Een business model canvas maken doe je zo

De 9 bouwstenen van het Business Model Canvas

Hoe staat jouw startup ervoor? Met het Business Model Canvas breng je jouw bedrijfsaspecten op een overzichtelijke en visuele manier in kaart. Aan de hand van 9 bouwstenen beschrijf je de organisatie, het verdienmodel, klanten, relaties en leveranciers. Zo krijg je zicht op bedrijfsonderdelen die van groot belang zijn en waar eventuele bijsturing nodig is.

Een ondernemingsplan schrijven wordt door sommige startende ondernemers ervaren als een lastige opgave. Er zijn echter diverse methoden beschikbaar die jou hiermee op weg kunnen helpen.

Het beroemde Business Model Canvas is een goed hulpmiddel bij het schrijven van je ondernemingsplan.

Heb je naar aanleiding van dit artikel behoefte aan een concreet voorbeeld van een goed ondernemersplan? Kijk dan ook eens naar deze voorbeeldplannen voor ZZP'ers, horecaondernemers, winkeliers of dienstverleners. Deze voorbeelden kun je gratis downloaden als PDF-bestand.

Hoe is het Business Model Canvas opgesteld?

Terug naar het Business Model Canvas. Deze methode is ooit ontworpen door Alex Osterwalder, die er samen met Yves Pigneur een boek over schreef. Het model werkt zeer overzichtelijk en bestaat uit negen bouwstenen.

De onderkant bestaat uit de kosten en opbrengsten. Centraal staat de waardepropositie, de onderscheidende waarde die je de klant biedt.

Links hiervan is ruimte gereserveerd voor hoe je deze waarde tot stand brengt: welke partners, welke (hulp)bronnen je gebruikt en welke activiteiten je onderneemt. 

Aan de rechterkant staat aan wie je het product verkoopt, hoe de levering eruit ziet en het onderhouden van de relaties.

Business Model Canvas voorbeeld

Hieronder bespreken we de negen afzonderlijke bouwstenen. Klik op onderstaande afbeelding om het voorbeeld in het groot te bekijken (let op: link opent in PDF).

Business Model Canvas

1. Customer Segments

Het bepalen van de juiste doelgroep is essentieel. Breng in kaart welke specifieke klanten je wilt bedienen en onderzoek wat de behoefte is van deze doelgroep. Dit staat ook wel bekend als het segmenteren van de markt omdat je de doelgroep afbakent.

Ligt de focus op mannen of op vrouwen, op rijke pensionado's of op middenklassers, het hele land of een bepaalde provincie?

Denk verder aan opleiding, woonplaats, geloof en sociaal-economische achtergrond. Specificeer de wensen van de doelgroep.

Als er geen vraag naar jouw producten is, verkoop je niets. Zodra je weet waar de potentiële klanten behoefte aan hebben kun je hier jouw product of diensten op aanpassen.

2. Value Proposition

De waardepropositie, oftewel wat is de onderscheidende of toegevoegde waarde die jij biedt aan de klant? Definieer waarin je daadwerkelijk verschilt van de concurrentie. Bepaal dus in welke markt jouw onderneming zich begeeft en specificeer daarin weer wat je aanbiedt.

De producten of diensten moeten ten eerste functioneel zijn, maar tegelijkertijd beter of uitgebreider dan de diensten of producten van de concurrentie.

Het product moet aantrekkelijk zijn in gebruik, financieel voordeel bieden en de klant dient er waarde aan te hechten, zodat het nogmaals wordt besteld. Een belangrijk onderdeel hierbij is de service die je biedt, het is een cruciale factor die bijdraagt aan klanttevredenheid.

3. Customer Relationships

Bekijk op welke manier je in contact staat met klanten. Als je een brede klantenkring hebt, maak dan een onderscheid tussen de wensen van deze klanten (afnemers die groot inkopen of een particulier die één product bestelt) en kijk naar het rendement dat je kunt behalen op elk van deze klantengroepen. Investeer in de relatie met deze klanten.

Een stapje extra zetten levert een goede en stabiele klantrelatie op, waardoor de klant hopelijk vaker terugkomt.

Als je een klant wilt weghalen bij de concurrentie (en dat wil je), dient jouw product niet alleen net zo goed of beter te zijn, maar is het ook belangrijk om te investeren in deze relatie.

4. Channels

Dit zijn de (verkoop)kanalen waarmee je in contact komt met klanten. In dit vak in het model beschrijf je onder meer de marketing- en distributiestrategie. Hoe houd je de doelgroep op de hoogte van het aanbod? Op welke manier kunnen zij jouw aanbod verkrijgen, in een winkel of online?

Combineer de offline en online kanalen om zoveel mogelijk klanten te bereiken. Een manier om de klanten te bereiken is content marketing, een waardevolle techniek voor het creëren en verspreiden van relevante en waardevolle content om jouw doelgroep aan te spreken.

5. Revenue Streams

Met het verdienmodel maak je duidelijk waar jouw inkomsten vandaan komen. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst.

Het is een van de valkuilen van startende ondernemers. Het gaat erom dat je meerwaarde creëert, meestal geld, maar dit kan ook plezier of voldoening zijn.

In een verdienmodel schrijf je op hoe je dat gaat bereiken.

Hoeveel klanten je nodig hebt, hoeveel omzet je nodig hebt om winst te maken, hoe je verdient aan de klanten en of je bijvoorbeeld de prijzen goed hebt bepaald.

6. Key Resources

Onder hulpbronnen worden de belangrijkste bedrijfsmiddelen verstaan, die nodig zijn om de waardepropositie te bewerkstelligen. Hierbij kun je denken aan fysieke middelen (bedrijfsapparatuur zoals een computer of een camera), intellectuele middelen (een patent of een merk) en menselijke middelen (personeel). Het vereist een investering, waarbij er op verschillende manieren gefinancierd kan worden.

7. Key Activities

Wat zijn de belangrijkste kernactiviteiten van jouw bedrijf om de waardepropositie te creëren? Maak duidelijk hoe je waarde toevoegt aan de kwaliteit van je product, aan het onderhouden van klantrelaties en aan het werven van nieuwe klanten.

Op productgebied draait dit om het ontwikkelen van een kwalitatief sterk product dat beter is dan dat van de concurrenten. Wees servicegericht en investeer daarmee in de klantrelatie.

Niet alleen het werven van nieuwe klanten, acquisitie, is belangrijk voor startende ondernemers, maar het behouden van klanten is, zeker in tijden van recessie, minstens zo belangrijk.

8. Partners

Het geheel is meer dan de som der delen, luidt een oude wijsheid. Als startende ondernemer kan het soms van belang zijn om met partners samen te werken om de concurrentie met anderen aan te gaan.

Beschrijf in dit deel van het model, indien van toepassing, welke partnerships belangrijk zijn om succesvol te zijn en om te kunnen groeien en concurrerend te zijn.

Door te beschrijven welke strategische partners je kunt gebruiken, weet je precies welke kennis en expertise nodig is om je aan te vullen. Een tekstbureau en een videobureau kunnen bijvoorbeeld uitstekend samenwerken om interactieve websites te creëren.

9. Cost Structure

Onderzoek hoe de kostenstructuur in jouw bedrijf in elkaar zit. Nadat je de acht bovenstaande bouwstenen hebt beschreven, is het vrij eenvoudig om de belangrijkste kosten hiervan te bepalen.

Welke kosten zijn vast (bedrijfspand, machines) en welke zijn variabel (inkoop producten). Bekijk welke bedrijfsmiddelen kostbaar zijn en waar er nog (schaal)voordeel te behalen valt, of waar er besparingen mogelijk zijn.

Als je al een ondernemingsplan hebt geschreven, is dit Business Model Canvas een ideaal hulpmiddel om het businessplan nog eens na te lopen. Het biedt een snel overzicht of jouw strategie nog klopt. Nodig collega’s of vrienden uit en houd aan de hand van de bouwstenen een discussie.

Waar worden de kosten gemaakt, waar liggen de kansen, wie zijn je klanten, wat is jouw toegevoegde waarde en hoe kun je innoveren?

Pas het Sequoia-principe toe

Een alternatieve bekende manier om op een goede doch relatief snelle manier een plan te maken, is volgens het Sequoia-principe, waarbij je op effectieve wijze een stappenplan doorloopt. Lees er alles over in het artikel Een bedrijfsplan in 10 stappen.


Tip! Gratis PDF: ondernemingsplan in 10 stappen

In deze whitepaper (PDF) lees je hoe je in 10 stappen een bedrijfsplan maakt. Zo ga jij straks zeker goed voorbereid van start met je bedrijf. 

Download gratis PDF


Lees meer over Business Model Canvas

Blog Hubert Mooren: de waarde van het Business Model Canvas
De website Business Model Generation

Bijgewerkt op: 11-07-2017 Gepubliceerd op:
14-01-2014

Ondernemingsplan voorbeelden

Op IkGaStarten vind je natuurlijk de nodige tips en trucs om zelf een goed ondernemersplan te maken. Zo kom je met alle informatie op deze pagina vast een heel eind. Blijf je het echter lastig vinden om een overzichtelijk verhaal op papier te zetten? 

Rabo Startproof

Voorheen kon je met de Rabo Startproof-tool zelf een ondernemersplan maken. Deze module bestaat niet meer, maar je kunt wel gratis gebruikmaken van het ondernemingsplan template en de voorbeeldplannen die wij voor de populairste branches hebben opgesteld. Of doe je voordeel met de whitepaper 'Een ondernemingsplan in 10 stappen' die je hier gratis kunt downloaden.

Gratis voorbeelden

Ben jij op zoek naar een goed ondernemingsplan voorbeeld voor jouw sector? Download op Rabobank.nl gratis de volgende voorbeelden (PDF-bestand):

Hoe zien onze voorbeeldplannen eruit? Bekijk hier een preview van het ZZP voorbeeldplan, horeca voorbeeldplan, detailhandel voorbeeldplan en schoonheidssalon voorbeeldplan.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Hoe ontvang ik geld?

Welke betaalmethoden zijn relevant voor jou?

Van pinnen tot iDeal en contactloos betalen: als ondernemer kun je op meerdere manieren je klanten laten betalen. Welke methode kies jij?

Bekijk de betaalmethoden

Marktcijfers nodig?

Mijn branche promo

Ga jij starten als zorgverlener, restauranthouder, freelancer of (web)winkelier? Weet welke zaken er spelen in je branche om goed van start te kunnen gaan.

Ik wil meer weten over mijn branche

Aan de slag met je plan

Gratis ondernemingsplan voorbeeld voor ZZP'ers

Wil je een ondernemersplan maken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Deze gratis voorbeelden helpen je op weg met jouw bedrijfsplan.

Ga naar het voorbeeldplan

Ondernemende vrouwen
Vrouw promoblok - 3

Wist jij dat een op de drie Nederlandse ondernemers een vrouw is? Hier vind je een overzicht van artikelen en interviews met vrouwelijke ondernemers.

Alles over vrouwelijke ondernemers

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.