6 manieren om klanten te vinden

Bijgewerkt op 15 oktober 2019
4 min  leestijd
9290
Image
Netwerktest: hoe sterk sta je

Maak een vliegende start met meer (en betere!) klanten en/of opdrachtgevers. Gebruik deze 6 tips om je netwerk te vergroten zonder te veel tijd te verliezen.

1. Persona en klantgesprek: doelgroep met een gezicht

Natuurlijk heb je in je marketingplan je doelgroep benoemd en geanalyseerd. Heb je ook een persona uitgewerkt? Dit is een fictieve doelgroeper, ofwel verzonnen klant die jij bedenkt en beschrijft.

  • Wat doet hij of zij in het dagelijks leven?
  • Wat zijn de hobbies, favoriete merken, lievelingsprogramma's en -muziek? 

Maak het visueel met toepasselijke stockfoto's, logo's en illustraties. Zo krijg je echt beeld bij wie je wilt bereiken.

Customer journey

Je komt dan ook veel sneller op kansen en uitdagingen tijdens de customer journey, ofwel de weg die iemand aflegt die jouw bedrijf ontdekt, langs eventuele twijfel, interesse, aankoop en aftersales.

Tip! Upgrade je doelgroep: mik jij wel hoog genoeg?

Gebruik ook individuele, kwalitatieve gesprekken om te ontdekken wat jouw potentiele klanten drijft. Zo ontdek je bijvoorbeeld ook beter wat iemand (nu nog) belet om voor je product te betalen en hoe je hem of haar over de streep kan krijgen.

2. Netwerk (juist ook lekker in je comfort zone) 

Bij elke sales- of acquisitietraining leer je dat je zoveel mogelijk moet netwerken. Ga naar netwerkbijeenkomsten of evenementen in je branche. Dat klopt natuurlijk, maar als startende ondernemer kan dit veel tijd en energie kosten.

Werk je nog keihard aan de realisatie van je bedrijf?

Misschien moet je ook nog die eerste facturen versturen of die offerte maken voor die grote klant. Kies dan voor laagdrempelige, gemakkelijke netwerkactiviteiten. 

Plan er wel elke week een paar in. Richt bijvoorbeeld je socials goed in en post regelmatig updates,  bijvoorbeeld met deze brainstorm: Social media: 30 ideeën in 30 minuten.

Natuurlijk is het goed om die kleine, gemakkelijke activiteiten af te wisselen met ondernemersevents en netwerkbijeenkomsten. 

3. Verover Google met je website

Je kunt zelf al veel doen om je bedrijf goed vindbaar te maken in Google. Maak je zelf een site in bijvoorbeeld Wordpress of SquareSpace? Dan is qua techniek alles al zo ingericht dat Google je site goed kan vinden en indexeren.

Hoe zoeken je klanten online?

Jij zorgt vervolgens voor het gebruik van de beste zoektermen. Analyseer hoe je klanten zoeken. Stap 1: ze googlen vast op je vakgebied of product + de plaatsnaam.

Zorg dus dat die in de omschrijving van je site zitten en terugkomen in bijvoorbeeld belangrijke koppen. Dit geldt ook voor andere belangrijke zoektermen. 

Image
Cijfers en Trends Rabobank

Marktcijfers nodig?

Per branche hebben wij de laatste cijfers en trends voor je verzameld. Ideaal voor het opstellen van jouw marktonderzoek of jaarplan!
 
Bekijk cijfers & trends

4. Haal alles uit LinkedIn

Een andere manier om online gevonden te worden, is door je LinkedIn profiel helemaal volledig te maken. Meld je aan voor relevante LinkedIn-groepen en lever een bijdrage aan eventuele discussies.

Voeg video, documenten en andere voorbeelden toe aan je ervaring, zodat het een portfolio is van je werk. Vraag actief om recommendations (aanbevelingen). 

5. Acquisitie-actielijst: 5 minuten tot 2 uur

Zeker als je geen salestijger bent, is het fijn om een lijst bij te houden met acties die je tussendoor kunt doen. Er zijn bijvoorbeeld veel mensen, bureaus en marktplaatsen die de schakel tussen jou en een nieuwe klant kunnen zijn.

Zo zijn er sites zoals Inhuurkaart, waar je precies ziet hoe en waar overheidsinstellingen hun inhuur doen. Een acquisitie-actie is dan al: je inschrijven, bellen of scrollen door de opdrachten.

Of iets tijdrovender: plan een feedbacklunch in met iemand waarvan je weet dat hij of zij echt kritische vragen stelt. 

6. Koester je klanten 

Bij sales hoort ook: je bestaande klanten koesteren en altijd kansen blijven zien om de samenwerking te verstevigen en uitbouwen.

Als startende ondernemer heb je bijvoorbeeld vaak een launching customer. Dit is die ene klant die niet alleen een van je eerste afnemers is, maar ook een ijzersterke ambassadeur voor je merk. Hij of zij wl misschien ook kennis, ervaring en een groot netwerk met je  delen.

Test jezelf! Ben jij goed (genoeg) in netwerken? Doe de gratis netwerktest en krijg tips op maat. 

Image
zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Meer over zzp

Meer over zzp