SEO-proof

6 manieren om je website SEO-proof te maken

Onmisbaar voor ieder bedrijf: de website. Maar daarmee ben je er nog niet. Een mooie website moet wel goed gevonden worden. Als je met je site te weinig bezoekers trekt schiet je er zakelijk gezien weinig mee op.  Met deze 6 manieren zorg je dat jouw website SEO-proof wordt.

1. Betere webteksten

Er zijn genoeg specialisten op het gebied van zoekmachinemarketing die jouw website op het gebied van SEO (Search Engine Optimization) onder handen kunnen nemen, maar waarom zou je niet eerst zelf naar de webteksten kijken? Google baseert haar eigen 'hitlijst' voor een groot deel op basis van woorden en zinnen. Het is niet de bedoeling dat je elke pagina vult met dezelfde tekst. Zorg voor variatie en wees een beetje creatief.

Wie weinig inspiratie heeft om voor ieder onderdeel een andere pakkende webtekst te schrijven, kan hiervoor gespecialiseerde (freelance) tekstschrijvers inhuren. Denk er in dat geval aan dat je de tekst kort en bondig houdt en laat ook overbodige reclamepraatjes en verkoopteksten achterwege. Daar heeft een potentiële klant of opdrachtgever namelijk geen boodschap aan.

Mobile first

Een goed werkende site werkt ook -en vooral- op mobiele apparaten. Zorg dus dat jouw website een goed werkende mobiele versie heeft. Omdat steeds meer mensen hun tablet of smartphone gebruiken om online te zoeken heeft Google de ranking van mobiele sites leidend gemaakt. Is jouw site nog niet mobile responsive, zorg er dan voor dat je dit snel doet.

2. Het belang van titels en tussenkoppen

Valt het je ook op dat webteksten die hoog in Google staan altijd duidelijke titels en concrete tussenkoppen hebben? Dat kan kloppen, want dit zijn voor de zoekmachine juist twee van de belangrijkste ankerpunten bij het vinden van relevante content. Een webtekst is simpelweg niet compleet zonder een duidelijke kop en tussenkoppen. Laat een originele en grappig bedoelde titel die de lading van het artikel niet goed dekt dus achterwege als je hoger wilt scoren in Google.

Bedenk liever een passende titel die overeenkomt met de inhoud van de hele tekst, bij voorkeur met één of twee woorden waarop gebruikers veel zoeken, de keywords. De tussenkopjes zijn eveneens van groot belang. Niet alleen omdat jouw tekst zo leesbaarder wordt, Google beschouwt de tekst tussen de h2- en h3-codes in het cms als belangrijke passages en laat ze bij de ranking dus zwaarder meewegen.

3. Kijk uit met PDF-bestanden

Advertorial start met een voorsprong

Start met een voorsprong

Bij het starten van een bedrijf komt meer kijken dan je denkt. Als jij de belangrijkste zaken van tevoren regelt, maak je een goed voorbereide start en vergroot je jouw kansen op succes.

Ik maak een goede start

Het kan visueel nog zo mooi zijn, voor Google is een tekst op een webpagina een stuk makkelijker te indexeren (en daardoor interessanter) dan een geüpload PDF-bestand. Dit komt omdat bij deze bestanden een interne linkstructuur ontbreekt. Het is gebruiksvriendelijk en kan uiteraard geen kwaad om een downloadbaar PDF-bestand als ondersteunend document toe te voegen aan bepaalde content op de site, maar wat SEO betreft heb je er meer aan om de tekst uit het PDF-bestand over te typen en als platte tekst online te zetten.

4. Maak gebruik van social media

Publiciteit op de bekende social media-platforms heeft meerdere voordelen: het vergroot je de naamsbekendheid in je netwerk, het vergroot de kans op het vinden van nieuwe klanten of opdrachtgevers en zorgt voor een betere SEO-score. Zo krijgen bedrijfsnamen die vaak worden genoemd op Twitter van Google een hogere waardering. Datzelfde geldt voor het aanmaken (en vervolgens actief onderhouden) van een Facebook-pagina en het initiëren van discussies op LinkedIn.

5. De kracht van linkbuilding

Jouw bedrijf is zo sterk als de zwakste schakel in je netwerk. Deze regel is ook online van toepassing. Linkbuilding, dat wil zeggen het genereren van inkomende links vanaf externe webpagina's naar jouw eigen website, speelt hierbij een essentiële rol. Hoe meer linkjes naar jouw site verwijzen, des te hoger de ranking in Google en andere zoekmachines. Dit kun je onder andere bereiken door voormalige (tevreden) klanten en collega's te vragen op hun website naar jouw bedrijf te verwijzen of door op internetfora een reactie te plaatsen met een link naar jouw website.

6. Ontdek Google Mijn Bedrijf

De meeste ondernemingen opereren binnen een straal van circa vijftig kilometer. Hier vinden zij het gros van hun klanten. Met de komst van Google Mijn Bedrijf heeft de Gouden Gids er online een serieuze concurrent bij gekregen.

Vul bij Google Mijn Bedrijf je zakelijke gegevens zo volledig mogelijk in en gebruik bij de bedrijfsomschrijving zoveel mogelijk relevante zoekwoorden. Zo verschijnt bij een inwoner uit Joure die op zoek is naar een stukadoor bij hem in de buurt jouw bedrijf als een van de eerste hits op zijn computerscherm. Het gebruik is gratis; het enige dat je nodig hebt, is een Google-account.

 

Bijgewerkt op: 14-08-2018

Wat vind je van dit artikel?

x1
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketing en verkoop

Je kunt nog zo'n mooi product (of goede dienst) leveren, maar zonder naamsbekendheid en genoeg klanten of opdrachtgevers zul je niet ver komen. Marketing en sales zijn dan ook een cruciaal aspect van het ondernemerschap. In deze categorie gaan we dieper in op het opstellen van een goede marketingstrategie. Hierbij komen onder andere de volgende zaken aan bod:

  1. Hoe zet ik een product of dienst in de markt?
  2. Moet ik een marketingplan schrijven? (en hoe pak ik dat aan?)
  3. Hoe bereik ik de juiste doelgroep?

Lees hier meer tips over starten met marketing en verkoop.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de gratis Startversterker en ga sterker van start. 

Start sterker

  • Focus op je doel
  • Ontdek wie je nodig hebt om te groeien
  • Draai meer omzet met topklanten

Naar Startversterker

 

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.