Zo stel je een concurrentieanalyse op

Zo stel je een concurrentieanalyse op

De gevestigde concurrentie steeds nét een stap voor zijn: dat is een mooi streven. Of dit doorgaans ook haalbaar is voor starters, is een tweede. Toch is een goede kennis van marktontwikkelingen én hoe jouw concurrenten daarin opereren onmisbaar. Een concurrentieanalyse maken is dé manier om meer inzicht te krijgen in de rol van jouw product of dienst in de markt. 

Wat is een concurrentieanalyse?

Een concurrentieanalyse is, zoals het woord al zegt, een onderzoek je concurrenten. Dit kan een algemeen onderzoek zijn, maar je kunt ook kijken naar specifieke kenmerken. Denk bijvoorbeeld aan de doelgroep van je concurrentie. Je krijgt zo meer inzicht in de markt én de partijen die hierin aanwezig zijn.

Door per concurrent alle goede en zwakke kanten concreet in kaart te brengen, ben jij beter in staat om jouw marktpositie te bepalen. Zo kun je bijsturen waar dat nodig is.

Wanneer maak je een concurrentieanalyse?

Het maken van een concurrentieanalyse komt sowieso van pas wanneer je een bedrijf gaat starten of bijvoorbeeld een bepaalde innovatie wilt doorvoeren. Daarnaast is het altijd slim om op de hoogte te blijven van wat er gebeurt in de markt.

Op deze manier kun jij met jouw product of dienst tijdig op ontwikkelingen inspelen. Die markt blijft natuurlijk in beweging, ook nadat je jouw analyse hebt opgesteld, dus check regelmatig of de informatie nog actueel is en werk de gegevens waar nodig bij. 

Hoe stel je een goede concurrentieanalyse op?

In een grondige concurrentieanalyse, die vaak deel uitmaakt van je ondernemingsplan of marketingplan, besteed je in ieder geval aandacht aan de specifieke eigenschappen van je product en dat van een aantal concurrenten.

Hoe verhoudt jouw business zich tot die van de concurrentie? Liggen er kansen om je (beter) te onderscheiden van de rest? En zo ja: zijn deze plannen op korte termijn uit te voeren?

Ook is het slim om - voor zover dat mogelijk is - de bedrijfsvoering en strategie van de concurrerende ondernemingen te beschrijven in de analyse.

Je kunt een concurrentieanalyse op verschillende manieren uitvoeren, bijvoorbeeld door alle plus- en minpunten van de belangrijkste concurrenten weer te geven in een checklist of een tabel. Op Ondernemersplein vind je een mooi voorbeeld van hoe zo'n schema eruit kan zien.

andres

Tip: professionele uitstraling

Een zakelijke rekening geeft je financiële voordelen, maar óók een professionele uitstraling doordat je bedrijfsnaam boven je rekeningnummer staat.

Bekijk de voordelen

Welke zaken komen verder aan bod?

  1. Klantgedrag: bepaal de doelgroep. Onderzoek vervolgens wat klanten of opdrachtgevers belangrijk vinden en wat bij hen de doorslag geeft om wel of niet met jouw bedrijf in zee te gaan. Ben jij simpelweg de enige natuurwinkel in de stad? Of komen mensen van heinde en ver naar jouw zaak toegereden, omdat jij de enige in de provincie bent die een speciale olijfolie verkoopt?
  2. Strategie van de concurrent: omschrijf zo concreet mogelijk de strategie van je voornaamste concurrenten. Welke doelstellingen streven zij na? Hoe pakken zij dit aan?
  3. Kansen: op welke vlakken laat een concurrent steekjes vallen? Daar liggen wellicht mogelijkheden voor jou. Probeer te achterhalen waarover klanten in jouw branche het vaakst ontevreden zijn en kijk hoe jij.
  4. SWOT-analyse: met deze marketingmethode breng je de sterkte en zwakke punten, kansen en bedreigingen van ieder bedrijf in kaart. Deze plus- en minpunten staan altijd in relatie tot hoe een potentiële klant zich gedraagt. 

Concurrentieanalyse: zelf doen of uitbesteden?

Veel startende ondernemers kiezen ervoor om een concurrentieanalyse zelf uit te voeren. In de meeste sectoren en markten is dit vanwege de openbaar beschikbare cijfers en statistieken goed te doen, maar houd er rekening mee dat het maken van een analyse veel meer tijd kan kosten dan je misschien denkt. 

In uitgebreide gevallen kan het daarom zeker geen kwaad te overwegen om deze taak uit te besteden aan een professional. Bijkomend voordeel is dat een professioneel onderzoeksbureau oprecht objectief kijkt naar hoe de status van jouw bedrijf ten opzichte van de concurrenten in jouw markt. 

Tips van de redactie

Zo versterk je jouw onderhandelingspositie
4 manieren om indruk te maken op je concurrenten
De juiste kostprijs bepalen: hoe doe je dat?
Zo maak je van een cold call een lead
5 onmisbare acquisitietips van succesvolle ondernemer

Bijgewerkt op: 20-11-2018

Wat vind je van dit artikel?

x5
x8

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketingplan

Het schrijven van een goed marketingplan kan jouw bedrijf een vliegende start geven en werkt op termijn bovendien kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit door een extern marketingbureau laten doen, maar als je dit plan zelf schrijft, krijg je ook beter zicht op de marketingstrategie en (haalbaarheid van de) gestelde doelen uit het bedrijfsplan. Hieronder gaan we dieper in op het maken van een goed marketingplan en ontdek je wat hierbij komt kijken, zoals:

  1. Hoe maak je een goed marketingplan? Alles over de marketingmix 2.0
  2. Hoe zet je een product of dienst goed in de markt?

Tip! Het maken van een concurrentie- en/of klantenanalyse kan helpen om een nog beter beeld te krijgen van de markt.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 1.600 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.