Business model canvas ondernemer

De 9 bouwstenen van het Business Model Canvas

Met het Business Model Canvas (BMC) maak je een ondernemingsplan in een A4. Je brengt je bedrijfsplan overzichtelijk in kaart met 9 bouwstenen. Daarin beschrijf je jouw bedrijf en onder meer het verdienmodel, de toegevoegde waarde, klanten, relaties en leveranciers.

Hoe is het Business Model Canvas opgesteld?

Het Business Model Canvas is ontworpen door Alex Osterwalder, die er met Yves Pigneur een boek over schreef. Het BMC bestaat uit negen bouwstenen. We geven een uitleg bij elke bouwsteen van het canvas model. 

  • De onderkant (zie voorbeeld hieronder) bestaat uit de kosten en opbrengsten. Centraal staat de waardepropositie, de onderscheidende waarde die je de klant biedt
  • Links hiervan is ruimte gereserveerd voor hoe je deze toegevoegde waarde tot stand brengt. Hier staat welke partners en (hulp)bronnen je gebruikt en welke activiteiten je onderneemt
  • Aan de rechterkant noteer je aan wie je het product verkoopt, hoe de levering eruit ziet en hoe je je relaties onderhoudt

Business Model Canvas voorbeeld

Klik op onderstaande afbeelding om het template Business Model Canvas in het groot te bekijken (let op: link opent in PDF). Onder de afbeelding bespreken we de negen afzonderlijke bouwstenen.

Business Model Canvas template

BMC: de 9 bouwstenen

Snel naar een van de 9 onderdelen van het Business Model Canvas? Direct naar:

  1. Customer Segments (klantsegmenten)
  2. Value Proposition (waardepropositie)
  3. Customer Relationships (klantrelaties)
  4. Channels (kanalen)
  5. Revenue Streams (inkomstenstromen)
  6. Key Resources (hulpbronnen)
  7. Key Activities (kernactiviteiten)
  8. Partners
  9. Cost Structure (kostenstructuur)

1. Customer Segments (klantsegmenten)

Het bepalen van de juiste doelgroep is essentieel. Breng in kaart welke specifieke klanten je wilt bedienen en onderzoek wat de behoefte is van deze doelgroep.

Ligt de focus op mannen of op vrouwen, op rijke pensionado's of op middenklassers; het hele land of een bepaalde provincie?

Denk verder aan opleiding, woonplaats, interesses en sociaal-economische achtergrond. Specificeer de wensen van de doelgroep.

Is er vraag naar mijn product?

Als er geen vraag naar jouw producten is, verkoop je niets. Zodra je weet waar de potentiële klanten behoefte aan hebben, kun je hier jouw product of diensten op aanpassen.

Heb je je doelgroep in kaart, maar wil je nog meer potentiële klanten? Upgrade je doelgroep!

2. Value Proposition (waardepropositie)

Stap twee is de waardepropositie, ofwel: wat is de onderscheidende of toegevoegde waarde die jij biedt aan de klant?

Definieer waarin je daadwerkelijk verschilt van de concurrentie. Bepaal dus in welke markt jouw onderneming zich begeeft en specificeer daarin weer wat je aanbiedt.

De producten of diensten moeten ten eerste functioneel zijn, maar tegelijkertijd beter of uitgebreider dan de diensten of producten van de concurrentie.

Waarde voor je klant

Het product moet aantrekkelijk zijn in gebruik, financieel voordeel bieden en de klant dient er waarde aan te hechten, zodat het nogmaals wordt besteld.

Een belangrijk onderdeel hierbij is de service die je biedt. De service rondom je product of dienst is een cruciale factor die bijdraagt aan klanttevredenheid.

3. Customer Relationships (klantrelaties)

Bekijk op welke manier je in contact staat met klanten.

Als je een brede klantenkring hebt, maak dan een onderscheid tussen de wensen van deze klanten (afnemers die groot inkopen of een particulier die één product bestelt).

Investeer in je relatie met klanten

Kijk naar het rendement dat je kunt behalen op elk van deze klantengroepen. Investeer in de relatie met de klanten waar je het meest aan verdient. 

Een stapje extra zetten levert een goede en stabiele klantrelatie op, waardoor de klant hopelijk vaker terugkomt.

Als je een klant wilt weghalen bij de concurrentie (en dat wil je), moet jouw product niet alleen net zo goed of beter zijn, maar is het ook belangrijk om te investeren in deze relatie.

4. Channels (kanalen)

In dit onderdeel van het Business Model Canvas vind je de (verkoop)kanalen waarmee je in contact komt met klanten. Hier beschrijf je onder meer de marketing- en distributiestrategie.

Hoe houd je de doelgroep op de hoogte van het aanbod? Op welke manier kunnen zij jouw aanbod verkrijgen, in een winkel of online?

Klanten bereiken

Combineer de offline en online kanalen om zoveel mogelijk klanten te bereiken.

Een manier om de klanten te bereiken is content marketing, een waardevolle techniek voor het creëren en verspreiden van relevante en waardevolle content om jouw doelgroep aan te spreken.

5. Revenue Streams (inkomstenstromen)

Met het verdienmodel maak je duidelijk waar jouw inkomsten vandaan komen. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst.

Het is een van de valkuilen van startende ondernemers. Het gaat erom dat je meerwaarde creëert, meestal geld, maar dit kan ook plezier of voldoening zijn.

Doelstellingen

In een verdienmodel schrijf je op hoe je dat gaat bereiken:

  • Hoeveel klanten je nodig hebt
  • Hoeveel omzet je nodig hebt om winst te maken
  • Hoe je verdient aan de klanten
  • Of je de verkoopprijs goed hebt bepaald

6. Key Resources (hulpbronnen)

Onder hulpbronnen worden de belangrijkste bedrijfsmiddelen verstaan, die nodig zijn om de waardepropositie te bewerkstelligen.

Hierbij kun je denken aan:

  • Fysieke middelen (bedrijfsapparatuur zoals een computer of een camera)
  • Intellectuele middelen (een patent of een merk)
  • Menselijke middelen (personeel)

Dit vereist een investering die op verschillende manieren gefinancierd kan worden.

7. Key Activities (kernactiviteiten)

Wat zijn de belangrijkste kernactiviteiten van jouw bedrijf om de waardepropositie te creëren?

Maak duidelijk hoe je waarde toevoegt aan de kwaliteit van je product, aan het onderhouden van klantrelaties en aan het werven van nieuwe klanten.

Service verlenen

Op productgebied draait dit om het ontwikkelen van een kwalitatief sterk product dat beter is dan dat van de concurrentie. Wees servicegericht en investeer daarmee in de klantrelatie.

Niet alleen het werven van nieuwe klanten, acquisitie, is belangrijk voor startende ondernemers. Het behouden van klanten is minstens zo belangrijk.

8. Partners

Het geheel is meer dan de som der delen, luidt een oude wijsheid. Als startende ondernemer kan het soms handig zijn om met partners samen te werken om de concurrentie met anderen aan te gaan.

Beschrijf in dit deel van het Business Model Canvas, indien van toepassing, welke partnerships je bent aangegaan of nog gaat starten, om succesvol te zijn en om te kunnen groeien en concurrerend te zijn.

Strategische partners vinden

Door te beschrijven welke strategische partners je kunt gebruiken, weet je precies welke kennis en expertise nodig is om je aan te vullen.

Een tekstbureau en een videobureau kunnen bijvoorbeeld uitstekend samenwerken om interactieve websites te creëren.

9. Cost Structure (kostenstructuur)

Onderzoek hoe de kostenstructuur in jouw bedrijf in elkaar zit. Nadat je de acht bovenstaande bouwstenen hebt beschreven, is het vrij eenvoudig om de belangrijkste kosten hiervan te bepalen.

Welke bedrijfskosten zijn vast (bedrijfspand, machines) en welke zijn variabel (inkoop producten)? Bekijk welke bedrijfsmiddelen kostbaar zijn en waar er nog (schaal)voordeel te behalen valt, of waar er besparingen mogelijk zijn.

Business Model Canvas of ondernemingsplan?

Een Business Model Canvas is een goed hulpmiddel of startpunt bij het schrijven van je bedrijfsplan.

Je ondernemingsplan is uitgebreider dan het Business Model Canvas. Je werkt je strategie uit en maakt ook een uitgebreide begroting en financiële prognoses.

Uitleg ondernemingsplan: bekijk de video

Ook het ondernemersplan is een kwestie van invullen. Om dit te illustreren hebben we een aantal duidelijke video;s gemaakt, waarin je precies ziet welke vragen jij in je ondernemingsplan gaat beantwoorden. Bekijk hieronder de eerste video! Daarna kun je doorklikken naar aflevering 2 en 3. 

Gratis voorbeeld ondernemingsplannen downloaden

Wil je na je Business Model Canvas meteen door met een uitgebreider plan? Kijk dan ook eens naar deze voorbeeldplannen voor:

Deze voorbeelden kun je gratis downloaden als PDF-bestand.

Business Model Canvas: de meest gestelde vragen

  • Wat is het Business Model Canvas (BMC)? Met het Business Model (BMC) breng je alle bedrijfsaspecten in kaart. Aan de hand van negen bouwstenen beschrijf je jouw bedrijf, verdienmodel, klanten, relaties en leveranciers. Zo heb je een goed zicht op de belangrijke bedrijfsonderdelen en zie je waar je moet bijsturen.
  • Wanneer gebruik ik een Business Model Canvas? Het Business Model Canvas kun je toevoegen aan je ondernemingsplan om overzichtelijk in beeld te brengen wat je bedrijfsplannen zijn. De negen bouwstenen helpen je om alle belangrijke bedrijfsonderdelen goed in kaart te brengen.
  • Waar vind ik een Business Model Canvas voorbeeld? Op onze website vind je een gratis voorbeeld van een Business Model Canvas. Download op deze pagina een gratis voorbeeld van het BMC, het bestand opent vervolgens in PDF.
  • Hoe vul ik een BMC in? Het BMC is verdeeld in 9 bouwstenen. Centraal staat de waardepropositie. Links hiervan is ruimte gereserveerd voor hoe je deze toegevoegde waarde tot stand brengt. Aan de rechterkant staat aan wie je het product verkoopt, hoe de levering eruit ziet en hoe je je relaties onderhoudt. De onderkant bestaat uit de kosten en opbrengsten.
Bijgewerkt op: 03-08-2021

Wat vind je van dit artikel?

x265

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Ondernemingsplan voorbeelden

Hoe schrijf je een ondernemingsplan? Dit plan is één van de belangrijkste documenten van de start van je bedrijf. Op deze pagina vind je tips voor een sterk businessplan en voorbeelden van ondernemingsplannen per branche.

Gratis ondernemingsplan voorbeelden downloaden (PDF)

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? De Rabobank heeft voorbeelden van meerdere ondernemersplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Downloaden is gratis. Veel starters zijn je al voorgegaan.

Download voorbeeld ondernemingsplan

Geen sector of branche is hetzelfde. Laat je inspireren door de voorbeeld ondernemersplannen voor jouw branche:

  1. Zzp
  2. Zakelijke dienstverlening (Nieuw!) 
  3. Persoonlijke dienstverlening
  4. Detailhandel en webwinkel
  5. Bouw (Nieuw!)
  6. Horeca
  7. Zorg (Nieuw!)

Voorbeeld ondernemingsplan aanvragen

Wil je eerst kijken of deze plannen iets voor jou zijn? Bekijk hier dan eerst een preview van het: 

Template (invulmodel in Word)

Vind je het nog lastig om een goede start te maken met je ondernemersplan? Dan is dit gratis template misschien wel iets voor jou. Als je alle onderdelen invult, is je plan straks helemaal compleet.

Business Model Canvas

Veel starters vinden het best een uitdaging om een ondernemingsplan op papier te zetten. Het is tenslotte een behoorlijke hoeveelheid tekst. Klinkt dat herkenbaar? 

Misschien is het Business Model Canvas dan iets voor jou. Het is een schematische weergave van je bedrijf met bijvoorbeeld je doelgroep, verdienmodel en bedrijfsmiddelen. Steeds meer starters gebruiken dit schema.

Ondernemingsplan voorbeelden: de meest gestelde vragen

  • Waar vind ik een gratis ondernemingsplan voorbeeld? Op onze website vind je gratis voorbeelden van ondernemingsplannen. Bekijk hier onder meer een preview van het zzp voorbeeldplan en een horeca voorbeeldplan.
  • Hoe kan ik een voorbeeld ondernemersplan downloaden? Je kunt de voorbeeld ondernemingsplannen gratis downloaden op de website van de Rabobank. Deze bijlage wordt geopend als een PDF-bestand.
  • Wat staat er in een voorbeeld ondernemingsplan? In het voorbeeld ondernemingsplan staan zeven hoofdstukken over onder meer jouw kansen op succes, de concurrentie, klanten en financiering.
  • Waar vind ik meer antwoorden op vragen over een ondernemersplan? Op onze website beantwoorden we alle vragen over het ondernemersplan. Van hoe je een bedrijfsplan schrijft tot het verkrijgen van financiering en voorbeelden van een businessplan.
Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Zakelijke rekening eerste 6 maanden gratis

Start nóg sterker in 2021 met een zakelijke rekening en krijg meer grip op je geldzaken.

 

Je zakelijke rekening is de eerste 6 maanden gratis inclusief pinpas, internetbankieren en een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. 

 

Bekijk je voordeel

 

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.