marieke

6 manieren om klanten te vinden

Als pas gestarte ZZP'er staat u te popelen om met uw bedrijf aan de slag te gaan. Maar heeft u al voldoende klanten of opdrachtgevers verzameld om een vliegende start te kunnen maken? Hieronder vindt u een aantal tips voor het uitbreiden van uw netwerk. Acquisitie voor ZZP'ers: 6 manieren om klanten te vinden.

1. Weet wie uw doelgroep is

In welke sector bent u actief, waarin bent u gespecialiseerd en voor wie is het product of de dienst relevant? Het ligt misschien enorm voor de hand, maar u moet zich goed afvragen wie uw doelgroep is vóórdat u potentiële opdrachtgevers of klanten actief gaat benaderen. Een goede richtlijn is dat, wanneer de klant ernaar informeert, u in enkele zinnen uw business duidelijk kunt omschrijven. Als het goed is, heeft u dit echter al vastgelegd in het marketingplan.

2. Ga naar netwerkbijeenkomsten

Het is helemaal aan u om uw eenmanszaak onder de aandacht te brengen bij potentiële opdrachtgevers. Dit doet u online door actief te zijn op social media-sites als Twitter, Facebook en LinkedIn, maar ook offline netwerken speelt een belangrijke rol bij het werven van klanten. Ook een goed idee: schakel vrienden, familie en ex-collega's in om uw bedrijf te promoten.

Door het bijwonen van netwerkbijeenkomsten in uw regio, zorgt u ervoor dat mensen u en uw bedrijf beter leren kennen. Het kost tijd, maar het bouwen aan een goed netwerk is uiteindelijk de beste manier om klanten te vinden. Eng? De Kamer van Koophandel organiseert regelmatig bijeenkomsten waarin starters meer te weten kunnen komen over het belang van netwerken. 

3. Verover Google met uw website

Bedrijven zoeken steeds vaker op internet naar geschikte opdrachtnemers. Het is dus zaak om u online goed te presenteren met een professionele website. U ziet uw bedrijf natuurlijk graag meteen op pagina 1 van de zoekresultaten op Google verschijnen, maar dit kost de nodige tijd en energie. U kunt echter door het toepassen van Search Engine Optimzation (SEO) en het creëren van backlinks (u linkt extern naar relevante websites die op hun beurt een linkje naar uw site plaatsen) Google laten zien dat uw website bij dergelijke zoekopdrachten een meerwaarde heeft.

Schakel hiervoor desnoods een communicatiespecialist in of vraag de partij die de website voor u bouwt naar de mogelijkheden. Maakt u de website helemaal zelf? Lees meer over hoe Google te werk gaat en kijk hier voor enkele SEO-tips. Tip: met het plaatsen van korte testimonials van bestaande klanten op uw website zult u niet zozeer Google snel overtuigen, maar wel potentiële klanten die op zoek zijn naar een geschikte opdrachtnemer.

4. Maak een profiel aan op LinkedIn

Een andere manier om online gevonden te worden, is door een volledig profiel aan te maken op LinkedIn en uzelf te 'linken' aan andere professionals in uw branche. Meld u aan voor relevante LinkedIn-groepen en lever een bijdrage aan eventuele discussies. Beschrijf onder 'Experience' wanneer u wat heeft gedaan en voor wie.

Vraag de klant, indien u de opdracht naar tevredenheid heeft uitgevoerd, ook of hij of zij in het onderdeel een recommendation (aanbeveling) over u kan schrijven. Dat staat goed op uw profiel. Als onbekende opdrachtgevers zien dat voormalige klanten van gevestigde ondernemingen positieve ervaringen hebben met uw werkwijze, zullen zij eerder geneigd zijn contact met u te zoeken. Naast LinkedIn is ook Twitter een geschikt medium om online te netwerken.

5. Besteed een vast aantal uren aan acquisitie

Waarschijnlijk investeert u vooral in de beginperiode van uw bedrijf veel tijd aan acquisitie, maar zal uw actieve houding op dit gebied afnemen naarmate u meer opdrachtgevers hebt gevonden. Dit hoeft geen problemen op te leveren - mond-tot-mondreclame kan u ver brengen in uw bestaande werkkring - maar waak ervoor dat u niet in een golfbeweging terechtkomt waarin opdrachten en acquisitie elkaar afwisselen. In dat geval loopt u sneller risico om op bepaalde momenten zonder uitzicht op nieuwe klussen te zitten. Beter is om wekelijks een aantal uren te besteden aan acquisitie, ook als u net aan de slag bent gegaan voor een opdrachtgever. Een ZZP'er moet altijd vooruit kijken.

6. Verlies bestaande klanten niet uit het oog

Als u eenmaal een tijdje op weg bent en met meerdere opdrachtgevers samenwerkt, is het slim om het contact met bestaande opdrachtgevers goed te onderhouden. Acquisitie geldt namelijk niet alleen voor het werven van nieuwe klanten, maar juist ook voor het behouden van uw netwerk. Het gezegde 'uit het oog, uit het hart' is hierop zeker van toepassing. En dat is zonde!

Bedrijven waarvoor u al eerder een klus hebt uitgevoerd zijn op de hoogte van uw specialiteiten en talenten; was een opdrachtgever tevreden over uw werkzaamheden? Dan is de kans groot dat u in de toekomst door diezelfde klant nieuwe klussen aangeboden krijgt. Houd het contact warm door uw netwerk regelmatig van updates te voorzien waarin u aangeeft per wanneer u (weer) beschikbaar bent voor eventuele vervolgopdrachten.

Gepubliceerd op:
16-12-2011

Wat vind je van dit artikel?

x0
x5

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Ondernemen kun je leren, wordt wel eens gezegd. Hoewel ook hier oefening zeker kunst baart, helpt het wel als je over bepaalde karaktereigenschappen beschikt die het leven van een ondernemer makkelijker kunnen maken.

Zzp
Beschik jij over waardevolle ondernemerskwaliteiten?
Beschik jij over waardevolle ondernemerskwaliteiten?

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.