Zo stel je een concurrentieanalyse op

Zo stel je een concurrentieanalyse op

De gevestigde concurrentie steeds nét een stap voor zijn: dat is een mooi streven. Of dit doorgaans ook haalbaar is voor starters, is een tweede. Toch is een goede kennis van marktontwikkelingen én hoe jouw concurrenten daarin opereren onmisbaar. Een concurrentieanalyse maken is dé manier om meer inzicht te krijgen in de rol van jouw product of dienst in de markt. 

Wat is een concurrentieanalyse?

'Een concurrentieanalyse is een onderzoek naar algemene tot zeer specifieke gegevens over indirecte en directe concurrenten van een bedrijf.'

Aldus de omschrijving op Encyclo.nl. Algemeen beschouwd kun je zeggen dat een concurrentieanalyse bijdraagt aan het krijgen van meer inzicht in de markt (en het achterhalen hoe gevestigde concurrenten hierin opereren).

Door per concurrent alle goede en zwakke kanten concreet in kaart te brengen, ben jij beter in staat om jouw marktpositie te bepalen en - indien nodig - op bepaalde gebieden bij te sturen.

Wanneer maak je een concurrentieanalyse?

Het maken van een concurrentieanalyse komt sowieso van pas wanneer je een bedrijf gaat starten of bijvoorbeeld een bepaalde innovatie wilt doorvoeren, maar eigenlijk is het belangrijk om doorlopend op de hoogte te zijn van actuele ontwikkelingen.

Op deze manier kun jij met jouw product of dienst tijdig op marktontwikkelingen inspelen. Die markt blijft natuurlijk in beweging, ook nadat je jouw analyse hebt opgesteld, dus check regelmatig of de informatie nog actueel is en werk de gegevens waar nodig bij. 

Hoe stel je een goede concurrentieanalyse op?

In een grondige concurrentieanalyse, die vaak deel uitmaakt van je ondernemingsplan of marketingplan, besteed je in ieder geval aandacht aan de specifieke eigenschappen van je product en dat van een aantal concurrenten.

Hoe verhoudt jouw business zich tot die van de concurrentie? Liggen er kansen om je (beter) te onderscheiden van de rest? En zo ja: zijn deze plannen op korte termijn uit te voeren?

Ook is het slim om - voor zover dat mogelijk is - de bedrijfsvoering en strategie van de concurrerende ondernemingen te beschrijven in de analyse.

Je kunt een concurrentieanalyse op verschillende manieren uitvoeren, bijvoorbeeld door alle plus- en minpunten van de belangrijkste concurrenten weer te geven in een checklist of een tabel. Op Ondernemersplein vind je een mooi voorbeeld van hoe zo'n schema eruit kan zien.

Welke zaken komen verder aan bod?

  1. Klantgedrag: bepaal de doelgroep. Onderzoek vervolgens wat klanten of opdrachtgevers belangrijk vinden en wat bij hen de doorslag geeft om wel of niet met jouw bedrijf in zee te gaan. Ben jij simpelweg de enige natuurwinkel in de stad? Of komen mensen van heinde en ver naar jouw zaak toegereden, omdat jij de enige in de provincie bent die een speciale olijfolie verkoopt?
  2. Strategie van de concurrent: omschrijf zo concreet mogelijk de strategie van je voornaamste concurrenten. Welke doelstellingen streven zij na? Hoe pakken zij dit aan?
  3. Kansen: op welke vlakken laat een concurrent steekjes vallen? Daar liggen wellicht mogelijkheden voor jou. Probeer te achterhalen waarover klanten in jouw branche het vaakst ontevreden zijn en kijk hoe jij.
  4. SWOT-analyse: met deze marketingmethode breng je de sterkte en zwakke punten, kansen en bedreigingen van ieder bedrijf in kaart. Deze plus- en minpunten staan altijd in relatie tot hoe een potentiële klant zich gedraagt. 

Concurrentieanalyse: zelf doen of uitbesteden?

andres

Tip: professionele uitstraling

Een zakelijke rekening geeft je financiële voordelen, maar óók een professionele uitstraling doordat je bedrijfsnaam boven je rekeningnummer staat.

Bekijk de voordelen

Veel startende ondernemers kiezen ervoor om een concurrentieanalyse zelf uit te voeren.

In de meeste sectoren en markten is dit vanwege de openbaar beschikbare cijfers en statistieken goed te doen, maar houd er rekening mee dat het maken van een analyse veel meer tijd kan kosten dan je misschien denkt. 

In uitgebreide gevallen kan het daarom zeker geen kwaad te overwegen om deze taak uit te besteden aan een professional.

Bijkomend voordeel is dat een professioneel onderzoeksbureau oprecht objectief kijkt naar hoe de status van jouw bedrijf ten opzichte van de concurrenten in jouw markt. 

Tips van de redactie

Zo versterk je jouw onderhandelingspositie
4 manieren om indruk te maken op je concurrenten
De juiste kostprijs bepalen: hoe doe je dat?
Zo maak je van een cold call een lead
5 onmisbare acquisitietips van succesvolle ondernemer

Bijgewerkt op: 21-03-2017

Wat vind je van dit artikel?

x6
x6

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketingplan

Het schrijven van een goed marketingplan kan jouw bedrijf een vliegende start geven en werkt op termijn bovendien kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit door een extern marketingbureau laten doen, maar als je dit plan zelf schrijft, krijg je ook beter zicht op de marketingstrategie en (haalbaarheid van de) gestelde doelen uit het bedrijfsplan. Hieronder gaan we dieper in op het maken van een goed marketingplan en ontdek je wat hierbij komt kijken, zoals:

  1. Hoe maak je een goed marketingplan? Alles over de marketingmix 2.0
  2. Hoe zet je een product of dienst goed in de markt?

Tip! Het maken van een concurrentie- en/of klantenanalyse kan helpen om een nog beter beeld te krijgen van de markt.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de gratis Startversterker en ga sterker van start. 

Start sterker

  • Focus op je doel
  • Ontdek wie je nodig hebt om te groeien
  • Draai meer omzet met topklanten

Naar Startversterker

 

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.