Dit moet je weten over co-creatie

Checklist: zo haal je het meest uit co-creatie

Waar bedrijven vroeger producten en diensten intern ontwikkelden en pas later op feedback van de klanten reageerden, worden deze goederen tegenwoordig steeds vaker ontwikkeld in overleg met de eindgebruiker, de klant. Een wijze van samenwerken die in de marketingwereld co-creatie wordt genoemd. Hoe jij dit in de praktijk kan brengen? Dat lees je in deze checklist: zo haal je het meest uit co-creatie. 

Wat is co-creatie?

Co-creatie kun je omschrijven als een vorm van samenwerking, waarbij alle partijen invloed uitoefenen op de ontwikkeling (het proces) en het uiteindelijke resultaat. Dit kan om een plan, advies, dienst of product gaan. 

Verwar een co-creatie overigens niet met een co√∂peratie. Dat is ook een samenwerkingsverband  tussen verschillende partijen, maar dan alleen van ondernemers. Denk hierbij aan een journalist, vormgever en een fotograaf die samen een complete folder of tijdschrift afleveren. De marketingterm co-creatie is in feite een aanvulling op deze co√∂peratie en gaat nog een stap verder, want in dit proces wordt de klant van begin tot eind betrokken bij de ontwikkeling van het product. 

Wat betekent dit voor mijn marketingstrategie?

De marketingstrategieën van bedrijven zijn continu in ontwikkeling. Dat heeft mede te maken met het feit dat we in een wereld leven waarin de klant zich verder ontwikkelt en steeds mondiger wordt. De bekende, aloude marketingmix is niet voor niets gegroeid van de vier P's naar de vier C's, aangezien het perspectief van de marketeer naar de klant (customer) toe is verschoven. 

Je creëert geen behoefte meer met jouw product, maar je vervult de behoefte van de klant. Datzelfde geldt voor de communicatie. Het is niet langer een eenzijdige promotie van producten: de klant wil meepraten, vragen stellen en suggesties doen. Dus waarom de klant niet omarmen om samen tot een beter eindproduct te komen? 

Welke vormen van co-creatie zijn er?

Als ondernemer kun je aan verschillende vormen van co-creaties denken. Van volledige samenwerkingen tot inspraak van de klant. Lays schreef in 2010 een wedstrijd uit, waarbij de consument nieuwe smaken mocht bedenken. De chipsfabrikant selecteerde vervolgens het beste idee en introduceerde dit als nieuw product. De 'Patatje Joppie'-smaak ligt vandaag de dag nog steeds in de schappen. 

Ook toetjesproducent Mona zette co-creatie in en liet haar toetjes pimpen door klanten. Starbucks introduceerde 'My Starbucks Idea', een platform waarop klanten ideeën konden spuien, vervolgens hierover konden discussiëren waarna de koffieketen de beste suggsties in de praktijk bracht. Dat laatste wordt ook wel 'crowd sourcing' genoemd, iets dat Lego al eerder deed met Legofactory. Daarnaast zijn er organisaties (o.a. ANWB) die hun - al wel voorgeselecteerde - logo laten kiezen door de klant. 

Het zijn allemaal voorbeelden van co-creatie, maar er zit tegelijkertijd overal nog een klein voorbehoud aan. Van een volledige co-creatie, waarbij je van begin tot eind in overleg gaat met de eindgebruiker, is hier nog geen sprake. Het is ook een risico dat je moet durven nemen als ondernemer. Het is namelijk belangrijk dat je oude gewoontes (die eerder succesvol bleken) kunt loslaten. Daarnaast is het essentieel dat je open staat voor kritiek, indien relevant het productieproces aanpast en tegelijkertijd leert vertrouwen op de expertise van andere partijen. 

Wat houdt volledige co-creatie in?

Voor een succesverhaal van volledige co-creatie kijken we even naar de woningbouw, waar steeds minder huizen kant-en-klaar worden opgeleverd. Bij nieuwbouwprojecten is er altijd sprake van een samenwerking tussen verschillende partijen: de woningbouwcorporatie, het architectenbureau, de projectontwikkelaar en de aannemer, om er een paar te noemen. 

Daarnaast krijgen de kopers steeds meer inspraak over hun toekomstige huis. De koper krijgt in het voortraject de ruimte om de eigen wensen duidelijk te maken. Maar het gaat nog verder: bewoners kunnen in sommige gevallen al meedenken over de invulling van de straat (voldoende parkeerplaatsen) of zelfs de wijk (de hoeveelheid groen, speeltuin etc.). 

Wat zijn de voordelen?

De voordelen van co-creatie zijn legio. Bij de hierboven genoemde nieuwe woningeigenaren zijn de kosten die vooraf worden gemaakt, vaak een stuk lager dan wanneer er achteraf nog aanpassingen moeten worden gedaan. Daar komt bij dat de klant vooraf al tevreden is over het eindproduct; hij heeft immers kunnen bijdragen aan de ontwikkeling hiervan.

Deze voorbeelden van kostenvoordelen kun je in principe vertalen naar iedere, willekeurige onderneming. De investeringen tijdens het productieproces zijn wellicht wat hoger en je moet vaker overleggen met partijen om het product te kunnen aanpassen, maar uiteindelijk ben je vaak toch goedkoper uit.  

Hoe kan ik mijn krachten bundelen?

Door jouw krachten te bundelen, kun je nieuwe inzichten opdoen die de innovatie en creativiteit van jouw bedrijf en producten ten goede komen. Verkeerde beslissingen kunnen vaak al tijdens de ontwikkelingsfase kunnen worden gecorrigeerd, zodat je het eindproduct niet later nog eens moet aanpassen.

Uiteindelijk kan dit leiden tot een product van hogere kwaliteit, waarvan je niet alleen weet dat de klant er ook daadwerkelijk behoefte aan heeft, maar hier ook bij voorbaat al tevreden over is. Op deze manier kun je bouwen aan een hogere loyaliteit van de klant. Hij voelt zich serieus genomen en zal eerder bereid zijn om jouw producten en het bedrijf binnen zijn netwerk aan te bevelen. 

Daarnaast kan co-creatie een sleutelrol spelen in jouw marketingcampagne. Omdat je vanaf het begin jouw product in de doelgroep bekend hebt gemaakt, is er later doorgaans minder budget nodig om publiciteit te genereren. 

Hoe bereik je jouw doel?

Om tot een goede samenwerking met verschillende partijen te komen, is het noodzakelijk dat jij, als leidende onderneming, iedere deelnemer een rol van betekenis geeft. Voor een succesvolle co-creatie stel je je structureel open voor de andere partijen. Vergeet echter niet dat jij eindverantwoordelijk bent en de uiteindelijke beslissingen moet nemen. 

Laat bijvoorbeeld de eindgebruiker niet alleen ideeën opwerpen op jouw website of via social media, maar nodig hem (na selectie onder jouw doelgroep) ook uit voor brainstormsessies of evaluatiemomenten. Je moet hiervoor waarschijnlijk wat weerstand overwinnen, want wie is hier nu de expert? Dat ben jij, maar met hulp van anderen kan het product uiteindelijk n√≥g beter worden. 

Kritiek krijgen op je 'kindje' is nooit leuk, maar openstaan voor nieuwe invalshoeken is onmisbaar. Daar komt bij dat de klant een product anders kan beleven of ervaren. Waarom heeft tachtig procent van de horloges nog altijd die grote knop aan de zijkant waardoor die knop steeds in je pols prikt? Of waarom is het bij veel providers nog steeds niet mogelijk om zelf je telefoonbundel samen te stellen? Klantervaringen kunnen bijdragen aan het optimaliseren van jouw product of dienst. Maar dan moet je daar als ondernemer wel voor open staan. 

Lees ook

9 aandachtspunten bij het starten van een bedrijf
De 9 bouwstenen van het Business Model Canvas
4 tips voor het maken van reclame voor startups
De toegevoegde waarde van persona's

Bijgewerkt op: 03-05-2016

Wat vind je van dit artikel?

x1
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Ondernemen kun je leren, wordt wel eens gezegd. Hoewel ook hier oefening zeker kunst baart, helpt het wel als je over bepaalde karaktereigenschappen beschikt die het leven van een ondernemer makkelijker kunnen maken.

Zzp
Beschik jij over waardevolle ondernemerskwaliteiten?
Beschik jij over waardevolle ondernemerskwaliteiten?

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.