6 manieren om je website SEO-proof te maken

Bijgewerkt op 16 november 2021
8 min  leestijd
7.824
6 manieren website seo-proof

Onmisbaar voor ieder bedrijf: de website. Maar daarmee ben je er nog niet. Als je met je site te weinig bezoekers trekt, schiet je er zakelijk gezien weinig mee op. Met deze 6 manieren zorg je dat jouw website SEO-proof wordt.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Het is een verzamelnaam van verschillende technieken waarmee je jouw website optimaal inricht voor zoekmachines als Google.

Je website wordt vervolgens op een bepaalde plek in de resultaten van Google gezet: de Search Engine Result Page (SERP). Hoe beter je website, des te hoger het resultaat.

Let op: bovenaan de SERP staan soms betaalde zoekadvertenties. Inzetten hierop wordt Search Engine Advertising genoemd. Je betaalt hierbij een bedrag per klik.

SEO optimalisatie zelf doen

Vaak wordt bij de toepassing hiervan gebruik gemaakt van developers voor de technische kant en een SEO tekstschrijver voor goede teksten. Toch kun je met deze SEO tips ook zelf aan de slag met het optimaliseren van je website.

1. Gebruik zoekwoorden op je SEO website

Wanneer je aan de slag gaat met SEO optimalisatie, kun je eigenlijk niet om zoekwoorden heen. Dit zijn de woorden waar jouw potentiële bezoekers naar zoeken op zoekmachines als Google. Als je gaat bepalen welke zoekwoorden je wilt gebruiken, volg je deze stappen:

  1. Brainstorm: welke woorden denk je dat jouw potentiële bezoeker gebruikt?
  2. Gebruik een zoekwoordentool als Ubersuggest of SEMrush om te zien op welke zoekwoorden het meeste verkeer zit.
  3. Kies één tot maximaal drie zoekwoorden per pagina.
  4. Verdeel de zoekwoorden op een logische manier in de tekst. Zorg hierbij voor een zoekwoorddichtheid van ongeveer 1% tot 3%. Bij een tekst van 1000 woorden, komt het zoekwoord dus 10 tot 30 keer voor, verspreid over de tekst.
  5. Analyseer je bezoek, bijvoorbeeld in Google Analytics.
  6. Doe eventueel aanpassingen op basis van trial-and-error. Werkt iets na een paar maanden nog niet? Dan pas je de teksten weer aan.

Bij het kiezen van je zoekwoorden kun je gaan voor twee varianten:

  • Shorttail zoekwoorden
    Dit zijn korte, algemene varianten met veel verkeer. Bij deze zoekwoorden heb je ook veel concurrentie. Denk bijvoorbeeld aan 'auto's', 'zonvakantie' of 'pumps'.
  • Longtail zoekwoorden
    Je kunt ook kiezen voor specifiekere zoekwoorden, deze zijn over het algemeen langer. Je hebt hierbij minder zoekverkeer, maar ook minder concurrentie. Denk bijvoorbeeld aan 'rode avondjurk fluweel' of 'goedkoop timmerbedrijf Amsterdam'.

Zorg voor natuurlijke teksten

Probeer bij het schrijven van je teksten rekening te houden met wat de lezer graag wil lezen. Je schrijft uiteindelijk voor een persoon, niet voor Google.

Wie weinig inspiratie heeft om voor ieder onderdeel een andere pakkende webtekst te schrijven, kan hiervoor een gespecialiseerde (freelance) SEO tekstschrijver inhuren.

Laat overbodige reclamepraatjes en verkoopteksten achterwege. Daar heeft een potentiële klant of opdrachtgever namelijk geen boodschap aan. 

Ga voor unieke content! Google ziet direct wanneer je hele zinnen van andere websites plukt en geeft je daar 'strafpunten' voor. Probeer dus origineel te blijven, daar heeft je bezoeker het meest aan.

Belangrijk bij SEO: Mobile first

Een goed werkende site werkt ook - en vooral - op mobiele apparaten. Zorg dus dat jouw website een goed werkende mobiele versie heeft. Omdat steeds meer mensen hun tablet of smartphone gebruiken om online te zoeken heeft Google de vindbaarheid van mobiele sites leidend gemaakt. Is jouw site nog niet mobile responsive, zorg er dan voor dat je dit snel fixt.

Uurtarief: hoeveel vraag jij in 2025?

Er zit veel verschil in de uurtarieven van zzp'ers. Hoeveel vraag jij per uur in het komende jaar?

Choices

2. Het belang van SEO titels en tussenkoppen

Valt het je ook op dat webteksten die hoog in Google staan altijd duidelijke titels en concrete tussenkoppen hebben? Dat kan kloppen, want dit zijn voor de zoekmachine juist twee van de belangrijkste ankerpunten bij het vinden van relevante content.

Een webtekst is simpelweg niet compleet zonder een duidelijke kop en tussenkoppen. Laat een originele en grappig bedoelde titel die de lading van het artikel niet goed dekt dus achterwege als je hoger wilt scoren in Google.

Bedenk liever een passende titel die overeenkomt met de inhoud van de hele tekst, gebruik hierbij de zoekwoorden uit stap 1.

Gebruik tussenkoppen

De tussenkopjes zijn eveneens van groot belang. Niet alleen omdat jouw tekst zo leesbaarder wordt, maar ook voor de zoekmachine. Google beschouwt de tekst tussen de h2- en h3-codes op de pagina als belangrijke passages en laat ze bij het beoordelen van jouw website dus zwaarder meewegen.

3. Kijk uit met PDF-bestanden

Het kan visueel nog zo mooi zijn, voor Google is een tekst op een webpagina een stuk makkelijker te indexeren (en daardoor interessanter) dan een geüpload PDF-bestand. Dit komt omdat bij deze bestanden een interne linkstructuur ontbreekt.

Illustratie van papier met gloeilamp

Nóg sterker van start

Als jij de belangrijkste zaken van tevoren regelt, maak je een goed voorbereide start en vergroot je jouw kansen op succes.

Ik maak een goede start

Het is gebruiksvriendelijk en kan uiteraard geen kwaad om een downloadbaar PDF-bestand als ondersteunend document toe te voegen aan bepaalde content op de site. Maar wat SEO betreft heb je er meer aan om de tekst uit het PDF-bestand over te typen en als platte tekst online te zetten.

4. Maak gebruik van social media

Publiciteit op de bekende socialmedia-platforms heeft meerdere voordelen: het vergroot je de naamsbekendheid in je netwerk, het vergroot de kans op het vinden van nieuwe klanten of opdrachtgevers en helpt bij je SEO optimalisatie.

Google maakt niet helemaal bekend op welke manier activiteit op social media meegerekend wordt in de SEO-ranking.

5. De kracht van linkbuilding

Jouw bedrijf is zo sterk als de zwakste schakel in je netwerk. Deze regel is ook online van toepassing. Linkbuilding, het genereren van inkomende links vanaf externe webpagina's naar jouw eigen website, speelt hierbij een essentiële rol.

Hoe meer linkjes naar jouw site verwijzen, des te hoger de ranking in Google en andere zoekmachines. Dit kun je onder andere bereiken door voormalige (tevreden) klanten en collega's te vragen op hun website naar jouw bedrijf te verwijzen.

Extra linkbuilding-tip: Een link van een website met autoriteit heeft meer waarde dan een link van het libelle-forum.

6. Ontdek Google Mijn Bedrijf

De meeste ondernemingen opereren binnen een straal van circa vijftig kilometer. Hier vinden zij het gros van hun klanten. Met de komst van Google Mijn Bedrijf heeft de Gouden Gids er online een serieuze concurrent bij gekregen.

Vul bij Google Mijn Bedrijf je zakelijke gegevens zo volledig mogelijk in en gebruik bij de bedrijfsomschrijving zoveel mogelijk relevante zoekwoorden.

Zo verschijnt bij een inwoner uit jouw stad of dorp, die op zoek is naar een stukadoor bij hem in de buurt, jouw bedrijf als een van de eerste hits op zijn computerscherm. Het gebruik is gratis: het enige dat je nodig hebt, is een Google-account.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Meer over marketing en verkoop

Meer over marketing en verkoop
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten