Checklist: SWOT-analyse opstellen

Checklist: SWOT-analyse opstellen

In een marketingplan mag de SWOT-analyse niet ontbreken. Het is een handige methode om de sterke en zwakke punten van een bedrijf of product in kaart te brengen. 

Wat is een SWOT-analyse?

De SWOT-analyse is een bekend begrip in de marketingwereld, dat je op zowel persoonlijk als zakelijk vlak kunt gebruiken. Het is onderdeel van het marketingplan en is in feite een analyse van jouw sterke en zwakke punten. Zo zie je direct of een nieuw product of dienst potentie heeft om succesvol te worden.

Doordat je de SWOT-analyse in een matrix zet, zie je direct waar de kansen liggen en welke punten je nog dient te verbeteren. Waar staat de afkorting SWOT voor en wat houden deze begrippen in?

  • S = Strengths (sterktes) Waar ben ik goed in?
  • W = Weaknesses (zwaktes) Wat zijn mijn minder sterke eigenschappen?
  • O = Opportunities (kansen) Waar liggen de kansen?
  • T = Threats (bedreigingen) Welke bedreigingen liggen er op de loer?

Swot-analyse: bepaal je doel   

Als je deze vier onderdelen in kaart hebt gebracht, kun je op basis van deze analyse een concreet doel bepalen dat je met het bedrijf wilt behalen. En de strategie om dit mogelijk te maken. Bij de SWOT-analyse maak je onderscheid tussen een interne en een externe analyse.

De sterke en zwakke punten zijn van toepassing op jouw bedrijf - op interne factoren heb je zelf invloed. De kansen en bedreigingen zijn externe factoren, waar je weinig tot geen invloed op hebt. Laten we als voorbeeld een vrouw van midden dertig nemen die een bedrijf als boekhouder aan huis wil beginnen.

Interne analyse

Voor de sterke en zwakke punten kijk je naar jezelf en jouw bedrijf. Denk hierbij aan de strategie die je voert, de marketing, jouw financiële situatie, je ervaring, omzet, kennis van de markt, imago, naamsbekendheid en kwaliteit. Wees eerlijk, want anders heb je niets aan deze analyse.

Sterke punten 

  • Ze heeft geïnvesteerd in een opleiding tot boekhouder: mbo administratie op niveau 4. 
  • Lage kosten, want er hoeft geen bedrijfspand te worden gehuurd. Omdat ze aan huis werkt is er ook geen noodzaak van een bedrijfsauto of andere grote investeringen. Ze heeft een aanbouw aan haar huis ingericht als werkkamer om klanten te ontvangen. 
  • Omdat ze in een vinexwijk in een provinciestad woont is haar huis goed bereikbaar, onder meer via de snelweg. Parkeren is gratis en er zijn genoeg parkeerplekken. 
  • De administratiekantoren in de binnenstad hebben veel meer kosten (bedrijfspand, personeel), waardoor hun tarieven hoger liggen. De vrouw kan door een lage overhead haar diensten goedkoper aanbieden.
  • Ze heeft de meest recente cursussen gevolgd, waardoor haar kennis op peil is.

Zwakke punten

  • Ze is vooral een denker en niet zo goed in klanten vinden.
  • Schoolgaande kinderen. Op zich is dit een sterkte, want ze heeft alle tijd om overdag haar werkzaamheden uit te voeren. Maar wat als er een kind ziek is?  Hier kan de vader zijn verantwoordelijkheid nemen.
  • Tot nu toe zijn de klanten voornamelijk bekenden. Ze is zich nog aan het oriënteren op een goede marketingstrategie om nieuwe klanten te vinden. 

Externe analyse

Voor de kansen en bedreigingen kijk je buiten je bedrijf. Welke omgevingsfactoren kunnen invloed op jouw bedrijf hebben? Denk hierbij aan concurrentie, nieuwbouw, behoeftes van klanten en trends in jouw branche

Kansen

  • Er wordt nog volop gebouwd in de relatief dure Vinexwijk. Er komen steeds meer potentiële klanten.
  • Samenwerking met andere specialisten.
  • Er wordt een bushalte voor de deur aangelegd en de frequentie van de bussen wordt verhoogd. Hierdoor ben je beter bereikbaar voor klanten die vanuit het centrum komen. 
  • De economie is goed, mensen hebben meer geld te besteden en besteden een dienst als boekhouden liever uit.

Bedreigingen

  • Concurrentie. In de stad zijn 2 grote administratiekantoren die al een groot klantenbestand hebben. Ze ging daar zelf ook heen.  
  • Andere toetreders. Naast de bestaande concurrentie is er altijd de mogelijkheid dat een andere boekhouder in haar wijk ook voor zichzelf wil beginnen. 
  • Er komt steeds meer online informatie beschikbaar waardoor mensen zelf hun administratie gaan doen.
  • Verbouwing buren. Ze willen een dakkapel laten plaatsen, dus er wordt binnenkort flink geklust. Precies naast haar kantoor: weg rust en focus.

Opstellen Matrix

Als je de interne en externe factoren in kaart hebt gebracht, zet je dit in een overzichtelijke matrix van vier vakken. Schrijf niet meer dan drie elementen per categorie op, kies de belangrijkste, of pik de meest onderscheidende punten eruit. 

Stel vervolgens een strategie samen waarin jouw sterke punten optimaal aan bod komen en werk aan je zwakke punten. Slecht in administratie? Huur een accountant in. Geen kaas gegeten van marketing? Laat een andere zzp’er een mooie website en flyers ontwerpen.

Schakel wat jongeren in om de flyers huis-aan-huis te laten bezorgen. Vertel op het schoolplein dat je voor jezelf gaat beginnen. 

Swot-analyse: kansen benutten

Benut vervolgens de mogelijkheden en probeer bedreigingen om te zetten in kansen. Ga bijvoorbeeld actief klanten werven en probeer ze bij de concurrentie weg te halen. Overtuig ze dat ze niet naar het centrum hoeven voor hun administratie, maar gewoon bij jou om de hoek terecht kunnen.

Plan je vakantie tijdens de verbouwing van de buren. Zo loop je geen inkomsten mis. Maak duidelijk dat de instructie op internet geen vervanging is voor jouw werk, het risico op fouten is hoog.

Tips van de redactie

Zo stel je een concurrentieanalyse op
Zo vind je het gat in de markt

Bijgewerkt op: 24-07-2019

Wat vind je van dit artikel?

x19
x7

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketingplan

Het schrijven van een goed marketingplan kan jouw bedrijf een vliegende start geven en werkt op termijn bovendien kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit door een extern marketingbureau laten doen, maar als je dit plan zelf schrijft, krijg je ook beter zicht op de marketingstrategie en (haalbaarheid van de) gestelde doelen uit het bedrijfsplan. Hieronder gaan we dieper in op het maken van een goed marketingplan en ontdek je wat hierbij komt kijken, zoals:

  1. Hoe maak je een goed marketingplan? Alles over de marketingmix 2.0
  2. Hoe zet je een product of dienst goed in de markt?

Tip! Het maken van een concurrentie- en/of klantenanalyse kan helpen om een nog beter beeld te krijgen van de markt.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.490 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.