pauline

Dit artikel is onderdeel van de Startversterker: een gratis tool die je helpt bij een sterke start. Met tips, tests en checklists.

Naar de Startversterker

Maak fans van je klanten

Fans zijn altijd superenthousiast over het onderwerp van hun adoratie. Hoe fijn dus als jouw bedrijf straks fans en dus ambassadeurs heeft? Zo krijg je dat voor elkaar.

Je hebt geen klanten nodig, maar topklanten. Trouwe klanten die zo enthousiast zijn over je merk, dat ze andere mensen aansteken. Klanten waar je van kunt leren om je bedrijf te verbeteren.

20% van je klanten, 80% van je omzet

De 80/20-regel gaat ook op bij klanten. Een kleine groep zorgt voor de grootste omzet. En het mooie is: die groep kost je op termijn juist minder tijd en geld. Nieuwe klanten voor je winnen kost veel energie. Met deze drie gouden tips maak je van een goede klant een fan.

  1. Doe meer dan je klant verwacht

    Under promise, over deliver, dat is hét geheim voor een goede klantrelatie. Denk als een wedding planner. Die kijkt ook naar alle momenten van de dag als mini-events. Wat doe je bij binnenkomst? Hoe zorg je dat iedereen een aandenken heeft om de waanzinnige dag nooit te vergeten?

    Zie een klantervaring ook als een reeks momenten, met elke keer een kans voor jou om te verrassen. Een makelaar kan bij de sleuteloverdracht de koper een fles wijn geven. Leuk. Maar: geeft hij een cadeaubon voor een restaurant of winkel in de nieuwe buurt van de koper,  dan praat zijn klant daar zeker nog over na met vrienden en kennissen.

  2. Wees de betrokken expert

    Weet wie je klanten zijn en leer ze goed kennen. Welke vragen hebben ze? Waar wordt hij of zij blij van. Wat zijn onzekerheden rondom het product of de ervaring die je biedt? Hoe neem je die weg? Zorg dat je antwoorden en tips hebt waar je klanten écht iets aan hebben.

    Deel ze via social media, blogs of simpelweg op een FAQ-pagina. Laat zien dat je klanten niet wilt overtuigen, maar verder helpen. Denk aan een tuincentrum dat een plant afraadt, omdat die het in de tuin van de klant niet zou overleven.

     

  3. Ga voor loyaliteit

    Service is de belangrijkste factor die bijdraagt aan klanttevredenheid. Onderneem klantvriendelijk, zorg dat je goed bereikbaar bent, hanteer snelle levertijden en – heel belangrijk – los klachten goed op.

    Beloon vaste klanten met kortingen en spaaracties of af en toe een extra’tje. Denk aan een potje wax bij de kapper.

     

  4. Test en tweak samen

    Geef nooit zomaar dingen gratis weg, maar vraag daar iets voor terug: kennis of reviews.  Zo betrek je jouw topklanten ook echt bij de ontwikkeling van je bedrijf. Test nieuwe producten met hen en tweak ze op basis van hun feedback. Lees meer over testen en tweaken.

Oefening: hoe verras jij je klanten?

Denk als een wedding planner: op welke momenten in het klantcontact mis jij nu nog kansen om iets verrassends te doen? Wat ga je doen?

Bijgewerkt op: 10-04-2018

Startversterker

Topklanten

Meer Startversterker

Wat vind je van dit artikel?

x0
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Bedrijf starten

Het starten van een eigen bedrijf is een leuk, maar ook intensief proces waarbij meer komt kijken dan je denkt. Wil je gaan beginnen in bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening, horeca, zorg of een andere sector? Dan vind je op IkGaStarten nuttige informatie en tips om goed van start te gaan. Enkele belangrijke stappen zijn:

  1. De laatste ontwikkelingen checken in jouw branche
  2. Het schrijven van een ondernemingsplan
    Probeer het Business Model Canvas
  3. De inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK)
  4. Uitzoeken wat voor ondernemer je bent voor de belasting​
  5. Goed je administratie regelen? Overweeg het openen van een zakelijke rekening

Lees alle stappen in het artikel: zo begin je een eigen zaak.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.