5 x betere klanten

Dit artikel is onderdeel van de Startversterker: een gratis tool die je helpt bij een sterke start. Met tips, tests en checklists.

Naar de Startversterker

5 x beter: upgrade je doelgroep

Heb je je doelgroep in kaart? Mooi. Dat is een begin. Dan is het nu tijd om erachter te komen wie je nog meer allemaal kunt bereiken met jouw product of dienst. De Startversterker daagt je uit om hoger te mikken.

Zoek binnen je potentiele doelgroep altijd naar de meest interessante, trouwste, best betalende klanten. Probeer er daar meer van binnen te halen.

  1. Groter: zoek naar groeipotentie

    Wat je ook verkoopt, kijk naar klanten die je helpen om snel te groeien. Mik dus niet op zzp’ers, maar op het mkb. Benader geen losse winkel, maar benader een distributeur die al binnen is bij de grote ketens. Of stap zelf naar binnen bij die grote partijen. Kies voor bedrijven die budget hebben voor jouw product of dienst en waar zelfs nog rek in zit voor de toekomst.
  2. Beter: klop direct aan bij A-merken

    Michael Luesink van BOON lag met zijn hippe peulvruchten (denk je: ‘hippe peulvruchten’, hoe dan?? Lees zijn verhaal) binnen een jaar in de schappen van Albert Heijn. Schroom niet om direct naar de beste bedrijven te stappen. Ook als ze niet direct klant worden, kunnen ze je helpen om je product of dienst te verbeteren.
  3. Belangrijker: kies klanten met een groot bereik (influencers)

    Steek veel energie in klanten die binnen je doelgroep veel invloed hebben. Ook hierbij gaat de 80/20-regel vaak op. 20% van je klanten, leveren 80% van je omzet op. Zorg dat je dat soort klanten vindt, bijvoorbeeld door ze te benaderen om je product te testen of reviewen.
  4. Internationaler: ga de grens over

    Denk ook vast na over het buitenland. Welk land ga je nog meer veroveren? Hoe vind je daar topklanten? Een hele mooie manier om je doelgroep te upgraden, is door hem internationaler te maken.
  5. Serieuzer: kies klanten die serieus geld uitgeven

    Kijk in de markt wie geld zou besteden aan jouw product. Zoek naar bewijzen. Startupgoeroe Guillebeau, schrijver van de bestseller Start Nu, geeft een goed voorbeeld. In elk klantenonderzoek in de luchtvaartindustrie zul je lezen dat mensen meer beenruimte willen.

    Alleen: in de praktijk blijkt dat vrijwel niemand er extra voor wil betalen. Guillebeau adviseert dus: kijk niet naar wat mensen zeggen wat ze willen. Kijk naar wat ze dóen (kopen). Hebben ze budget voor wat je biedt? En blijven ze geld bij je uitgeven?

     

Benieuwd wat voor soort ondernemer jij bent? Doe de test!

Oefening: mik jij hoog genoeg?

Maak fans van je klanten

Heb je je doelgroep gevonden? Dan is het tijd om ze ambassadeur te maken van je merk. Je wilt uiteindelijk dat ze zo enthousiast worden over je merk, dat ze iedereen erover gaan vertellen. Dat is de beste reclame die je maar kunt wensen. Lees er hier alles over hoe je dit voor elkaar krijgt.

Bijgewerkt op: 31-07-2018

Startversterker

Topklanten

Meer Startversterker

Wat vind je van dit artikel?

x17
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Je hebt de stap genomen om te starten als zzp’er, maar wat komt hier allemaal bij kijken? Een spoedcursus zzp'er worden aan de hand van vijf basisvoorwaarden: van een ondernemingsplan tot het openen van een zakelijke rekening.

Starten als zzp'er
Starten als zzp'er

Bedrijf starten

Het starten van een eigen bedrijf is een leuk, maar ook intensief proces waarbij meer komt kijken dan je denkt. Wil je gaan beginnen in bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening, horeca, zorg of een andere sector? Dan vind je op IkGaStarten nuttige informatie en tips om goed van start te gaan. Enkele belangrijke stappen zijn:

  1. De laatste ontwikkelingen checken in jouw branche
  2. Het schrijven van een ondernemingsplan
    Probeer het Business Model Canvas
  3. De inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK)
  4. Uitzoeken wat voor ondernemer je bent voor de belasting​
  5. Goed je administratie regelen? Overweeg het openen van een zakelijke rekening

Lees alle stappen in het artikel: zo begin je een eigen zaak.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 1.600 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.