Checklist - Klanten vinden - home

Checklist: klanten vinden

Het is de hamvraag voor iedere startende ondernemer: hoe kom ik aan klanten? Eén ding is zeker: zij zullen - zeker als je nog maar gestart bent met jouw bedrijf - vaak niet vanzelf naar jou toekomen, maar acquisitie plegen kan gelukkig op meerdere manieren. In deze checklist vind je een aantal manieren om op actieve wijze nieuwe klanten en opdrachtgevers te werven. 

1. Waar zitten je klanten?

Vraag jezelf, voordat je daadwerkelijk potentiële klanten of opdrachtgevers begint te benaderen, eerst af wat jouw voornaamste doelgroep is, in welke branche(s) jij (straks) werkzaam bent en voor welke bedrijven of personen jouw product of dienst interessant kan zijn. Als het goed is, heb je dit onderwerp eerder ook al kort aangestipt in je ondernemings- of marketingplan vastgelegd.

2. Waarom is netwerken belangrijk?

Om je nieuwe bedrijf onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten of opdrachtgevers, kun je diverse marketingtools inzetten. Zo zou je op de 'ouderwetse' toer kunnen gaan en advertenties of banners plaatsen op plekken waar jouw doelgroep zich met regelmaat begeeft.

Maar de belangrijkste marketingtool voor beginnende ondernemers is toch wel intensief netwerken. Dit kun je zowel online als offline doen.

Online kan dat bijvoorbeeld via platforms als LinkedIn of Twitter; offline via bijvoorbeeld de plaatselijk sport- of muziekvereniging, je familie en vriendenkring of op het schoolplein van je dochter. Hieronder vind je nog een paar netwerktips voor starters:

  • Netwerken is niet per definitie hetzelfde als verkopen. Je wilt in dit geval immers niet per se aan iemand een koelkast verkopen, maar je wilt juist het idee verkopen dat jij verstand hebt van koelapparaten en dat je de potentie hebt om een betrouwbare zakenrelatie te worden.
  • Wees zichtbaar. Dat bedoelen wij in dit geval letterlijk. Bied bijvoorbeeld aan op een bijeenkomst te praten over een onderwerp waarvan jij veel weet. Zo val je in één keer op bij een grote (en mogelijk relevante) groep mensen.
  • Luister meer, praat minder. Dan hoor je sneller aanknopingspunten voor een zakelijk aanbod. En stel vragen, bijvoorbeeld over de problemen waar de prospect wellicht tegenaan loopt. Misschien heb jij hiervoor wel dé oplossing.
  • Zie netwerken niet als een doorsnee vrijmiddagborrel. Houd liever het hoofd erbij en onthoud dat je hier met iemand in gesprek bent om zakelijk een goede indruk achter te laten.
  • Houd contact, ook via social media. Daarmee maak je van een vluchtige ontmoeting een langer durende relatie.
  • Wees gewoon jezelf. Doe jezelf dus liever niet groter en imposanter voor dan je bent. Je valt snel genoeg door de mand wanneer je een verkeerd beeld schetst.
  • Zoek de klik. Zakendoen met mensen waarmee je een klik hebt, is stuken plezieriger dan een opdracht aannemen van iemand die je niet zo aardig vindt. Probeer tijdens een netwerkmoment een gezamenlijke interesse te zoeken en een sympathieke indruk achter te laten.

andres

Succesvolle administratie

Je zakelijke én privé-administratie op orde houden? Een zakelijke rekening is voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

Meer weten

3. Hoe overtuig ik een potentiële klant?

Wanneer je eenmaal contact hebt gelegd met een potentiële klant (ook wel prospect genaamd), is de volgende stap om hem ervan te overtuigen dat hij voor jouw bedrijf moet kiezen. Je kunt jouw kansen onder meer vergroten jouw product of dienst op een professionele en wervende manier te presenteren. Zorg dat het voor een potentiële klant of opdrachtgever duidelijk is wat jij hem te bieden hebt en wat voor hem de meerwaarde is.

Tip! Gratis PDF: bereken je uurtarief
Welke kosten reken jij straks voor de gewerkte uren? Het is verstandig om hier voor de start van je onderneming al over na te denken. Wil jij weten hoe jij tot een goed bedrag komt en wanneer hét moment daar is om jouw tarief te verhogen? Download deze gratis whitepaper en je ontvangt onze tips direct in je mailbox.

4. Wat kan ik met referenties?

Als het om presentatie gaat, kan jouw zakelijke website tegenwoordig van doorslaggevende betekenis zijn.  Natuurlijk kunnen nette visitekaartjes en een mooie huisstijl ook helpen om professioneel over te komen, maar het is vooral de online wereld waar potentiële klanten zich oriënteren op een nieuw product of kijken wat voor vlees ze in de kuip hebben.

Vermeld daarom als het kan ook altijd referenties (testimonials) op jouw website; dat geeft een prospect vertrouwen. Een referentie kan aan uw potentiële klanten vertellen wat jij zoal doet en kunt en wat jouw sterke punten zijn. Vraag bestaande klanten altijd eerst wel even of je hen als referentie mag opgeven.

5. Hoe belangrijk is mijn huidige netwerk?

Heel belangrijk. Koester bestaande contacten in je professionele netwerk dan ook en laat waardevolle connecties niet te veel verwateren. Dat betekent dat je in het begin misschien minder tijd overhoudt om je volledig te focusen op het binnenhalen van die ene nieuwe opdracht.

Probeer netwerken an sich echter wat breder te zien en investeer in het opbouwen van een goede verstandhouding met zowel potentiële als huidige klanten of opdrachtgevers.

Bestaande klanten kunnen namelijk voor een mooi basisinkomen zorgen door nieuwe klussen aan te bieden én kunnen jou met nieuwe relevante contacten in contact brengen. Het kan jou daarnaast qua acquisitie een hoop tijd schelen.

Goed om te weten: uit wetenschappelijk onderzoek blijkt bovendien dat het werven van klanten zeven keer zo veel (tijd en geld) kost als als het onderhouden van je bestaande professionele netwerk.

Ook interessant voor jou

Klanten vinden als ZZP'er: zo doe je dat
Zo maak je een goede eerste indruk
5 acquisitievalkuilen die je wilt vermijden
Het geheim van een goede klantenanalyse
Zo maak je van een cold call een lead

Bijgewerkt op: 14-11-2016

Wat vind je van dit artikel?

x1
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of ZZP'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen. Maar een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.