belangrijkste zaken van tevoren regelt, maak je een goed voorbereide start en vergroot je jouw kansen op succes.
Nóg sterker van start
Het kan visueel nog zo mooi zijn, voor Google is een tekst op een webpagina een stuk makkelijker te indexeren (en daardoor interessanter) dan een geüpload PDF-bestand. Dit komt omdat bij deze bestanden een interne linkstructuur ontbreekt.
Het is gebruiksvriendelijk en kan uiteraard geen kwaad om een downloadbaar PDF-bestand als ondersteunend document toe te voegen aan bepaalde content op de site. Maar wat SEO betreft heb je er meer aan om de tekst uit het PDF-bestand over te typen en als platte tekst online te zetten.
4. Maak gebruik van social media
Publiciteit op de bekende social media-platforms heeft meerdere voordelen: het vergroot je de naamsbekendheid in je netwerk, het vergroot de kans op het vinden van nieuwe klanten of opdrachtgevers en zorgt voor een betere SEO-score.
Zo krijgen bedrijfsnamen die vaak worden genoemd op Twitter van Google een hogere waardering. Datzelfde geldt voor het aanmaken (en vervolgens actief onderhouden) van een Facebook-pagina en het initiëren van discussies op LinkedIn.
5. De kracht van linkbuilding
Jouw bedrijf is zo sterk als de zwakste schakel in je netwerk. Deze regel is ook online van toepassing. Linkbuilding, dat wil zeggen het genereren van inkomende links vanaf externe webpagina's naar jouw eigen website, speelt hierbij een essentiële rol.
Hoe meer linkjes naar jouw site verwijzen, des te hoger de ranking in Google en andere zoekmachines. Dit kun je onder andere bereiken door voormalige (tevreden) klanten en collega's te vragen op hun website naar jouw bedrijf te verwijzen.
Extra linkbuilding-tip: Plaats reacties op internetfora met een link naar jouw website.
6. Ontdek Google Mijn Bedrijf
De meeste ondernemingen opereren binnen een straal van circa vijftig kilometer. Hier vinden zij het gros van hun klanten. Met de komst van Google Mijn Bedrijf heeft de Gouden Gids er online een serieuze concurrent bij gekregen.
Vul bij Google Mijn Bedrijf je zakelijke gegevens zo volledig mogelijk in en gebruik bij de bedrijfsomschrijving zoveel mogelijk relevante zoekwoorden. Zo verschijnt bij een inwoner uit Joure die op zoek is naar een stukadoor bij hem in de buurt jouw bedrijf als een van de eerste hits op zijn computerscherm. Het gebruik is gratis; het enige dat je nodig hebt is een Google-account.
Zakelijke rekening nodig?
Open je rekening online of in de app al in 5 minuten