De start van Michael Luesink | BOON

Bijgewerkt op 07 januari 2020
8 min  leestijd
3.070
Auteur: Heleen Ronner
Michael Luesink van BOON

Michael Luesink wil met zijn bedrijf BOON de wereld aan de bonen krijgen, te beginnen met Nederland. Omdat het lekker en gezond is én als plantaardig alternatief voor de overmatige vleesconsumptie. Een ambitieuze missie, want de boon heeft vooralsnog een imagoprobleem. Van stoffig naar sexy en van kelderkast naar koelkast. “Proeven is geloven."

Naam: Michael Luesink
Bedrijf: BOON
Actief in: food
Gestart in: februari 2015
Website: Boonbonen.nl

Bij de eerste afspraak neemt Michael Luesink (29) verontschuldigend de telefoon op. Of het interview misschien uitgesteld kan worden, hij is druk met dozen inpakken. Een klant had last minute bonen bijbesteld en hij moest bijspringen in het magazijn. Het hoort bij de startup vibe, zegt de Brabantse ondernemer een dag later. Het is de charme van ondernemen, zo ondervond hij de afgelopen drie jaar.

Hij weet het nog goed, toen de eerste bonen waren geteeld en de zakken van duizend kilo werden afgeleverd. Bruine bonen, witte bonen, kikkererwten, tuinbonen, groene erwten. Al die bonen waren van hem. Het was geweldig, spannend, opwindend. Maar tegelijkertijd ook maar een klein onderdeel van het proces. En van het grote plan. Want BOON wil niet alleen bonen verkopen, BOON wil de wereld veranderen. 

Dat is nogal een ambitie, waar komt dit vandaan?
“Het idee voor BOON begon met mijn afstudeeropdracht voor de studie Food Innovation. Ik maakte een aantal reizen door Zuid-Amerika en Azië en zag in veel gerechten bonen en peulvruchten terug. In India maken ze bijvoorbeeld een dahl, in Zuid-Amerika gebruiken ze bonen in allerlei traditionele gerechten. In Nederland zijn we wel goed in telen, maar niet in het eten van bonen. Ik ben op zoek gegaan naar de oorzaak.”

En wat was je antwoord?
“Bonen hebben een imagoprobleem. De associatie is stoffig, ouderwets en saai. Er is ook weinig innovatie op het gebied van bonen, het wordt verkocht in potjes en blikjes. Het was vroeger voedsel van de armen, nu moeten we het juist omdraaien. Bonen kunnen een groot probleem oplossen, de overmatige vleesconsumptie.”

 

Image
BOON Burger met peulvruchten

“De vleesconsumptie heeft een enorme impact op het milieu en op de wereld. We moeten laten zien dat bonen heel gezond zijn en dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is. Er zijn veel initiatieven als insecten en kweekvlees, maar bonen zijn de meest logische optie. De mensen kennen het al, ze moeten het alleen wat vaker eten.”

Hoe overtuig je de vleeseter?
“Het gedrag van mensen veranderen is erg moeilijk. We geloven er dan ook niet in dat je mensen moet overtuigen geen vlees meer te eten. Maar we geloven juist wel dat we door innovaties en lekkere producten consumenten verleiden tot een gezond en duurzaam eetpatroon.”

Hoe heb je de start aangepakt?
“Ik heb een businessplan opgesteld en ben heel planmatig te werk gegaan. Juist omdat er zoveel bij komt kijken: het bedrijf inrichten, kwaliteitssystemen, productieprocessen, logistiek, financiering, marketingplan. Ik ben opgeleid als conceptontwikkelaar, maar dit gaat veel verder. Van teelt tot supply chain, tot warehouse en productie.”

Ik heb een businessplan gemaakt en ben planmatig te werk gegaan. Juist omdat er zoveel bij komt kijken: het bedrijf inrichten, kwaliteitssystemen, productieprocessen, logistiek, marketingplan..."

“Het is een continu leerproces. Niet alle disciplines beheers je gelijk als ondernemer. Ik heb mensen om me heen verzameld, sparringpartners gezocht voor adviezen. Ik stapte volledig uit mijn comfortzone, dan is het prettig als je kan sparren.”

En de financiën, hoe verkrijg je startkapitaal?

Checklist

Hoe start je een eigen bedrijf?

Je eigen bedrijf. Daar wil je natuurlijk een succes van maken. Je wil ervan kunnen leven, zelfs groeien en mensen aannemen. Waar begin je met het starten van een eigen bedrijf?

Sterk starten

We zijn gestart met een lening bij OL+ , ook hebben we een strategische investeerder met kennis en een netwerk binnengehaald. Verder hebben we een aantal subsidies verkregen van onder meer SIA, EZ & AgrifoodCapital. Tot slot heeft de Rabobank ons werkkapitaal verschaft om onder andere onze voorraden voor te financieren.

Dat is al een behoorlijk intensief ‘voortraject’. En dan moet je nog retailers vinden om je producten te verkopen.
“Om impact te creëren, moesten we bij de grote supermarkten verkrijgbaar zijn. In nog geen jaar hadden we de grootste retailer binnengehaald, Albert Heijn. Het is niet de makkelijkste route. Ik kan goed begrijpen dat ondernemers eerst in een kleiner kanaal beginnen.”

Hoe is het je gelukt?
“Gewoon contact zoeken en dan moet je een goede eerste indruk maken. Ze krijgen veel aanvragen, dus als je daar eenmaal bent, moet je een goed verhaal houden. Waarom jij voor de supermarkt een toegevoegde waarde bent. Het klinkt simpel, maar het is hartstikke spannend natuurlijk. Ik ben er trots op dat het is gelukt.”

Lag je wel eens wakker van de stress?
In het begin is alles spannend, zoals de eerste productie en levering naar de supermarkt. Maar ik heb nooit slapeloze nachten gehad. Nu is het bedrijf zo ingericht dat we weten welke stappen we moeten zetten. Nieuwe klanten kunnen meegaan in onze wekelijkse leveringen. Het blijft wel spannend om nieuwe klanten binnen te halen.”

Hoe kom je eigenlijk aan alle bonen?
“Ik geloof in korte ketens. Veel bonen komen uit Canada en Azië terwijl we in Nederland juist een goed klimaat hebben voor bonenteelt. We zijn gaan dan ook samenwerken met Nederlandse boeren om betere bonen te telen. We hebben onderzoek gedaan naar verschillende rassen.

Bonen zijn goed in wisselteelt. Als je landbouwgrond hebt, kun je niet het hele jaar door tarwe op dezelfde grond zetten, dan put je de bodem uit. Regelmatig bonen op je land zorgt voor een vruchtbare bodem.

Daarnaast kijkt een boer ook gewoon naar de centen. Wat levert het op per hectare. Tarwe en mais zijn grote gewassen, daar moet de boon mee concurreren, dus dan moet je laten zien dat je goede opbrengsten kan hebben. Met die calculaties kun je ze overtuigen.”

Dan moet je de bonen nog bij de mensen op het bord zien te krijgen
“We hebben de BOON-innovatietijdlijn ontwikkeld met een visie hoe de bonenmarkt moet evolueren. We hebben bedacht welke stappen de boon moet maken om vaker in de wekelijkse routine van consumenten te komen.

"De boon moest van de kelderkast naar de koelkast. Als 'ie daar ligt, belandt hij eerder op het bord."

Belangrijk inzicht daarin was dat de route van de bonen moet veranderen. Van kelderkast naar koelkast. Je verandert dus ook de route voor de consument. Die lopen vaak hetzelfde rondje in de supermarkt. Voor bonen kunnen ze nu koelvers gaan shoppen. Als je eenmaal met verse producten in de koelkast staat, beland je veel vaker op het bord.”

Hoe krijg je de boon sexy?
“Ik ging bij mensen thuis langs om te zien hoe ze bonen eten. Iedereen dook de kelderkast in. Sommigen moesten het stof van de potjes af halen. Dat willen we dus anders doen. We verkopen verse maaltijden; burrito- & chilischotels, bonenballen & -burgers en komen binnenkort met een nieuwe generatie snacks.

Met BOON hebben we een merk dat consumenten inspireert en verleidt om vaker bonen te eten. Belangrijk is om je product te testen in de markt. We staan dan ook vaak in supermarkten en op festivals om mensen kennis te laten maken met onze producten. Proeven is geloven.”

 

Image
Boon food concepts

Wat wil je met BOON bereiken?
“We zijn in Nederland begonnen, hebben hier impact gecreëerd met innovaties, maar we willen uiteindelijk de hele wereld laten zien dat plantaardig eten lekker kan zijn. We hebben BOON vanaf het begin zo ingericht dat we niet alleen de Nederlandse markt kunnen bedienen, maar dat we in een tweede fase ook naar andere landen kunnen. Ik verwacht dat we over een jaar BOON in andere landen introduceren. Het doel is naar Groot-Brittannië, Duitsland, Zweden en België te gaan.”

"De waarde 'zekerheid' zet je als ondernemer vaak aan de kant. Om te innoveren móet je nieuwe wegen bewandelen."

Had je dat bij de start durven dromen?
“Drie jaar geleden hoopte ik dat we hier ongeveer zouden zijn. Ik zag het destijds als een mooi avontuur om te kijken of ik mijn eigen product in de markt kon zetten. Als het niet zou lukken, zou het geen teleurstelling zijn, maar zou ik er veel van geleerd hebben. Leerzaam is het zeker! Wat dat betreft denk ik dat het goed is als iedereen een keer in zijn leven een bedrijf start.”

5 tips van Michael

  1. Stap uit je comfortzone, op alle terreinen. Ondernemers zetten vaak een belangrijke waarde aan de kant: zekerheid. Om te innoveren moet je nieuwe wegen bewandelen.

  2. Kom snel tot prototypes en vraag klanten feedback. Proeven is geloven. Je móet je product testen in de markt.
  3. Richt je bedrijf vanaf de start in op schaalbaarheid.
  4. Laat aan klanten zien waarom je een toegevoegde waarde bent.
  5. Verzamel sparringpartners om je heen.

Image
Michael Luesink van BOON

Meer weten over Michael? Volg hem en BOON:


 

Meer over bedrijfsplan

Meer over bedrijfsplan
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten