Start als een startup (ook als je dat niet bent)
- Snel je idee ontwikkelen (doe)
- Snel met een prototype of eerste product testen bij de doelgroep (check)
- Snel je verlies nemen als het niet werkt (‘fail fast’)
- Snel de feedback van je klanten vertalen in verbeteringen (tweak)
- Terug naar 1 (repeat)
Hoe dynamisch start jij met ondernemen? Snel je product of dienst lanceren en blijven verbeteren is hot. Het werd populair in de techscene rond 2010, onder andere door de Lean Startup-methode van Eric Ries. Voor die tijd staken investeerders vaak miljoenen in startups die wel even een briljante app zouden ontwikkelen.
Uren en tonnen werden verbrand voor prachtig design en indrukwekkende technologie. Alleen: na de lancering volgde vaak een flop. De oplossing bleek: veel sneller testen of iets werkt. En: of het geld kan opleveren. In snelle, korte productieperiodes ('lean' of 'agile') kun je vervolgens het product tweaken (aanpassen en verbeteren) en er zo een blijvend succes van maken.
Doe, test en tweak: hoe werkt dat?
Zo'n flexibele, dynamische is niet alleen geschikt voor tech-startups. Ook als je een kaaswinkel, tekstbureau of rijschool start, is het belangrijk om steeds te toetsen of je op de goede weg zit.
Doorloop deze stappen om de juiste koers te bepalen en te voorkomen dat je vooral zelf heel enthousiast bent.
-
Ontwikkel je idee met anderen
Samenwerken is dé manier om snel je idee verder te ontwikkelen. Spar met anderen over wat je van plan bent en laat ze lastige vragen stellen. -
Krijg inzicht in je klanten
Irene Blanken is marketing research specialist bij de Rabobank en zij analyseert onder andere wat werkt bij startende ondernemers: “Het allerbelangrijkste bij de lancering van iets nieuws, is ophalen of er daadwerkelijk behoefte aan jouw idee is bij potentiele klanten. Vraag niet rechtstreeks of ze jouw product of idee interessant vinden, maar probeer te achterhalen of zij inderdaad tegen het probleem aanlopen waarvoor je product of propositie een oplossing moet zijn.” -
Ontwikkel en test snel
Maak een prototype
Nu kun je concreet worden. Wat zou goed werken bij je klant? Vervolgens werk je die plannen concreet uit, in techie-termen: een 'minimum viable product (MVP) of prototype.
Richt een A/B-test in
Het kan ook zijn dat je product er al is, maar dat je wilt testen welke marketingstrategie het beste zal werken. Richt dan een A/B-test in. Bijvoorbeeld een proefcampagne metGoogleAdwords, waarbij je twee typen advertenties toetst. Of je gebruikt een A/B-test op je site om twee verschillende homepages te testen. Ga vervolgens weer op zoek naar klantinzichten. Wat werkt? -
Tweak
Op basis van de test kun je nu je product verbeteren. Je begint dan eigenlijk weer bij stap 1.