Netwerktest: hoe sterk sta je

6 manieren om klanten te vinden

Maak een vliegende start met meer (en betere!) klanten en/of opdrachtgevers. Gebruik deze 6 tips om je netwerk te vergroten zonder te veel tijd te verliezen.

1. Persona en klantgesprek: doelgroep met een gezicht

Natuurlijk heb je in je marketingplan je doelgroep benoemd en geanalyseerd. Heb je ook een persona uitgewerkt? Dit is een fictieve doelgroeper, ofwel verzonnen klant die jij bedenkt en beschrijft.

  • Wat doet hij of zij in het dagelijks leven?
  • Wat zijn de hobbies, favoriete merken, lievelingsprogramma's en -muziek? 

Maak het visueel met toepasselijke stockfoto's, logo's en illustraties. Zo krijg je echt beeld bij wie je wilt bereiken.

Customer journey

Je komt dan ook veel sneller op kansen en uitdagingen tijdens de customer journey, ofwel de weg die iemand aflegt die jouw bedrijf ontdekt, langs eventuele twijfel, interesse, aankoop en aftersales.

Tip!Upgrade je klanten: mik jij wel hoog genoeg? Ga aan de slag met de Startversterker.

Gebruik ook individuele, kwalitatieve gesprekken om te ontdekken wat jouw potentiele klanten drijft. Zo ontdek je bijvoorbeeld ook beter wat iemand (nu nog) belet om voor je product te betalen en hoe je hem of haar over de streep kan krijgen.

2. Netwerk (juist ook lekker in je comfort zone) 

Bij elke sales- of acquisitietraining leer je dat je zoveel mogelijk moet netwerken. Ga naar netwerkbijeenkomsten of evenementen in je branche. Dat klopt natuurlijk, maar als startende ondernemer kan dit veel tijd en energie kosten.

Werk je nog keihard aan de realisatie van je bedrijf?

Misschien moet je ook nog die eerste facturen versturen of die offerte maken voor die grote klant. Kies dan voor laagdrempelige, gemakkelijke netwerkactiviteiten. 

Plan er wel elke week een paar in. Richt bijvoorbeeld je socials goed in en post regelmatig updates,  bijvoorbeeld met deze brainstorm: Social media: 30 ideeën in 30 minuten.

Natuurlijk is het goed om die kleine, gemakkelijke activiteiten af te wisselen met ondernemersevents en netwerkbijeenkomsten. Kijk bijvoorbeeld eens  in onze ondernemersagenda

3. Verover Google met je website

Je kunt zelf al veel doen om je bedrijf goed vindbaar te maken in Google. Maak je zelf een site in bijvoorbeeld Wordpress of SquareSpace? Dan is qua techniek alles al zo ingericht dat Google je site goed kan vinden en indexeren.

Hoe zoeken je klanten online?

Jij zorgt vervolgens voor het gebruik van de beste zoektermen. Analyseer hoe je klanten zoeken. Stap 1: ze googlen vast op je vakgebied of product + de plaatsnaam.

Zorg dus dat die in de omschrijving van je site zitten en terugkomen in bijvoorbeeld belangrijke koppen. Dit geldt ook voor andere belangrijke zoektermen. 

4. Haal alles uit LinkedIn

Een andere manier om online gevonden te worden, is door je LinkedIn profiel helemaal volledig te maken. Meld je aan voor relevante LinkedIn-groepen en lever een bijdrage aan eventuele discussies.

Voeg video, documenten en andere voorbeelden toe aan je ervaring, zodat het een portfolio is van je werk. Vraag actief om recommendations (aanbevelingen). 

5. Acquisitie-actielijst: 5 minuten tot 2 uur

Zeker als je geen salestijger bent, is het fijn om een lijst bij te houden met acties die je tussendoor kunt doen. Er zijn bijvoorbeeld veel mensen, bureaus en marktplaatsen die de schakel tussen jou en een nieuwe klant kunnen zijn.

Zo zijn er sites zoals Inhuurkaart, waar je precies ziet hoe en waar overheidsinstellingen hun inhuur doen. Een acquisitie-actie is dan al: je inschrijven, bellen of scrollen door de opdrachten.

Of iets tijdrovender: plan een feedbacklunch in met iemand waarvan je weet dat hij of zij echt kritische vragen stelt. 

6. Koester je klanten 

Bij sales hoort ook: je bestaande klanten koesteren en altijd kansen blijven zien om de samenwerking te verstevigen en uitbouwen.

Als startende ondernemer heb je bijvoorbeeld vaak een launching customer. Dit is die ene klant die niet alleen een van je eerste afnemers is, maar ook een ijzersterke ambassadeur voor je merk. Hij of zij wl misschien ook kennis, ervaring en een groot netwerk met je  delen.

Test jezelf! Ben jij goed (genoeg) in netwerken? Doe de gratis netwerktest en krijg tips op maat. 

Bijgewerkt op: 15-10-2019

Wat vind je van dit artikel?

x5
x6

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start met jouw bedrijf te maken? Zonder klanten en opdrachtgevers kom je namelijk niet ver.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's lees je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.515 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.